Plato wilde een bestuurselite die niet in het teken staat van hun eigenbelang. Ze moeten communitair leven, kennen geen privé bezit, kennen zelfs hun eigen kinderen niet, en worden geschoold in filosofische beschouwing.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 20:38 schreef periwink het volgende:
[..]
Ik geloof er niet in. Sturing is nodig, Plato het ook al. Een systeem als dit leidt tot chaos en ik ben ervan overtuigd dat dat de meesten niet te goede zal komen.
Wie moet of mag er beslissen wat nou een probleem is? En hoe mag of moet je met problemen omgaan?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 04:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar over een maatschappij die zo ingericht is dat eventuele problemen ondervangen worden door goed beleid.
Plato reageerde op het schrikbewind van de 50 tirannen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 04:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Plato was ook een beetje doorgeslagen lees ik hier. Het kan niet de bedoeling wezen dat er zulks strikte leer en plicht aan vooraf dienen te gaan, dit gaat niet werken op termijn. Een mens heeft nu eenmaal bepaalde aardse zaken nodig om goed te kunnen functioneren denk ik.
Aah ok. Des te belanrijker is het verhaal van verbreden en verspreiden van kennis.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Plato reageerde op het schrikbewind van de 50 tirannen.
Alle boeken over de (politieke) waarheid zijn reakties op misstanden. Ook het neoliberalisme is een reaktie op misstanden. Hayek's boek "The Road to surfdom" uit 1943 is een reaktie op het communisme en het Nazi regime. Ook reakties slaan vervolgens weer door. Volgens het neoliberalisme zijn wij helemaal alleen individueel verantwoordelijk voor ons eigen wel en wee, en nergens anders voor. Mensen die gaan voor geld en macht hebben daar misbruik van lopen maken. OWS is weer een reaktie op 30 jaar neoliberalisme. Er is geen simpele ideologische formule die de absolute waarheid over het goede is.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Aah ok. Des te belanrijker is het verhaal van verbreden en verspreiden van kennis.
Sorry, ik volg je niet helemaal hier. Kan je dat wat concreter maken?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 08:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik zou proberen om de beschikbare kennis zo breed als mogelijk te gebruiken en beschikbaar stellen in een vorm die niet perse voor de enkeling is. Zoiets zou ik doen.
Maw, zulke vragen moet je jezelf niet gaan stellen. Maar gebruik maken van de kennis die er achter ligt. Dan hoef je de vraag niet te beantwoorden. En loopt het als vanzelf een bepaalde richting op.
Blijf je dan niet steken in je eigen wereldje, van wat je zelf wilt? Moet je juist niet algemene vragen stellen en het met anderen erover hebben, zodat je iets vindt dat voor meerdere personen van toepassing is? (dan wordt regisseren sowieso lastig, omdat je verschillende opvattingen tegenkomt.. het gaat me om algemene principes van hoe mensen met elkaar horen om te gaan)quote:Op zaterdag 24 maart 2012 15:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Wat ik er in het kort mee bedoel is het volgende. Wanneer je een ideaal wil bereiken bijvoorbeeld, dan kun je dat maar moeilijk gaan regiseren tot in het kleinste zeg maar.
Zodra je dus een richting op wil, kun je gaan inrichten op een natuurlijke manier.
Jouw sterke afwijzing van dwang en geweld heeft waarschijnlijk zijn oorspong in persoonlijke ervaringen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 15:28 schreef eldodo het volgende:
[..]
Blijf je dan niet steken in je eigen wereldje, van wat je zelf wilt? Moet je juist niet algemene vragen stellen en het met anderen erover hebben, zodat je iets vindt dat voor meerdere personen van toepassing is? (dan wordt regisseren sowieso lastig, omdat je verschillende opvattingen tegenkomt.. het gaat me om algemene principes van hoe mensen met elkaar horen om te gaan)
Ik wijs geweld consequent af en richt mijn leven daarnaar in: ik gebruik geen geweld tegen anderen, doe niet vrijwillig mee aan een gewelddadig systeem (ik stem niet), ben bevriend met vreedzame personen en heb ook een relatie met één (we mishandelen elkaar niet, best fijn!) etc. Maar andere mensen hebben andere opvattingen en leefstijlen. Zijn ze allemaal even goed? Maakt het eigenlijk wel uit hoe ik kies te leven?
Opvoeden klinkt zo autoritair...Wat ik wou zeggen eerder is dat je met bepaalde kennis dingen kunt vormen, net zoals je mensen vormt doormiddel van een opleiding bijvoorbeeld. Van veel kennis moet je gebruik maken op een zo efficient mogelijke manier.quote:Nog verder gaat het ideaal om mensen te vormen en op te voeden tot betere mensen, die bepaalde gewenste idealen kunnen/willen dragen.
Wie bepaald deze zaken? De bekende mogelijkheden zijn:
1. een politieke besluitvormingsprocedure
2. coordinatie door een vrije markt
3. geweld / het wilde westen.
Hoezo dan ? De verdieners verdienen ook alleen maar bij de gratie van de inwoners...quote:Constructieve idealen vereisen een contributie (belastingheffing) en daarmee wordt het free-riders probleem geintroduceerd.
De vrije markt oplossing is bevochten door mensen die buiten een oligarchie beter af zijn. Waarom niet in alle vrijheid je eigen boontjes doppen. Maar met de competitie introduceer je een systeem van nooit genoeg en de terreur van het populisme. Tesamen leidt dat tot dwangmatig grote hoeveelheden rommel produceren, en dat is wijze waarop een vrije markt inefficient is (consumentisme).quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou er een ideaal bestaan ? Ik vind het moeilijk om te gaan denken zoals er nu hier gedacht wordt. Dit is heel goed omschreven, maar niet nieuw of vernieuwend.
Om te beginnen moet je weten wat je bent als mens, en waar je als mens behoefte aan hebt. Een nieuwe sony bravia is geen vereiste lijkt mij.
Een mens is een sociaal wezen die eigenlijk hele basale eisen heeft voor zijn geluk. Nu is het net alsof er zonder materieel en arbeid geen voldoening zou kunnen zijn ? Zijn we daar ook niet een beetje in doorgeslagen.
Free-riders zijn mensen die hun bijdrage proberen te ontduiken. Dat is de reden waarom het betalen van belasting niet vrijwillig is. Goede mensen betalen dan hun belasting en anderen niet, maar maken wel gebruikt van de collectieve goederen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:37 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Hoezo dan ? De verdieners verdienen ook alleen maar bij de gratie van de inwoners...
Datzelfde kan ik ook beweren over mensen die dwang en geweld goedkeuren. Ja, ik weet hoe dwang en geweld er van dichtbij uitzien. Voor een lange tijd dacht ik dat het gerechtvaardigd was.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jouw sterke afwijzing van dwang en geweld heeft waarschijnlijk zijn oorspong in persoonlijke ervaringen.
Wat je hebt geleerd door het zelf te ervaren, daarin ben jij de expert. Daarom weet je heel goed wat er mis is met geweld.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 19:13 schreef eldodo het volgende:
[..]
Datzelfde kan ik ook beweren over mensen die dwang en geweld goedkeuren. Ja, ik weet hoe dwang en geweld er van dichtbij uitzien. Voor een lange tijd dacht ik dat het gerechtvaardigd was.
Jouw valkuil kan zijn, dat je gemakkelijk verleidt wordt tot idealistische oplossingen, als het een antwoord biedt op dit probleem, terwijl je je blind bent voor de tekortkomingen. Het geweldsprobleem los je niet op met een model dat geen geweld kent, zonder je af te vragen hoe het zich verweert tegen mensen die zich niet aan het model houden.quote:Welke vormen van dwang en geweld hoor ik goed te keuren en mogelijk toe te passen? (als het goed geweld is kan het geen kwaad als ik mijn steentje bijdraag)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |