quote:Volgens mij was Jezus hier om ons te laten zien waar de mens eigenlijk toe in staat is. Daarmee bedoel ik dat aangezien Jezus ook maar een mens van vlees en bloed was, eigenlijk iedereen in staat is de wonderen te verrichten die Jezus zelf verrichtte.
quote:Op maandag 26 maart 2012 10:36 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ja en het doel van dit topic is ?
Bron: Wikipediaquote:In de traditionele christelijke godsvoorstelling is er een onoverbrugbare kloof tussen de mens en God. Mens en God zijn wezensongelijk. In de gnostiek ziet men de mens als rechtstreeks verbonden met de God als de bron van zijn bestaan. "Zoals een lichtstraal verwant is aan de zon, zo is ook de mens verwant aan God"; "wij hebben 'de gelaatstrekken van de Vader'"; "wij zijn 'de erfgenamen van de Vader'", zijn uitdrukkingen in gnostieke teksten die deze relatie verbeelden. De beeltenis van God, die elk mens in zich draagt, zoals een kind dat op zijn ouders lijkt, is het 'oorspronkelijk gelaat' van de mens, dat echter vergeten kan worden en dan tot de onwetendheid leidt die de oorzaak is van de geestelijke slavernij.
In de gnostiek heeft ieder mens twee naturen. De ene natuur is zijn persoonlijke natuur, waarbij hij zichzelf ervaart als geplaatst in de tijd, met een geboorte en een dood. Dat is de mens met een persoonlijke geschiedenis, een eigen identiteit en individualiteit en het bijbehorende 'persoonlijk bewustzijn'. De tweede natuur van de mens is zijn tijdloze, goddelijke kern, die in de gnostiek 'de Christus' wordt genoemd. Als bijvoorbeeld in de brief van Paulus aan de Kolossenzen in het Nieuwe Testament gezegd wordt: 'Het geheim is dit: Christus woont in u,' dan is dat voor een gnosticus duidelijk verstaanbaar als het Christus-bewustzijn.
Er is hier een verwantschap met het boeddhistische begrip boeddha-natuur en de hindoeïstische Atman. Het spirituele pad van de dharmische religies heeft als doel het bewustzijn van de individuele mens weer te verenigen met zijn eigen boeddha-natuur of Atman, die tegelijk ook samenvalt met de ganse (ultieme) werkelijkheid. Ook van de gnostiek is het doel om het persoonlijk bewustzijn te verbinden met het Christus-bewustzijn. Het Evangelie van Filippus noemt dat: 'de vereniging in het bruidsvertrek'.
Ik heb heel duidelijk begrepen dat je eerst zegt (letterlijk citaat): "wat voor reden had Jozef dan om zich in Jeruzalem te melden" en vervolgens iets anders zegt (nl. citaat Lc. 2).quote:Nee hoor, jij hebt niet goed gelezen of misschien niet zo goed begrepen. Staat er toch duidelijk hoor, dat dit een contracictie is. Hééééél duidelijk.
quote:Man, heel de Bijbel is niet historisch !!
Rare reactie hoor. Jij beweert dat Nazaret een uitvinding van Lucas is. Vervolgens stel ik slechts dat Marcus ouder is en ook al Nazaret heeft. Je punt klopt dus niet.quote:Ooo, en dit deel is dan wel weer historisch ? In hetzelfde bedje ziek zou ik zeggen.
Nezer of Netzer is maar net hoe je de Hebreeuwse tsadé transcribeert.quote:Zeg jij ! En het is niet Nezer, maar Netzer ! Nogmaals, waar zijn jou bronnen waaruit blijkt dat Nazareth reeds bestond als gemeente ? Nog niks degelijks gevonden ?
Het is onzin te beweren dat de evangeliën een niet-historisch verslag zijn.quote:Dan ga je enkel voort op wat een niet-historische verslag is ? Waar neuzel je dan eigenlijk over ??
Gnosis heeft niets met de historische Jezus te maken.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:45 schreef Kikvors het volgende:
Geheel naar de gnostische leer dus:
[..]
Bron: Wikipedia
quote:Het is onzin te beweren dat de evangeliën een niet-historisch verslag zijn.
Helemaal niet ( willen begrijpen ) begrepen!! Wat voor reden had Jozef dan om zich in Jeruzalem te melden ( als hij van Nazareth was ? ) Dit is, m'n waarde, een contradictie !! Jozef kwam helemaaaal niet uit Nazareth .quote:Op maandag 26 maart 2012 10:47 schreef Cognitor het volgende:
Ik heb heel duidelijk begrepen dat je eerst zegt (letterlijk citaat): "wat voor reden had Jozef dan om zich in Jeruzalem te melden" en vervolgens iets anders zegt (nl. citaat Lc. 2).
1- Ik heb niet van een uitvinding gesproken. 2- En wat klopt er niet ? Weer niet duidelijk of is het een kool-geit relatie ?quote:Rare reactie hoor. Jij beweert dat Nazaret een uitvinding van Lucas is. Vervolgens stel ik slechts dat Marcus ouder is en ook al Nazaret heeft. Je punt klopt dus niet.
Ja ja, die flauwe kul kennen we nu al zachtjesaan. Netzer is niet Hebreeuws, maar een Egyptisch begrip.quote:Nezer of Netzer is maar net hoe je de Hebreeuwse tsadé transcribeert.
Met andere woorden : Er is nog steeds afwezigheid van bewijs dat Nazareth bestond bij het begin van onze jaartelling. Ondertussen is Nazareth een fikse stad, maar tot nu toe heeft men, na talloze graafwerken en funderingen, niks gevonden wat wijst op een STAD ( ik was al tevreden met een gemeente ), zoals bij bovengenoemde evangelisten wordt beweerd. Jeruzalem is constant bebouwd geweest, laag op laag, en toch heeft men daar alle bewonings-lagen weten bloot te leggen. Van drugreden gesproken !!quote:Bovenop het oude Nazaret staat nu een moderne stad dus opgraven wordt een beetje lastig. Toch zijn er uit de 1e eeuw wat terrassen, wijnpers, en wachttorens van een wijngaard
Heb ik niet geschreven dat Nazareth pas na 70 n.C. is ontstaan ? Is dit nog 1e eeuw of niet ?
[quote]Daarbij komen de argumenten dat afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid is (zeker niet in archeologie).
O ja, dat heb ik duidelijk gegeven, maar dit past toevallig niet in je kraam.quote:Ten tweede is er geen goede alternatieve theorie voor dat Nazaret in het NT ook daadwerkelijk van Nazaret afkomstig is.
En dit is nu de grootste onzin wat ik hier al heb gelezen. Man, je staat nu met je broek op je enkels.quote:Het is onzin te beweren dat de evangeliën een niet-historisch verslag zijn.
Ik vind dit wel buitengewoon vaag geformuleerd. Over welke studies heb je het, en hoe kan onderzoek naar het functioneren van geheugen iets zeggen over (papieren) evangelien? Geschreven tekst lijkt me een fundamenteel andere vorm van 'geheugen'.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:14 schreef Cognitor het volgende:
Terugredenerend: de evangeliën bevatten wel degelijk historische herinneringen. De manier waarop deze in de evangeliën bewaard zijn, komt overeen met studies naar hoe het geheugen werkt.
Zéér juist. Vollé-dig met je eens. Heeft alles met de gnostische Jezus-versie te maken van Paulus.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:50 schreef Cognitor het volgende:
Gnosis heeft niets met de historische Jezus te maken.
En vertel me nu eens eindelijk wat jij verstaat onder ' koninkrijk van God '. Neem je tijd, ik wacht al zo lang op dit antwoord.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:14 schreef Cognitor het volgende:
Dit zijn drie vroege bronnen die literair onafhankelijk van elkaar zijn. Als je daarbij betrekt dat de term "koninkrijk van God" niet zo vaak voorkomt in vergelijkbare Judese teksten uit dezelfde periode, is het heel waarschijnlijk dat Jezus het inderdaad over het koninkrijk van God had.
Maar dan wel van iemand met dementie .quote:Terugredenerend: de evangeliën bevatten wel degelijk historische herinneringen. De manier waarop deze in de evangeliën bewaard zijn, komt overeen met studies naar hoe het geheugen werkt.
Geschreven teksten kunnen heel goed de neerslag zijn van wat herinnerd wordt.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind dit wel buitengewoon vaag geformuleerd. Over welke studies heb je het, en hoe kan onderzoek naar het functioneren van geheugen iets zeggen over (papieren) evangelien? Geschreven tekst lijkt me een fundamenteel andere vorm van 'geheugen'.
Volgens mij heb je jezelf niet helemaal door. Volgens Lc. 2 meldde Jozef zich helemaal niet in Jeruzalem.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Helemaal niet ( willen begrijpen ) begrepen!! Wat voor reden had Jozef dan om zich in Jeruzalem te melden ( als hij van Nazareth was ? ) Dit is, m'n waarde, een contradictie !! Jozef kwam helemaaaal niet uit Nazareth .
1. Je zegt dat de auteur van Lucas het rookgordijn heeft opgetrokken door er "van Nazaret" van te maken.quote:[..]
He kijk, hier is nog iemand die denkt dat de Bijbel een historisch verslag is. Kan het nog naïever ?
[..]
1- Ik heb niet van een uitvinding gesproken. 2- En wat klopt er niet ? Weer niet duidelijk of is het een kool-geit relatie ?
quote:Ja ja, die flauwe kul kennen we nu al zachtjesaan. Netzer is niet Hebreeuws, maar een Egyptisch begrip.
Nee.quote:[..]
Met andere woorden : Er is nog steeds afwezigheid van bewijs dat Nazareth bestond bij het begin van onze jaartelling. Ondertussen is Nazareth een fikse stad, maar tot nu toe heeft men, na talloze graafwerken en funderingen, niks gevonden wat wijst op een STAD ( ik was al tevreden met een gemeente ), zoals bij bovengenoemde evangelisten wordt beweerd. Jeruzalem is constant bebouwd geweest, laag op laag, en toch heeft men daar alle bewonings-lagen weten bloot te leggen. Van drugreden gesproken !!
Ik heb daar kritiek op gegeven met argumenten waarom ik het een slechte theorie vind. Als ik daarmee iets doms doe, zou je dan mijn bezwaren willen weerleggen aub?quote:[..]
O ja, dat heb ik duidelijk gegeven, maar dit past toevallig niet in je kraam.
Nee hoor. Als je de evangeliën vergelijkt met de biografieën van Pythagoras: deze biografieën stammen van 8 eeuwen na zijn bestaan. Toch menen historici en classici dat in die biografieën enkele historische herinneringen zijn bewaard.quote:[..]
En dit is nu de grootste onzin wat ik hier al heb gelezen. Man, je staat nu met je broek op je enkels.
OK, naar Bethlehem dan, maakt dat nu verschil ? Heb je al laten weten dat de Romeinen zich helemaal niet bezig hielden met de stamboom van die " geitenboeren ".quote:Op maandag 26 maart 2012 12:05 schreef Cognitor het volgende:
Volgens mij heb je jezelf niet helemaal door. Volgens Lc. 2 meldde Jozef zich helemaal niet in Jeruzalem.
Wat een gekronkel zeg ! Alle, alle auteurs van de canonieke evangelies zijn in hetzelfde bedje ziek, geen uitzondering. Goed zo ? Heb je al enig bewijs van het bestaan van de STAD Nazareth, zelfs van de gemeente Nazareth ? Bewijs: Deze auteurs dachten dat Nazareth al bestond of ze gbruiken deze lokatie als rookgordijn. Nog steeds met je broek op je enkels.quote:1. Je zegt dat de auteur van Lucas het rookgordijn heeft opgetrokken door er "van Nazaret" van te maken.
2. Wat niet met jouw theorie klopt, is dat Nazaret al in oudere bronnen dan Lucas voorkomt: Marcus en Matteüs, die onafhankelijk van Lucas zijn. Dus je theorie van een rookgordijn van Lucas klopt niet.
Nog een blooper he ?quote:![]()
Wat kun jij neuzelen zeg ! Mijn kleine teen weet meer af van archeologie dan wat jij ooit zal weten.quote:Nee.
1. Er is wel degelijk enig archeologisch bewijs uit de 1e eeuw.
2. Je doet het voorkomen alsof je weet dat bij elke fundering in Nazareth de bodem nagepluist wordt. Dan weet je weinig van de archeologie. Verder is er wel degelijk pas wat gevonden bij bouwwerkzaamheden, zie de link die ik gaf.
3. Bij Jeruzalem is nog zeer veel onbekend. Van een stad vind je ook meer terug.
4. Nazaret was geen stad, wat de evangelisten ook beweren.
5. Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. Zeker niet in archeologie.
Ik geef geen bis-nummers.quote:Ik heb daar kritiek op gegeven met argumenten waarom ik het een slechte theorie vind. Als ik daarmee iets doms doe, zou je dan mijn bezwaren willen weerleggen aub?
Heb je ze al eens vergeleken met ' In de ban van de ring ' of ' Star wars ' of ' Harry Potter ' ? Topicje openen ?quote:Nee hoor. Als je de evangeliën vergelijkt met de biografieën van Pythagoras: deze biografieën stammen van 8 eeuwen na zijn bestaan. Toch menen historici en classici dat in die biografieën enkele historische herinneringen zijn bewaard.
Jammer dat je geen inhoudelijke reactie geeft.Je wekt niet bepaald de indruk een rationeel te onderbouwen overtuiging te hebben.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:27 schreef ATON het volgende:
Wat kun jij neuzelen zeg ! Mijn kleine teen weet meer af van archeologie dan wat jij ooit zal weten.
IK moet van jou nog de eerste ' rationele onderbouw ' hier zien. Veel geblaat en weinig wol.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:05 schreef Cognitor het volgende:
Jammer dat je geen inhoudelijke reactie geeft.Je wekt niet bepaald de indruk een rationeel te onderbouwen overtuiging te hebben.
En ? Niks gevonden in Nazareth ?quote:Ten tweede weet jij helemaal niet hoeveel ik van archeologie afweet. Ik heb bijvoorbeeld zelf in Israël meegewerkt aan een opgraving. Nu jij weer.
1 - Waarom zou dit een latere toevoeging zijn ? Omdat het verhaal langs geen kanten klopt ? Steekt anders weinig af tegen de rest.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:22 schreef Iblardi het volgende:
Het verhaal over de volkstelling is vrij duidelijk een latere toevoeging om Jezus' geboorte volgens de profetie in Bethlehem te laten plaatsvinden, maar wat voor belang hadden de evangelisten erbij om Jezus uit een fictief Nazareth te laten komen?
Ik zie hier weinig of niks reacties ' op de man ' .quote:Op maandag 26 maart 2012 15:41 schreef speknek het volgende:
[warning]Vanaf hier weer inhoudelijk, volgende reacties op de man worden genote en verwijderd[/warning]
Graag, want de nazarener betekent volgens mij gewoon uit nazareth.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:45 schreef ATON het volgende:
2 - Waarom er een fictief Nazareth bij betrekken ? Omdat Jezus UIT NAZARETH beter in het verhaaltje past dan Jezus DE NAZARENER.
Moet ik het voor jou ook nog eens helemaal uitleggen of volstaat dit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |