abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:26:03 #1
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_108873662
Ik irriteer mij mateloos aan het probleem dat als ik een fles van 1.5 liter frisdrank koop dat ik na 3 dagen de laatste kwart van de inhoud kan weggooien.

Normaal gesproken koop ik het dan ook in kleinere verpakking als ik frisdrank heb die niet binnen 2 dagen op gaat.

Maar nu vroeg ik me dus af wat nu een oplossing is om prik langer in een frisdrank te laten.

1. De fles zo koel mogelijk bewaren. Hoe koeler hoe beter de gasoplossing van een vloeistof is.
2. De fles niet in de deur van de koelkast zetten, zodat je minder beweging hebt.
3. De lucht uit de fles knijpen (zeker met die slappe flessen van tegenwoordig). Zo zit er een kleiner luchtreservoir boven de vloeistof en is de balans beter.
4. ..... een briljant ander idee wat iemand zo gaat roepen.

Welke methode werkt nu het beste om een kwart gevulde fles zo lang/goed mogelijk te bewaren met behoud van prik?

Mijn dank is nu al groot :-)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_108873769
Zo'n speciale dop kopen die ervoor gaat zorgen dat de prik langer in de fles blijft...ja, dat werkt. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_108873869
Na het openen vullen met CO2, niet neerleggen (minder oppervlak voor het gas om te ontsnappen)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_108873878
Volgensmij moet je juist wel de lucht in de fles laten zodat er druk op blijft? Idk.

Ik laat de lucht er juist uit zodat mijn cola naar mijn idee sneller dood lijkt te gaan, maar dat kan aan mij liggen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:32:07 #5
284294 BBQSausage
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_108873904
Overschenken in kleinere flesjes, hoe kleiner het flesje, hoe hoger de druk. Grotere fles met weinig inhoud -> Meer lucht om de koolzuur naar toe te verplaatsen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:32:34 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108873923
Optie 3 gaat je niet helpen. De "lucht" boven de frisdrank is al pure CO2.

De enige echte oplossing is je fles opslaan in een vat dat onder een bar of 2 staat met pure CO2.

De druk is verder alleen gerelateerd aan de temperatuur van de fles. Overgieten e.d.: Niet aan beginnen. Koud opslaan helpt wel maar ik zou het bijvoorbeeld niet zo maar gaan bevriezen.

Aan de andere kant...het experiment kost je hoogstens 1 fles dus als je een voorraad aan wilt leggen...probeer het gewoon met 1tje.

Wel ff rekening houden met dat het lang moet ontdooien en dat niet alle ingredienten tegelijk ontdooien.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:35:14 #7
284294 BBQSausage
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_108874037
Oh, en niet te lomp schenken, als je het erg laat klotsen verliest het ook weer meer koolzuur dan nodig. Gewoon rustig uit de fles laten stromen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:35:58 #8
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_108874064
quote:
99s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:32 schreef TR08 het volgende:

De enige echte oplossing is je fles opslaan in een vat dat onder een bar of 2 staat met pure CO2.

De druk is verder alleen gerelateerd aan de temperatuur van de fles. Overgieten e.d.: Niet aan beginnen. Koud opslaan helpt wel maar ik zou het bijvoorbeeld niet zo maar gaan bevriezen.

Aan de andere kant...het experiment kost je hoogstens 1 fles dus als je een voorraad aan wilt leggen...probeer het gewoon met 1tje.

Wel ff rekening houden met dat het lang moet ontdooien en dat niet alle ingredienten tegelijk ontdooien.
de "lucht" boven mijn frisdrank is na het inschenken nog geen gelijkwaardige oplossing, het kost wel even voor de balans terug is lijkt me, je gals cola slaat ook pas dood na een half uur. Neem ik aan.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:40:51 #9
14320 TR08
pi_108874288
Maar je glas staat dan ook in een ruimte die "iets" groter is dan de ruimte boven de cola in de fles ;)
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:44:56 #10
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_108874491
quote:
99s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:32 schreef TR08 het volgende:

2 bar ?

Dan ga je oversatureren.

Stel je koelkast is 4-5 graden dan is 1 tot 1.2 bar al voldoende om meer co2 op te laten lossen dan in een standaard pils.

Maar een goede oplossing is er niet.

Zo snel mogelijk na het inschenken weer sluiten, rustig inschenken zonder klotsen. De fles niet leeg knijpen dan creeer je onderdruk en zal de co2 sneller ontsnappen.

Of je koopt blikjes die je in 1 keer kunt leegdrinken.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_108874580
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:35 schreef zalkc het volgende:

[..]

de "lucht" boven mijn frisdrank is na het inschenken nog geen gelijkwaardige oplossing, het kost wel even voor de balans terug is lijkt me, je gals cola slaat ook pas dood na een half uur. Neem ik aan.
De druk van de CO2 in de vloeistof (dus uiteindelijk de hoeveelheid prik) is precies gelijk aan de druk van de CO2 in de lucht in de fles. Zou je dus alle lucht eruit persen en dan de dop erop doen, zal de CO2 juist sneller uit de vloeistof komen om zo het vacuüm te vullen.
Na het openen van de fles zal de lucht boven de vloeistof niet meer uit 100% CO2 bestaan, maar voor een heel groot gedeelte gewoon uit "lucht". Zaak is dus om het CO2 gehalte in die lucht hoger te maken zonder daarvoor de CO2 te gebruiken die in de vloeistof zit (dus vullen met externe CO2)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_108874718
Een klein klontje droogijs erin gooien en dan snel de dop erop schroeven? :P
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:50:51 #13
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_108874760
quote:
14s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:49 schreef Roolio het volgende:
Een klein klontje droogijs erin gooien en dan snel de dop erop schroeven? :P
Koop ik altijd als ik boodschappen doe ;)
  donderdag 8 maart 2012 @ 20:03:29 #14
14320 TR08
pi_108875313
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:44 schreef huize het volgende:

[..]

2 bar ?

Dan ga je oversatureren.
Tsja ik wist al ff niet hoeveel er op een fles staat dus ik dacht daar komt wel iemand mee :P
quote:
Stel je koelkast is 4-5 graden dan is 1 tot 1.2 bar al voldoende om meer co2 op te laten lossen dan in een standaard pils.

Maar een goede oplossing is er niet.

-knip-
Ik zal met mijn schatting wel barren absoluut en overdruk door elkaar gehaald hebben O-)
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:50 schreef zalkc het volgende:

[..]

Koop ik altijd als ik boodschappen doe ;)
Ik neem ook altijd doppen mee w/
pi_108883131
Je zou de frisdrank ook sneller kunnen opdrinken dan heeft het koolzuurgas minder de tijd om te ontsnappen.
Als 1,5 l te veel is koop dan kleinere flessen, ook beter voor je gezondheid.
Die grote flessen passen niet eens in het flessenvak van mijn koelkast.
pi_108893905
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:46 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De druk van de CO2 in de vloeistof (dus uiteindelijk de hoeveelheid prik) is precies gelijk aan de druk van de CO2 in de lucht in de fles. Zou je dus alle lucht eruit persen en dan de dop erop doen, zal de CO2 juist sneller uit de vloeistof komen om zo het vacuüm te vullen.
Het eindresultaat zal dan niet veel anders zijn. Of er nou wel of geen lucht in de fles zit, uiteindelijk gaat het om de partiele CO2 druk die boven de vloeistof aanwezig is. Deze druk is in den beginne bijna onafhankelijk van of er wel of geen lucht (O2, N2, H2O en een heeeeel klein beetje CO2 (allen in gasvorm)) boven de vloeistof hangt.

De truuk is om het volume boven de vloeistof zo klein mogelijk te houden. Een zuiger die je onder druk kunt houden, en die in de vloeistof zit geperst, zal de hoeveelheid CO2 in de cola constant houden.

Een andere oplossing is om de fles kleiner te maken naar mate je meer cola hebt opgedronken. Dat is eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Er zijn al van die PET-flessen met ribbels, die je als een harmonica kunt indrukken nadat de fles op is. Je zou aan iets soortgelijks kunnen denken, waarbij je de fles "opvouwt" waardoor het volume kleiner wordt, en waarbij dan iets (vraag me niet wat) die ribbels zo vasthoudt dat deze niet naar zijn oorspronkelijke volume teruggaat als de druk toeneemt.

Wie patenteert 'm? ;)

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_108894647
Het nadeel van de PET flessen van tegenwoordig is, is dat de CO2 door het plastic heen kan ontsnappen. Dit is uiteraard een heel langzaam proces maar het gebeurt wel. Als je dit wil tegen gaan kan je de frisdrank overgieten in een glazen fles met draaidop. In hoeverre dit gaat werken weet ik niet, aangezien er al aardig wat oppervlakte uitbreiding (en dus ontgassing) plaatsvindt bij het overschenken.

In het straatje van vroegâh was alles beter: glazen flessen waren echt top. Ik kan mij herinneren dat mijn ouders de frisdrank geen eens in de koelkast bewaarden en een fles ging makkelijk 3 weken mee...
pi_108898282
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 09:32 schreef AlmightyArjen het volgende:
Het nadeel van de PET flessen van tegenwoordig is, is dat de CO2 door het plastic heen kan ontsnappen. Dit is uiteraard een heel langzaam proces maar het gebeurt wel. Als je dit wil tegen gaan kan je de frisdrank overgieten in een glazen fles met draaidop. In hoeverre dit gaat werken weet ik niet, aangezien er al aardig wat oppervlakte uitbreiding (en dus ontgassing) plaatsvindt bij het overschenken.

In het straatje van vroegâh was alles beter: glazen flessen waren echt top. Ik kan mij herinneren dat mijn ouders de frisdrank geen eens in de koelkast bewaarden en een fles ging makkelijk 3 weken mee...
Door de binnenkant van de PETfles van een dun laagje aluminium te voorzien, zoals ze dat doen voor bijvoorbeeld chipszakken, blijft de fles wel 'dicht'. Een nadeel is dan wel dat je niet meer kunt zien hoe veel cola er in de fles zit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 9 maart 2012 @ 11:26:53 #19
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_108898600
Blikjes of literfles kopen, nooit problemen ;)
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')