abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109176482
Komende maanden zal ook onze badkamer er aan moeten geloven. In het hoofd heb ik veel details al uitgedacht. Vanmorgen eindelijk eens tijd om de boel uit te tekenen.

Afmetingen 2220 bij 2015 mm. Filosofie en achter liggende gedachte is om de boel in de diagonaal op te bouwen. Dan besteed je de meeste ruimte.
Inderdaad open douche ruimte. Wilde zelfs voor de ruimtelijkheid één van de muurtjes vrij laten van de vloer. Vloer kan dan in een vloeiende beweging afwateren naar de hoek. Muurtje hangt aan een gewapende betonconstructie die heel veel meer kan hebben. Twijfel of ik ze alle twee vrij laat van de grond.
Opening wil ik zo groot maken dat er later nog een standaard glas deur in kan. Voor als het echt stormt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijstje met gedachten en materialen;

Inbouw wc Geberit met een Spinx wc pot (V&B pot ?? gaan we naar kijken). Met plateau trouwens hou niet van de spetters.
Verwarming waarschijnlijk een vloerverwarming met een radiator.
Wandje Ytong ronde en rechte blokken. Afwerking lange smalle tegels.
Wanden grote tegels 20 bij 30.
Vloer, nu getekend 20 bij 60. Vind het zelf nog niet zo mooi.
Een Easy drain multi 300 past helaas niet, hoek is meer dan 45 graden. Zoek nog naar een oplossing. In de eerste plaats goed tweede plaats mooi.
Spiegel boven de wastafel met een kastje er achter, maatwerk. Verbouwt kastje ikea ??

Oja en ieders mening is welkom, wel graag positief en soms onderbouwd. We hebben nog niets aangeschaft op dit moment, dus alle input is zeker welkom.

[ Bericht 7% gewijzigd door jpajs op 16-03-2012 19:54:08 ]
Jeroentje.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 18:18:31 #2
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_109176543
Waar ga je je handdoek ophangen?

Spiegel boven de wastafel in een hoek?
pi_109177817
Voor zover mijn mening nog van belang is:

- ipv Sphinx beter V&B pot
- zo'n open douche is net een schoorsteen: alle warme lucht trekt omhoog en je staat in de koude.
- waar komt de douchedrain?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109192797
Zou geen muurtjes gaan zetten, dat maakt de badkamer kleiner en minder licht.
Je kan ook voor een 5hoekig douchebak met glazen douchescherm kunnen gaan.
http://www.sealskin.nl/pr(...)+2/DU172_5000-2.aspx
pi_109195811
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 01:09 schreef HarryP het volgende:
Zou geen muurtjes gaan zetten, dat maakt de badkamer kleiner en minder licht.
Je kan ook voor een 5hoekig douchebak met glazen douchescherm kunnen gaan.
http://www.sealskin.nl/pr(...)+2/DU172_5000-2.aspx
Vanwege de bekrompenheid van de muurtjes en beschikbare ruimte gekozen voor een vrij hangend muurtje. Deze loopt ook niet tot bovenaan door. Maatvoering wilde ik aanpassen aan de wandtegels.

Ook al aan glas gedacht maar kon nog geen mooi vinden. Even eentje voor het zicht in de tekening ingetekend. Afmetingen 100 bij 100 geen kleintje. Kan bij Sealskin geen maatvoering vinden dus maar even een gokje wat betreft de maatvoering.
Is het mogelijk om de deur schuiner te zetten of wil dat niet met de scharnieren ?? Kan je het glas een paar centimeter vrij hangen. Of is de deur hiervoor te zwaar.
Rechte stukje van de wc ombouw schuin door laten lopen nu.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jeroentje.
pi_109197433
staar je niet blind op kant en klare glazen deuren. Je kan bij Dorma bijvoorbeeld de scharnieren en het deurbeslag uitzoeken, en dan bij een glasboer de hele mik bestellen, met je eigen ontworpen glazen delen (breedtes/hoogtes/dikte ed).

Stelt echt allemaal niet zoveel voor.
pi_109198461
Bi Hornbach hebben ze giga keuze uit douchecabines met glazen schuif- en klapdeurtjes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109202851
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:29 schreef blomke het volgende:
Bi Hornbach hebben ze giga keuze uit douchecabines met glazen schuif- en klapdeurtjes.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je onder de indruk bent van dat materiaal? Ik vind al die dingen, of je nu naar de hornbach, g-p-k gaat zo enorm gammel, zelfs in de dure winkels ben ik niet onder de indruk van de manier waarop die deurtjes sluiten of scharnieren, ik zou voor en vast optie gaan en de rest vergeten
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_109205950
Nah, we hebben een Sealskin douchecabine en (hoe wel sommigen mij wel een aan de kritische kant vinden) ben ik daar dik tevreden over. Wordt flink gerousd in de cabine, maar de deurtjes schuiven als een tierelier.
pi_109207557
Sealskin heeft overigens een bouwmarkt serie en een badkamerleverancierserie' het verschil lijkt misschien klein maar is er wel degeljk.
pi_114522049
Inmiddels een echtelijke crisis verder is het plan 13 hierboven afgekeurd door de vrouw. Inmiddels een dikke maand verder met de voorbereiding van plan 17.
SPOILER
Gewoon alles recht en zoals iedereen het heeft. Jammer niks niet aparts dus gewoon burgerlijk. Gelukkig kan je dan in de accessoires je nog onderscheiden. Maar die zijn duur. Dus afgelopen tijd op internet aan het zoeken geslagen en daar heel veel geld bespaard.
SPOILER
Verder buiten de internet aanbieder een douchewand geregeld.
Uiteindelijk hebben we besloten een gewoon gips plafondje zonder spotjes maar voor een mooie wandlamp te gaan.
SPOILER
Inmiddels ook al een badkamerkastjes expert geworden. Na veel zoeken en vergelijken hebben we met kortingsbonnen bij de Formido gekocht.
SPOILER
Voor de tegels zijn we naar onze vaste tegelbooer gegaan en dezelfde vloertegels genomen als beneden in de wc.
SPOILER
Eind van de week staat de sloop van de huidige badkamer gepland.
Jeroentje.
pi_114524052
Wij hebben ook flink prijsvergelijk gedaan en dat scheelt je letterlijk honderden euros.
Qua inbouw heb ik gekozen voor de a-merken: geberit, grohe enz. Al het leidingwerk in kunststof en wij hebben een i-drain afvoer.

Voor de inloopdouche heb ik een brede wand geplaatst met aan de douchekant een nis voor shampoo enz. Die muur maakt de badkamer misschien wat kleiner maar ik vond het chique ogen :)

Het badmeubel heb ik zelf gemaakt uit een protest tegen die belachelijke prijzen die gevraagd worden.

Ben nu zelf nog bezig met de badkamer en zal nog wel eens wat foto's maken in mijn eigen topic :Y
met een koekje
pi_114538446
Wij hebben een willekeurige selectie gemaakt van tien internet aanbieders. Uiteindelijk reageerde er drie positief op ons lijste via de mail en wilden wel leveren. Van alle tien hadden wij van elk product de laagste. Zodoende wisten we ongeveer de marge bij de andere. Uiteindelijk zijn we onder die laagste prijs uitgekomen.

Idrain hebben we niet voor gekozen. Hoofd reden was dat het afschot wel meer moet zijn dan normaal. Idrain werkt pas met overdruk. Met de douchebak was dat wel mogelijk om te realiseren.

Voor de voegen hebben we nu een middel "Seal-Gard" waarmee je de voegen beschermd. Voegen tussen de tegels worden ook maar twee millimeter. Zal wel iets meer moeite kosten tijdens het plakken maar het is voor mijzelf.

Wij krijgen een plateau in de douche met boven op geen tegels maar Belgisch gezoet hardsteen. Heb namelijk een hekel aan voegen in het platte vlak. Bij een vloer kan het niet anders. De plaat onder de wasbak wordt er ook van.

Badkamerkastje, drie dezelfde fotos met andere namen en prijzen van 197 tot 323 voor dezelfde kast. Uiteindelijk gekozen voor Avanti prima prijs kwaliteit verhouding en aangezien bouwmarkten alles weg geven tegenwoordig is het even wachten op de bonnetjes met korting. Uiteindelijk 165 euro betaald. Goedkoper heb ik het kastje niet kunnen vinden.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Jeroentje.
pi_114883730
Vrijdag begonnen met alle tegeltjes van de wand afhakken en de dekvloer er uit. Zaterdag net voor de middag 650 kilo schoon puin naar de stort gebracht.

Maandag begonnen met gaten boren. 32 mm in de vloer voor de aanvoer waterleiding. daarnaast twee gaten voor Electra buis. Laatste twee zijn loos en op de toekomst berekend.
De middag bezig geweest met de afvoer. Orgineel zit er een 110 mm buis ingestort. Deze 75 mm onder de vloer doorgezaagd. Daarop een pvc mof, inwendig lijm en verjongd spie, 110 x 103 mm er op gezet. Daarna een Tstuk 110x50x110. Op die 50 gaan we de wasbak aansluiten. Toen een pvc buis 110 warm gemaakt en er persoonlijk een mof in gebogen (?). Daarop komt weer een T-stuk 110-110-110. De linker komt nog een 110 22 gr op. Die PVC bocht wordt nog 1 cm de muur ingezaagd. De 110 naar boven krijg een verjonging naar 50 mm pvc. Hierop komen de CV en de ontluchting. En na een lange middag ziet dat er zo uit.

En de zaag....
Jeroentje.
pi_114905876
Wat bedoel je met erin gebogen?

En die 110 aftakking gaat vermoedelijk naar een toilet ofzo? Zit wel hoog lijkt mij dan,.. maar daar heb je vast een reden voor natuurlijk.
met een koekje
pi_114912732
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 18:26 schreef koffielepel het volgende:
Wat bedoel je met erin gebogen?

En die 110 aftakking gaat vermoedelijk naar een toilet ofzo? Zit wel hoog lijkt mij dan,.. maar daar heb je vast een reden voor natuurlijk.
De standaard PVC pijp van 100 mm warm gemaakt en er een mof in gebogen. trompen heet dat volgens mij. Er was geen ruimte voor een mof en ik vind het ook minder mooi. Dus even de buis warm maken met de hete lucht föhn en daarna de spie er in drukken. Als het afgekoeld is heb je een mof.

Moest nog ingekort worden allemaal. Vanmorgen gelijmd en ingekort.

Ander dilemma. Waar zet je de glaswand op de douchebak. Vanavond aan de teken geweest en ik had bedacht om het 5 mm te doen vanaf de buitenzijde van de douchebak.
Bovenkant douchebak en vloertegels komen gelijk.
Jeroentje.
pi_115064840
Ik vind het in ieder geval een bijzondere oplossing :)

En qua douchebak,.. foto's/tekeningen? Moeilijk om er anders wat zinnigs over te zeggen
met een koekje
pi_115066300
Is die 110 voor een toilet?

- waarom zo hoog?
- waarom geen 45gr T stuk (dus een "Y stuk")

Maar bovenal,... waarom zo hoog? Of vertekent dit door de foto?
met een koekje
pi_115072891
Vandaag het dilemma van de douche wand opgelost. We hadden een douchewand met 3 gaten waarin drie hoekbeugels kwamen. Vanwege de leiding koker kwam de beugel in het niets uit.

Dus deze wand staat nu te koop.
Na een rondje bouwmarkt was ik even helemaal de weg kwijt. Zag geen oplossing meer en wist het gewoon even niet meer. Na de boterhammen maar weer eens op internet gekeken.
Uiteindelijk kwam ik de douchewand tegen die mij wel wat leek. Bellen en profielbreedte, 20 mm, was goed. Alleen met het dwars stukje wat mijn vrouw graag wilde kwam ik weer 16 mm voorbij de douche bak. Na wat heen en weer gepraat de vraag of ik de wand niet in de tegels wilde lijmen zonder muur profiel. Eureka oplossing, dus we gaan nu voor deze oplossing. Staat nog niet goed getekend.

Rioolpijp is van de week 130 mm korter geworden. Dus niet meer zo extreem lang. Ontluchtingsleiding en afvoer cv, 50 mm. Lopen achter de stortbak via de leidingkoker naar boven. Ja 45 graden was mooier geweest maar had deze nog liggen en meerwaarde zag ik even niet in. Na het Tstuk naar de afvoer een 20 graden bocht. Deze 1 cm de muur ingehakt. Daardoor ligt de zwarte buis van de inbouw reservoir gelijk met de muur. Voorkant inbouw unit ligt nu gelijk met voorkant riool buizen die uit de vloer komen.

Voor de afvoer van de douchebak lagen twee ingestorte elektra buizen in de weg. Die moesten omgelegd worden dus dat kost je weer een dag. Buizen uitkappen en dan draden er uit omleiding maken tot in de meterkast en weer nieuwe draden trekken tot in de centraaldoos. Stukje van 10 meter en eentje van 4 meter van meterkast tot centraaldoos.

Oja de afvoer van douchebak hebben we nu ook onder controle. Bak gaat 40 mm de betonplaat in. 60 mm dekvloer dan hebben we nog 10 mm over om gelijk te komen met de vloertegels.

Bij de bak werd een flexibele slang geleverd. Die gaat nu door een geboord gat van het oude doucheputje naar de oude aansluiting op het riool.

Onder de vloer gaat het over van 50 mm naar 40 mm. Het is niet anders omdat er niet bij te komen is zonder nog meer wc beneden te slopen.

Verder zijn de sleuven en gaten geboord voor WCD, schakelaars, kranen en afvoeren. De wastafel opstelling is in de tuin getest.

Volgende week de muren valk slijpen, stoffig klusje. Zagen voor de douchebak. Zagen voor de cv leidingen vergeten van de week. Ombouw opzetten wc. En nog heel veel meer van die klusjes.

Hopelijk weer een mooi update ergens midden volgende week. Komend weekend vrij door de nachtdiensten van de vrouw. Mag er helaas niet geklust worden. Komt mooi uit met dat mooie weer.

[ Bericht 1% gewijzigd door jpajs op 04-08-2012 10:10:26 ]
Jeroentje.
pi_115086817
Nachtdiensten van je vrouw,... zo herkenbaar. En dan zit je maar te wachten tot ze wakker wordt :N
met een koekje
pi_115089209
Ik weet het niet, zo'n geribbelde slang....voor mijn idee gaat dat een keer dichtslibben met zeep- en haarrresten. Kan je niet gewoon met PVC 50 mm gladde buis werken?
pi_115090887
Ja, zo`n flexibele buis had ik er ook niet in willen hebben.
pi_115096590
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:37 schreef blomke het volgende:
Ik weet het niet, zo'n geribbelde slang....voor mijn idee gaat dat een keer dichtslibben met zeep- en haarrresten. Kan je niet gewoon met PVC 50 mm gladde buis werken?
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:39 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, zo`n flexibele buis had ik er ook niet in willen hebben.
Vanuit Villeroy & Boch wordt deze slang er bij geleverd. De directe bocht doe ik in twee bochtjes 50 mm 45 gr. De slang loopt redelijk recht en vloeiend naar de afvoer 40 mm onder de vloer. Dan krijg je 20 cm 40 mm en dan kom je weer uit in die 110 mm. Gister ook even bezig geweest met een allemaal bochtjes 50 mm 45 graden. Voordat ik de vloer door was had ik al vijf bochten er in. En dan boven. Dit gaat vloeiender dus er maar vertrouwen in hebben.

Dat je geen fysieke arbeid kan hebben doordat de liefste schat slaapt betekend niet dat het denk proces mag stoppen. Dus even nagedacht over de afmetingen van de leiding koker. Dat is dus nog niet zo simpel blijkt wel. Eerst maar eens wachten tot de twee glasplaten binnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 04-08-2012 15:39:42 ]
Jeroentje.
pi_115098336
Even volgen...zelfde ruimte voor de badkamer straks.
Wilde alleen de wc en de douche omdraaien (omdat dat nu ook zo zit) en het me wel handig leek om direct de wc om de hoek te hebben als ik de deur open deed.
Of de wc op de plek van het kastje, de douche op de plek van de wc en dan kastje. Moeilijk moeilijk moeilijk. Daarom even kijken hoe dit uitpakt ;)
pi_115324713
Even een snelle update van de afgelopen dagen. Maandagmiddag stof happen om alle resten lijm en tegels van de muur te halen. Dinsdag morgen de rest van deze stofklus gedaan en alle uitgezogen in de badkamer tot in de kleinste hoekjes. Wanden zijn nu mooi glad om de te gaan tegelen. Dinsdag middag alles eens in de praktijk ingemeten.

Rand voor de douchebak met achter de twee omgeleide groepen.

Woensdag begonnen met de waterleiding. We gebruiken het Tece systeem.

In de koof komen dus twee loze electra buizen, 50 mm afvoer, warm en koud water en twee verwarmingsbuizen. Kan allemaal net. Koker is binnenwerks 8 bij 15 cm.

Douchewand is dinsdag ook binnengekomen. Deze komt 12 mm de koof in. Dus in de onderste plaat moeten we nog een groefje frezen. Bij de koker maken we de plaat wat korter.

[ Bericht 13% gewijzigd door jpajs op 09-08-2012 08:16:30 ]
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')