de "lucht" boven mijn frisdrank is na het inschenken nog geen gelijkwaardige oplossing, het kost wel even voor de balans terug is lijkt me, je gals cola slaat ook pas dood na een half uur. Neem ik aan.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:32 schreef TR08 het volgende:
Optie 3 gaat je niet helpen. De "lucht" boven de frisdrank is al pure CO2.
De enige echte oplossing is je fles opslaan in een vat dat onder een bar of 2 staat met pure CO2.
De druk is verder alleen gerelateerd aan de temperatuur van de fles. Overgieten e.d.: Niet aan beginnen. Koud opslaan helpt wel maar ik zou het bijvoorbeeld niet zo maar gaan bevriezen.
Aan de andere kant...het experiment kost je hoogstens 1 fles dus als je een voorraad aan wilt leggen...probeer het gewoon met 1tje.
Wel ff rekening houden met dat het lang moet ontdooien en dat niet alle ingredienten tegelijk ontdooien.
2 bar ?quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:32 schreef TR08 het volgende:
Optie 3 gaat je niet helpen. De "lucht" boven de frisdrank is al pure CO2.
De enige echte oplossing is je fles opslaan in een vat dat onder een bar of 2 staat met pure CO2.
De druk is verder alleen gerelateerd aan de temperatuur van de fles. Overgieten e.d.: Niet aan beginnen. Koud opslaan helpt wel maar ik zou het bijvoorbeeld niet zo maar gaan bevriezen.
Aan de andere kant...het experiment kost je hoogstens 1 fles dus als je een voorraad aan wilt leggen...probeer het gewoon met 1tje.
Wel ff rekening houden met dat het lang moet ontdooien en dat niet alle ingredienten tegelijk ontdooien.
De druk van de CO2 in de vloeistof (dus uiteindelijk de hoeveelheid prik) is precies gelijk aan de druk van de CO2 in de lucht in de fles. Zou je dus alle lucht eruit persen en dan de dop erop doen, zal de CO2 juist sneller uit de vloeistof komen om zo het vacuüm te vullen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:35 schreef zalkc het volgende:
[..]
de "lucht" boven mijn frisdrank is na het inschenken nog geen gelijkwaardige oplossing, het kost wel even voor de balans terug is lijkt me, je gals cola slaat ook pas dood na een half uur. Neem ik aan.
Koop ik altijd als ik boodschappen doequote:Op donderdag 8 maart 2012 19:49 schreef Roolio het volgende:
Een klein klontje droogijs erin gooien en dan snel de dop erop schroeven?
Tsja ik wist al ff niet hoeveel er op een fles staat dus ik dacht daar komt wel iemand meequote:
Ik zal met mijn schatting wel barren absoluut en overdruk door elkaar gehaald hebbenquote:Stel je koelkast is 4-5 graden dan is 1 tot 1.2 bar al voldoende om meer co2 op te laten lossen dan in een standaard pils.
Maar een goede oplossing is er niet.
-knip-
Ik neem ook altijd doppen meequote:Op donderdag 8 maart 2012 19:50 schreef zalkc het volgende:
[..]
Koop ik altijd als ik boodschappen doe
Het eindresultaat zal dan niet veel anders zijn. Of er nou wel of geen lucht in de fles zit, uiteindelijk gaat het om de partiele CO2 druk die boven de vloeistof aanwezig is. Deze druk is in den beginne bijna onafhankelijk van of er wel of geen lucht (O2, N2, H2O en een heeeeel klein beetje CO2 (allen in gasvorm)) boven de vloeistof hangt.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:46 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De druk van de CO2 in de vloeistof (dus uiteindelijk de hoeveelheid prik) is precies gelijk aan de druk van de CO2 in de lucht in de fles. Zou je dus alle lucht eruit persen en dan de dop erop doen, zal de CO2 juist sneller uit de vloeistof komen om zo het vacuüm te vullen.
Door de binnenkant van de PETfles van een dun laagje aluminium te voorzien, zoals ze dat doen voor bijvoorbeeld chipszakken, blijft de fles wel 'dicht'. Een nadeel is dan wel dat je niet meer kunt zien hoe veel cola er in de fles zit.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 09:32 schreef AlmightyArjen het volgende:
Het nadeel van de PET flessen van tegenwoordig is, is dat de CO2 door het plastic heen kan ontsnappen. Dit is uiteraard een heel langzaam proces maar het gebeurt wel. Als je dit wil tegen gaan kan je de frisdrank overgieten in een glazen fles met draaidop. In hoeverre dit gaat werken weet ik niet, aangezien er al aardig wat oppervlakte uitbreiding (en dus ontgassing) plaatsvindt bij het overschenken.
In het straatje van vroegâh was alles beter: glazen flessen waren echt top. Ik kan mij herinneren dat mijn ouders de frisdrank geen eens in de koelkast bewaarden en een fles ging makkelijk 3 weken mee...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |