Ik wil geen kind om van mijn depressie af te komen hoor. Maar ik zal mijn verdere leven dus nog wel vaker depressief zijn aangezien ik dus een recidiverende depressie heb. Maar het is niet van te voren bekend hoe vaak, hoe lang en hoe ernstig die depressies zullen zijn. Het kan ook een aantal jaren goed gaan.quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:37 schreef kikoooooo het volgende:
Los eerst je problemen op. Een kind gaat je niet helpen.
Nouja, ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Ik weet niet hoe het zal gaan als ik een baby heb, kan best zijn dat ik dan wel de verantwoording kan nemen. En kan sowieso ondersteuning krijgen als het moet zeiden ze.quote:Op woensdag 7 maart 2012 21:58 schreef Oognip het volgende:
Het ligt er ook aan hoe je met je depressie omgaat natuurlijkAls jij depressief bent en de hele dag op bed ligt als je een kind hebt ben je dom bezig. Je kan ook depressief zijn, maar nog wel de verantwoording nemen voor je kind en dus op een andere manier met je depressies omgaan. Als je nu al denkt dat je niet op een andere manier met je depressies om kan gaan en dus de hele dag in bed blijft liggen terwijl je een kindje hebt, zou ik het niet doen. Hoe moeilijk ook.
Je kan ook niet in de toekomst kijken, maar je kan wel een inschatting maken van jezelf natuurlijkquote:Op woensdag 7 maart 2012 21:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nouja, ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Ik weet niet hoe het zal gaan als ik een baby heb, kan best zijn dat ik dan wel de verantwoording kan nemen. En kan sowieso ondersteuning krijgen als het moet zeiden ze.
Dankjewel voor je reactie en dat zal ik zeker doenquote:Op woensdag 7 maart 2012 22:01 schreef Meimeltje het volgende:
Dat je er uberhaupt over na bent gaan of het in jouw geval wel goed zal zijn vind ik erg goed.
Je zal tijdens de voorlichting al veel gehoord hebben neem ik aan, maar het lijkt mij goed om na te gaan denken over de periode dat je depressief bent. Zoals je zelf al aan geeft, hoe ga je dan bijv. een baby verzorgen, hoe is je vangnet e.d.
Aangezien je op dit moment nog een deeltijdbehandeling volgt weet je natuurlijk nog niet helemaal hoe je daar uit gaat komen. Wie weet sta je versteld van hoe stabiel je over een paar jaar bent.
Zelf werk ik in de ambulante psychiatrie. Er zijn ook veel cliënten bij met kinderen, enkele met thuiswonende kinderen, maar ook kinderen die in een pleeggezin zitten of die uit huis geplaatst kunnen worden.
Laat het eerst even bezinken en denk er vooral goed over na, niet alleen als je je stabiel voelt maar ook in sombere periodes.
Dat zette ik erbij om het verhaal te nuanceren. Een baby krijgen hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar kan ook positieve gevolgen hebben. Ik laat mijn geluk er echter niet volledig van afhangenquote:Op woensdag 7 maart 2012 22:49 schreef Vivi het volgende:
"Een kind kan ook voor positieve gevoelens zorgen" lijkt me niet het juiste uitgangspunt..je legt een veel te zware verantwoordelijkheid bij je evt. kind.
Ik heb zelf geen last van depressies en heb een lief en makkelijk kind en een partner, en ik vind het zelfs al pittig af en toe, besef dat een kind een impact heeft die je NOOIT van tevoren kan inschatten.
.
En daarvoor hoeft het niet genetisch gezien erfelijk te zijn, ook door aangeleerd gedrag kun je het overbrengen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 07:38 schreef Troel het volgende:
En ook wat hierboven gezegd wordt: bedenk ook wat het met het kind doet en vooral: is het een erfelijke kwestie? Want dan zadel je je kind wellicht dubbel ermee op?
Daar heb ik geen verstand van, dus goed dat je het noemt, want het is zeker iets om voor uit te kijken!quote:Op donderdag 8 maart 2012 07:41 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
En daarvoor hoeft het niet genetisch gezien erfelijk te zijn, ook door aangeleerd gedrag kun je het overbrengen.
Daar neig ook wel een beetje naar, maar ik vind dat wel snoeihard ergens, want een kinderwens kan wel heel sterk zijn.quote:Op donderdag 8 maart 2012 08:33 schreef Ticootje het volgende:
Niet doen...
Serieus, ik vind dat dus gewoon zielig voor een kindje... Als je weet dat je geestelijk ziek bent en dat je daar de rest van je leven in mindere of meerdere mate last van hebt, dan kun je net zo goed verstandig het besluit nemen om daar geen kind bij te betrekken.
ja.quote:Op donderdag 8 maart 2012 08:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daar neig ook wel een beetje naar, maar ik vind dat wel snoeihard ergens, want een kinderwens kan wel heel sterk zijn.
Ik zou in het geval van TS toch wel idioot hard aan mezelf gaan werken en het uberhaupt pas overwegen als ik een half jaar tot een jaar helemaal geen klachten meer had en alleen minimale ondersteuning nodig had.
Vergeet niet dat je lijf door de hormonen totaal op zijn kop gezet wordt. Is er ook gesproken over de evt. risico's van een postnatale depressie? Zou die groter zijn, als in 'ben je er vatbaarder voor'?
Waar heb je het dan precies moeilijk mee gehad als ik vragen mag?quote:Op donderdag 8 maart 2012 07:34 schreef _Ophelia_ het volgende:
Naast of je het zelf aankunt of niet: Vlak ook het effect van een depressieve ouder op een kind niet uit, ik heb het daar als kind erg moeilijk mee gehad.
Hier ben ik het mee eens, maar daarbij moet ik dus wel opmerken dat ik het idee heb dat ik niet zo snel meer terug zal vallen. Zelf heb ik tijdens depressieve perioden mezelf ook altijd gedwongen hulp te zoeken, uit bed te komen en elke dag op te schrijven waar ik die dag blij mee was (al was het maar: op tijd uit bed gekomenquote:Op donderdag 8 maart 2012 09:19 schreef Tinkepink het volgende:
Depressies op zich hoeven geen probleem te zijn als je samen met je partner een stabiele en liefdevolle thuisbasis kan bieden. En mits jij op een normale en gezonde manier met je depressies om kan gaan, verder volwassen genoeg bent, weet hoe je een opkomende depressie tegen kunt houden, liefde, structuur en regelmaat kunt bieden etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |