abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108770592
Stel ik word zonder reden staande gehouden door de politie en ze willen mijn auto doorzoeken, kan ik dit weigeren en zo ja wat zijn de gevolgen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:00:47 #2
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_108770601
Volgens mij mag alleen de douane dat zonder gerechtelijk bevel. Daarom werken ze ook vaak samen in projecten waar veel auto's van de weg worden gehaald.

Ben alleen niet 100% zeker.
吴 曼 迪
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:01:19 #3
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_108770605
Ja, dat kun je weigeren. Gevolgen: weet ik niet maar als ze enige verdenkingen hebben heb je kans dat je aangehouden zal worden en de auto afgesleept wordt voor nader onderzoek.

Voorbeeld: je rijdt een paar kilometer te hard, wordt daarop aangesproken als je je raampje naar beneden doet en er komt een enorme wietlucht naar buiten en bij nadere inspectie zien ze een vuilniszak op je achterbank liggen.

Normaal gesproken kunnen ze echter niet zomaar je auto doorzoeken, meen ik.
Ook hoi !
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:04:21 #4
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_108770609
TS, neem eens een kijkje in het wetboek van strafvordering.
Tics van je petten.
pi_108770626
Je kunt weigeren, maar dan hebben hun het recht om je auto in te vorderen en ben je nog verder van huis.
Als ze willen kijken gaan ze toch wel kijken.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:11:58 #6
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_108770627
Als ze het echt willen dan gaat het toch wel gebeuren zou ik mezelf voor houden in ieder geval. Ik ben zeker wel 10 keer staande gehouden in een paar jaar tijd maar nooit hebben ze de auto willen doorzoeken. Zolang jij ze geen reden geeft gaan ze het echt niet voor hun plezier doen. Begin daar maar eens mee, zorgen dat er geen reden voor is :P
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_108770630
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:01 schreef Inlognaam het volgende:
Ja, dat kun je weigeren. Gevolgen: weet ik niet maar als ze enige verdenkingen hebben heb je kans dat je aangehouden zal worden en de auto afgesleept wordt voor nader onderzoek.

Voorbeeld: je rijdt een paar kilometer te hard, wordt daarop aangesproken als je je raampje naar beneden doet en er komt een enorme wietlucht naar buiten en bij nadere inspectie zien ze een vuilniszak op je achterbank liggen.

Normaal gesproken kunnen ze echter niet zomaar je auto doorzoeken, meen ik.
Ik maakte een paar dagen geleden dit mee.
Ik rij gewoon netjes met gordel aan en ik hield mij eigen netjes aan de snelheid. Ik zie een politiebusje bij het kruispunt en die vond het nodig om achter mij aan te rijden. Ik rij dus op mijn gemakje richting mijn huis en 2 straten voor mijn huis word ik dus staande gehouden. Dus de agent vraagt om mijn rijbewijs en papieren die ik uiteraard gewoon bij had.
En toen kwam het, meneer wilt u even uitstappen zodat wij in de wagen kunnen kijken.
Ik zeg, waarom? Ik heb toch niets fout gedaan? De agent, nee een routine controle omdat er regelmatig inbraken zijn in deze omgeving. (wat gewoon een leugen is want de desbetreffende buurt is aan de andere kant van de stad).
Ik zeg, nou vooruit dan en ze nemen heel mijn wagen onder de loep en vinden uiteraard helemaal niets.
Aangezien ik door dit akkefietje 10 minuten in de kou heb moeten staan terwijl er geen enkele aanleiding was voor een controle vraag ik mij eigen dit af omdat dit wel eens vaker bij mij gebeurt en ik er geen trek in heb om als een crimineel behandeld te worden terwijl bij wijze van spreken heel de buurt erop staat te kijken.

Kun je dit weigeren en wat zijn dan de gevolgen?
pi_108770631
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:11 schreef Stokstaart het volgende:
Je kunt weigeren, maar dan hebben hun het recht om je auto in te vorderen en ben je nog verder van huis.
Als ze willen kijken gaan ze toch wel kijken.
Ook al is er totaal geen reden?
pi_108770633
Je moet luisteren naar de politie.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:15:31 #10
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_108770635
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:14 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Denk je dan dat ze het doen om jou te pesten?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_108770636
quote:

[..]

Voor jou geen reden bedoel je?
Kennelijk voldoe je aan een bepaald verdachteprofiel. Op basis daarvan zullen ze ook willen controleren.
Nu sta je op kenteken in het systeem als zijnde onschuldig en zullen ze je met rust laten.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:42:53 #12
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_108770676
Niet dit soort shit alweer ;(
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
pi_108770690
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:12 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik rij gewoon netjes met gordel aan en ik hield mij eigen netjes aan de snelheid. Ik zie een politiebusje bij het kruispunt en die vond het nodig om achter mij aan te rijden. Ik rij dus op mijn gemakje richting mijn huis en 2 straten voor mijn huis word ik dus staande gehouden. Dus de agent vraagt om mijn rijbewijs en papieren die ik uiteraard gewoon bij had.
En toen kwam het, meneer wilt u even uitstappen zodat wij in de wagen kunnen kijken.
Ik zeg, waarom? Ik heb toch niets fout gedaan? De agent, nee een routine controle omdat er regelmatig inbraken zijn in deze omgeving. (wat gewoon een leugen is want de desbetreffende buurt is aan de andere kant van de stad).
Ik zeg, nou vooruit dan en ze nemen heel mijn wagen onder de loep en vinden uiteraard helemaal niets.
Aangezien ik door dit akkefietje 10 minuten in de kou heb moeten staan terwijl er geen enkele aanleiding was voor een controle vraag ik mij eigen dit af omdat dit wel eens vaker bij mij gebeurt en ik er geen trek in heb om als een crimineel behandeld te worden terwijl bij wijze van spreken heel de buurt erop staat te kijken.

Ja, je kunt weigeren. Zoals al eerder aangegeven, kan de auto dan meegenomen worden naar het bureau.

Je wordt trouwens niet als crimineel behandeld. Een crimineel zou geboeid worden afgevoerd naar het bureau.
En verder ziet de buurt toch ook dat de politie niks vindt en dat je na een paar minuten weer weg mag. No harm, no foul.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 04:14:04 #14
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_108770711
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:12 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

quote:

[..]

Die zul je dan wellicht moeten zoeken in het weigeren. Dan verzinnen ze wel een reden.
Een en ander zal denk ik echt van de omstandigheden afhangen denk ik.

Het voorbeeld dat je geeft, kan zo'n voorbeeld zijn. Op het moment dat jij bijv. 'snachts in een vreemde wijk rondrijdt met een bestelbus die eerder genoemd is als betrokken bij inbraken en je hebt een onlogisch verhaal wat je daar doet, zal het anders zijn dan dat jij daar rijdt omdat je naar je werk gaat en 2 straten verderop in de wijk woont en keurig je papieren overhandigt. En als zij net een melding hebben gekregen van een inbraak...tja, dan kan ik me voorstellen dat ze even in je kofferbak willen kijken en dat het verdacht is als je dat weigert.

Maar als je een lulverhaal gaat ophangen en je ziet eruit als een junkie... dan heb je snel al een verdachte situatie.

Normaliter mogen ze niet zomaar je wagen onderzoeken. Ze kunnen het enkel vragen, voor zover ik weet. Tenzij inderdaad de hierboven gemelde situatie dat het douanebeambten zijn.

En die reden... tja, dat kan heel verschillend zijn. Waar er normaal gesproken geen aanleiding is, kan die er plots zijn bij weigering en dan willen ze graag nader onderzoeken.
Ook hoi !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')