Even een opmerking over stroom in huisquote:Op woensdag 14 maart 2012 10:38 schreef Beardy het volgende:
Ah, vermogen, heel kort door de bocht; stroom, wisselstroom, is een sinusgolf. Apparaten die op stroom werken (vooral motoren*) geven een fase verschuiving en dat noem je de arbeidsfactor (cosinus phi). Hoe hoger cos Phi is hoe beter; hoe kleiner die verschuiving.
Watt = Volt x Ampère x cos φ
Je stroom thuis is één fase (nou ja, een kookplaat kan twee fasen zijn), 230 Volt. Het lichtnet is drie fasen ( P = U x I x √3 x cos φ ---- die √3 is vanwege de drie fasen).
* feitelijk treedt dat al op bij een opgerolde kabel trouwens, maar dit terzijde
Mwoah ExLurker,quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:04 schreef exlurker het volgende:
[..]
Even een opmerking over stroom in huis
Er zijn maar twee soorten huisaansluitingen, een 1 fase aansluiting of een 3 fase aansluiting
Een kookplaat word aangesloten op 2 x 230V = 1 fase = nul of op 3 x 230V = 3 fase + nul
Nul is gewoon nul en géén fase.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:22 schreef Beardy het volgende:
1. de nul moet je inderdaad in zekere zin ook als fase beschouwen.
2. Maar het puntje is dat je aan één fase hangt thuis
In sterschakeling heb je juist wel een nul. Dat kan je op de nul van het net aansluiten óf niet. Waarschijnlijk ben je in de war met driehoekschakeling.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:05 schreef Beardy het volgende:
Dat in sterschakeling de nul niet echt fysiek bestaat (als aansluiting) is waar maar niet heel relevant (vindt ik).
Niet helemaal eens... een kookplaat van 2x230 kan ook op 2 verschillende fasen worden aangesloten, dan zou je dus kunnen spreken van 2-fasen. Op deze manier heb ik mijn kookplaat aangesloten waarmee je zorgt voor een goede verdeling over de fasen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:04 schreef exlurker het volgende:
[..]
Even een opmerking over stroom in huis
Er zijn maar twee soorten huisaansluitingen, een 1 fase aansluiting of een 3 fase aansluiting
Een kookplaat word aangesloten op 2 x 230V = 1 fase = nul of op 3 x 230V = 3 fase + nul
Nee, dat kan niet. 2 fasen is samen 400 volt.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:01 schreef Appeltje2010 het volgende:
[..]
Niet helemaal eens... een kookplaat van 2x230 kan ook op 2 verschillende fasen worden aangesloten, dan zou je dus kunnen spreken van 2-fasen. Op deze manier heb ik mijn kookplaat aangesloten waarmee je zorgt voor een goede verdeling over de fasen.
Je hebt dan waarschijnlijk een normale 2x230V kookgroep gebruikt; waarop je apart twee fasen en twee nullen hebt aangesloten. Dat kan gewoonquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:01 schreef Appeltje2010 het volgende:
[..]
Niet helemaal eens... een kookplaat van 2x230 kan ook op 2 verschillende fasen worden aangesloten, dan zou je dus kunnen spreken van 2-fasen. Op deze manier heb ik mijn kookplaat aangesloten waarmee je zorgt voor een goede verdeling over de fasen.
Nee, ik heb ook mijn kookplaat op 2 fasen zitten. (De perilex heeft dus 1 nul en L1, L2 en L3, + de aarde uiteraard)quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Je hebt dan waarschijnlijk een normale 2x230V kookgroep gebruikt; waarop je apart twee fasen en twee nullen hebt aangesloten. Dat kan gewoonomdat het twee losse automaten die samen een kookgroep vormen met ieder hun eigen nul en fase.
Nee, zoiets:quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Dan nog heb je een gewone kookgroep genomen, een kookgroep 2 x 230 V 16A B-karakteristiek.
Zo'n soort automaat.
[ afbeelding ]
Gelukkig wel ja. Anders kon ik tijdens het koken niet zo gek veel anders meer.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Ah, dan heb je gewoon een 3 fase groep genomen waarvan je maar twee fase en de nul aan de afgaande kant gebruikt.
Maar dan heb je toch wel drie fase huisaansluiting ?
Het topic is verworden tot een fasen-strijd, en on-topic reactie is dus welkom.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
@TS, begrijp je het hele verhaal nu een beetje, of moet ik nog een poging wagen het in Jip en Janneke taal uit te leggen?
Correct. Bij een verwarmingselement (een 'Ohmse' belasting zeg maar) is de 'powerfactor' (Cosinus Phi) 1 en dus is het vermogen in W gelijk aan wat de meter in VA aangeeft. Jouw meter geeft mogelijk voor een Cosinus Phi van 0,5 een powerfactor van 50(%) aan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:14 schreef Beelzebufo het volgende:
Laat ik even kort samenvatten wat ik tot nu toe gemeend heb te begrijpen, wellicht dat je daar op kan inspelen?
Bij een verwarmingselement lopen de spanning en de stroom gelijk aan elkaar, en bij een electromotor (met spoelen er in, een inductieve) loopt de spanning op voordat de stroom oploopt. Het product van de stroom en de (net?) spanning is het 'schijnbaar vermogen' dat zich uitdrukt in VA (voltampere).
Bijna goed.quote:Omdat electrameters alleen de 'gelijklopende' spanning en stroom meten (werkelijk vermogen) is de lage 'powerfactor' (de verschuiving tussen de spanning en de stroom) onwenselijk (vanuit het oogpunt van de leverancier) omdat er meer stroom wordt afgenomen dan geregistreerd.
Maar dan heb je wel een 3 fase huisaansluitingquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:01 schreef Appeltje2010 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat de wasmachine een eigen groep heeft en een eigen kabel die direct van de meterkast naar het washok loopt...quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Probleem is dan dat (omdat de spanning en stroom niet in fase lopen) je niet meer kunt spreken van 10A bij 230V, omdat op het moment dat de stroom 10A zou zijn de spanning alweer lager is dan die 230V. Er moet dus een grotere stroom gaan lopen om aan die 2300W te komen. Om precies te zijn 20A.
En daar wringt de schoen. Een hogere stroom door een kabel dan noodzakelijk levert transportverlies op (de kabel heeft een bepaalde weerstand) en daar wordt een energiemaatschappij niet vrolijk van. (Overigens grijpt dan op den duur uiteraard ook je 16A zekering in)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |