quote:
ligt er aan wat je precies gefilmt hebt. Zodra je een omgeving hebt gefilmt die niet generiek is, zoals een even achtergrond of je eigen woning, loop je de kans om dingen te hebben gefilmt waar je toestemming voor moet hebben.Veel openbare gebouwen bijvoorbeeld, vallen onder zo'n toestemmingsregel, tenzij je een specifieke nieuwsfunctie of iets hebt, en zelfs dát wordt sterk gereguleerd.
Het is helaas echt zo dat je voor ALLES in je video, anders dan je eigen lichaam en stem, toestemming moet kunnen overleggen, want anders is er gewoon de mogelijkheid van juridisch geneuzel.
Portretrecht bijvoorbeeld van een vriend of kennis kan bijvoorbeeld ook al meetellen, al zal YT daar dan weer niet zo moeilijk over doen zolang je maar kunt zeggen dat het met meewerken was. Is dat niet zo, zoals met bijvoorbeeld 'prank vids', dan staat de persoon in het recht om alles van YT te laten verwijderen.
Ook een veel gemaakte fout volgens de bronnen die ik heb gelezen: de gedachte dat 'fair use' het ok maakt om dingen in je video te tonen waar je geen recht op hebt. Je mag weliswaar minder dan 30 seconden aan niet volledig herkenbaar materiaal hebben (daarom ook altijd die enorme en korte closeups van websites, zodat de naam van de site verborgen blijft), maar dat is ook alles en boven die 30 seconden moet je weer toestemming hebben.
zo toont bijvoorbeeld
Zero punctuation de covers van spellen en ander materiaal maar kort en ook alleen maar dat, want anders valt het buiten het 'fair use' voor review doeleinden.
Ook merkkleding (!!!) of logo's op kleding die herkenbaar zijn, mag je niet als eigen materiaal inzetten, want die vallen dus onder het intellectueel eigendom van de maker. Net als blikjes en andere herkenbare verpakkingen.