Mijn vragenquote:Op grond van artikel 26 van de WOZ (gewijzigde eigendomsverhoudingen)
Omdat ik het had uitbesteed aan de WOZ bemiddelaar, waar dus niets zinnigs van is gekomen, heb ik het zelf niet gedaan. Dat er niets van is gekomen met de WOZ bemiddelaar heeft diverse redenen, o.a. de verklaring van erfrecht die pas feb. 2012 binnen is van de notaris en de moeizame mailwisseling met de bemiddelaar.quote:3. Waarom heb je nog niet d.m.v. het taxatierapport á ¤250.000,- , bezwaar aangetekend?
Aan die bemiddelaar had je dus ook geen ene donder! Nu kan je misschien het rapport (even aangenomen dat je dat in bezit hebt gekregen) gebruiken voor het bezwaar?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:23 schreef sunfly het volgende:
Omdat ik het had uitbesteed aan de WOZ bemiddelaar, waar dus niets zinnigs van is gekomen, heb ik het zelf niet gedaan. Dat er niets van is gekomen met de WOZ bemiddelaar heeft diverse redenen, o.a. de verklaring van erfrecht die pas feb. 2012 binnen is van de notaris en de moeizame mailwisseling met de bemiddelaar.
Omdat de bezwaartermijn inmiddels al wel verlopen zal zijn..quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:33 schreef hamster90 het volgende:
...
Met een volledig taxatierapport kun je prima bezwaar aantekenen tegen de WOZ-waarde, ik kan niet bedenken waarom het niet goed zou gaan.
Ik ook. Maar juridische zaken zijn (vaak) zo logisch als wiskunde. Daar was ik weer goed in.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:38 schreef sunfly het volgende:
Ik ben alleen juridisch, zeg maar euh, nogal slecht onderbouwd.
quote:Artikel 2
Indien een op de voet van hoofdstuk IV van de wet vastgestelde waarde onherroepelijk is komen vast te staan doch binnen vijf jaren na het nemen van de beschikking terzake blijkt dat deze waarde tot een te hoog bedrag is vastgesteld, vermindert de in artikel 1, tweede lid, van de wet bedoelde gemeenteambtenaar, ingeval de waarde had behoren te zijn vastgesteld op een bedrag dat ten minste 20 percent, met een minimum van ¤ 5000, lager is dan de te hoog vastgestelde waarde, zo spoedig mogelijk bij beschikking de te hoog vastgestelde waarde.
Zo te zien is er gewoon sprake van een wettelijke verdeling. Moeder krijgt sowieso 50% (aangenomen dat ze gehuwd waren in gemeenschap van goederen) + haar deel samen met de kinderen. Zij krijgt wel alles, maar de kinderen krijgen een vordering. De vordering vertegenwoordigt een waarde.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:42 schreef The_End het volgende:
Ik snap het niet echt. Je moeder was toch nog steeds getrouwd met je vader toen hij overleed? Er is dan toch nog geen sprake van een erfenis? Alles blijft dan toch gewoon eigendom van je moeder?
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:43 schreef Maharbal het volgende:
Zo te zien is er gewoon sprake van een wettelijke verdeling. Moeder krijgt sowieso 50% (aangenomen dat ze gehuwd waren in gemeenschap van goederen) + haar deel samen met de kinderen. Zij krijgt wel alles, maar de kinderen krijgen een vordering. De vordering vertegenwoordigt een waarde.
Nogmaals, de vorderingen (als er hier sprake is van een wettelijke verdeling) vertegenwoordigen een waarde. Over deze vorderingen dient erfbelasting betaald te worden. De langstlevende (hier: moeder) dient deze erfbelasting voor haar rekening te nemen. Jij doelt op de defiscalisering van de vorderingen in de inkomstenbelasting, en dat is wat anders.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:45 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.
De kinderen moeten betalen voor hun deel in de erfenis. Deel van hun moeder is vrijgesteld, zie berekening van TS in zijn OP.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:45 schreef The_End het volgende:
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.
Dat moeten ze toch pas betalen als de moeder overlijdt!? Zij is voor 100% 'eigenaar' van het vermogen dat zij en haar man hadden. Ze kan ook alles opmaken voordat ze overlijdt. Dan blijft er niets over voor de kinderen. (Kan best zijn dat ik het niet helemaal begrijp hoor, maar ik lees overal dat er een vordering is van de kinderen op de langstlevende, maar dat die pas opeisbaar is als de langslevende overlijdt.)quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:48 schreef blomke het volgende:
[..]
De kinderen moeten betalen voor hun deel in de erfenis. Deel van hun moeder is vrijgesteld, zie berekening van TS in zijn OP.
Dat laatste heb je correct. En voor de derde maal: die vordering vertegenwoordigt een waarde voor/bij de kinderen. Over deze waarde moet erfbelasting betaald worden, de vordering is gewoon een stukje 'vermogen' dat de kinderen krijgen. Ja, het gevaar is dat de langstlevende alles opmaakt, de vordering blijft bestaan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:51 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat moeten ze toch pas betalen als de moeder overlijdt!? Zij is voor 100% 'eigenaar' van het vermogen dat zij en haar man hadden. Ze kan ook alles opmaken voordat ze overlijdt. Dan blijft er niets over voor de kinderen. (Kan best zijn dat ik het niet helemaal begrijp hoor, maar ik lees overal dat er een vordering is van de kinderen op de langstlevende, maar dat die pas opeisbaar is als de langslevende overlijdt.)
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:52 schreef Maharbal het volgende:
Dat laatste heb je correct. En voor de derde maal: die vordering vertegenwoordigt een waarde voor/bij de kinderen. Over deze waarde moet erfbelasting betaald worden, de vordering is gewoon een stukje 'vermogen' dat de kinderen krijgen. Ja, het gevaar is dat de langstlevende alles opmaakt, de vordering blijft bestaan.
Wat denk je waarom sunfly al die moeite aan het doen is?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:54 schreef The_End het volgende:
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?
http://financieel.infonu.(...)dsdeel-ontlopen.html Ik zie nu dat Maharbal al gezegd had dat de moeder de successierechten voor de kinderen moet voldoen... Achterlijke regelgevingquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:55 schreef blomke het volgende:
Wat denk je waarom sunfly al die moeite aan het doen is?
Nee, de belasting over 't deel van de kinderen moet direct door de moeder betaald worden. Moeder krijgt hiervoor een vordering op de kinderen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:54 schreef The_End het volgende:
[..]
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?
Mwoah, die regelgeving is er vooral zodat kinderen zich niet in de schulden hoeven te steken om belasting te betalen over iets wat ze voorlopig nog niet werkelijk in handen krijgen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)dsdeel-ontlopen.html Ik zie nu dat Maharbal al gezegd had dat de moeder de successierechten voor de kinderen moet voldoen... Achterlijke regelgeving
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:08 schreef MutedFaith het volgende:
Mwoah, die regelgeving is er vooral zodat kinderen zich niet in de schulden hoeven te steken om belasting te betalen over iets wat ze voorlopig nog niet werkelijk in handen krijgen.
De helft is van haar. De andere helft is voor haar en haar kinderen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:13 schreef The_End het volgende:
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.
Nee.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:13 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.
Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:17 schreef blomke het volgende:
De helft is van haar. De andere helft is voor haar en haar kinderen.
Dat had ik gelezen. Ik gaf aan dat ik het ordinair graaien vind dat het zo in elkaar zit.quote:Verder kan je met een testament, de erfbelasting uitstellen. Dat staat nou net in die link van je.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |