Het electrische verbruik was slechts 196 euro voor het hele jaar. Ver onder gemiddeld, zo werd mij nogmaals verzekerd.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 11:56 schreef blomke het volgende:
Nog 'n vraag: we hebben het steeds over gasverbruik en idem kosten. Maar hoe zit het met elektrisch. Welk deel van de factuur en 't voorschot is aan het e-verbruik toe te schrijven?
Ja hij ze zijn net langs geweest. Ze zijn samen meer dan een half uur alles aan het controleren geweest, van fornuis tot douche. Ze waren heel grondig en behulpzaam. Er konden echter geen afwijkingen aan de meter gevonden worden; maar afgesproken is dat ik zo morgenochtend bel als ik de test met de ketel uit heb gedaan (ze hebben laten zien hoe dat moet met deze). Als de meter dan doorloopt, komen zij opnieuw.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 13:43 schreef silliegirl het volgende:
Is de monteur al geweest? Ben wel benieuwd wat die er van zegt.
Ja, er valt nu niet te achterhalen of ze me dat wel of niet vertelt hebben hè. Ik kan wel zeggen dat zij het niet hebben vertelt, maar ja, dat is mijn woord tegen het hunne.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:28 schreef CantFazeMe het volgende:
Mooi dat je er nu achter bent. Scheelt wel, maar ben wel bang dat je de kosten moet ophoesten
Het tarief van elektra en gas kloppen niet, dit zijn netto tarieven, hierop komen nog andere kosten waaronder energiebelasting en transportkosten, zodoende moet de elektraprijs per kWh uitkomen op ongeveer ¤ 0,20 en voor gas ongeveer ¤ 0,60, hierin kan het een paar cent schelen maar meer dan een cent of 3 a 4 niet.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 12:01 schreef Selestha het volgende:
[..]
Het electrische verbruik was slechts 196 euro voor het hele jaar. Ver onder gemiddeld, zo werd mij nogmaals verzekerd.
In rekening gebrachte producten:
Garantieprijs Ecostroom herfst 09 tot 01-01-13
Garantieprijs Ecostroom herfst 09 tot 1-01-2013 1892 kWh 0,09109 ¤ 172,35
Vastrecht elektriciteit (01-03-2011/01-03-2012) ¤ 23,85
Subtotaal ¤ 196,20
In rekening gebrachte producten:
Garantieprijs Ecogas herfst 09 tot 01-01-13
Garantieprijs Ecogas herfst 09 tot 01-01-2013 1795 m³ 0,26100 ¤ 468,50
Regio opslag garantieprijs gas (regio 3) 1795 m³ 0,15732 ¤ 282,39
Vastrecht gas (08-03-2011/01-03-2012) ¤ 23,85
Subtotaal ¤ 774,74
De totaal factuur is ¤ 1.607,78
Dat is inclusief wat ik al betaalt heb. Die 774 is wat ik uiteindelijk moet betalen, want de 970 euro was inclusief het termijnbedrag wat ik deze maand moet betalen gerekend.
Je zou het haast denken. Dat is dus inderdaad precies wat er gebeurd is.. had ik dat maar gewetenquote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:17 schreef Cornelis83 het volgende:
Comfort stand, is dat de stand die alle gasleveranciers verplichten door de CV fabrikanten erin te laten bouwen of zo? Wie wil nu dat zijn CV 24 uur per dag aan staat en je water continu warm houdt? Dat wil toch niemand? Behalve die gasleveranciers dan.
Ja dat klopt, dat heb ik hier niet gekopieerd, het totale bruto bedrag heb ik alleen wel genoemd hierboven.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 17:33 schreef klipper het volgende:
[..]
Het tarief van elektra en gas kloppen niet, dit zijn netto tarieven, hierop komen nog andere kosten waaronder energiebelasting en transportkosten, zodoende moet de elektraprijs per kWh uitkomen op ongeveer ¤ 0,20 en voor gas ongeveer ¤ 0,60, hierin kan het een paar cent schelen maar meer dan een cent of 3 a 4 niet.
Nou volgens de monteur maakte dat weinig verschil, maar goed het heeft natuurlijk wel uitgemaakt. Dit is het eerste huis waarin ik op mezelf woon, en heb nooit gedacht aan het dichtdraaien van de radiator. Deze gecombineerde factoren zullen er uiteindelijk wel schuld aan hebben ja. En ja, dat is stom, ik zal het iig niet meer vergetenquote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:24 schreef Basp1 het volgende:
Je verwarming boven laten openstaan dag en nacht zal ook wel flink wat verbruik gegenereerd hebben.
Mja, ik wist dus van niets, had meerdere malen (maar niet iedere maand) de meterstanden opgenomen en doorgegeven, kreeg steeds te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat de standen niet afweken van het normale. Maar ja, voortaan ga ik natuurlijk continue streng controleren.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:11 schreef WaVe het volgende:
Selestha, tip om dit voortaan te voorkomen: Elke maand (of week) al je meterstanden opschrijven. Dan kun je in de gaten houden hoe het gaat met je verbruik en of er niet iets stuk is gegaan wat veel energie (of water) aan het gebruiken is.
Zo kwam ik er achter dat de WC beneden continue een beetje doorspoelde, wat uiteindelijk met het beter afstellen van de afsluiter makkelijk te repareren was (dit meer dan verdubbelde mijn waterverbruik, 11 m3 ipv de normale 4 a 5).
Wel zonde dat je CV niet fatsoenlijk ingesteld is volgens jouw wensen en dat je daar pas na de winter achter moet komen.
Onzin, ligt helemaal aan welk toestel en type.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:17 schreef Cornelis83 het volgende:
Comfort stand, is dat de stand die alle gasleveranciers verplichten door de CV fabrikanten erin te laten bouwen of zo? Wie wil nu dat zijn CV 24 uur per dag aan staat en je water continu warm houdt? Dat wil toch niemand? Behalve die gasleveranciers dan.
Ik begrijp dat dat een hoge ruimte in het puntdak is? Kan een heleboel warmte hebben verbruikt; onder het dak, koud, uitstraling, groot oppervlak. Het verwarmen van ongebruikte kamers is het eerste dat je moet stopzetten; meestal worden dat soort ruimtes al vorstvrij gehouden door het warmtelek vanuit de verwarme woonkamer&keuken.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:24 schreef Basp1 het volgende:
Je verwarming boven laten openstaan dag en nacht zal ook wel flink wat verbruik gegenereerd hebben.
Ok, dus wat de monteur erover heeft gezegd is onzin en ik moet mijn hoge gasrekening ergens anders aan wijten volgens jou?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Onzin, ligt helemaal aan welk toestel en type.
Ik heb mijn toestel ook op comfortstand staan, zelfs als ik op vakantie gaat blijft hij daarop, die paar m3 gas die ik bespaar als ik hem uitschakelt raak ik weer kwijt door het verhoogde watergebruik.
En mijn gasverbruik is al laag bij een hgere ruimtetemperatuur.
Ja, dat kan zeker. Al is de ruimte in totaal maar 25 m2 boven.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dat een hoge ruimte in het puntdak is? Kan een heleboel warmte hebben verbruikt; onder het dak, koud, uitstraling, groot oppervlak. Het verwarmen van ongebruikte kamers is het eerste dat je moet stopzetten; meestal worden dat soort ruimtes al vorstvrij gehouden door het warmtelek vanuit de verwarme woonkamer&keuken.
Dat zeg ik ook niet, het ligt helemaal aan het merk en type toestel of het op temperatuur houden een paar m3 kost of wat meer.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:40 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ok, dus wat de monteur erover heeft gezegd is onzin en ik moet mijn hoge gasrekening ergens anders aan wijten volgens jou?
Ik zou ook willen dat ik een goed matras kón kopen, maar dat zit er dus gewoon niet in. Ik heb een minimuminkomen omdat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben, en daar komen nu de lasten van deze eneco rekening op; waardoor ik opnieuw een jaar zal moeten wachten met het kopen van een nieuw matrasquote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:54 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, het ligt helemaal aan het merk en type toestel of het op temperatuur houden een paar m3 kost of wat meer.
Wat wel gesteld kan worden is dat het vrijwel onmogelijk is dat het totale meerverbruik aan de comfortinstelling te wijten is, uitzonderingen daargelaten.
Een uitzondering is bijvoorbeeld een continue druppende kraan of andere lekkage in de warm water leiding of kraan.
Een lekkage die niet zichtbaar is, is dan nog te begrijpen, maar een lekkende kraan niet, immers dan weet je dat je ergens water en misschien dus ook gas verspild.
Maar er zijn mensen die zo laks zijn om zoiets te repareren en vervolgens verbaasd zijn dat de rekening zo hoog wordt.
Laatst was er nog een discussie van iemand hier op fok of het voordeliger was om zijn kraan te laten druppelen of een rubbertje van een paar eurocent te vervangen, buiten het feit of het wel of niet voordeliger is, is het natuurlijk gewoon een lamlul die te lui is om zijn nest uit te komen.
Overigens de radiatoren op de bovenverdieping wel open laten staan terwijl je daar nooit komt kan wel degelijk van invloed zijn, door een versnelde afkoeling zal het toestel vaker moeten verwarmen.
Overigens kan het huidige verbruik dus wel een normaal verbruik zijn bij een volledig gebruik van de ruimtes en bovenverdieping.
Overigens denk ik dat je beter een goed matras en bodem kan kopen en gewoon boven gaat slapen dan op je bank, op de bank slapen is helemaal niet bevorderlijk voor je rug, hoe goed het ook lijkt te liggen.
Juist door pijn zoek je vaak een verkeerde lighouding op die de pijn lijkt te verminderen, maar uiteindelijk verergeren de klachten.
En je moet nog zo lang met je rug.
Waarschijnlijk toch de open radiatoren in niet gebruikte ruimtes.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:40 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ok, dus wat de monteur erover heeft gezegd is onzin en ik moet mijn hoge gasrekening ergens anders aan wijten volgens jou?
Wat hadden die installatiemonteurs dan fout aangesloten? Was het die comfort stand?quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:58 schreef Selestha het volgende:
Er is inmiddels gebleken dat de meterstanden kloppen, er is een fout gemaakt door de installatie monteurs van de CV ketel waardoor er meer gas verbruikt is dan nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |