max 200 euroquote:Op zondag 10 februari 2013 23:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wat is je budget ongeveer ? En welke speakers wil je aansturen.
Je wilt perse nieuw ? Anders heb ik hier voor 50 euro nog een leuke Cambridge audio A1 versterker staan die ik niet meer gebruik, en heb je 150 euro over om mooie speakers te kopen. Is het trouwens voor hifi luisteren of wil je feestjes bouwenquote:
Dat klopt, en als geluidskwaliteit geen issue zou zijn dan kan je de computer via de hoofdtelefoon uitgang aansluiten op je versterker. Ook zijn er hoogwaardige geluidskaarten verkrijgbaar, meestal in PCIe uitvoering, met analoge uitgangen en dus een DAC. Het aanbod is echter beperkt en de voorkeur gaat meestal uit naar een externe USB DAC oplossing.quote:Op maandag 11 februari 2013 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ziet er interessant uit. Begrijp ik het goed dat alle apparatuur die je voor een hifi gebruikt je ook voor een PC kan gebruiken zolang het geluid via een DAC is omgezet naar een analoog signaal?
Zowel de samenstelling van de onderdelen (DAC chipset, voeding, USB receiver, e.d.) als het ontwerp van de printplaat (interferentie) hebben invloed. De meeste middenklasse DAC's hoef je voor de audio specificaties niet te laten staan, dus ga je al snel naar kijken naar functionaliteit (ondersteuning voor hogere resoluties, volume controle, afstandsbediening, in- en uitgangen, e.d.). Als het functioneel aan de eisen voldoet dan moet je daarna luisteren en wordt het volledig subjectief.quote:Zo ja, wat bepaalt precies de kwaliteit van een DAC? Tjoptjop gaf hierboven aan dat er een grote variatie aan kwaliteit is. Is zo'n DAC die in een middenklasse USB-geluidskaart zit bijv. goed genoeg? Voor de duidelijkheid, ik begrijp wat een DAC doet, ik weet enkel niet wat het verschil in kwaliteit bepaalt en hoe sterk die verschilt.
Ik heb wel eens gelezen dat er in de omzetting van digitaal naar analoog niet zo gek veel fout kan gaan en het niet veel uitmaakt welke je neemt ( al zijn de meningen uiteraad verdeelt, bijvoorbeeld tussen oversampling en non oversampling etc )quote:Op maandag 11 februari 2013 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ziet er interessant uit. Begrijp ik het goed dat alle apparatuur die je voor een hifi gebruikt je ook voor een PC kan gebruiken zolang het geluid via een DAC is omgezet naar een analoog signaal? Zo ja, wat bepaalt precies de kwaliteit van een DAC? Tjoptjop gaf hierboven aan dat er een grote variatie aan kwaliteit is. Is zo'n DAC die in een middenklasse USB-geluidskaart zit bijv. goed genoeg?
Voor de duidelijkheid, ik begrijp wat een DAC doet, ik weet enkel niet wat het verschil in kwaliteit bepaalt en hoe sterk die verschilt.
Ik weet niet of het in de DAC zit, maar als ik een cd-tje in mijn dvd-speler doe dan is het dat toch echt niet. Er gaat wel eens iets fout kennelijk.quote:Op maandag 11 februari 2013 19:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gelezen dat er in de omzetting van digitaal naar analoog niet zo gek veel fout kan gaan en het niet veel uitmaakt welke je neemt ( al zijn de meningen uiteraad verdeelt, bijvoorbeeld tussen oversampling en non oversampling etc )
Wat bedoel je nu precies? dat je cd overslaat, of het lasertje zwak wordt.quote:Op maandag 11 februari 2013 19:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet niet of het in de DAC zit, maar als ik een cd-tje in mijn dvd-speler doe dan is het dat toch echt niet. Er gaat wel eens iets fout kennelijk.
Dat dacht ik dus ook, en ik vond vaak ook de CD-rom speler via de versterker best nog wel aardig klinken. Dus dan denk je hoe moeilijk kan het nog zijn, maar dan koop je een dvd/hd-recorder, en dan klinkt die gewoon voor geen meter.quote:Op maandag 11 februari 2013 19:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies? dat je cd overslaat, of het lasertje zwak wordt.
In de omzetting zal niet zo gauw iets fout gaan in de zin van kwaliteitsverlies door merk A of B te keizen, ze doen allemaal hetzelfde. Dat bedoelde ik er mee.
Als het goed is ja. Toch was het lang niet goed, als ik me niet vergis zijn juist daar vele jaren de nodige kunstgrepen op los gelaten om het goed te krijgen, en blijkt dat (?) bij cheapass dvd-spelers nog steeds een probleem. Ik vraag me ook weleens af hoe keihard die theorie is.quote:De DAC doet alleen van de gelezen binaire code op de cd een analoog signaal maken wat weer lijkt op het origineel opgenomen signaal. Dus daar gaat weinig fout als het goed is.
Ik hier een keer begrepen van iemand dat ze tegenwoordig eigenlijk allemaal lineair versterken, maar diegene had dan zelf wel een versterker van een paar duizend euro nodig. Maar ja, het was er wel zo eentje die graag opschept over zijn geld als hij een keer bezoek heeft, dus misschien had die wel gelijk.quote:Daarna komt er de versterker aan te pas die het kleine signaal moet vergroten naar een dusdanig groot signaalniveau dat het aan de speakers aangeboden kan worden.
Hoe zuiverder dat gaat, met zo min mogelijk vervorming dus, maakt de kwaliteit van de versterker.
Wel aangesloten via diezelfde versterker ? Je cd rom speler laat het signaal door de dac aan board van je computer omzetten en dan via je versterker versterken.quote:Op maandag 11 februari 2013 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook, en ik vond vaak ook de CD-rom speler via de versterker best nog wel aardig klinken. Dus dan denk je hoe moeilijk kan het nog zijn, maar dan koop je een dvd/hd-recorder, en dan klinkt die gewoon voor geen meter.
Daarom had ik het ook niet meer verwacht, ik plugde wel eens de computer in op de versterker, en dat vond ik best aardig klinken als ik dan in de computer een CD afspeelde. Verder zitten ze beiden op een aux van de versterker, alleen deed een ouwe CD moeilijk, en toen heb ik hem in de dvd-speler gedaan, en klonk het veel minder, en ik ze ongetwijfeld verwisseld om vast te stellen dat het aan de speler lag. Het is niet een probleem of zo, het viel me alleen op.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wel aangesloten via diezelfde versterker ? Je cd rom speler laat het signaal door de dac aan board van je computer omzetten en dan via je versterker versterken.
Het is wel een matige dvd/hd-recorder ja. Het ging er mij om dat de ervaring dat er niet zoveel fout kan gaan met het signaal uit een CD-speler deel ik dus niet meer.quote:Dan is misschien de voorversterker binnenin de dvd/hd van zulk slechte kwaliteit dat je het terughoort via de versterker. Misschien hele goedkope/slechte opampjes tot lijnniveau ?
Per cd speler kun je best wel wat verschil hebben, maar dat zit dan het minst in de omzetting van digitaal naar analoog maar meer in de signaalversterking na de omzetting.quote:Het is wel een matige dvd/hd-recorder ja. Het ging er mij om dat de ervaring dat er niet zoveel fout kan gaan met het signaal uit een CD-speler deel ik dus niet meer.
Ik weet er ook het fijne niet van. Alleen was volgens mij de theorie er ook al in de jaren 80, en bleek het in de praktijk toch niet zo goed te klinken als zou moeten. Waardoor fabrikanten zelfs buizenversterkertjes in CD-spelers zijn gaan bouwen om het resultaat te verkrijgen zoals de bedoeling was en als ik me niet vergis werd er toen ook flink aan marketing gedaan met DAC zus en DAC zo. Het was wel een issue ooit, niet iets wat standaar was en standaar goed ging.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Per cd speler kun je best wel wat verschil hebben, maar dat zit dan het minst in de omzetting van digitaal naar analoog maar meer in de signaalversterking na de omzetting.
Althans dat is wat ik er van begrepen heb.
Je bedoeld het signaal door buizen laten versterken ? Om het zo geliefde buizengeluid te krijgen, lekker warm zeg maar.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet er ook het fijne niet van. Alleen was volgens mij de theorie er ook al in de jaren 80, en bleek het in de praktijk toch niet zo goed te klinken als zou moeten. Waardoor fabrikanten zelfs buizenversterkertjes in CD-spelers zijn gaan bouwen om het resultaat te verkrijgen zoals de bedoeling was en als ik me niet vergis werd er toen ook flink aan marketing gedaan met DAC zus en DAC zo. Het was wel een issue ooit, niet iets wat standaar was en standaar goed ging.
Vaak kun je het als organischer omschrijven, minder analytisch, maar dat kan ook de beleving zijn, vaak wil je ook iets horen..quote:Op maandag 11 februari 2013 20:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Buizenversterkers, een eeuwige discussie. Kwalitatief zou het geluid slechter moeten zijn, veel mensen vinden het mooier klinken.
Naast de eerdergenoemde Audioquest is dit ook een leuke nieuwkomer:quote:Op maandag 11 februari 2013 20:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gertje en Highender, kunnen jullie een goed advies geven welke aankopen (DAC + versterker, geluidskaart (die uiteraard een DAC heeft) + versterker of DAC/versterker combi) ik zou kunnen overwegen?
Zolang ik het via een USB-verbinding kan aansluiten en je de maximale geluidskwaliteit krijgt uit middenklasse (200-500 Euro) hoofdtelefoons vind ik het prima. Vervolgens zal ik wel bekijken wat het beste past bij mij.
Het verschil tussen voorversterker en versterker zit al in de benaming, namelijk een voorversterker bied het signaal aan tot de eindversterker meestal tot zo'n 150 millivolt wat de versterker graag ziet.quote:Op maandag 11 februari 2013 21:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb net dat aritkel over die USB-stick van Dragonfly gelezen. Als ik het goed begrijp dan zit daar een DAC + voorversterker op en is die voorsterker voldoende om hoofdtelefoons goed aan te drijven.
Een aantal vragen.
Verschil voorversterker en versterker?
Interlink?
Andere goede opties?
Is die Dragonfly niet ergens te beluisteren ? Of anders te bestellen en als het niet bevalt terugsturen. En welke koptelefoon heb je trouwens ?quote:Op maandag 11 februari 2013 22:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ik een aparte versterker zou kopen dan zou ik graag weten of dat de DAC die in een standaard geluidskaart (prijs van ongeveer 50-70 Euro) zit goed genoeg is. Het leuke van die Dragonfly is dat blijkbaar de DAC en voorversterker in 1 stickje zitten die goedkoper is dan de versterker die jij noemt en dat dit samen goed genoeg zou zijn, volgens dat artikel om alles uit een goede hoofdtelefoon te halen.
Nou nee, om het transistorgeluid van analoge reproductie te krijgen.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je bedoeld het signaal door buizen laten versterken ? Om het zo geliefde buizengeluid te krijgen, lekker warm zeg maar.
Ik heb er niks mee, maar zij gingen dus het 'analytisch correcte' compenseren met het analytisch weinig correcte en vervormende van buizen. Als die DAC zo probleemloos, waarom dan niet gewoon met een transistorversterkertje? Die waren toen ook al veel beter dan buizen. Dan krijg ik toch wat twijfels bij die 'analyse' van geluid.quote:Dan bedoelen ze dus na de omzetting het signaal versterken via buizen. Dat zie je wel vaker. Ik vind persoonlijk buizen heel mooi, al was het maar omdat je iets ziet, het heeft iets magisch vind ik, buizen.
Geen idee, ik ga eens kijken bij die winkel in Nuenen en ik ga proberen nog wat meer winkels te vinden.quote:Op maandag 11 februari 2013 22:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Is die Dragonfly niet ergens te beluisteren ?
Liever niet als het niet hoeft, nogal een gedoe.quote:Of anders te bestellen en als het niet bevalt terugsturen.
Sennheiser HD 598, goed genoeg om een goede DAC en versterker te willen gebruiken maar ik wil nog een betere aanschaffen. Voorlopig zonder gigantisch grote bedragen te besteden. Ik leg de grens op 500 Euro.quote:En welke koptelefoon heb je trouwens ?
Ik denk dat je beter af bent met een veel betere koptelefoon, dat is een beetje een gouden regel, als je een investering doet doe dat dan aan de speakers of in dit geval de hoofdtelefoon. De rest is vaak minmale verbeteringen ten opzichte van de investering. Dat is dan net die laatse finesse er uit willen persen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |