Op donderdag 22 maart 2012 21:34 schreef Cognitor het volgende:[..]
Nee, oudheid is slechts één argument van velen.
Verder. In het scenario dat je schetst zouden tekstcritici niet voor die aangepaste tekst kiezen, maar voor de 95 %. Maar dit scenario is niet wat er met het NT gebeurde.
[..]
Men heeft de voorkeur voor de oudere teksten omdat met de jongere teksten vaker is gesjoemeld, en omdat deze oudere teksten dichter bij de bron zitten. Een papyrus uit 200 is gewoon veel waardevoller dan een minuskel uit de 12e eeuw. Dat snap je toch wel?
En nee, het aantal kopieën wil niets zeggen. Beargumenteer dat eens als je daarvan overtuigd bent.
[..]
Kun je mij bronnen uit de oudheid of wetenschappelijke boeken/artikelen geven die laten zien dat
1. Dat Constantijn een oecumenische Bijbel wilde.
3. Eusebius beïnvloed was door Origenes
4. Origines volgens maconieke geschriften een geïnitieerde was.
5. Eusebius beïnvloed was door gnosticisme, de arische doctrine, esoterie.
6. Dat Eusebius een vertaling maakte (in welke taal?) waarin de goddelijkheid van Jezus sterk ondermijnd werd en waarvan ong. 50 kopieën werden gemaakt.