Palmaresquote:De Ronde van Vlaanderen is een jaarlijkse wielerwedstrijd voor beroepsrenners in Vlaanderen. Ze wordt tegenwoordig altijd op de vijftiende zondag van het jaar gereden en is sinds vele jaren één van de belangrijkste eendaagse wedstrijden, een zogenaamde klassieker. Sinds 1919 is de Ronde, zoals de wedstrijd vaak genoemd wordt, elk jaar gereden, ook tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Vlaanderen wordt deze wedstrijd ook Vlaanderens Mooiste genoemd.
quote:Zorgen om Lars Boom
Van onze speciale verslaggever
WEVELGEM - Lars Boom maakt zich zorgen of hij volgende week fit aan de start kan verschijnen van de Ronde van Vlaanderen. De 26-jarige Raborenner vreesde na Gent-Wevelgem zelfs voor een voorhoofdsholte-ontsteking.
Lars Boom heeft last van een voorhoofdsholteontsteking.
"Ik had vorige week maandag al last van mijn keel en mijn hoofd. Vrijdag was het nog slechter en in Gent-Wevelgem voelde ik me ook niet best”, zei de duidelijk aangeslagen Boom.
"Morgen (vandaag, red) gaan we bij de KNO-arts kijken wat er precies aan de hand is. Ik baal natuurlijk enorm, want dit is juist de fase van het jaar dat ik er wil staan. Ik heb nog een week om te herstellen, maar het is allemaal niet ideaal in de aanloop naar de Ronde van Vlaanderen. Wellicht dat ik een antibioticakuur moet nemen”, aldus Boom, die ook na Milaan-Sanremo al zo’n kuur wegens luchtwegproblemen onderging. "Ik ga er vanuit dat ik gewoon kan rijden en als ik op tijd herstel, is er ook een kans dat ik goed ben. Ik merk namelijk wel dat ik macht in de benen heb.”
Telesport
quote:Gent-Wevelgem: het rapport van de Rondefavorieten
Gent-Wevelgem verkende met zijn 74ste editie een nieuw en zwaarder parcours, we kunnen dus conclusies trekken één week voor de Ronde van Vlaanderen: hoe deden de favorieten het?
Tom Boonen: Boonen lijkt na enkele jaren geplaagd door blessures helemaal terug. Op vrijdag de E3 Harelbeke winnen, en twee dagen later voldoende jus in de benen hebben om een ontketende Cancellara terug te halen, en even later een massasprint met kleppers als Oscar Freire, Peter Sagan en Edvald Boasson Hagen winnen? Boonen is klaar voor de Ronde.
Fabian Cancellara: Spartacus ontketende al zijn demonen op de Monteberg, enkel wonderkind Peter Sagan kon volgen. Cancellara raapte de vroege vluchters op en poogde een traditionele 'Cancellara-tijdrit' in te zetten: gas geven en de rest versmachten. In tegenstelling tot de vorige seizoenen zagen we geen vleugels bij de Zwitser. De andere favorieten konden de aansluiting maken. Cancellara is goed, zéér goed, maar niet '2010'-goed.
Alessandro Ballan: Ballan probeerde halverwege koers even de bakens te verzetten, maar maakte daarin weinig indruk. De oud-winnaar van de Ronde zal waarschijnlijk moeten werken voor één of meerdere kopmannen van de BMC-ploeg.
Greg Van Avermaet: Van Avermaet mocht genieten van een beschermd statuut, en deed dat alle eer aan. Zat steeds vlot vooraan in de koers en zat op vinkenslag in de slotfase. Hij kwam in de spurt wel zwaar ten val na een incident met Rojas, afwachten of Greg daar schade van ondervindt.
Edvald Boasson Hagen: Voor hem geldt hetzelfde verhaal als Van Avermaet. Overal vlot meegaan, en in tegenstelling tot Van Avermaet wél een geslaagde sprint. Speelt de Noor verstoppertje?
Philippe Gilbert: De Belgische kampioen reed een vreemde koers. Gilbert reed vaak achteraan het peloton, en kwam dan ook in een penibele situatie terecht toen het peloton in stukken brak. Ging even de benen testen door voor het peloton uit te rijden, maar deed dat zonder al te veel overtuiging. Leek bevestiging te brengen van zijn twijfelachtige vorm. Of heeft BWB-voorzitter De Backer gelijk, en speelt Gilbert een wel érg geslaagd spelletje verstoppertje?
Matti Breschel: Eeuwig schaduwfavoriet voor de Ronde, lijkt opnieuw net op tijd in vorm. Bepaalde in de slotfase mee het tempo, maar moest Cancellara wel laten rijden. Eindigde derde in de sprint, dat doet Breschel alleen als hij goed is.
Sportwereld
Pozzato 2e keer Kemmel viel trouwens vies tegen. Dat was echt harken. Heb het nog een aantal keer teruggekeken die laatste beklimming van de Kemmel om te zien hoe iedereen er nou echt aan toe was, maar Pozzato viel me de tweede keer behoorlijk tegen.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:03 schreef baggerbaas het volgende:
Viel mij wel op hoe ongelofelijk makkelijk Breschel en Pozzato de Kemmel naar boven reden gisteren. Gezien het parcours dit jaar, zullen zulke renners sneller vooraan eindigen.
Wat een kut lijstquote:Op maandag 26 maart 2012 10:01 schreef Steven184 het volgende:
De Barometer van het Nieuwsblad:
1. Tom Boonen
34% stemmen De Bom van Balen imponeerde de afgelopen maanden vriend en vijand met sterke prestaties. Snelde naar ritwinst in Argentinië, Qatar en Parijs-Nice, werd tweede in in de Omloop Het Nieuwsblad en won de E3 Harelbeke én Gent-Wevelgem.
2. Fabian Cancellara
24.75% stemmen De Zwitserse tempobeul leek de grote favoriet om na zijn zege in 2010 opnieuw de Ronde te winnen. Won de Strade Bianche en werd tweede in Milaan - Sanremo. Viel in de E3 Harelbeke en heeft een gezwollen knie en gekneusde rug.
3. Sylvain Chavanel
11% stemmen De Franse schaduwkopman van Omega Pharma-Quickstep was vorig jaar misschien wel de sterkste in de Ronde, maar moest nipt de duimen leggen voor Nick Nuyens. 'La Machine' was woensdag in Dwars door Vlaanderen wellicht de sterkste renner in koers.
4. Alessandro Ballan
5.5% stemmen De winnaar van de Ronde in 2007 vormt samen met BMC misschien wel het sterkste collectief op 1 april. Hij behaalde een vierde plaats in de Strade Bianche, een achtste stek in Milaan - Sanremo en kwam als negende over de meet in de E3.
5. Filippo Pozzato
5.5% stemmen De Italiaanse wonderboy is niet de populairste renner bij het Vlaamse publiek, maar staat er altijd in de Ronde. Het is van 2009 geleden dat 'Pippo' in Vlaanderen in top 5 reed. Toch bewees hij met twee 6de plaatsen in Sanremo en Dwars door Vlaanderen dat hij er staat.
6. Sep Vanmarcke
5.25% stemmen Het goudhaantje van Garmin brak dit jaar definitief door met zijn zege in de Omloop . 'Als je tegen Boonen en Flecha zo'n finale kan rijden, kan je ook de Ronde winnen', aldus ploegleider Geert Van Bondt. Was prominent aanwezig in de finale van Dwars door Vlaanderen en E3.
7. Greg Van Avermaet
3.5% stemmen De Hammenaar startte ijzersterk aan het seizoen, maar werd afgeremd door een hielblessure in de Tirreno en een stevige valpartij in Sanremo. 'Maar ben in topvorm en moet in staat zijn mezelf te tonen in de Vlaamse klassiekers', gelooft Van Avermaet in eigen kunnen.
8. Edvald Boasson Hagen
3.5% stemmen De Noorse kopman van Team Sky heeft het talent en de ploeg om de Ronde op zijn naam te schrijven, maar streed er door pech nog nooit om de bloemen. Dit seizoen won hij al etappes in de Algarve en de Tirreno en werd hij vijfde in Gent-Wevelgem.
9. Stijn Devolder
3% stemmen Met twee eindzeges op het palmares is Devolder elk jaar minstens een outsider voor de oppergaai in de Ronde. Toonde zijn stijgende vormcurve al een keer bergop in de Tirreno en diep in de finale van de E3. Heeft bij Vacansoleil-DCM een stevig team rond zich.
10. Björn Leukemans
2.5% stemmen De kopman van Vacansoleil-DCM was de afgelopen drie jaar telkens goed voor een top-tien plaats in de Ronde. Niemand die er dan ook aan twijfelt dat 'Zorro' ook op 1 april op de afspraak zal zijn. Al blijft winnen voor Leukemans nog steeds een ander paar mouwen.
Ik neem aan dat Het Nieuwsblad zelf gewoon een lijst met deze 10 renners heeft opgesteld, waaruit de mensen dan mochten kiezen.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:48 schreef Leatherface het volgende:
Ik neem aan dat mensen hebben mogen stemmen?
De lijst is veel groter, iets van 25 man ofzo. Maar ik had geen zin om alles hier te zetten.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:56 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Het Nieuwsblad zelf gewoon een lijst met deze 10 renners heeft opgesteld, waaruit de mensen dan mochten kiezen.
Ah oke duidelijk.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
De lijst is veel groter, iets van 25 man ofzo. Maar ik had geen zin om alles hier te zetten.
quote:De rest:
11 Philippe Gilbert
2.25% stemmen
Of de Belgische kampioen na twee 3de plaatsen helemaal klaar is om eindelijk raak te schieten in 'Vlaanderens Mooiste'? 'Schrijf hem nog niet af, met een kampioen als hij weet je nooit', waarschuwt Freddy Maertens. Opgave in E3, onopvallend in Gent-Wevelgem.
12
12
Matti Breschel
1.25% stemmen
De Deen werd door Rabobank binnengehaald om potten te breken in het voorjaar van 2011, maar twee knieoperaties deden de plannen in het water vallen. Dit jaar verliep de voorbereiding van Breschel rimpelloos. Zo werd hij derde in Gent-Wevelgem.
13
13
Heinrich Haussler
1.25% stemmen
De voorbije twee jaren kon de Duitse Australiër de hoge verwachtingen van zijn wonderjaar 2009, met een 2de plaats in de Ronde, niet inlossen. Dit seizoen lijkt de trein van Haussler terug vertrokken. Vierde in de Omloop en derde in een pittige etappe in Parijs-Nice.
14
14
Geraint Thomas
1% stemmen
Deze Brit toonde vorig jaar met een tweede plaats in Dwars door Vlaanderen en een tiende positie in de Ronde dat hij zich in zijn sas voelt op onze wegen. Kan samen met ploegmaats Boasson Hagen en Flecha brokken maken.
15
16
Leif Hoste
0.75% stemmen
Zal het Leif Hoste na driemaal een tweede plaats (laatse keer in 2007) in de Ronde eindelijk eens lukken te winnen? Hij kan zich volledig op de Ronde richten, aangezien zijn ploeg Accent Jobs-Willems Veranda's niet mee mag doen in Parijs-Roubaix.
16
17
Lieuwe Westra
0.75% stemmen
De Nederlandse hardrijder kan in de schaduw van kopmannen Stijn Devolder en Björn Leukemans misschien wel zijn slag slaan in de Ronde. 'Het Beest' strandde op zucht van de eindzege in Parijs-Nice en kiest vaak voor de aanval.
17
18
Staf Scheirlinckx
0.5% stemmen
De kopman van Accent Jobs-Willems Veranda's reed vorig jaar Cancellara uit de wielen op de Bosberg en snelde zo naar de achtste plaats. Hij etaleerde dit jaar ook al naar zijn goede vorm met een tiende plaats in de Omloop Het Nieuwsblad.
18
19
Frederik Willems
0% stemmen
Door het uitvallen van Roelandts en de mindere prestaties van Lars Bak lijkt Frederik Willems het te zullen moeten doen voor Lotto-Belisol. Als de ranke atleet uit Sint-Jan-in Eremo zijn topniveau haalt, moet hij zich op minst kunnen tonen.
19
15
Sebastian Langeveld
0% stemmen
De Nederlander won vorig jaar De Omloop Het Nieuwsblad en veroverde een vijfde plaats in de Ronde van Vlaanderen. Daarmee versierde hij een transfer naar de nieuwe Australische formatie Greenedge waarvan hij op 1 april de absolute kopman is.
20
20
John Degenkolb
0% stemmen
De Duitser van Project 1T4I staat voornamelijk bekend als een echte sprinter, maar zijn elfde plaats in de Omloop Het Nieuwsblad en vijfde stek in Milaan-San Remo liegen niet. Dat bewees hij door zesde te worden in de E3 Harelbeke.
Het is toch gewoon raar om iemand in de keuzelijst op te nemen die het hele Vlaamse voorjaar nog niet in actie is geweest en ook niet gaat komen, omdat hij alles op het baanwielrennen zet dit jaar. Heeft weinig met pedant doen te maken mijns inziens. Van een krant die zo wielerminded is, verwacht ik beter.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:41 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, zo kun je wel altijd pedant doen he.
quote:OVERZICHT. De 12 hellingen uit Vlaanderens Mooiste
In Vlaanderens Mooiste worden in totaal 16 hellingen beklommen. Iedereen weet dat de Oude Kwaremont (3 keer) en de Paterberg (3 keer) scherprechters zullen zijn. Maar welke tien andere slopende hellende stroken moeten toppers als Boonen en Cancellara overbruggen? Hieronder vindt u een gedetailleerd overzicht van alle hellingen uit De Ronde van Vlaanderen. De klassieker wordt zondag 1 april in Brugge op gang geschoten.
1. Taaienberg:
146 kilometer van de finish
Waar: Maarkedal (Oost-Vlaanderen)
Lengte: 800 meter
Stijgingspercentage: 7,13%
Steilste punt: 18%
Kasseien: ja
2. Eikenberg:
139 kilometer van de finish
Waar: Maarke-Kerkem (Oost-Vlaanderen)
Lengte: 1253 meter
Stijgingspercentage: 5,78%