Zo, na vijf dagen een korte indruk. Ik heb hiervoor zowel de iPad als de iPad 2 gehad, maar beiden heb ik destijds vrij snel weer doorverkocht omdat ik hem nooit gebruikte en ik het scherm veel te korrelig vond in vergelijking met mijn iPhone. Toen ik de nieuwe iPad vrijdagnacht kocht, wist ik niet echt of dat nu anders zou zijn, maar ik was erg benieuwd naar het scherm en of dat wel de meerprijs waard zou zijn. Enkele dingen die mij opvielen:
Het is nog steeds precies dezelfde iPadDe nieuwe iPad ziet er precies hetzelfde uit als de iPad 2. Hij draait precies dezelfde software als de iPad 2, en speelt precies dezelfde applicaties af als de iPad 2. Ik zie mensen zeiken over de hitte, de dikte en het toegenomen gewicht, maar ik voel in geen van de drie opzichten echt een merkbaar verschil met de iPad 2. Op het eerste gezicht is de nieuwe iPad dus identiek aan zijn voorganger.
Het nieuwe scherm maakt echt een wereld van verschilAls je de nieuwere iPad meer gaat gebruiken, merk je echter dat het verre van precies dezelfde iPad is, en dat komt grotendeels door het scherm. Enkele dingen die ik persoonlijk in positieve zin vind verschillen van de iPad 2:
Hoewel ik de software van iBooks indrukwekkend vond, heb ik nooit begrepen waarom iemand ebooks op zijn ipad zou willen lezen. Ik heb het uiteraard zelf ook geprobeerd toen ik er eentje had, maar kwam niet verder dan een hoofdstuk of twee, omdat ik mij ergerde aan het veel te korrelige scherm. Met de nieuwe iPad heb ik gisteravond in twee uur pakweg 100-150 bladzijden gelezen zonder echt door te hebben dat ik naar een tablet zat te kijken. Natuurlijk, ook het scherm van de nieuwe iPad kan wat boeken lezen betreft niet op tegen eInk, maar het leest wel heel erg relaxed, zeker als het donker is en je selecteert het nachtthema in iBooks.
Het betere scherm komt ook heel erg goed tot uiting bij het lezen van comics en magazines. Bij de vorige iPads merkte ik dat comics lezen helemaal niet fijn was omdat ik steeds bezig was met in- en uitzoomen en scrollen over de pagina. Bij de nieuwe iPad kan ik een bladzijde gewoon fullscreen weergeven en alles duidelijk lezen, wat het echt een ideaal apparaat maakt om de hele Asterix-collectie op te herlezen

Browsen, artikelen lezen, foto's bekijken.. Alles is zoveel fijner geworden dankzij dit nieuwe scherm, dat ik de nieuwe iPad in die paar dagen steeds meer ben gaan verkiezen boven mijn iPhone en mijn laptop. Ook spellen zien er beter uit, en zeker iPhone applicaties met retina ondersteuning zijn nu eindelijk gewoon bruikbaar op de iPad. Op de iPad 2 probeerde ik deze eigenlijk zonder uitzondering te vermijden omdat het er gewoon niet uitzag.
Het klopt dat de verschillen tussen de nieuwe iPad en de iPad 2 zich grotendeels beperken tot het scherm. Maar ik zie niet echt in hoe dat een minpunt is, aangezien het scherm juist datgene is waarop je alles doet. Sure, hij is niet sneller dan de iPad 2, maar hij is ook niet langzamer. En het fantastisch mooie scherm maakt het gebruiken van de iPad veel natuurlijker dan de vorige deed. En dat is voor mij de meerprijs meer dan waard.
En wat foto's maken met je iPad betreft.. Tsja, als je er echt op uitgaat om met het ding foto's te maken, snap ik best dat je er voor anderen debiel uitziet. Maar aan de andere kant is het wel verdomd handig dat de camera mooie foto's maakt als je hier gebruik van wilt maken. Er zullen best momenten zijn waarop je wel je iPad en niet je dedicated camera bij je hebt, en zeker als je met meerderen ergens bent, is de iPad natuurlijk ideaal om gemaakte foto's meteen te delen.