abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109406565
Vandaag was er weer een goed voorbeeld van hoe nuttig chippen kan zijn, het hondje van een F&F'er was naar buiten geglipt, er werd een zoekactie op touw gezet maar een kwartier nadat het topic erover op Fok! verschenen was kwam er al goed nieuws; het hondje was gevonden en via de gegevens gekoppeld aan de chip was er contact opgenomen met de eigenaar.

De stichting waarvoor ik katten opvang had vorige week ook een goed voorbeeld, ze hadden een "zwerfkat" gevangen en die bleek een chip te hebben. Hij was na een verhuizing ontsnapt en al 6 maanden kwijt, zijn eigenaren waren dolgelukkig dat ze hem die avond nog levend en wel terugkregen.

Chippen heeft dus zeer zeker nut, ook bij binnenkatten. Het is dan wel niet de bedoeling dat zo'n kat op straat terecht komt maar het gebeurt soms toch, ontsnappingen bij vervoer naar de dierenarts komen bijvoorbeeld regelmatig voor.

Helaas worden niet alle gevonden dieren met een chip herenigd met hun eigenaar. Ongeveer 25% van de chips staat namelijk niet geregistreerd of heeft verouderde gegevens.
Je kunt de registratie van je dier nakijken via diverse sites, zoals;
- de nationale databank gezelschapsdieren (NDG) http://www.ndg.nl/
- petbase https://www.petbase.eu/
- chipnummer http://www.chipnummer.nl/

Hiervoor is het chipnummer nodig. Dit kun je doorgaans vinden op een stickertje in het entboekje/dierenpaspoort van je dier. Kun je het chipnummer niet vinden dan kun je bij een volgend dierenartsbezoek even aan de dierenarts vragen of die het chipnummer voor je uitleest.

Als dat eigenlijk nog nooit is gedaan dan is het sowieso een goed idee om de chip een keertje te laten controleren door de dierenarts, bij sommige katten blijkt de chip niet in het lichaam aanwezig. Chips kunnen een paar dagen na het chippen wel eens naar buiten komen via het wondje van de chipnaald. Mocht dat gebeurd zijn dan is het handig dat je daar achter komt via een controle.
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:10:09 #2
361746 GalgenRad
Opgegroeid voor ..
pi_109407130
als toevoeging: als je een poes laat steriliseren kun je makkelijk een chip laten plaatsen en vallen de kosten wel mee.

edit: net even onze 3 siamezen na gelopen: ze staan er netjes in *O*
oooh oooh Den haag
pi_109409216
Beide honden wel, katten(alle 4 hoogbejaard) niet maar dat binnenkatten met een bandje en een penning om en met nog weinig zin om te ontsnappen....ze slapen het grootste deel van de dag. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:45:52 #4
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_109409417
Mensen die denken dat hun dure binnenkatten niet gechipt hoeven worden, totdat er een ontsnapt of wordt gecatnapt. Altijd chippen!
pi_109409969
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 22:45 schreef MsMessy het volgende:
Mensen die denken dat hun dure binnenkatten niet gechipt hoeven worden, totdat er een ontsnapt of wordt gecatnapt. Altijd chippen!
Zijn inmiddels geen dure binnenkatten meer...zijn eerder veel geld aan de dierenarts kostende oude lijken die niemand meer wil hebben. :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_109412641
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 22:54 schreef trovey het volgende:

[..]

Zijn inmiddels geen dure binnenkatten meer...zijn eerder veel geld aan de dierenarts kostende oude lijken die niemand meer wil hebben. :+
En dan moet ik toch denken aan dat topic een paar maanden geleden waarbij de oude zieke kat van een Fok!ker weggelopen was en achteraf zo'n twee weken in het asiel heeft gezeten. Onder andere omdat het beestje geen chip had.

Ik ga die van mij ook checken. Van de oudste twijfel ik opeens of ik mijn verhuizing wel over heb laten schrijven. :@
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 23 maart 2012 @ 17:45:27 #7
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_109435515
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 22:54 schreef trovey het volgende:

[..]

Was niet persoonlijk bedoelt hoor :) Maar ik hoor regelmatig mensen die een raskat in huis halen en dan het beest niet laten chippen of inenten en dan vraag ik me altijd weer af waarom niet, je weet nooit wat er kan gebeuren.
pi_109437852
Onze raspoes en htk kater zijn alle twee gechipt ondanks dat ze niet de tuin uit mogen.
Trouwens een goed idee om de chip te laten controleren door de dierenarts, dat hebben wij nog nooit gedaan
pi_109456320
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 23:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En dan moet ik toch denken aan dat topic een paar maanden geleden waarbij de oude zieke kat van een Fok!ker weggelopen was en achteraf zo'n twee weken in het asiel heeft gezeten. Onder andere omdat het beestje geen chip had.

Ik ga die van mij ook checken. Van de oudste twijfel ik opeens of ik mijn verhuizing wel over heb laten schrijven. :@
Ik heb nog meegemaakt dat een 19 jaar oude kat in het asiel kwam als zwerver, 3 dagen daar gezeten voordat de eigenaar wist dat hij bij ons zat.
Was nog voor de chipperiode en het asiel zat vrij dicht bij zijn huis waardoor hij daar snel aan de bel trok, maar het had veel sneller gekund, want met chip had hij geen uur bij ons gezeten.
Arme oude kat was gewoon de weg kwijt, mocht eigenlijk niet meer naar buiten omdat hij niet helemaal helder meer was.

Zelf gehad met een kat met chip, ik kreeg bericht van het asiel voordat ik wist dat hij kwijt was.
Kat om 10 uur naar buiten gelaten, om 12 uur werd er gebeld. Bleek er een man 2 straten achter ons te wonen die katten voerde met lekker vlees in zijn tuin, maar die tegelijkertijd vond dat die katten lastig waren(het heeft wel eventjes geduurd voordat ik hem aan zijn verstand had gebracht dan voeren dan niet zo handig is en dat de katten die bij hem kwamen gewoon buurkatten waren). Die had hem dus opgepakt en naar het asiel gebracht.
Dat heeft hij bij meer katten gedaan, degene zonder chip hebben er een stuk langer gezeten, het is dat het bekend werd dat die man dat deed, dus dat het eerste belletje gelijk naar het asiel ging.

Al met al zijn al mijn dieren(afegezien van de slangen en de vissen) gechipt, ik hou het ook netjes bij, als ik verhuis dan geef ik dat ook door.

Bij paarden trouwens supervaag, de haf die ik kocht stond nog op naam van de fokker, dat schijnt heel normaal te zijn, ze keken even raar op toen ik hem perse op mijn naam wilde hebben in het stamboek(en dus ook het paspoort), de merrie had geen registratie, dat heb ik gedaan bij de eerste enting.

Een chip kost amper wat trouwens, als je het bij de eerste apk doet ben je maar iets meer dan een tientje kwijt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_109456348
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 17:45 schreef MsMessy het volgende:

[..]

Was niet persoonlijk bedoelt hoor :) Maar ik hoor regelmatig mensen die een raskat in huis halen en dan het beest niet laten chippen of inenten en dan vraag ik me altijd weer af waarom niet, je weet nooit wat er kan gebeuren.
Dan hebben ze geen stamboom, want een stamboom wordt alleen uitgegeven bij registratie.
Het rare is dat het bij katten mag om 1 in het nest wel een stamboom voor aan te vragen en voor de rest niet. Bij honden mag dat niet, het hele nest wordt geregistreerd en wil je stambomen aanvragen dan moeten alle pups geregistreerd zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_109456620
Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kijken naar het chipnummer van mijn drie katten.
Pingoo's chipnummer is op geen van de websites geregistreerd. Ik snap er niks van -O-
pi_109456728
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan hebben ze geen stamboom, want een stamboom wordt alleen uitgegeven bij registratie.
Het rare is dat het bij katten mag om 1 in het nest wel een stamboom voor aan te vragen en voor de rest niet. Bij honden mag dat niet, het hele nest wordt geregistreerd en wil je stambomen aanvragen dan moeten alle pups geregistreerd zijn.
Bij katten is er niet zoals bij honden één overkoepelende organisatie voor fokkers. Bij honden komt geloof ik iemand van de raad van beheer het nest chippen ?
Bij katten zijn er dus verschillende stamboekorganisaties en voor zover ik weet is alleen bij Fife clubs chippen verplicht. Neemt niet weg dat veel andere fokkers uit zichzelf alle kittens chippen omdat ze het geen fijn idee vinden en/of het armoedig vinden een ongechipt kitten te plaatsen.
En inderdaad, asielen en opvangen chippen ook vrijwel allemaal, terwijl die kittens veel goedkoper zijn, dus het is eigenlijk wel armoe ook wanneer je een duur raskitten ongechipt meekrijgt.

Bij katten is er een maximum van 3 nesten per 2 jaar (de meeste fokkers houden één per jaar of langer aan) om uitbuiting van de moederpoes tegen te gaan. Voor al die nesten moet een stamboom aangevraagd worden. Nesten niet aanmelden kan natuurlijk altijd maar dat is dus eigenlijk een soort fraude en kan bestraft worden. Kittens die niet volgens de regels gefokt zijn krijgen geen stamboom als sanctie. Als een fokker dus kittens zonder stamboom verkoopt kan dat dus best een teken van fraude of uitbuiting van katten zijn. Helaas geven veel mensen daar niet om omdat ze alleen maar zien dat zo'n kitten vaak goedkoper is of omdat ze de praatjes van de fokker geloven.
Maar het is dus in principe niet zo dat je bij katten voor sommige nesten of sommige kittens geen boom hoeft aan te vragen. In alle stamboekreglementen die ik gelezen heb staat in elk geval expliciet vermeld dat elk nest en elk kitten aangemeld moet worden bij de vereniging, zelfs dode kittens.
De enige plek waar ik dingen tegen kom als "stamboom kan aangevraagd worden voor meerprijs" is bij de handelaren op Marktplaats. Die vragen ook gerust 100 euro extra voor een stamboompapier van een tientje. Waarschijnlijk krijg je daar een in het Oostblok gefabriceerd vodje voor, aangezien die kittens vaak niet in Nederland gefokt zijn. Daar zal het wel zijn dat alles kan.
pi_109483875
Dankje voor die uitleg. Ik heb weinig ervaring met raskatten van fokkers af direct, alleen maar met degene die toch naar het asiel kwamen of die je op marktplaats ziet staan als je wat rondkijkt(zelf altijd asielkatten gehad).

Dus eigenlijk is het net zo als bij honden, als er ineens een stamboom voor meerprijs bijzit dan is het niet koosjer.
pi_109488496
Gisteren vond een vriendin van me een Bulldog op straat. Ze woont vlak bij het asiel dus ze is daar heen gewandeld met die hond, ze hebben hem op chip gecontroleerd en zijn baasje gebeld. Al snel zat hij weer thuis.
pi_110526318
Één van m'n chefs was van de week haar hondje kwijt. Hij kwam uit het asiel, bij de adoptie had ze een chipregistratieformulier gekregen maar was vergeten het in te sturen. Het hondje is door iemand gevonden en naar een dierenarts gebracht, die heeft de chip uitgelezen en de chip stond dus in de database als asielchip. Het asiel was die avond al dicht. 's Ochtends is het asiel niet telefonisch bereikbaar vanwege schoonmaakwerkzaamheden.
M'n chef heeft naast Amivedi ook gelijk 's middags het asiel gebeld, en een minuut later werd ze teruggebeld dat de vinder net na haar gebeld had. Zo kwam het hondje gelukkig weer bij haar terug, maar ze heeft tot die tijd wel voor niks lopen zoeken en zich ongerust gemaakt.

Het is dus erg belangrijk dat je registratie op orde is.
pi_110587693
Mijn tot nog toe grootste nut van Chips in de Cats is die Smartflap. :P Geweldig kattenluik, kost wat maar dan heb je ook wat.. En vooral wat ik nu ook niet meer heb ;) geen vreemde katten meer tijdens mijn afwezigheid binnen die de keukenkastjes onder pissen.. *O* En de Cats hoeven geen halsbandjes meer met dure lelijke sencors die toch alleen maar gevaarlijk zijn of kwijt geraken..
pi_110587776
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 10:59 schreef Watuntrik het volgende:
Mijn tot nog toe grootste nut van Chips in de Cats is die Smartflap. :P Geweldig kattenluik, kost wat maar dan heb je ook wat.. En vooral wat ik nu ook niet meer heb ;) geen vreemde katten meer tijdens mijn afwezigheid binnen die de keukenkastjes onder pissen.. *O* En de Cats hoeven geen halsbandjes meer met dure lelijke sencors die toch alleen maar gevaarlijk zijn of kwijt geraken..
Heej! :W Hoe is het met de cats?

En ik moet nog steeds checken of mijn poezels goed geregistreerd staan.
Projectje voor vandaag. Edit: alle 3 upto date en goed geregistreerd. ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door Cat-astrophe op 21-04-2012 11:21:25 ]
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_110588520
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 11:03 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Heej! :W Hoe is het met de cats?

En ik moet nog steeds checken of mijn poezels goed geregistreerd staan.
Projectje voor vandaag. Edit: alle 3 upto date en goed geregistreerd. ^O^
Hey pleegmama Cat :) het gaat heel goed met die 2 :P .. Jouw tomaatje is binnenkort weer jarig..
Hij is behoorlijk gegroeid en een grote flinke kater geworden..

Ontdeugend tot en met

Knap

Lief

stout.

En eigenlijk iets te dik :Y) want met etenstijd is ie altijd luidruchtig, opdringerig en haantje de voorste.

:D

En goed geregistreerd natuurlijk.. :Y
pi_110589289
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 10:59 schreef Watuntrik het volgende:
Ik ben ook fan van de Sureflap. Mijn katten komen dan wel niet buiten maar ik heb er drie in de binnendeuren zitten zodat mijn eigen katten vrij toegang hebben tot hun privé-ruimtes waar de opvangers niet mogen komen, namelijk de bovenverdieping en de kelder. Ik heb er ook eentje in de deur naar de bijkeuken, wanneer ik daar eten neerzet doe ik de deur dicht en kan iedereen in- en uit lopen naar het eten behalve Maya. Maya is op dieet en voor haar blijft het luik dicht.
pi_110590078
Beide honden zijn gechipt. En hebben het goede adres. De DA kijkt dat ook vaak na of hij er nog in zit. Gewoon het zekere voor het onzekere zegt hij :-)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_110590131
Big brother anyone ?
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:48:52 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110590194
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 12:46 schreef Starphus het volgende:
Big brother anyone ?
De kat is nog niet te volgen op afstand. Helaas.
The love you take is equal to the love you make.
pi_110637698
Mijne net even nagekeken, en ze staan alleen bij BackHome Asiel, via chipnummer.nl aangemeld.

Is het de moeite en het geld waard om ze ook bij NDG te registreren?

En verder ideaal inderdaad voor de luikjes. Ze hebben allebei een bandje om (zodat de omgeving weet dat ze ze moeten laten gaan) maar het luik werkt met de chip. Een van de 2 is zelfs al 2 keer d'r bandje verloren..dus ik ben blij dat ze met d'r chip gewoon naar binnen kon.
pi_110639450
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2012 17:10 schreef Waterweg het volgende:
Mijne net even nagekeken, en ze staan alleen bij BackHome Asiel, via chipnummer.nl aangemeld.

Is het de moeite en het geld waard om ze ook bij NDG te registreren?

En verder ideaal inderdaad voor de luikjes. Ze hebben allebei een bandje om (zodat de omgeving weet dat ze ze moeten laten gaan) maar het luik werkt met de chip. Een van de 2 is zelfs al 2 keer d'r bandje verloren..dus ik ben blij dat ze met d'r chip gewoon naar binnen kon.
Ik zou het persoonlijk denk ik niet doen, bij NDG moet je voor elke wijziging betalen en ze zouden zo ook te vinden moeten zijn.
Bij petlook kan je gratis registreren en met een Backhome chip moet het ook gratis kunnen via http://www.backhomeclub.nl/
  zondag 22 april 2012 @ 18:07:16 #25
103012 Nies
Die hekse
pi_110639864
Heb het laatst overlegd met de dierenarts en besloten het niet te doen.
Heel Almelo weet dat 'die duitse doggen' van mij zijn, het heeft voor mij of de honden geen enkele meerwaarde.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')