abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109285094
I.v.m privacy kloon aangemaakt.

Mijn beste vriend is verzeild geraakt in de drugssmokkel, samen met zijn vriendin.

Gisteren kwam met horten en stoten het hele verhaal eruit.
Tijdens het stappen heeft hij een Somalische man ontmoet met wie het klikte.
Al gauw kregen ze wat vaker contact. Mijn vriend en zijn vriendin hebben geldproblemen,
ook dat is met die Somaliër besproken.

Die wist er wel een oplossing voor: een paar keer per maand en paar koffers wegbrengen
naar landen binnen de EU. Daarna twee daagjes hotel, lekker eten etc. Alles wordt
voor hem betaald, plus het "salaris" (tussen de 200 en 800 euro) voor het wegbrengen van
koffers khat (een softdrug uit Somalië).

Mijn vriend is daarop ingegaan en nu al zo'n zes maanden bezig. Hij vervoerde per vliegtuig
khat naar Canada (!), Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Italië, Polen en per auto naar Duitsland en Denemarken.
Zijn beste vriend (die ik niet zo heel goed ken) is hierin ook verzeild geraakt.

Hij wil eigenlijk stoppen, maar is verslaafd aan het geld en ook wat bang voor de Somaliërs (ooms en neven van die vent die hij ontmoette in dat café).
Advies hierover is dus zeer welkom.

Wat ik mij verder afvraag: Hoe hoog zijn de straffen, mocht hij gepakt worden? Volgens de Somaliërs maximaal 1 á 2 dagen. En in veel landen is het ook legaal volgens hen. ik heb er de ballen verstand van, dus als iemand hier iets meer vanaf weet; heel graag!

Alvast bedankt!
  maandag 19 maart 2012 @ 19:53:48 #2
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_109285321
Klinkt als een spannend begin van Locked Up Abroad.

De straffen zijn veel hoger dan de Somaliër zegt.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  maandag 19 maart 2012 @ 19:54:21 #3
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109285359
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:53 schreef donroyco het volgende:
Klinkt als een spannend begin van Locked Up Abroad.

De straffen zijn veel hoger dan de Somaliër zegt.
Dat
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_109285379
Eerder 1 á 2 jaar dan dagen...
pi_109285429
Ik ken iemand die ook wel eens met een kofferbak vol met Khat door Europa reed. Hij heeft na een controle aan de Zweedse grens bijna anderhalf jaar doorgebracht in een Zweeds staatshotel (gevangenis dus...)

1 a 2 dagen is dus dik gelul. Een en ander hangt uiteraard wel van de hoeveelheden af, maar met 'enkele koffers vol' gaan ze niet meer geloven dat dat voor eigen gebruik is en kom je er dus echt niet vanaf met een simpel strafje. Wanneer dat wel zo was, zouden die somaliërs zelf wel even door heel Europa heen karren.
pi_109285445
Ik had al zo'n vermoeden dat die Somaliër gelogen had. Als het allemaal zo goed geld verdienen was zonder risico, zou die vent (of zijn ooms) het zelf wel doen.
Volgens hen zou dat niet kunnen, omdat zij zwart zijn, en die er vaker tussenuit gepikt worden met controles.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:55:58 #7
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_109285466
Van Wikipedia:
quote:
Denmark
In Denmark, khat is classified as a narcotic drug and is illegal to use, sell and possess.
quote:
Finland
Khat is classified as an illegal drug in Finland,[38] and possession, use and sale of the substance is prohibited and punishable. As with all illegal drugs, operating a motor vehicle with detectable levels of Khat or its metabolites in one's system can also lead to a conviction for driving under the influence, even if the driver does not appear intoxicated.
quote:
Germany
In Germany it is illegal to possess or sell khat.
quote:
Norway
In Norway khat is classified as a narcotic drug and is illegal to use, sell and possess. Most users are Somali immigrants and khat is smuggled from the Netherlands and England.[44]
Norwegian Customs seized 10 metric tons of khat in 2010, an increase from less than 4 in 2006.[45]
quote:
Poland
In Poland khat is classified as a narcotic drug and is illegal to use, sell and possess.[46]
quote:
Canada
In Canada, khat is a controlled substance under Schedule IV of the Controlled Drugs and Substances Act (CDSA), meaning it is illegal to possess or obtain unless approved by a medical practitioner. Punishment for the possession of khat could lead to a maximum sentence of three years in prison. The maximum punishment for trafficking or possession with the intent of trafficking is ten years in prison.[54][54]
In 2008, Canadian authorities reported that khat is the most common illegal drug being smuggled at airports.[55]
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_109285495
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:55 schreef androidchick het volgende:
Ik had al zo'n vermoeden dat die Somaliër gelogen had. Als het allemaal zo goed geld verdienen was zonder risico, zou die vent (of zijn ooms) het zelf wel doen.
Volgens hen zou dat niet kunnen, omdat zij zwart zijn, en die er vaker tussenuit gepikt worden met controles.
Dat laatste klopt overigens wel degelijk. Ook douaniers hebben zo hun vooroordelen.
pi_109285548
Qat valt overigens tegenwoordig (sinds een paar maanden) in Nederland onder de harddrugs, in tegenstelling tot wat je in je post stelt.
pi_109285568
Ah, het is dus nergens legaal. Weer een leugen van die vent. Ik denk dat ik mijn vriend hier vanavond mee confronteer.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:57:47 #11
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_109285590
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:57 schreef androidchick het volgende:
Ah, het is dus nergens legaal. Weer een leugen van die vent. Ik denk dat ik mijn vriend hier vanavond mee confronteer.
En zelf research had je niet kunnen doen? :')
pi_109285602
quote:
Canada
In Canada, khat is a controlled substance under Schedule IV of the Controlled Drugs and Substances Act (CDSA), meaning it is illegal to possess or obtain unless approved by a medical practitioner. Punishment for the possession of khat could lead to a maximum sentence of three years in prison. The maximum punishment for trafficking or possession with the intent of trafficking is ten years in prison.[
Precies, mooi voor locked-up abroad :-)
  maandag 19 maart 2012 @ 19:58:00 #13
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_109285603
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
Qat valt overigens tegenwoordig (sinds een paar maanden) in Nederland onder de harddrugs, in tegenstelling tot wat je in je post stelt.
Sinds 9 januari 2012 inderdaad.
pi_109285607
In sommige van de landen in de OP zit hij zo tegen een jaar tot meerdere jaren cel aan te kijken. Als hij geluk heeft is het maar een aantal maanden; maar ik denk dat hij van geluk mag spreken dat hij nog niet gepakt is.

edit: de drug uit de OP valt onder de opiumwet;
quote:
De hoogste straf op een delict uit de Opiumwet is twaalf jaar gevangenisstraf, voor drugssmokkel.
En dat is in Nederland, kun je nagaan welke straffen erop zitten in andere landen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_109285616
Sorry MisterSqueaky, maar ik heb er geen verstand van en volgens mijn vriend is het een softdrug. Maar thnx voor je info!
pi_109285648
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:57 schreef androidchick het volgende:
Nouja - zes maanden geleden mocht het hier in Nederland nog wel.
Heb je die uitgebreide nieuwsrapportages over het verbod niet gezien ?
  maandag 19 maart 2012 @ 19:58:35 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_109285655
Ik heb toch doorgaans mijn adviezen paraat maar hier weet ik écht geen antwoord op. :{
pi_109285741
Ik denk dat je "vriend" en vriendin niet lang zullen leven als je eruit wilt stappen. :')

Ik zou zeggen wees het voor en ga naar de politie zo onopvallend mogelijk, met het hele verhaal.
pi_109285764
Somaliërs wil je sowieso vaak geen ruzie mee.
Succes. :{
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_109285786
Je vriend heeft duidelijk een groter probleem dan hij denkt en dan bedoel ik niet dat hij wellicht het geld niet wil opgeven....enige wat ik kan bedenken is om toch maar open kaart te spelen naar justitie in Nederland en hopen dat zijn Somalische vriend niet achter hem aankomt/of dat hij enige bescherming mag genieten van Justitie.
Als hij heel veel geluk heeft kan hij wellicht gewoon stoppen en gaan die Somaliers ermee accoord. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 19 maart 2012 @ 20:01:19 #21
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_109285841
quote:
15s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:00 schreef Insomnia_ het volgende:
Somaliërs wil je sowieso vaak geen ruzie mee.
Succes. :{
Die hebben meestal wel een (oud)oom als piraat.
pi_109285856
Nou, die Somaliërs beginnen al anders tegen hem te doen dan eerst. Naar de politie heb ik overwogen; echter dan wordt hij wellicht alsnog opgepakt en daar heeft niemand (ze hebben ook een kind) baat bij.
pi_109285986
Wat wil hij dan doen, de rest van zijn leven op de vlucht? Justitie is in deze toch de beste keuze ook al komt er wellicht gevangenisstraf uit, hij heeft geen snoepjes zitten te smokkelen dus is zelf ook niet onschuldig in deze. Iets met branden en blaren.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_109285988
Gewoon als een man erheen stappen en zeggen: "ik heb jullie altijd trouw geholpen maar nu is het genoeg geweest, ik kap ermee." .. dat zou ik doen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  maandag 19 maart 2012 @ 20:04:00 #25
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_109286025
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:03 schreef trovey het volgende:
Wat wil hij dan doen, de rest van zijn leven op de vlucht? Justitie is in deze toch de beste keuze ook al komt er wellicht gevangenisstraf uit, hij heeft geen snoepjes zitten te smokkelen dus is zelf ook niet onschuldig in deze.
Eens. Plus: een tijdje van de straat zijn heeft ook zo z'n voordelen i.v.m. z'n veiligheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')