Ik had wel een antwoord verwacht over de piloot, aangezien jij degene was die dat aandroeg als bewijs.quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Volgens mij is het onderwerp nog steeds 'hiernamaals'. Daar reageerde ik op.
Één niet verifieerbare bron is waardeloos.quote:[..]
Dat is lief van je, maar ondertussen ga je niet in op hoe het kan dat die jongen een aantal zeer specifieke zaken kan weten. Een bron of niet, een bron is genoeg als je daarmee vreemde dingen aan kunt tonen.
Deed ik dat? Sorry dan, ik kan het me niet meer herinneren.quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:26 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik had wel een antwoord verwacht over de piloot, aangezien jij degene was die dat aandroeg als bewijs.
Dus als ik jou een keer 100 euro geef is dat waardeloos? Ik denk dat je er harstikke blij mee bent. En wel degelijk erkent dat je nu 100 euro van mij hebt gekregen, ook al is het maar een keer. Daarom hoeft dat niet door verschillende bronnen geverifieerd te worden.quote:Één niet verifieerbare bron is waardeloos.
Ik kan een verhaaltje schrijven over een jongen in china Xian Jang (ongeveer 100.000 mannen daar heten Xian Jang) die een reincarnatie moet zijn van de laatste chinese keizer.
Verwerk er wat feiten in, laat het rondzweven op het internet en het wordt vanzelf een keer opgenomen op een site zoals unsolvedmysteries
Je hebt helemaal niets aangetoond tot nu toe. Sorry.
Je verzamelt ze hè?!quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dus als ik jou een keer 100 euro geef is dat waardeloos? Ik denk dat je er harstikke blij mee bent. En wel degelijk erkent dat je nu 100 euro van mij hebt gekregen, ook al is het maar een keer. Daarom hoeft dat niet door verschillende bronnen geverifieerd te worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zit je nu met mijn voeten te spelen, of zie je zelf echt niet in dat dit een valse analogie is?
Als eerste is de waarschijnlijkheid dat iemand mij 100 euro geeft veel groter dan die van een reïncarnatie verhaal. Ten tweede zijn wij er dan beide bij. Dus empirisch bewijs is aanwezig er is zelfs een briefje van 100 euro waarop jouw en mijn DNA te vinden is.
Maar dan nog als hier een verhaal over verteld zou worden dan zo het aannemelijk zijn omdat de gebeurtenis niet out of the ordinairy is.
Zodra er een verhaal rond gaat over bijvoorbeeld een dode aangespoelde potvis op het strand van scheveningen. Die terwijl biologen hem aan het ontleden waren opsprong een rondedansje maakte en vervolgens ten hemel is opgestegen, dan is één bron al lang niet meer afdoende.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een reïncarnatie verhaal valt in dezelfde orde.
Of zoals meneer Carl Sagan het zo mooi heeft verwoord:
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
@Bastard;
Ik denk dat van een Déjà Vu wel bekend is hoe het werkt tegenwoordig:
http://neuro.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=101580
reïncarnatie kritiek in het algemeen:
In 99.999999% van de gevallen herinnert een persoon zich niets meer van een vorig leven.
Dit wordt verklaart door het feit dat die ziel gewist wordt voor deze weer incarneert, weer leeg gemaakt zodat oude kennis -tenminste tijdens je aardse leven- verloren gaat.
Wat is dan het nut van een vorig leven? Of je nu een nieuw ziel bent of een gerecycled ziel. Je komt zo goed als nieuw in dit leven aan volgens de boeddistische en hindoeistische leer.
Dus je kunt net zo goed niet geïncarneerd zijn, want het is nutteloos.
Daarbij, kun je alleen als mens incarneren of ook als dier? De mens is het enige diersoort wat diersoorten in hokjes probeert de stoppen. Zoals er nooit een eerste kip geweest is en nooit een eerste mens (evolutie is een gradueel proces) zo vallen soorten ook eigenlijk niet in hokjes te stoppen. Dus kan een mens dan als een ander dier incarneren. En dan? Waar stopt dat? Kun je ook als insect incarneren? als amoebe ? als bacterie? als virus? als plant?
Feitelijk komt alles weer neer op het feit dat het bewustzijn van een groot deel van de mensheid niet om kan gaan met zijn sterfelijkheid. En doorleven als een gerecyled ziel in een ander lichaam vindt men nog altijd een beter vooruitzicht dan dat de dood het einde van het leven in.
of als ééndagsvlieg ... en dan je dag niet hebben ...quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:47 schreef Staal het volgende:
Het lijkt me vrij lullig om als paardebloem terug te komen trouwens.
Dat is voor jou een goede verklaring waar je prima mee kan leven, dat begrijp ik.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:42 schreef Daniel1976 het volgende:
@Bastard;
Ik denk dat van een Déjà Vu wel bekend is hoe het werkt tegenwoordig:
http://neuro.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=101580
Je hebt de kennis niet bewust meer bij je nee. Het zit wel opgeslagen in de databank van ervaringen, in je ziel.quote:reïncarnatie kritiek in het algemeen:
In 99.999999% van de gevallen herinnert een persoon zich niets meer van een vorig leven.
Dit wordt verklaart door het feit dat die ziel gewist wordt voor deze weer incarneert, weer leeg gemaakt zodat oude kennis -tenminste tijdens je aardse leven- verloren gaat.
Wat is dan het nut van een vorig leven? Of je nu een nieuw ziel bent of een gerecycled ziel. Je komt zo goed als nieuw in dit leven aan volgens de boeddistische en hindoeistische leer.
Dus je kunt net zo goed niet geïncarneerd zijn, want het is nutteloos.
Ik denk dat als het een doel kan dienen, dat als je het als ziel zou willen, dat je wel zou kunnen incarneren in een edel of intelligent dier. Voor het overige hebben dieren, planten, een andere (groeps)ziel.quote:Daarbij, kun je alleen als mens incarneren of ook als dier? De mens is het enige diersoort wat diersoorten in hokjes probeert de stoppen. Zoals er nooit een eerste kip geweest is en nooit een eerste mens (evolutie is een gradueel proces) zo vallen soorten ook eigenlijk niet in hokjes te stoppen. Dus kan een mens dan als een ander dier incarneren. En dan? Waar stopt dat? Kun je ook als insect incarneren? als amoebe ? als bacterie? als virus? als plant?
Feitelijk komt alles weer neer op het feit dat het bewustzijn van een groot deel van de mensheid niet om kan gaan met zijn sterfelijkheid. En doorleven als een gerecyled ziel in een ander lichaam vindt men nog altijd een beter vooruitzicht dan dat de dood het einde van het leven in.
Volgens mij ga je dat doel juist voorbij door NIET te weten wat je dan zoal geleerd hebt. Die info ontbreekt, dus ben je gedoemd dezelfde fouten te maken, ipv 'het nu anders te doen', anders dan wat / wanneer ? Je weet het niet ! (als mens)quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
<snip>
Het hele doel van reincarnatie zou je dan ook voorbij gaan, een gebeurtenis, een probleem, ga je opnieuw meemaken in een andere vorm en als het goed is heb je van vorige levens geleerd en zal je het nu anders benaderen.
<snip>
Inderdaad, als je zou weten welke fouten je gemaakt hebt, zou je het nu anders aanpakken.quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Volgens mij ga je dat doel juist voorbij door NIET te weten wat je dan zoal geleerd hebt. Die info ontbreekt, dus ben je gedoemd dezelfde fouten te maken, ipv 'het nu anders te doen', anders dan wat / wanneer ? Je weet het niet ! (als mens)
Misschien gaan we juist na dit leven het echte 'leven' tegemoet.Dit, hier en nu is een les, zodra je die (onbewust) heb opgenomen, zul je misschien wel sterven.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Maar goed dat we dan niks van de periode voor ons leven meer weten bij de geboorte, anders zouden we allemaal weer terug willen uit heimwee
Ik zie een enkel leven als 1 enkele golf die vanuit de oceaan op het land slaat. Om erna weer terug te trekken en 1 te worden met die blauwe massa.quote:Op woensdag 21 maart 2012 19:08 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Misschien gaan we juist na dit leven het echte 'leven' tegemoet.Dit, hier en nu is een les, zodra je die (onbewust) heb opgenomen, zul je misschien wel sterven.
Zijn gedachten hoor, geen feiten en of waarheden waar ik heilig in geloof.
Mooi gesprokenquote:Op woensdag 21 maart 2012 19:19 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik zie een enkel leven als 1 enkele golf die vanuit de oceaan op het land slaat. Om erna weer terug te trekken en 1 te worden met die blauwe massa.
Ik vond er eens een mooie gedachte over:quote:Op woensdag 21 maart 2012 19:30 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Mooi gesproken
Het jammerlijke is dat het samen komen met de oorspronkelijke massa (blauwe zee), altijd zal worden aangezien als dood, dus slecht.
Nu klinkt het misschien wel als of ik zelf dood zou willen, maar dat is zeker niet het geval.Maar dat maakt de mens niet minder nieuwsgierig over wat er na het leven kan zijn.
En deze term, Na het leven.Wie weet is het wel anders om, beetje zoals jij omschreef met de golf
Je stroom uit over het strand zo lang als dat nodig is, is de tijd weer rijp, ga je terug naar waar je vandaan komt.
quote:Rising out of the great ocean, we exist for a bit and then pass. Do not take your life so personally, or grasp so desperately to how you are feeling or what you are thinking. This form that we call “me” and “I” and “mine” is never really ours. It belongs to the great ocean of the life from which we came and to where we’ll finally return.
Do not be in contest with other waves around you, for they are of the same nature as you and are not separate from you. They have an equal place within the ocean as you. Our actions influence each other, so live happily and at peace with your surroundings and the waves you interact with.
It is pointless to grasp after some piece of water as if you are not full of water already. You are already soaked through and through.
It is pointless to push away some piece of water as if you can get away from it. You are already soaked through and through.
Reflect upon this next time you are troubled by something.
Your ‘life’ is like a wave in the ocean. We are forever changing and moving in flux with the ocean, because we are the ocean and ‘our life’ is just ripple on the surface. Come to see this is how the nature of life is and and there will be freedom from suffering.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Je verzamelt ze hè?!Geweldige discussie! Dankjewel! Laten we er dan eens van uitgaan dat je 100 euro vindt op straat. Dan ben je alleen en is er geen nadere verificatie. Dan zal je nog wel heel blij zijn met die 100 euro.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zit je nu met mijn voeten te spelen, of zie je zelf echt niet in dat dit een valse analogie is?
Als eerste is de waarschijnlijkheid dat iemand mij 100 euro geeft veel groter dan die van een reïncarnatie verhaal. Ten tweede zijn wij er dan beide bij. Dus empirisch bewijs is aanwezig er is zelfs een briefje van 100 euro waarop jouw en mijn DNA te vinden is.
Je wilt toch niet zeggen dat alles wat jij alleen waarneemt niet bewezen kan worden? Stel nu dat er een mol in jouw tuin kruipt. Die duikt meteen weer weg als hij jou ziet. Betekent het dan dat die mol er niet is als niemand anders die mol in jouw tuin heeft gezien? Nee, verificatie is per definitie onnodig. Ik snap ook wel dat je voor een nog onbewezen terrein als reincarnatie bewijs wilt hebben. Maar zelfs daar is een enkele aantoning reeds voldoende.
Wat de waarschijnlijkheid betreft, is nog helemaal niet bewezen of het zo is of niet. Het is wel zo of het is niet zo. Je bent ook niet een beetje dood. Tot het moment van bewijs baseren we ons op de uitingen van betrokken personen, omdat de wetenschap nog niets heeft kunnen aantonen. Wat zoveel betrokkenen onafhankelijk van elkaar dan zeggen is meer dan wat de wetenschap kan. Wat overigens geen enkel verwijt is naar de wetenschap, ik zeg alleen dat de wetenschap bepaalde dingen nog niet heeft kunnen aantonen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Zo kan de wetenschap niet aantonen dat er een mol in jouw tuin liep (de molshoop laten we even buiten beschouwing).Kan. Hoeft niet. We weten niet of het op waarheid is gebaseerd. Ik hou de mogelijkheid open waar de wetenschap sluitend bewijs nodig heeft om het bestaan van iets te erkennen.quote:Maar dan nog als hier een verhaal over verteld zou worden dan zo het aannemelijk zijn omdat de gebeurtenis niet out of the ordinairy is.
Ik denk dat het verschil tussen ons twee is dat jij een bepaalde grens nodig hebt om iets te erkennen (in casu als het aangetoond is door de wetenschap). Ik ga uit van een heel groot gebied van mogelijkheden tussen niets en aangetoond. Daarom passen de verklaringen van de betrokkenen niet in jouw beeld van wat waar is, en wel in mijn plaatje van wat best mogelijk zou kunnen zijn. Dat is het verschil tussen WFL en TRU.quote:Zodra er een verhaal rond gaat over bijvoorbeeld een dode aangespoelde potvis op het strand van scheveningen. Die terwijl biologen hem aan het ontleden waren opsprong een rondedansje maakte en vervolgens ten hemel is opgestegen, dan is één bron al lang niet meer afdoende.Ik vraag me af wat je zou zeggen als het jou zelf zou overkomenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een reïncarnatie verhaal valt in dezelfde orde.
Of zoals meneer Carl Sagan het zo mooi heeft verwoord:
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
Hangt ervan af hoe je het ziet. Als je op zielsniveau toch verbonden blijft met die andere dimensie (ja het klinkt raar, weet ik), draag je steeds opnieuw bij aan die dimensie.quote:@Bastard;
Ik denk dat van een Déjà Vu wel bekend is hoe het werkt tegenwoordig:
http://neuro.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=101580
reïncarnatie kritiek in het algemeen:
In 99.999999% van de gevallen herinnert een persoon zich niets meer van een vorig leven.
Dit wordt verklaart door het feit dat die ziel gewist wordt voor deze weer incarneert, weer leeg gemaakt zodat oude kennis -tenminste tijdens je aardse leven- verloren gaat.
Wat is dan het nut van een vorig leven? Of je nu een nieuw ziel bent of een gerecycled ziel. Je komt zo goed als nieuw in dit leven aan volgens de boeddistische en hindoeistische leer.
Dus je kunt net zo goed niet geïncarneerd zijn, want het is nutteloos.
Het boek "een gesprek met god" van Neil Donald Walsh" zegt dat god alles was. Maar omdat god alles was, wist het niet wat het niet was. En dus koos god ervoor om zich in ontelbare deeltjes op te splitsen en het heelal te creeren, en dat te vullen met tegenstellingen. Hierdoor werden ervaringen mogelijk. Door die ervaringen "terug te brengen" op het eind van het leven, zou je bijdragen aan de wens van god om zichzelf te ervaren.
Met god bedoel ik overigens geen god in de religieuze zin.Punt is dat je vooruit gaat in je evolutie. Het heeft geen zin om weer opnieuw een oude ervaring van vroeger op te doen.quote:Daarbij, kun je alleen als mens incarneren of ook als dier? De mens is het enige diersoort wat diersoorten in hokjes probeert de stoppen. Zoals er nooit een eerste kip geweest is en nooit een eerste mens (evolutie is een gradueel proces) zo vallen soorten ook eigenlijk niet in hokjes te stoppen. Dus kan een mens dan als een ander dier incarneren. En dan? Waar stopt dat? Kun je ook als insect incarneren? als amoebe ? als bacterie? als virus? als plant?Klopt. Dat heeft te maken met het gegeven dat mensen een overlevingsinstinct hebben en bang zijn om dingen los te laten. En niet te vergeten, geindoctrineerd zijn door religie en bovendien onwetend zijn wat er hierna gebeurt.quote:Feitelijk komt alles weer neer op het feit dat het bewustzijn van een groot deel van de mensheid niet om kan gaan met zijn sterfelijkheid. En doorleven als een gerecyled ziel in een ander lichaam vindt men nog altijd een beter vooruitzicht dan dat de dood het einde van het leven in.Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Prachtig omschreven Bastardquote:Op woensdag 21 maart 2012 19:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Inderdaad, als je zou weten welke fouten je gemaakt hebt, zou je het nu anders aanpakken.
Dat weet je ook wel wat je fout gedaan hebt, je innerlijk zal je wel waarschuwen om niet dezelfde fout te maken.
Maar ok ik ga mee, zou je eens moeten voorstellen dat je al die levens nog steeds weet. Je weet welke gebeurtenissen, pijnlijke momenten, feestelijke momenten je hebt meegemaakt van, laat ik het kort houden, 25 levens.
Al het verdriet van al die levens zouden je inmiddels wel heel verbitterd kunnen maken, al die mensen, familieleden, vrienden die je ontvallen zijn. Zou je werkelijk nog terug willen denken "dat was 10 levens terug, in die tijd deed ik zoveel domme dingen, maar nu weet ik wel beter"?
Maar daarnaast, je zegt dat het je beter zou helpen om de fout niet opnieuw in te gaan. Maar dan zou je toch bezig zijn met voorbedachte rade? Stel je bent in een voorgaande leven een dief geweest. Snachts ging je er op uit en je hebt bij veel mensen die toch al niks te makken hadden ook nog de paar spulletjes weggehaald die ze nog hadden. Je hebt daarmee veel leed gemaakt bij die mensen.
Nu word je herboren en denk je, "ja dat mag ik niet meer doen" want anders kom ik weer terug.
Maar heb je er dan werkelijk van geleerd, of ben je de boel aan het flessen? Het zou als het goed is, uit je hart moeten komen om te weten dat het leed wat je maakte onjuist is. Misschien zou je, karmisch gezien, nu hetzelfde moeten ondergaan om te beseffen wat het is om beroofd te worden om er werkelijk van te leren en te weten, te beseffen, wat je aangericht hebt.
Nu is dit voorbeeldje van de dief een heel concreet voorbeeld, maar zo zijn er talloze zaken die je moet meemaken, om werkelijk te weten. Je word de dief, de weldoener, de moeder, de zoon, de dochter, de welgestelde, de moeilijk lerende, alles waarvan je als ziel meer verlicht kan worden. Of, misschien kan het soms ook zo simpel wezen, als er gewoon te zijn met de andere zielen in je omgeving en met wie je dit leven wilde vieren.
Zou het?quote:Of, misschien kan het soms ook zo simpel wezen, als er gewoon te zijn met de andere zielen in je omgeving en met wie je dit leven wilde vieren.
Er valt wel altijd iets te leren volgens mij.quote:Op donderdag 22 maart 2012 20:44 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Ja echt, zo simpel kan het ook zijn
Eens, maar ook leren kan simpel zijnquote:Op donderdag 22 maart 2012 20:47 schreef Loppe het volgende:
[..]
Er valt wel altijd iets te leren volgens mij.
Saaie boel.quote:Op donderdag 22 maart 2012 20:47 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Eens, maar ook leren kan simpel zijn
No pain, no gain.quote:Op donderdag 22 maart 2012 20:57 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Jij mag het jezelf zo moeilijk maken als je wilt hoor!
Als je denkt dat je hier bent om te vieren, is dat goed voor je ego. Volgens mij is dat niet het juiste pad.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:03 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Als je zo blijft denken.. maar is erg offtopic als ik doorga.
Wil jij zeggen dat ik hier ben om te lijden??quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:26 schreef Loppe het volgende:
[..]
Als je denkt dat je hier bent om te vieren, is dat goed voor je ego. Volgens mij is dat niet het juiste pad.
You got it!quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:43 schreef Loppe het volgende:
Mja, als je het zo stelt is iedereen hier om te vieren.
Verificatie is per definitie onnodig? Je snapt het verschil tussen ordinary en out of the ordinary niet helemaal geloof ik. Zie dat stukje over het kadaver dat een rondedansje doet op het strand nog eens na.quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Geweldige discussie! Dankjewel! Laten we er dan eens van uitgaan dat je 100 euro vindt op straat. Dan ben je alleen en is er geen nadere verificatie. Dan zal je nog wel heel blij zijn met die 100 euro.
Je wilt toch niet zeggen dat alles wat jij alleen waarneemt niet bewezen kan worden? Stel nu dat er een mol in jouw tuin kruipt. Die duikt meteen weer weg als hij jou ziet. Betekent het dan dat die mol er niet is als niemand anders die mol in jouw tuin heeft gezien? Nee, verificatie is per definitie onnodig. Ik snap ook wel dat je voor een nog onbewezen terrein als reincarnatie bewijs wilt hebben. Maar zelfs daar is een enkele aantoning reeds voldoende.
Nee die molshoop laten we niet buiten beschouwing. En we laten ook niet buiten beschouwing dat we verschillende sensoren in mijn tuin kunnen plaatsen die holle ruimtes of warmtebronnen in de grond kunnen opsporen of die geluiden in de bodem op kunnen vangen. We zouden bij die molshoop een camera neer kunnen zetten. De theorie van een mol in mijn tuin is perfect falsifieerbaar.quote:Wat de waarschijnlijkheid betreft, is nog helemaal niet bewezen of het zo is of niet. Het is wel zo of het is niet zo. Je bent ook niet een beetje dood. Tot het moment van bewijs baseren we ons op de uitingen van betrokken personen, omdat de wetenschap nog niets heeft kunnen aantonen. Wat zoveel betrokkenen onafhankelijk van elkaar dan zeggen is meer dan wat de wetenschap kan. Wat overigens geen enkel verwijt is naar de wetenschap, ik zeg alleen dat de wetenschap bepaalde dingen nog niet heeft kunnen aantonen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Zo kan de wetenschap niet aantonen dat er een mol in jouw tuin liep (de molshoop laten we even buiten beschouwing).
Nee je houdt geen mogelijkheden open. Je houdt er geen rekening mee dat het niet mogelijk is.quote:[..]
Kan. Hoeft niet. We weten niet of het op waarheid is gebaseerd. Ik hou de mogelijkheid open waar de wetenschap sluitend bewijs nodig heeft om het bestaan van iets te erkennen.
Nee bij het minste of geringste wat jij hoort, ga jij er gewoon vanuit dat het waar is en erken je het meteen.quote:Ik denk dat het verschil tussen ons twee is dat jij een bepaalde grens nodig hebt om iets te erkennen (in casu als het aangetoond is door de wetenschap). Ik ga uit van een heel groot gebied van mogelijkheden tussen niets en aangetoond. Daarom passen de verklaringen van de betrokkenen niet in jouw beeld van wat waar is, en wel in mijn plaatje van wat best mogelijk zou kunnen zijn. Dat is het verschil tussen WFL en TRU.
Ik quote even een stukje op een site:quote:Ik vraag me af wat je zou zeggen als het jou zelf zou overkomen
Wat bedoel je dan wel precies?quote:Hangt ervan af hoe je het ziet. Als je op zielsniveau toch verbonden blijft met die andere dimensie (ja het klinkt raar, weet ik), draag je steeds opnieuw bij aan die dimensie.
Het boek "een gesprek met god" van Neil Donald Walsh" zegt dat god alles was. Maar omdat god alles was, wist het niet wat het niet was. En dus koos god ervoor om zich in ontelbare deeltjes op te splitsen en het heelal te creeren, en dat te vullen met tegenstellingen. Hierdoor werden ervaringen mogelijk. Door die ervaringen "terug te brengen" op het eind van het leven, zou je bijdragen aan de wens van god om zichzelf te ervaren.
Met god bedoel ik overigens geen god in de religieuze zin.
Interessant punt. Hoe kom je aan die kennis / aanname?quote:Punt is dat je vooruit gaat in je evolutie. Het heeft geen zin om weer opnieuw een oude ervaring van vroeger op te doen.
Hierna gebeurt er zeer waarschijnlijk helemaal niets. Juist dát is hetgeen waar hele volksstammen niet tegen kunnen. Een mogelijk leven na dit leven is alleen verzonnen om zo je sterfelijkheid niet onder ogen te hoeven zien.quote:Klopt. Dat heeft te maken met het gegeven dat mensen een overlevingsinstinct hebben en bang zijn om dingen los te laten. En niet te vergeten, geindoctrineerd zijn door religie en bovendien onwetend zijn wat er hierna gebeurt.
Ik bewijs helemaal niets. Er is geen verschil tussen iets wat ordinary is en wat dat niet is. Bepaalt het gegeven of iets ordinary is of het geverifieerd moet worden? Zo ja, waar ligt dan de grens?quote:Op zondag 25 maart 2012 22:26 schreef Daniel1976 het volgende:
Verificatie is per definitie onnodig? Je snapt het verschil tussen ordinary en out of the ordinary niet helemaal geloof ik. Zie dat stukje over het kadaver dat een rondedansje doet op het strand nog eens na.
Het is helemaal niet onwaarschijnlijk als er een mol in mijn tuin zou tuin zou zitten. Reincarnatie daarentegen is onwaarschijnlijk tot het tegendeel bewezen wordt. Daarom kom je ook met al het zogenaamd bewijs. Alleen faal je daar.
quote:Nee die molshoop laten we niet buiten beschouwing. En we laten ook niet buiten beschouwing dat we verschillende sensoren in mijn tuin kunnen plaatsen die holle ruimtes of warmtebronnen in de grond kunnen opsporen of die geluiden in de bodem op kunnen vangen. We zouden bij die molshoop een camera neer kunnen zetten. De theorie van een mol in mijn tuin is perfect falsifieerbaar.
Waar jij het over hebt is een andere orde van grootte en dat vereist meer bewijs, zeker meer dan een paar wazige verhaaltjes van media geile mensen of uit een land zoals india.
Tuurlijk wel. Het is immers niet aangetoond dat het niet mogelijk is. En tot die tijd baseer ik me op de vele waarnemingen.quote:Nee je houdt geen mogelijkheden open. Je houdt er geen rekening mee dat het niet mogelijk is.
En dat is dus niet waar. Als je denkt dat ik alles zomaar aanneem, zit je verkeerd. Ik heb alleen zat dingen meegemaakt die boven het verklaarbare uitstijgen. En met mij vele andere mensen. Dat jij die ervaring nog niet hebt, wil nog niet zeggen dat het niet waar is.quote:Nee bij het minste of geringste wat jij hoort, ga jij er gewoon vanuit dat het waar is en erken je het meteen.
Ik ben idd een stuk skeptischer dan dat. Er wordt nogal wat geluld in deze wereld.
Wat heeft atheisme met spiritualiteit te maken? Ik hang zelf geen enkele religie aan. Wel denk ik dat er iets veel groters is dan onszelf. Ben ik nu een atheist?quote:Ik quote even een stukje op een site:
7) Atheists are closed to spiritual experience.
There is nothing that prevents an atheist from experiencing love, ecstasy, rapture and awe; atheists can value these experiences and seek them regularly. What atheists don’t tend to do is make unjustified (and unjustifiable) claims about the nature of reality on the basis of such experiences.
Je vergeet even dat Neale Donald Walsh voor hij aan zijn boek begon, behoorlijk anti-god was. Als er iets hem frustreerde was dat het wel. Hij is echt niet aan zijn boek begonnen met het idee van 'nu ga ik eens een boek schrijven, god kom maar door nu'.quote:Wat bedoel je dan wel precies?
Zeker als je een katholieke schrijver aanhaalt die een wat vrijzinnige kijk op het christendom heeft en zijn eigen theorietje ervan gemaakt heeft.
Wat moet precies de waarde daarvan zijn? Iedereen ouder dan 6 die woordjes kan schrijven, kan een boek in elkaar draaien.
Boeddhisten hebben inderdaad een andere kijk op de evolutie, en gaan uit van een circulair verloop. Maar als je uitgaat van groei, is het niet logisch om van een terugval uit te gaan. Diverse bronnen uit diverse boeken gaan daar ook van uit, ik kan ze nu alleen even niet voor de geest halen.quote:Interessant punt. Hoe kom je aan die kennis / aanname?
Ooit was ik zelf namelijk eens zen boeddhist en van het hindoeïsme weet ik ook wel het een en ander.
Is dat weer een eigen verzinsel?
Hoe weet je dat? Dat kan niet anders dan een aanname zijn. Hoe kan je nu de waarschijnlijkheid inschatten van iets dat je zelf nog nooit hebt meegemaakt en waarvan je de waarnemingen verwerpt?quote:Hierna gebeurt er zeer waarschijnlijk helemaal niets.
Ik zal niet ontkennen dat bv de kerk honderden jaren lang hierop gehamerd heeft, maar de mensen die een BDE hebben gehad zullen je stuk voor stuk zeggen dat het zeker niet verzonnen is.quote:Juist dát is hetgeen waar hele volksstammen niet tegen kunnen. Een mogelijk leven na dit leven is alleen verzonnen om zo je sterfelijkheid niet onder ogen te hoeven zien.
Je 1e fout , Bastard, is te denken dat je een ziel hebt, en een grotere fout: de basisfout aller tijden is te denken dat jouw "ik" reëel bestaand is.quote:Op woensdag 21 maart 2012 19:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Inderdaad, als je zou weten welke fouten je gemaakt hebt, zou je het nu anders aanpakken.
Dat weet je ook wel wat je fout gedaan hebt, je innerlijk zal je wel waarschuwen om niet dezelfde fout te maken.
Maar ok ik ga mee, zou je eens moeten voorstellen dat je al die levens nog steeds weet. Je weet welke gebeurtenissen, pijnlijke momenten, feestelijke momenten je hebt meegemaakt van, laat ik het kort houden, 25 levens.
Al het verdriet van al die levens zouden je inmiddels wel heel verbitterd kunnen maken, al die mensen, familieleden, vrienden die je ontvallen zijn. Zou je werkelijk nog terug willen denken "dat was 10 levens terug, in die tijd deed ik zoveel domme dingen, maar nu weet ik wel beter"?
Maar daarnaast, je zegt dat het je beter zou helpen om de fout niet opnieuw in te gaan. Maar dan zou je toch bezig zijn met voorbedachte rade? Stel je bent in een voorgaande leven een dief geweest. Snachts ging je er op uit en je hebt bij veel mensen die toch al niks te makken hadden ook nog de paar spulletjes weggehaald die ze nog hadden. Je hebt daarmee veel leed gemaakt bij die mensen.
Nu word je herboren en denk je, "ja dat mag ik niet meer doen" want anders kom ik weer terug.
Maar heb je er dan werkelijk van geleerd, of ben je de boel aan het flessen? Het zou als het goed is, uit je hart moeten komen om te weten dat het leed wat je maakte onjuist is. Misschien zou je, karmisch gezien, nu hetzelfde moeten ondergaan om te beseffen wat het is om beroofd te worden om er werkelijk van te leren en te weten, te beseffen, wat je aangericht hebt.
Nu is dit voorbeeldje van de dief een heel concreet voorbeeld, maar zo zijn er talloze zaken die je moet meemaken, om werkelijk te weten. Je word de dief, de weldoener, de moeder, de zoon, de dochter, de welgestelde, de moeilijk lerende, alles waarvan je als ziel meer verlicht kan worden. Of, misschien kan het soms ook zo simpel wezen, als er gewoon te zijn met de andere zielen in je omgeving en met wie je dit leven wilde vieren.
Geen ziel ??quote:Op maandag 26 maart 2012 11:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Je 1e fout , Bastard, is te denken dat je een ziel hebt,
Je kunt ook een 1e korte weg nemen en het boek van Ian Stevenson lezen. Is gemakkelijker maar net iets minder doorwrocht.
Echter ruimschoots voldoende om weinig twijfel over te houden.
Bedoel je het verschil tussen het "zelf" en het ego?quote:Op maandag 26 maart 2012 11:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Je 1e fout , Bastard, is te denken dat je een ziel hebt, en een grotere fout: de basisfout aller tijden is te denken dat jouw "ik" reëel bestaand is.
Het ik is enkel nominaal oftewel door benoeming en is verder onvindbaar want niet bestaand.
het "ik" kan dus niet overgaan in een volgend leven.
Eerst zal je dus de logica van het niet-bestaande ik moeten onderzoeken, duurt voor de meesten een paar tot vele jaren.
Simpelweg omdat we verslaafd zijn aan ons "ik".
Als je dit nog niet begrijpt kom je nooit verder en blijf je foutieve theorieën bedenken hoe reincarnatie al dan niet eruit zou moeten of kunnen zien.
enigszins lovens- en/of prijzenswaardig, maar toch wat nutteloos, omdat er een heldere uitleg/lering bestaat hieromtrent.
Je kunt ook een 1e korte weg nemen en het boek van Ian Stevenson lezen. Is gemakkelijker maar net iets minder doorwrocht.
Echter ruimschoots voldoende om weinig twijfel over te houden.
Nu, na bestudering van enkele versies van het Tibetaanse dodenboek vind ik de Boeddhistische uitleg helderder zonder vage begrippen als ziel.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:14 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Geen ziel ??
Geeft Stevenson niet gewoon een andere benaming hiervoor ?
In onderstaand tekstje zie ik hem toch ook het woord ziel gebruiken ?
“Wij zouden het verlies door de dood van een deel of veel van de vorige persoonlijkheid beter kunnen begrijpen door het onderscheid te maken tussen persoonlijkheid en individualiteit. Met individualiteit bedoel ik alle eigenschappen, hetzij verborgen dan wel tot uitdrukking komend, die iemand misschien heeft uit een vorig leven, of vorige levens, evenals uit dit leven. Met persoonlijkheid bedoel ik de aspecten van individualiteit die op ’t ogenblik uitgedrukt worden of in staat zijn zich uit te drukken” (182).
‘Ik wil reïncarnatie niet voorstellen als een substituut voor huidige of toekomstige kennis van genetica en omgevingsinvloeden. Ik zie het als een derde factor, die bijdraagt aan de vorming van de menselijke persoonlijkheid en van een aantal fysieke eigenschappen en abnormaliteiten. Ik ben er echter wel van overtuigd dat het aandacht verdient vanwege de toegevoegde verklarende waarde die het heeft voor talloze onopgeloste problemen in de psychologie en de geneeskunde…Tenslotte zijn wij waarschijnlijk allen betrokken bij een tweeledige evolutie – van ons lichaam en van ons denkvermogen of ziel.’ (186-7)
Ik heb persoonlijk nog niets gelezen van hem, maar kan jij uitleg geven over zijn zienswijze ivm :
In 1987 publiceerde hij zijn belangrijke boek Children who remember previous lives, wederom bij de University Press of Virginia, een nieuw overzichtswerk. Daarin gaat hij in op de gebruikelijke tegenwerpingen gericht tegen de reïncarnatiehypothese, zoals de vraag hoe reïncarnatie te rijmen is met de toename van het aantal mensen op de wereld.
Stevenson is een westerling en opgevoed in de gedachte van een zelf, ego en/of ziel.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bedoel je het verschil tussen het "zelf" en het ego?
De ziel een vaag begrip ... eigenlijk een poging tot verwoording van datgene dat overblijft na het menselijk leven, en wat verdergaat in reincarnatie. Of het nu ziel noemt, of ego of zelf komt eigenlijk op hetzelfde neer.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:33 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nu, na bestudering van enkele versies van het Tibetaanse dodenboek vind ik de Boeddhistische uitleg helderder zonder vage begrippen als ziel.
De hoeveelheid zielen?
Dat lijkt een sterk argument, wanneer je een foutieve zienswijze hebt.
Om t ebeginnen zijn er volgens de Boeddh zienswijze 6 bestaansrijken waar je kunt vertoeven, met vele onderverdelingen.
dan is er nog de onenigheid omtrent de periode tussen 2 levens. 49 dagen is een ...zekerheid...maar of dit aardse dagen of andersoortige zijn? Hier zijn de Tib. scholen het niet over eens.
Er wordt uitgelegd dat er , ja lach, maar, en soort schiphol bestaat, waar geest dat graag geboren wil worden kijkt of er mensen aan het vrijen zijn. Dangaat sperma en eicel en bewustzijn zich verbinden tot een mens.
Ik heb al de meest onwaarschijnlijke stellingen uitgelegd zien worden zodat je er stil van wordt en gaat denken: gekke Boeddhisten...het zou zo maar kunnen.
Ik ben vaak aan het zoeken naar iest soortgelijks, al was het maar een van de sterkere redeneringen omtrent het voortgaan oftewel reincarnatie.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:39 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hoi Nietvandezewereld
Weet je toevallig of er ergens online een versie ( compleet en het liefst 1 op 1 vertaald ) staat van het boek der doden ?
Nee absoluut niet, maar ik moet nu echt naar een leerling van een heel andere orde.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:53 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
De ziel een vaag begrip ... eigenlijk een poging tot verwoording van datgene dat overblijft na het menselijk leven, en wat verdergaat in reincarnatie. Of het nu ziel noemt, of ego of zelf komt eigenlijk op hetzelfde neer.
En dan dat soort schiphol, de verblijfplaats tussen verschillende levens ... blijkbaar wordt er van uitgegaan dat er alleen reincarnatie van en naar Aarde mogelijk is ?
Bah ... zinloze aardse beslommeringen voor een onsterfelijke zielquote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef Nietvandezewereld het volgende:
zit ook nog met die KL...zakelijke belastingaangifte.... 1 april weetjewel?
Jozef Rulof (een Nederlander) was in een vorig leven Egyptisch hogepriester. Mss kan je daar je gading in vinden?quote:Op maandag 26 maart 2012 12:39 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hoi Nietvandezewereld
Weet je toevallig of er ergens online een versie ( compleet en het liefst 1 op 1 vertaald ) staat van het boek der doden ?
Kort is het inderdaad niet uit te leggenquote:Op maandag 26 maart 2012 12:54 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Ik ben vaak aan het zoeken naar iest soortgelijks, al was het maar een van de sterkere redeneringen omtrent het voortgaan oftewel reincarnatie.
Antwoord is voorlopig dus nee.
Verklaring lijkt dat het lastig is om kort en bondig uit te leggen. De leer is diep en lang.
Maar het moet toch mogelijk zijn?
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over deze man, bedanktquote:Op maandag 26 maart 2012 12:59 schreef Loppe het volgende:
[..]
Jozef Rulof (een Nederlander) was in een vorig leven Egyptisch hogepriester. Mss kan je daar je gading in vinden?
8 gratis ebooksquote:Op maandag 26 maart 2012 13:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over deze man, bedankt
Leuk, bedankt. Ik ben benieuwd, wel zware kost zag ik al.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:06 schreef Loppe het volgende:
[..]
8 gratis ebooks
http://www.jozefrulof-boeken.nl/e-books_NL.html
Hiermee kom je al een heel eind verder.
LOL, hij wéérquote:Op maandag 26 maart 2012 13:06 schreef Loppe het volgende:
[..]
8 gratis ebooks
http://www.jozefrulof-boeken.nl/e-books_NL.html
Hiermee kom je al een heel eind verder.
Nou nou, dat kan ik ook van jouw opmerkingen zeggen. Zo wordt het er ook niet leuker op. Anders laat je die gratis e-books even voor wat ze zijn, je hoeft ze niet te downloaden.quote:
Ergens begrijp ik zijn reactie wel als ik bijv op wiki lees :quote:Op maandag 26 maart 2012 13:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nou nou, dat kan ik ook van jouw opmerkingen zeggen. Zo wordt het er ook niet leuker op. Anders laat je die gratis e-books even voor wat ze zijn, je hoeft ze niet te downloaden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |