quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:20 schreef SpecialK het volgende:
Dus jij wil nog even een extra paar conversie stappen toevoegen aan onze elektronen infrastructuur?
Je weet wat ze zeggen over ruilen (van energievorm). Van ruilen komt huilen
hoe weet je dat allemaalquote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:23 schreef SpecialK het volgende:
Daarnaast komt er bij elektrolyse ook een grote hoeveelheid chloor (als gas) vrij. Wat ga je daar mee doen? Ook onder de grond pompen.
Heb mezelf een keertje thuis flink misselijk gemaakt met een opstelling als dat. (Toen ik 13 was ofzo).quote:
Ik denk Wikipedia.quote:
Ik wilde meer belletjes zien dus heb ik er een zooi zout aan toegevoegd, capaciteit omhooggegooit van m'n travo.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:25 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Ik denk Wikipedia.
-edit-
oh
Ik heb het thuis op een zolderkamertje ook eens gedaan, maar verder niets van gemerkt.
Dan moet je ook geen zoutzuur gaan lopen elektrolyseren.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb mezelf een keertje thuis flink misselijk gemaakt met een opstelling als dat. (Toen ik 13 was ofzo).
Tip. Ramen open
Jij wil puur H2O elektrolyseren? Met wat dan? Een lasboog?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:33 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dan moet je ook geen zoutzuur gaan lopen elektrolyseren.
Als je puur water splijt komt er geen chloor vrij. Wil je chloor vrij laten komen dan moet er al chloor in zitten. Bijvoorbeeld als je er zout in knikkert of als je zoutzuur of een of ander eng reinigingsmiddel gebruikt hebt.
Met voldoende spanning gaat er echt wel stroom lopen hoor...quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij wil puur H2O elektrolyseren? Met wat dan? Een lasboog?
Water is een isolator.
Ik haal bij dit soort discussies steeds dit plaatje aan.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:41 schreef TR08 het volgende:
En ik zit in de power wereld dus ik kan het weten.
Nee dat wordt opgevangen in ballonnen en verkocht aan 3de wereld landen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:23 schreef SpecialK het volgende:
Daarnaast komt er bij elektrolyse ook een grote hoeveelheid chloor (als gas) vrij. Wat ga je daar mee doen? Ook onder de grond pompen.
quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:59 schreef TR08 het volgende:
Mijn commentaar op dat plaatje is als volgt, ik werk even van rechts naar links:
-AC via grid rendement geloof ik wel
-AC-DC + batterij laden: Is wat laag als je goeie spullen hebt maar wil ik wel geloven
-Rendement van elektrisch voertuig aandrijven geloof ik wel. Motoren met rendementen van tegen de 95% zijn te koop. Ik zie ze niet in elke auto verschijnen dus deze laatste stap is mogelijk iets optimistisch in verhouding met wat daadwerkelijk in de winkel verschijnt, maar alleszins haalbaar met spullen die vandaag de dag gewoon te koop zijn.
Rendement elektrolyse: Mijn gevoel zegt me dat die 75% al wat optimistisch is maar dit zou ik mogelijkerwijs wel durven geloven als iemand me een filmpje laat zien van een opstelling die dit rendement haalt. Je ziet hier meteen als dat je in 1 stap op het rendement van een auto aandrijven zit voor de scherpere geesten.
Stappen via liquefactie of compressie:
-Waterstof vloeibaar maken kost knetterveel koelvermogen. Dat je bijna de helft van de nuttige energie in de waterstof aan koeling kwijt bent wil ik wel geloven.
-Compressie verlies vind ik nog wat laag geschat. Ik zou als de opslag druk bekend is wel een controle berekening kunnen doen om dit te verifieren. Met een nette compressor haal je 80% isentropisch rendement of nog iets meer, afhankelijk van de druk verhouding. Hoge druk compressoren zijn minder efficient. Vergeet daarbij niet dat 100% efficient comprimeren nog steeds een hele sloot energie vraagt die je gewoon verliest. Alle gassen worden warm bij compressie en die warmte vloeit later tijdens opslag (of al in de intercooler van de compressor) gewoon weg.
-Transport/transfer: Transporteren kost energie. Ik vraag me af of lek verlies hier ook in mee genomen is en hoe groot je dat gemiddeld mag zien.
-Brandstofcel rendement 50%: Je hoort wel vaker dit soort rendementen van die dingen. Het zal kloppen. Dit rendement is altijd het leuke argument om te roepen dat je op waterstof moet gaan auto rijden. Is wel leuk maar alleen als je de waterstof over hebt uit een ander proces.
Speciaal waterstof fabriceren als energie opslag middel is gewoon stom. Maar dat laat dit schema ook wel zien.
Dit gebeurt al veel. Vaak met algen die methaan produceren. Bij veel boeren zie je verder al mais/mest vergisters die biogas maken. Beestjes die waterstof maken zijn wat zeldzamer geloof ik.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien moeten we juist naar de biologische kant kijken.
waarbij men een bacteriën ofzo kweken zodat ze waterstof kan produceren.
Je kan ook met een uitwerpsel van vee een soortelijk aardegas en of methaangas laten produceren.
Interessante link. Tijdens mijn studie was ik dol op thermodynamica, maar ik ben uiteindelijk in de optica terechtgekomen. Toch is en was dat mijn eerste liefde. Misschien dat ik de twee nog eens combineer.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 08:19 schreef TR08 het volgende:
Kijk hier maar eens voor wat biogas installaties:
http://www.triogen.nl/nl/referenties
Aan de heliostat.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 08:17 schreef TR08 het volgende:
In wat voor richting/installaties zit je dan te denken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |