Roces18 | zondag 25 maart 2012 @ 13:54 |
Is de bijbel een legende of sage? redenen waarom het een sage is: de gewone mens staat centraal, verder worden er bovennatuurlijke verschijnsel verklaard, en zijn er ook bovennatuurlijke wezens te zien. Bevat een historische kern, maar vast met fantasie aangedikt, en komt enigszins geloofwaardig over.. redenen waarom het een legende is: bijbel wordt als waargebeurd doorverteld maar is historisch niet te bewijzen. Verder heeft het een religieus onderwerp en komen er heiligen, martelaars en mirakels in voor. Ik heb geen idee? Is het allebei? Ik mag maar een antwoord kiezen ![]() | |
GlowMouse | zondag 25 maart 2012 @ 14:05 |
schopje F&L | |
Oud_student | zondag 25 maart 2012 @ 14:17 |
De Bijbel bestaat in de 1e plaats uit 2 delen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben (ja,ja ik weet dat in het NT verwijzijngen staan naar het OT) Het OT is een verzameling boeken uit Joodse bron met een historische, religieuze, dichterlijke, rechtgevende, moraliserende etc. inslag. Het is een samenraapsel, zo begint Genesis als een sprookje (allegorie) om vervolgens over te gaan in een geslachtsregister. Exodus beschrijft de uittocht uit Egypte, Kronieken.. de naam zegt het al. Boeken als Spreuken en met name Prediker hebben al hemaal een eigen karakter. Het NT is de filosofie van Christus, helaas pas na jaren opgetekend door mensen die het maar amper begrepen. Met name het overdrachtelijk taalgebruik is door zijn volgelingen niet begrepen. zo moet je : "Ik ben de zoon van God" niet letterlijk opvatten, voetbal enthousiasten beschrijven hun helden ook als Godenzonen. Conclusie: De Bijbel is deels legende, deels sage, maar daarnaast nog een heleboel andere dingen. De invloed van de Bijbel op onze taal en cutuur is niet te onderschatten. | |
trancethrust | zondag 25 maart 2012 @ 14:18 |
Het is De Waarheid. | |
Roces18 | zondag 25 maart 2012 @ 14:22 |
maar uiteindelijk mag ik maar een antwoord kiezen ![]() ![]() domme tentamens | |
Cognitor | zondag 25 maart 2012 @ 14:28 |
Het slaat nergens op te stellen: sage of legende. De Bijbel bevat heel veel verschillende genres: liederen, heldendichten, mythen, sagen, kronieken, legenden, parabels, fictie, brieven, vervalsingen, apocalypsen etcetera. Een sage is een volksverhaal rond een historische kern. Veel verhalen in het OT/Hebreeuwse Bijbel (vooral in Genesis - 2 Koningen) kun je hier denk ik onder scharen. Een legende is een aangedikt verhaal over een (christelijke) heilige. Daar vallen dus de evangeliën en Handelingen grotendeels onder. | |
Roces18 | zondag 25 maart 2012 @ 14:33 |
zeg dat maar tegen mijn docent ![]() in the end moet ik er toch een kiezen, ik denk dat ik voor legende ga... | |
Cognitor | zondag 25 maart 2012 @ 14:36 |
Je kunt toch ook betogen dat je docent een verkeerde vraag heeft gesteld? Als het een goede docent is geeft hij/zij je daarvoor bonuspunten. ![]() | |
ATON | zondag 25 maart 2012 @ 14:37 |
Vervalsingen ? He kijk, dan tóch !! En toen ik daarmee kwam aanzetten moest ik dat dan maar eens bewijzen, enkel door wetenschappers verbonden aan een instituut/universiteit. En nu ga je ook wel Haushofer tegen de haren strijken. Bij hem was er enkel sprake van wat onschuldige details die geen invloed op de tekst hadden. Moet je hem dit zelf maar uitleggen hoor. Om geen gelovige te zijn sloof je je wel danig uit om deze verzinsels overeind te houden. | |
Roces18 | zondag 25 maart 2012 @ 14:37 |
multiple choice dus ik heb weinig keus ![]() | |
Cognitor | zondag 25 maart 2012 @ 14:40 |
Met vervalsingen bedoel ik: teksten die op naam van een gezaghebbend figuur staan, maar in werkelijkheid niet door diegene geschreven zijn. Het is algemeen aanvaard dat deze in de Bijbel voorkomen. Waar Haushofer en ik tegen protesteerden, is dat je teksten naar willekeur als vervalsingen zou kunnen bestempelen. Daarvoor moet je goede redenen hebben, dat kun je niet zomaar roepen. | |
ATON | zondag 25 maart 2012 @ 15:15 |
Doe ik ook niet. Ik heb al duidelijk aangegeven dat er prima lektuur over bestaat. Een aanrader ? " De Bijbel: waarheid en verdichting " van Robin Lane Fox. Al gelezen ? Roepen laat ik aan jou over. | |
Cognitor | zondag 25 maart 2012 @ 15:39 |
Je roept wel wat, want zodra je om een toelichting gevraagd wordt ben je weg met de staart tussen je benen. R.L. Fox is populair-wetenschappelijke kost, heb ik gelezen. Ik heb geen idee waarom je daarmee loopt te zwaaien. | |
Ali_Kannibali | zondag 25 maart 2012 @ 16:58 |
Dit is serieus een vraag op een tentamen? | |
Roces18 | zondag 25 maart 2012 @ 17:14 |
yes ![]() ![]() | |
Ali_Kannibali | zondag 25 maart 2012 @ 21:54 |
Ik zou zeggen geen van beide. De bijbel is geen verhaaltje ofzo, maar een bundel antieke geschriften van verschillende aard. | |
ATON | zondag 25 maart 2012 @ 22:02 |
Ben je toch lief zeg. Maar of je dit boek gelezen hebt, om zachtjes uit te drukken, dat betwijfel ik ten zeerste. En om Robin Lane Fox te bestempelen als een pop-wetenschappelijk wetenschapper, zegt meer over jezelf. Moet ik het nogmaals eens spellen wie Fox is? past hij toevallig weer niet in je kraampje. Zo doorzichtig joh. En, heb je al enig bewijs i.v.m. Nazareth, of ben je nog aan 't spitten. Laat de wetenschap iets weten als je nog een stuk scherf hebt gevonden. | |
MisterSqueaky | zondag 25 maart 2012 @ 22:08 |
Eens - naar keuze geen van beide of beide, want e Bijbel is niet 1 boek, maar een omnibus van tig verschillende boeken van tig verschillende auteurs en tig verschillende soorten teksten met tig verschillende insteken. Die allemaal over dezelfde kam scheren is stompzinnig - en dat mag je best tegen je docent zeggen ![]() | |
Ali_Kannibali | zondag 25 maart 2012 @ 22:11 |
Stompzinnig en oneerlijk. Het ruikt mij naar indoctrinatie. | |
hoatzin | maandag 26 maart 2012 @ 11:59 |
wat zijn sages en legenden dan? Dat zijn ook antieke geschriften (vertellingen) van verschillende aard. ofwel: geen argument. | |
Iblardi | maandag 26 maart 2012 @ 12:08 |
Boeken als Spreuken, Prediker, Psalmen, de brieven van het NT en Openbaring kun je natuurlijk moeilijk als "sagen" of "legenden" bestempelen. | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 12:14 |
Uiteindelijk kon ik gelukkig kiezen uit een kaderverhaal, die ik dus ook heb gekozen. Gelukkig maar want ik zag nog een oudere versie waar je alleen uit bovenstaande opties kon kiezen ![]() docenten weten ook nooit waar ze het over hebben ![]() | |
Ali_Kannibali | maandag 26 maart 2012 @ 12:26 |
Ook dat is de bijbel niet. De bijbel is geen 'verhaal'. De bijbel is de bijbel, punt. | |
ATON | maandag 26 maart 2012 @ 12:27 |
Hier soms ook niet. | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 12:29 |
De bijbel is wel een verhaal. Het vertelt toch een verhaal of niet soms? Een kaderverhaal of raamvertelling zijn verhalen in een groot verhaal > net zoals de bijbel dus | |
hoatzin | maandag 26 maart 2012 @ 13:59 |
nee joh. De bijbel vertelt wel verhalen, maar het zijn er een hoop. Soms hebben ze niets met elkaar te maken. Dat ze uiteindelijk in één boek worden gebundeld is meer merkwaardig dan logisch. Zo hebben het OT en NT weinig met elkaar gemeen. | |
trancethrust | maandag 26 maart 2012 @ 14:21 |
Je kan die docent gewoon even fijntjes aangeven bij de examencommissie, dit is op veel niveau's echt een extreem lamme vraag. | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 14:52 |
De bijbel is een boek vol moralen en waarden en normen die je er kan uithalen dus enigszins hebben ze wel met elkaar te maken. | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 14:52 |
als hij mijn antwoord afkeurt dan doe ik dat ook ![]() | |
hoatzin | maandag 26 maart 2012 @ 15:22 |
en wat voor een waarden en moralen... ![]() | |
Ser_Ciappelletto | maandag 26 maart 2012 @ 18:07 |
Wat voor studie doe je? Ik mag hopen dat dat niet hoger dan 3MAVO is, anders is het echt gênant. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 26 maart 2012 @ 18:08 |
Valt reuze mee. De meeste delen van de Bijbel zijn dat inderdaad, maar dan heb je ook dingen als Hooglied. Dat is gewoon literaire porno, die later volledig hineininterpretiert is. | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 19:24 |
dan is het dus gênant ![]() | |
Ser_Ciappelletto | maandag 26 maart 2012 @ 19:34 |
Welke studie doe je dan? | |
Roces18 | maandag 26 maart 2012 @ 19:35 |
dat kan ik niet vertellen aangezien medestudenten hier ook op zitten, en dan komen ze achter mijn geheime identiteit ![]() | |
naatje_1 | dinsdag 27 maart 2012 @ 09:17 |
![]() | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:53 |
Dan is het wachten tot deel 2, want in de sequel verklapt de held altijd zijn geheime identiteit. Tweede wet van de stripverfilming.. | |
Mr_Belvedere | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:22 |
Bron::Er schijnen trouwens afzonderlijke boeken/hoofdstukken te bestaan die niet zijn opgenomen in de bijbels van nu... Er zijn niet bijzonder veel verschillen tussen een sage en een legende. Aangezien de bijbel meerdere boeken beslaat denk ik dat het in beide categorieën kan vallen, afhankelijk hoe je naar de inhoud kijkt. | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:44 |
Dat is wisful thinking. - Brieven Paulus : ca.50 n.C. - Marcus : 70 - 110 n.C. - Matteüs en Lukas : 90 - 135 n.C. - Johannes : 120 n.C. - Handelingen v/d apostelen : 150 - 177 n.C. - Brieven v/d apostelen : 170 - 220 n.C. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 27 maart 2012 @ 12:00 |
De meeste Bijbelwetenschappers zijn het er over eens dat de oudste boeken uit het 1e millennium voor Christus stammen. Gewoonlijk wordt een terminus post quem genoemd van ca. 800 v.C., en de meerderheid van de boeken is geschreven rond de 3e en 2e eeuw v.C. Die 1500 v.C. van je bron is naar alle waarschijnlijkheid dan ook onzin. | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 12:32 |
De aanzet voor het samenstellen van het O.T. gebeurde pas onder koning Josia bij het " toevallig " vinden van geschriften, bekend onder de naam Deuteronomium in 622 v.C. Dat boek, wat volgens de meeste wetenschappers een oorspronkelijke versie van Deuteronomium was, ontketende een revolutie in ritueel en leidde ertoe dat het begrip Israëlische identiteit op een geheel nieuwe wijze werd gedefinieerd.( bron: Israël Finkelstein ) http://nl.wikipedia.org/wiki/Josia | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 27 maart 2012 @ 13:11 |
Ja, het werd rond die tijd opgeschreven. Daarom is er reden om aan te nemen dat sommige (delen van) verhalen al ouder zijn, omdat ze waarschijnlijk uit een orale traditie komen. | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 13:32 |
Het is zeker dat er geschriften van oudere datum tussen zitten, en de meeste dan nog afkomstig van buiten Juda. Een groot deel moet al zijn meegebracht tijdens de volksverhuizing van Israël naar Juda, met name bv. de David en Salomon - mythe. Elke nieuwe groep migranten brachten zeker ( oraal ? ) hun geschiedenis mee. Het mooiste voorbeeld hiervan is Exodus, een bloemlezing van 250 jaar Egyptische geschiedenis samengebracht onder één epos. | |
Roces18 | dinsdag 27 maart 2012 @ 13:35 |
een forum heeft als kern anonimiteit of zit ik hier verkeerd ![]() | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 13:36 |
Jazeker, laat je niet opjutten. | |
MisterSqueaky | dinsdag 27 maart 2012 @ 19:03 |
Waarbij natuurlijk aangetekend moet worden dat de historische accuraatheid van Exodus betwijfeld wordt. Of de exodus zelf heeft plaatsgevonden is zelfs bijzonder twijfelachtig - vooral omdat de Egyptenaren er totaal niets van gemerkt lijken te hebben ![]() | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 19:18 |
Ja natuurlijk, daarom omschrijf ik het zo: De Exodus zoals beschreven in het O.T. heeft zo nooit plaats gevonden. Ik dacht hier reeds een overzicht te hebben gegeven uit welke feiten dit epos was samengesteld. Vermoedelijk bij Ahmose I en eindigend bij Horemheb. Mozes is in dit verhaal de fictieve hoofdpersonage en staat ingeschreven als Achnaton ( 1367 - 1361 v.C.) | |
de_tevreden_atheist | woensdag 28 maart 2012 @ 22:47 |
Is de bijbel een legende of sage de vraag is fout, want de bijbel is een bibliotheek. | |
Roces18 | donderdag 29 maart 2012 @ 07:57 |
![]() | |
trancethrust | donderdag 29 maart 2012 @ 11:05 |
Compleet met boete-systeem. |