abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109081155
Interessante principekwestie:

quote:
Burgemeester wil Wilhelmus-couplet niet zingen
ZUTPHEN - De burgemeester van Zutphen, Arnold Gerritsen (D66), weigert bij de Koninginnedagviering het zesde couplet van het Wilhelmus te zingen.

Het couplet heeft een religieuze inslag en wordt in Zutphen traditiegetrouw op Koninginnedag na de opening gezongen na het eerste couplet, meldt de Stentor. De burgemeester weigert dit couplet uit persoonlijke overwegingen sinds jaar en dag mee te zingen en zou dit ook bij de komende Koninginnedag niet willen doen, tot ongenoegen van Sjaak Meijer, van de Stichting Koninginnedag Zutphen.

Deze kreeg echter te horen dat burgemeesters niet verplicht zijn mee te zingen. Burgemeester Gerritsen geeft geen commentaar, laat een gemeentewoordvoerder weten tegenover Binnenlands Bestuur. "We hebben afgesproken dat we niet reageren. Dat is onze keuze. We willen dat het overwaait en het niet groter maken dan het is. U weet hoe het werkt in de media. Voor je het weet zit je bij Pauw & Witteman. De burgemeester gaat wel in gesprek met de heer Meijer."

De tekst van het zesde couplet:

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.

Dat ik doch vroom mag blijven,
Uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)let_Wilhelmus__.html

Benieuwd naar meningen over dit onderwerp. Moet de man zijn principes opzij zetten, boven de partijen staan en gewoon dat couplet meezingen? Of is het terecht dat hij als atheïst dit nalaat een statement maakt?
  woensdag 14 maart 2012 @ 10:42:47 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_109081304
Dan houdt hij toch lekker zijn mond, er staat toch geen microfoon met versterker voor z'n neus?
pi_109081353
quote:
We hebben afgesproken dat we niet reageren. Dat is onze keuze. We willen dat het overwaait en het niet groter maken dan het is.
pi_109081517
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 10:44 schreef Godtje het volgende:

[..]

Prima, maar ik speel even (dwars tegen mijn eigen opvattingen in) advocaat van de duivel. Waarom zouden we NIET respecteren dat er gewetensbezwaarde ambtenaren zijn die weigeren om homohuwelijken te sluiten, terwijl we WEL respecteren dat een burgemeester een couplet van het Wilhelmus vanwege 'gewetensbezwaren' niet meezingt.

Of anders gezegd: mag je van een burgemeester verwachten dat hij datgene doet wat van een burgemeester wordt verwacht bij een dergelijke openbare ceremonie? Dat -ie, als onderdaan van de koning, het Wilhelmus meezingt, lijkt me niet meer dan normaal...
  woensdag 14 maart 2012 @ 10:51:53 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_109081581
In zekere zin neemt de burgemeester het geloof wel zo serieus dat hij het couplet niet meezingt. Hij had ook z'n schouders op kunnen halen en een beetje mee kunnen blèren.
pi_109081616
quote:
We willen dat het overwaait en het niet groter maken dan het is.
Think again.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109081617
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 10:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Prima, maar ik speel even (dwars tegen mijn eigen opvattingen in) advocaat van de duivel. Waarom zouden we NIET respecteren dat er gewetensbezwaarde ambtenaren zijn die weigeren om homohuwelijken te sluiten, terwijl we WEL respecteren dat een burgemeester een couplet van het Wilhelmus vanwege 'gewetensbezwaren' niet meezingt.

Of anders gezegd: mag je van een burgemeester verwachten dat hij datgene doet wat van een burgemeester wordt verwacht bij een dergelijke openbare ceremonie? Dat -ie, als onderdaan van de koning, het Wilhelmus meezingt, lijkt me niet meer dan normaal...
Vrije keuze lijkt mij nog veel normaler. :)
Daarbij sluit hij geen mensen buiten of ontneemt mensen rechten (zoals een homo huwelijk), noch schoffeert hij mensen in hun eigen huis (zoals bepaalde regels in een gebedsruimte).

Dit is zijn vrije wil en keuze.
pi_109082363
Hij gaat het Wien Neêrlands bloed zingen.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:18:50 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_109082410
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 10:50 schreef Elfletterig het volgende:

Is meezingen met alle coupletten van het Wilhelmus een onderdeel van het takenpakket van de burgervader? Volgens mij niet...

Als dat wel zo zou zijn dan moet hij een man wezen en meezingen.

Bij een ambtenaar van de burgelijke stand is taak 1 mensen huwen. Dat lijkt me nogal een verschil?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:20:29 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_109082467
Weinig scheiding van kerk en staat in dat liedje.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:25:20 #11
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109082595
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:20 schreef Ulx het volgende:
Of noem het geschiedenis en staat.
We zullen zien, zei de blinde.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:27:29 #12
116015 SicSicSics
pi_109082671
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:20 schreef Ulx het volgende:
Het is een volkslied, geen staatslied! O+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:31:01 #13
3928 Ulx
pi_109082812
Als het geen staatslied is, is de poeha ook niet nodig. Maar ik had begrepen dat men het ook overhoorde bij inburgeringscursussen en zo. Vandaar,
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_109082900
quote:
Benieuwd naar meningen over dit onderwerp. Moet de man zijn principes opzij zetten, boven de partijen staan en gewoon dat couplet meezingen? Of is het terecht dat hij als atheïst dit nalaat een statement maakt?
Mijn vader heeft hier iets van 18 of 20 jaar als raadslid in de gemeenteraad gezeten waaronder ook een tijd als wethouder.

Voor elke vergadering werd gebeden en stond iedereen op.

Mijn pa is altijd blijven zitten.

Ik heb daar geen enkel probleem mee. Sterker nog, aan dergelijke flauwekul (godsdienstgeneuzel) zou ik ook niet mee doen.

Als die burgemeester niet mee wilt zingen is dat zijn goed recht. Me dunkt.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_109082957
Wat een stomme kut zeg. Maar weer typisch D66 dit...
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:36:46 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_109083000
Hij is wel Wilhelmus van Nassau, prins van Oranje en van Duitsen bloed?
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:36:46 #17
3928 Ulx
pi_109083001
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Wat een stomme kut zeg. Maar weer typisch D66 dit...
Hoezo typisch d66?
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:36:48 #18
116015 SicSicSics
pi_109083003
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:31 schreef Ulx het volgende:
Als het geen staatslied is, is de poeha ook niet nodig. Maar ik had begrepen dat men het ook overhoorde bij inburgeringscursussen en zo. Vandaar,
Kennis van het Wilhelmus lijkt me ook een prima onderdeel van de inburgering. Je moet toch weten wat je moet zingen als je in het Stadion zit bij de WK finale...

De Christelijke :') partijen (CDA en SGP iig, maar CU zal het er vast mee eens zijn geweest) stelden voor om couplet 1 en 6 te leren. Gelukkig is daar wel een stokje voor gestoken.
Fine, fuck you then!
pi_109083061
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoezo typisch d66?
Die hebben de neiging om nogal eens tegendraads te doen gewoon omdat het kan.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:39:07 #20
3928 Ulx
pi_109083086
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Kennis van het Wilhelmus lijkt me ook een prima onderdeel van de inburgering. Je moet toch weten wat je moet zingen als je in het Stadion zit bij de WK finale...
Gewoon "Daaaaaar kan eeen piemel in!" en "Het had je nek moeten wezen!" voldoet prima hoor.
quote:
De Christelijke :') partijen (CDA en SGP iig, maar CU zal het er vast mee eens zijn geweest) stelden voor om couplet 1 en 6 te leren. Gelukkig is daar wel een stokje voor gestoken.
ok.
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:39:37 #21
3928 Ulx
pi_109083106
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Die hebben de neiging om nogal eens tegendraads te doen gewoon omdat het kan.
Als het kan is het niet tegendraads, toch?
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:39:44 #22
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_109083111
Storm in een glas water, als die man graag lekker bekrompen doet mag hij van mij gerust zijn gang gaan. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_109083289
Als die scherpslijpende burgervader tegen religie is, moet hij ook zijn salaris niet aanpakken. Op onze munten staat "God zij met ons".
  Overall beste user 2022 woensdag 14 maart 2012 @ 11:45:41 #24
3928 Ulx
pi_109083328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:44 schreef Truffelvarken het volgende:
Als die scherpslijpende burgervader tegen religie is, moet hij ook zijn salaris niet aanpakken. Op onze munten staat "God zij met ons".
Dan zou dat iedereen die voor de scheiding van kerk en staat is ook moeten doen.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:49:03 #25
116015 SicSicSics
pi_109083455
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:44 schreef Truffelvarken het volgende:
Niet iedereen krijgt een 2 euro muntje voor een karweitje. :D En ook daar was al behoorlijk wat over gezegd en gesproken.
Fine, fuck you then!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')