abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109353489
Sinds de opkomst van sociale media sites struinen werkgevers deze diensten af op zoek naar informatie over potentiële werknemers. Steeds meer gebruikers hebben hun Facebook profiel echter op privé staan, waardoor alleen vrienden een kijkje kunnen nemen in hun virtuele leven. Sommige bedrijven nemen rigoureuze maatregelen om toch toegang te krijgen tot de informatie.

Vriendenverzoek
In de Verenigde Staten zijn gevallen bekend waarbij personen tijdens het sollicitatiegesprek werd gevraagd hun Facebook gebruikersnaam en inloggegevens prijs te geven zodat de potentiële werkgever alsnog een kijkje kon nemen op de pagina. Bedrijven die niet zo ver willen gaan, vragen sollicitanten om bevriend te worden met iemand van personeelszaken of vragen hen tijdens het gesprek in te loggen op een bedrijfscomputer.

Privacy overtreding
Het vragen om inloggegevens van iemands Facebook pagina is volgens Orin Kerr, hoogleraar recht van de George Washington University, gelijk aan het vragen om iemands huissleutels. Hij noemt het dan ook een ‘kolossale privacy overtreding’.

Bewust
E. Chandlee Bryan, carrièrecoach en medeauteur van het boek ‘The Twitter Job Search Guide’ vindt dat werkzoekenden zich er altijd van bewust moeten zijn wat er gaande is op hun sociale media sites en er van uit moeten gaan dat er iemand naar zal kijken. Hoewel Bryan het kwalijk vindt als bedrijven vragen om inloggevens, vindt ze het geen overtreding als een werkgever vraagt een Facebookpagina in te zien middels een vriendenverzoek.

Verklaring
Ook vindt ze het niet verkeerd als een werkgever van zijn personeel eist dat ze een verklaring ondertekenen waarmee ze akkoord gaan dat ze zich niet negatief uitlaten over het bedrijf op sociale media. “Ik denk dat wanneer je werkt voor een bedrijf, zij jou in wezen steunen in ruil voor je werk. Ik denk dat als je ontevreden bent, je naar hen moet stappen en het niet moet uiten op een sociale media site.”
Bron

Gaat wel erg ver.
Hebben jullie je werkgever of collega op facebook?
En als ze er om zouden vragen, had je dan het wachtwoord gegeven?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:12:40 #2
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109353609
Ik kom aan mijn huidige baan via facebook, een klant van mij had ik als friend.
En die polste mij via facebook namens de nieuwe werkgever, dus het kan ook goed uitpakken ;)
The truth was in here.
pi_109353722
Uiteraard zou ik onder geen elke voorwaarde ooit ook maar één wachtwoord geven aan mijn werkgever. Ook bepaal ik zelf hoe ik mijn profielen op social media instel. Ik gebruik vooral Twitter en ik laat me daar bewust in bedekte termen uit. Mijn Twitter-account is openbaar; iedereen kan het lezen.

Mijn Facebook-account is ook openbaar, maar ik heb geen collega's die me daar volgen. En dat hoeft ook niet, wat mij betreft. Ik zal me op internet onder eigen naam trouwens nooit zodanig uiten dat het schadelijk is voor mezelf.

Overigens is Amerika een bizar land. De werkcultuur hecht daar veel meer waarde aan privacy, maar ondertussen gebeuren dit soort zaken. Bizar.
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:15:45 #4
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_109353735
Een werkgever die mn wachtwoord vraagt lach ik uit en zal ik aanmelden.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_109353751
Collega's die buiten werk om vrienden/bekenden zijn heb ik wel op facebook. Inloggen voor een sollicitatie zou ik never nooit doen, alsmede een (onbekende) van HR of PZ toelaten als vriend om te laten snuffellen.

Gaat ze niets aan. Wat ze kunnen vinden over mij op internet mogen ze vinden, ik scherm mijn profiel niet voor niets af.

Ik vind het ver gaan.
pi_109353760
Ik heb letterlijk 0 berichten, 0 foto's, 0 likes en 0 vrienden op mn facebook account (en dat gaat niet veranderen ook) dus ze gaan der gang maar :P Maar hij staat ook niet op prive.
pi_109353789
Een bedrijf mag best vragen naar mijn facebookinloggegevens, maar ik die uiteraard nooit geven. Bedrijven mogen alles vragen, maar de sollicitant hoeft er niet mee akkoord te gaan. Friend requests van mensen die ik niet ken? Ignore. Inloggen zodat het bedrijf mijn facebook kan bekijken? LOL ammenooitnie.
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat je de vuile was niet buiten moet hangen. Als je het ZO oneens bent met het beleid van het bedrijf, en je komt er intern niet verder mee, dan is het tijd een andere baan te zoeken. Maar je gaat niet op internet interne dingen van je bedrijf zetten. Als ik een bedrijf had, en een werknemer zou dat doen, dan zouden daar zeker sancties op staan (en ik zou het ook zeker in het contract opnemen).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_109353820
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:12 schreef Bastard het volgende:
Ik kom aan mijn huidige baan via facebook, een klant van mij had ik als friend.
En die polste mij via facebook namens de nieuwe werkgever, dus het kan ook goed uitpakken ;)
Kijk, dat is aan de andere kant juist leuk om te horen. :)

Ik zelf denk altijd wel even 2 keer na voor ik iets post.
Als ik soms zie wat sommigen allemaal posten, dan vraag ik mij wel af wat ze denken te bereiken, en of ze überhaupt wel eerst goed na hadden gedacht voor ze het posten.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_109353854
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:15 schreef Psy-freak het volgende:
Een werkgever die mn wachtwoord vraagt lach ik uit en zal ik aanmelden.
Bij wie meld je ze aan? En waarom?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_109353956
Ik heb geen Facebook maar ik zou nooit en te nimmer een (toekomstige) werkgever toestemming geven.
Dat gaat zo'n gladjakker geen zak aan.
pi_109354039
Ik heb geen baas, en als ik er een had zou ik geen FB-gegevens afstaan, vrienden worden vind ik wel best, als ze maar niet denken dat ik daardoor niet meer tot laat in de kroeg ging hangen oid.
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:24:20 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109354050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:18 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Kijk, dat is aan de andere kant juist leuk om te horen. :)

Ik zelf denk altijd wel even 2 keer na voor ik iets post.
Als ik soms zie wat sommigen allemaal posten, dan vraag ik mij wel af wat ze denken te bereiken, en of ze überhaupt wel eerst goed na hadden gedacht voor ze het posten.
Dat zeker, je moet toch een voorzichtige houding hebben vind ik over wat je op twitter of facebook gooit. Politieke voorkeur, of dronkemans verhalen, of wat al niet meer doen je meer schade dan goed denk ik.
The truth was in here.
pi_109354156
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:21 schreef TonyVermicelli het volgende:
Ik heb geen Facebook maar ik zou nooit en te nimmer een (toekomstige) werkgever toestemming geven.
Dat gaat zo'n gladjakker geen zak aan.
En dan ben je (als Amerikaan) al maanden werkloos, heb je uren in de rij gestaan voor een sollicitatie gesprek en dan is dit een vraag die ze stellen. Niet afgeven is waarschijnlijk geen baan.

Dat plaatst je als (wanhopige) sollicitant wel in een lastige positie...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_109354245
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En dan ben je (als Amerikaan) al maanden werkloos, heb je uren in de rij gestaan voor een sollicitatie gesprek en dan is dit een vraag die ze stellen. Niet afgeven is waarschijnlijk geen baan.

Ja. Dat is ook één van de redenen dat het een kut land is.
Werkgevers hebben veel te veel macht daar.
pi_109354295
Gewoon de vraag terugstellen: "Mag ik de inloggegevens van uw facebook en die van al uw medewerkers ook?"
pi_109354358
Werk en prive gescheiden houden telt tegenwoordig niet meer.
pi_109354528
Ik heb 1 fake profiel die helemaal leeg is en voor iedereen zichtbaar is. Daarnaast heb ik nog een compleet afgeschermde "real" facebookpagina. Dus het risico dat ze wat over me vinden is al iets kleiner omdat ze zullen denken dat ik mijn facebook al in geen maanden geupdate heb.

Wachtwoord uitgeven zou ik nooit doen, dan stopt hij die baan maar in zijn reet.
pi_109354754
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

nee hoor zou een dummie account aanmaken waar niks bijzonders opstaat en die afstaan :{ maar het is wel scary shit ja
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:00:41 #19
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_109355186
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Bij wie meld je ze aan? En waarom?
De arbodienst, waarom mag je zelf invullen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_109355482
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:00 schreef Psy-freak het volgende:
Het waarom snap ik juist niet. Graag uitleg?
pi_109355538
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:00 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

En wat gaat de Arbo daar tegen doen dan?
pi_109355573
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:09 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het waarom snap ik juist niet. Graag uitleg?
dat vind ik pas eng :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109355589
quote:
9s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

En wat gaat de Arbo daar tegen doen dan?
nou een boete opleggen lijkt me een goed begin
pi_109355731
Alleen een complete mongool gaat daarmee akkoord.

Maar ik vrees dat de vraag geen filterende functie heeft op die manier :')

Wat mijzelf betreft: nee, ik zou ook geen vriendjesverzoek accepteren. Met wie ik omga en hoe is MIJN zaak en niet die van mijn potentiele werkgever.

Schapen genoeg, neem die maar dan.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:21:31 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109355793
Een werkgever mag naar alles vragen bij een sollicitatie, je hoeft er geen antwoord op te geven. Ik zou er ook niet naar vragen, maar google wel vaker sollicitanten. Figuren met dronkemansverhalen op hun profiel of dat soort dingen beginnen toch met een achterstand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')