Omdat ik zelf altijd met veel plezier de klus-en-inrichtings-topics van jullie lees, en tips, trucjes en ideeën meer dan welkom zijn, hierbij mijn eigen topic!
Na lange tijd tevergeefs pogingen te hebben gedaan om een huurhuisje te bemachtigen (sociale sector), en mijn vriend en ik het na 6 jaar nu wel een beetje beu zijn om elkaar enkel in het weekend te zien, spullen op en neer te moeten slepen, samen met pa en ma op de bank tv te kijken en het éénpersoons bed met elkaar te moeten delen (

…), hebben we een krabbel gezet onder koopakte van een appartementje. (60 m2 + 5m2 bergruimte beneden)
Het appartementencomplex: (makelaarsfoto, vorig jaar zomer genomen. Het verkeersbord steekt een beetje af

)
![Huisvoorkant-1.png]()
Ons appartementje vind je op de bovenste etage. Het balkon bovenaan is van ons en de eerste ramen links en rechts daarvan horen er ook bij.
Plattegrond (hij is niet helemaal exact, heb ik het idee.)
![Makelaarsfoto7-1.jpg]()
Het appartement is aangekocht met de koopgarantregeling, wat voor ons erg prettig is omdat we hier niet meer dan 5-10 jaar willen wonen en nu altijd een koper hebben – de woningbouw .
Ook prettige bijkomstigheid is dat alle appartementen en de omgeving flink onder handen genomen worden door de woningbouwvereniging en de gemeente. Onze kozijnen zijn vernieuwd, evenals het balkon, de centrale cv is vervangen, de hal beneden ziet er als nieuw uit, we hebben een lift, en buiten worden er bankjes, wandelpaadjes, grasmatten en wat al niet meer tevoorschijn getoverd.
De sleutel hopen we eind deze week of begin volgende week te krijgen. De papieren rompslomp is zo goed als achter de rug; er moet nu een afspraak gemaakt worden met de notaris.
Goed, meer foto's: Dit is de deur naar de woonkamer. Rechts zie je de deur van de wc, en op de muur hangt onze intercom met zelfs een videoschermpje! Zoals je kunt zien hielden de vorige bewoners erg van een geel/oranje/zalmteint van het viezige soort. Alle deuren en deurposten zijn die kleur. We vonden zelfs nog een potje verf in een keukenkastje.
![DSC_8679-1.jpg]()
En in de hal vinden we ook de meterkast, voor Vonkenboer. Maar ik zal nog een nieuwe foto maken als we de sleutel hebben!
![DSC_8683-1.jpg]()
Dit wordt onze wc. Ze zijn creatief met leidingen geweest zoals je ziet. En de wc-rol hangt verkeerd.
Als je de deur naar de woonkamer opent kom je eerst aan je rechterhand een deur naar de keuken tegen. (De foto is vanuit de woonkamer genomen.) Die deur gaat eruit en de wand gaat dicht, we willen namelijk een L-vormige keuken en dat is nu niet mogelijk. (kom ik zo op terug). Links van je – rechts op de foto, met de jas – zie je dan twee fijne inbouwkasten. De ene is wat dieper dan de ander.
![DSC_8669-1.jpg]()
Lopen we verder, de woonkamer in. Dat ziet er dan ongeveer zo als onderstaande foto uit. In het voorjaar en in de zomer. (makelaarsfoto)
![Makelaarsfoto8-1-1.jpg]()
En vanaf het raam:
![DSC_8651-1.jpg]()
![DSC_8652-1.jpg]()
Als we dan ons omdraaien met de neus naar de keuken, is te zien waarom een L-opstelling nu niet zo handig is. De keuken heeft aan twee kanten deuren. De deuren aan de kant van het raam/balkon halen we er ook uit, maar het blijft open. Anders wordt het helemaal zo’n hok.
![DSC_8727-1.jpg]()
En nog even een fotootje van waar de eethoek moet komen te staan. We hebben het plan om een bankje te maken of te kopen dat over de radiator past. Dat ding is lelijk, en neemt veel ruimte in.

(Aan de rechterkant zit nog een nisje van zo'n 44cm diep en 92 cm breed. En het meetlint is een meter, voor het idee.)
![DSC_8722.jpg]()
De keuken zelf. Deze gaat er uit, en er komt een IKEA keuken in. L-vorm denken we. Niet al te duur, wel leuk om tegenaan te kijken, dat is voor nu het idee.

De behoorlijk lompe boiler is er al uitgehaald (was een huurboiler). Wij moeten op zoek naar een vervanger.
![DSC_8667-1.jpg]()
![DSC_8723-1.jpg]()
Door naar de slaapkamer, deze is best ruim
![Makelaarsfoto1-1-1.jpg]()
![DSC_8693-1.jpg]()
(De vlinder is even een censuur-dingetje

)
En de badkamer, deze is best wel niet erg ruim, maar vooruit, hij is straks wel helemaal van ons. (En ook fijn; het is dan wel geen thermostaatkraan, het is wel allemaal nieuw!)
![DSC_8705-1.jpg]()
(Jaja, we kunnen zittend douchen

)
![DSC_8704.jpg]()
Hier is even een soort extra deurtje open, die gaat dicht en daarachter komt de wasmachine.
Zo, tot zover voor nu wat foto’s betreft. Er moet wel wat gebeuren, maar vergeleken sommige verbouwingen hier stelt het niet zo veel voor. Het budget is beperkt, en we blijven er geen tientallen jaren wonen. Maar goed, het moet natuurlijk een fijn plekje worden!
Alvast een lijstje, nog vrij globaal. Op meubels en decoratie kom ik later terug. Maar we blijven in de ‘natuurlijke’ teinten, dat staat al vast. Woonkamer wordt een combi van bruin met licht groen (Geen appeltjesgroen, meer olfijg/grijsgroen), de slaapkamer wordt ‘herfstig’ qua kleuren, en omdat ik het zo’n leuke kleur vindt gaan we in de wc en de badkamer met turquoise aan de slag. Alles in combinatie met (gebroken) wittinten om het nog wel een beetje fris te houden.
Woonkamer + eethoek- Behangen en verven (op een aantal muren zit al een mooie granol-laag) van alle muren
- Verven (en ook schuren en gronden) van al het houtwerk (deuren, posten, plinten, vensterbank Etc.)
- Vloer woonkamer, hal en slaapkamer(laminaat) leggen
- Bureau-hoek maken
- Bankje maken (kopen?) voor over verwarming heen
- Radiatorbekleding
- Verlichting
Keuken- Deuren eruit, wandje dichten
- Nieuwe (IKEA) keuken plaatsen
uitzoeken of het elektrisch (inductie) of op gas koken wordt.
- Boiler vervangen liever andere plek dan keuken.
- Nieuwe vloer- en wandtegels
- Verlichting
Slaapkamer:- Vloer (laminaat) leggen
- Behangen + verven wanden
- Verven houtwerk /deuren
- Verlichting
Badkamer:- Verven muren
- Verven van al het houtwerk/deuren
- Verlichting
- Stoel en beugels er uit
- Blad boven wasmachine maken
- Eventueel kastje om de blokverwarming-buizen heen maken (voor handdoeken)
WC- Verven muur
- Verven houtwerk
- Beugels er uit
Hal- Verven en eventueel behangen muren
- Verven houtwerk
- Vloer (laminaat) leggen
- Verlichting
Berging- Stellingen neerzetten
- Oude keukenkastjes eventueel plaatsen
Overig- Schakelmateriaal vervangen
- Brandmelders plaatsen
- Kapjes afzuiging vervangen