klikquote:Zeeland wil weghelften scheiden
Laatste update: 23 maart 2012 06:56 info
AMSTERDAM - Als het aan de provincie Zeeland ligt, worden de weghelften van alle provinciale wegen in de provincie binnenkort gescheiden.
Foto: ANP
Op deze wegen moet een middenberm of vangrail komen. Zo moet het aantal verkeersslachtoffers drastisch omlaag gaan, schrijft Trouw vrijdag.
De operatie moet volgend jaar beginnen en wordt gecombineerd met groot onderhoud aan het asfalt.
Zeeland denkt de kosten te kunnen betalen uit het dividend van de Zeeuwse energiemaatschappij Delta, waar de provincie grootaandeelhouder van is.
Kosten
Hoeveel de plannen precies gaan kosten, is nog onduidelijk. De provincie denkt vooral dat het aankopen van grond een duur prijskaartje heeft.
De ANWB steunt het plan van de provincie maar is wel bang voor boze automobilisten die door de maatregel niet meer kunnen inhalen. Volgens Zeeland is dat het wel waard 'als het aantal slachtoffers hierdoor daalt'.
Zeeland telt in totaal zo'n vierhonderd kilometer aan provinciale wegen. Landelijk staan provinciale wegen bekend als gevaarlijk. Veertig procent van alle verkeersdoden valt hier. Momenteel telt Nederland slechts vier provinciale wegen met gescheiden weghelften.
Deze.quote:
Ehm ze bedoelen hier volgens mij gewoon de N-wegen hoor. Die tweebaanswegen hebben er over het algemeen helemaal geen stukje gras of vangrail tussen zitten.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:58 schreef Specularium het volgende:
[..]
Deze.
Overal zit er een stukje gras of vangrail tussen behalve in Zeeland (en Friesland waarschijnlijk).
Dan kun je nog steeds op de verkeerde weghelft belanden wanneer je de macht over het stuur verliest.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:48 schreef Ferdo het volgende:
Gewoon een doorgetrokken streep trekken over die wegen en handhaving is geen optie? Het lijkt me in elk geval wel een stuk goedkoper.
Dit inderdaad jaquote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:55 schreef bonke het volgende:
leuk voor ondersteunde diensten zoals brandweer en ambulance
ja.. en dan een trekker voor je neus.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:17 schreef RichardHammond het volgende:
Goede maatregel. Deden ze dat hier ook maar op de provinciale weg, zou veel doden schelen. Nu is het een doorgetrokken streep, maar toch halen mensen in. Met alle gevolgen van dien. En 24/7 handhaving is niet te doen op zo'n lange weg.
^^ Dit.quote:
Steeds meer mensen negeren doorgetrokken strepen. Het feit dat overgegaan wordt op dubbele strepen helpt daar ook niet bij.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:48 schreef Ferdo het volgende:
Gewoon een doorgetrokken streep trekken over die wegen en handhaving is geen optie? Het lijkt me in elk geval wel een stuk goedkoper.
Dit dus. We komen nu al amper snel op plaats van bestemming omdat meerendeel van de automobilisten zich belangrijker waant dan een colone aan zwaailichten achter zichquote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:55 schreef bonke het volgende:
leuk voor ondersteunde diensten zoals brandweer en ambulance
Vooral motorrijders.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Steeds meer mensen negeren doorgetrokken strepen.
Ja maar, dat is helemaal niet erg. Dan worden er gewoon borden geplaatst of automobilisten als ze een zwaailicht horen zoveel mogelijk rechts willen gaan rijden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:51 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Dit dus. We komen nu al amper snel op plaats van bestemming omdat meerendeel van de automobilisten zich belangrijker waant dan een colone aan zwaailichten achter zich
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar denk je dat B-wegen voor zijn. En tractor verboden.. hier in zeeuwsvlaanderen kunnen alle tractors B-wegen en andere routes nemen om de banen te ontwijken. Gaat prima hoorquote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jij vindt het geen enkel probleem om kilometers achter een tractor te rijden?
quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:53 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja maar, dat is helemaal niet erg. Dan worden er gewoon borden geplaatst of automobilisten als ze een zwaailicht horen zoveel mogelijk rechts willen gaan rijden.Hehehe, ik kan je vertellen dat wij meermaals aan een rotonde vol in de ankers moeten, met zwaailicht en sirene stil staan (brandweer, grote vrachtwagen dus kan je niet zo makkelijk ergens tussendoor jassen) te wachten omdat mensen vinden dat ze maar gewoon voorrang hebbenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maak even mental picture... brandweer auto, zwaailicht sirene, moet wachten aan een rotonde / afslag...dat is toch te triest voor woorden... ik ben niet voor America, maar daar is nog respect te vinden voor ambu/brandweer/leger en andere dingen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder, elk plan om dodelijke slachtoffers te minderen op de wegen is bij voorbaad al goed om naar te kijken, maar als het betekend dat er meer nadelen dan voordelen aan zitten, of risico's met zich meebrengt, moet het natuurlijk niet doorgaan.
Let op mijn woorden!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:38 schreef woid het volgende:
let op mn woorden, er komt een tijd dat autorijden verboden gaat worden, want het zou wel eens kunnen leiden tot een dodelijk ongeluk
Dan moet je die aanzetten.quote:
Ik weet een veel beter plan, gewoon alles tweebaans maken. Iedereen kan veilig inhalen. Opgelost.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
Verder, elk plan om dodelijke slachtoffers te minderen op de wegen is bij voorbaad al goed om naar te kijken
Een doorgetrokken streep met ingegoten spijkers (punt omhog, uiteraard). Is het inhalen zó afgelopen!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:48 schreef Ferdo het volgende:
Gewoon een doorgetrokken streep trekken over die wegen en handhaving is geen optie? Het lijkt me in elk geval wel een stuk goedkoper.
zeikwijfquote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Let op mijn woorden!Orakel!
Er komt vast een tijd dat autorijden verboden gaat worden. Als we allemaal op onze anit-materie scootertje door de tijdzones tuffen.
Ja daar behaal je natuurlijk wel een enorme afname in verkeersdoden mee... Uiteindelijk. Als alle petmans golfjes op elkaar geklapt zijn. Tot die tijd wordt het alleen maar een grotere bende!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:43 schreef woid het volgende:
3 baans wegen net als vroeger..., degene met de grootste ballen blijft inhalen...
Boehoe, autorijden gaat verboden worden!quote:
En als je huis daardoor aan de kant moet, zeg jij dankjewel voor de vergoeding en pak je je boeltje op? Veel van die wegen lopen over dijken, of worden geflankeerd door huizen/boerderijen etc etc, die kan je niet zo even verbreden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:21 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Dit inderdaad ja
Beter zouden ze er gewoon twee-baanswegen van maken dan ja.
yepquote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Boehoe, autorijden gaat verboden worden!
Boehoe, 40k/u achter een trekker zitten!
En dan noem je mij een zeikwijf?
Ik bedoel het zoquote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:43 schreef woid het volgende:
3 baans wegen net als vroeger..., degene met de grootste ballen blijft inhalen...
Die scheiding van n-wegen is een prima idee. het probleem met de N57 is dat hij niet dubbelbaans is. Gezien de drukte zou dat zeker wel mogen. Volgens mij is het ook ooit het idee geweest om over de oosterscheldkering een snelweg te leggen, net als over de zeelandbrug.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:00 schreef Dennis101 het volgende:
Ongeveer over de hele N57 die door Zeeland loopt kan je al niet inhalen. Dat is echt een drama als je achter een oud opa'tje zit, een toerende toerist, vrachtwagen en ga zo maar door. Dus wat zie je dan? Dat iedereen lekker gaat zitten bumperkleven en totaal niet zit op te letten. Persoonlijk ben ik er geen voorstander dat alles wordt gescheiden, ik snap de gedacht erachter, maar betwijfel of het heel veel zal helpen.
Nog steeds zonde dat ze dat niet gedaan hebben nu de N57 zo'n beetje overal opnieuw is aangelegd (Voorne-Putten, Walcheren, stukje Schouwen-Duiveland). Weer zo'n halve oplossing nuquote:Op vrijdag 23 maart 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die scheiding van n-wegen is een prima idee. het probleem met de N57 is dat hij niet dubbelbaans is. Gezien de drukte zou dat zeker wel mogen. Volgens mij is het ook ooit het idee geweest om over de oosterscheldkering een snelweg te leggen, net als over de zeelandbrug.
Expres emt zo veel mogelijk rotondes. Weet je waarom? Omdat anders al het vrachtverkeer via de tunnel naar rotterdam zou gaan rijden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 21:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Nog steeds zonde dat ze dat niet gedaan hebben nu de N57 zo'n beetje overal opnieuw is aangelegd (Voorne-Putten, Walcheren, stukje Schouwen-Duiveland). Weer zo'n halve oplossing nu
Maar voor bijvoorbeeld de N61 zou dit een prima idee zijn
Zulke wegen heb je veel in Luxemburg, vond ik erg prettig rijden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Driebaans wegen van maken met om de paar kilometer wisselende inhaalstrook, 2, 3 Kilometer de ene weghelft die mag inhalen op de middenweg, en daarna weer de andere 2, 3 kilometer
Afgezien van de lage criminaliteit, meeste zonuren, milder klimaat, prachtige natuur en vanwege het tourisme in de zomer uitstekende faciliteiten is het echt een kutprovincie...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 21:46 schreef DS4 het volgende:
Nog meer redenen om Zeeland te mijden zijn volgens mij niet nodig.
Het is een openluchtmuseum.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:04 schreef Spanky78 het volgende:
Afgezien van de lage criminaliteit, meeste zonuren, milder klimaat, prachtige natuur en vanwege het tourisme in de zomer uitstekende faciliteiten is het echt een kutprovincie...
Niet zo heel gek vind je. Waar je met een auto 15 seconden nodig heb om van 80 naar 120 te acceleren en zeker 4 meter asfalt nodig heb om in te halen heb je bij een motor 2 seconden nodig om van 80 naar 120 te acceleren en heb je maar 1 meter asfalt nodigquote:
Ja want dat scheelt weer 2 doden per jaar!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:10 schreef knep het volgende:
Wat een onzin, al dat geld weer om het laagst aantal verkeersdoden (misschien wel) ter wereld te verminderen..
Tsja. En elk mooi weekend rijden zich weer een paar mooiweerrijders zich te pletter op een boom in een bocht. lekker even iemand inhalen met die snelle motor...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet zo heel gek vind je. Waar je met een auto 15 seconden nodig heb om van 80 naar 120 te acceleren en zeker 4 meter asfalt nodig heb om in te halen heb je bij een motor 2 seconden nodig om van 80 naar 120 te acceleren en heb je maar 1 meter asfalt nodig
Een doorgetrokken streep slaat werkelijkwaar nergens op voor motorrijders.
Zelf op één rijbbaan kan je inhalen op de motor, als je langs een auto kan lopen kan je er immers ook op de motor langs
Ken de feiten aub. De meeste ongevallen komen doordat automobilisten motorrijders over het hoofd zien en ze gewoon aanrijden.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:12 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Tsja. En elk mooi weekend rijden zich weer een paar mooiweerrijders zich te pletter op een boom in een bocht. lekker even iemand inhalen met die snelle motor...
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja want dat scheelt weer 2 doden per jaar!
Als ze al dat geld wat ze in het verkeer stoppen nu eens spenderen aan de kanker bestreiding oid....
Hij lijkt bijna een dwangmatige obsessie te worden van onze overheid.
Wel van het frontaal botsen op een tegenligger die wel gewoon rijdt.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:09 schreef Life2.0 het volgende:
Je kunt niet te hard rijden als er een stuk metaal links van je zit?
Dat heeft toch geen enkele koekblikker ooit tegen gehouden?
Want een stukje ijzer wordt een ondoordringbare barriere?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wel van het frontaal botsen op een tegenligger die wel gewoon rijdt.
Ik zou denken dat het zoiets wordt: http://g.co/maps/9995cquote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:41 schreef Life2.0 het volgende:
Want een stukje ijzer wordt een ondoordringbare barriere?
De impact en schade (materiele en menselijke) is bij frontaal natuurlijk vele malen groter.quote:En mensen die voor of achter je rijden (daar vallen immers de gewonden)?
Ook.quote:
De N50 hanteert een dergelijk principe. Werkt prima.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Driebaans wegen van maken met om de paar kilometer wisselende inhaalstrook, 2, 3 Kilometer de ene weghelft die mag inhalen op de middenweg, en daarna weer de andere 2, 3 kilometer
Ik mag hopen dat zo'n weg dan wel als autoweg uitgevoerd wordt, als ie dat nog niet isquote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:54 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Tractors en invalide wagens (die 45 km/u dingen) lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |