abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 maart 2012 @ 22:35:11 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108722751
Adriaan van Dis in het land waar hij het meest nooit is geweest

De wortels van Adriaan van Dis liggen in Indonesië. Als kind had de schrijver zelfs maar één wens: naar Sumatra afreizen om het tafelzilver op te graven. Maar als volwassene schroomde hij om zijn familiegeschiedenis op te rakelen. Pas nu Van Dis’ moeder op honderdjarige leeftijd is overleden, acht hij de tijd rijp om terug te gaan op zoek naar de weerklank van de echo van de Nederlandse aanwezigheid aldaar. Wat is er over van zijn persoonlijke geschiedenis in het huidige Indonesië?

Samen met regisseur Hans Pool gaat Van Dis in acht afleveringen op zoek naar zijn eigen verleden, en de sporen die Nederland in Indonesië heeft achtergelaten. Leeft de Nederlandse aanwezigheid daar nog? Wat is de nawerking van generaties studenten die Nederlands gingen studeren? Hoe zien de Indonesiërs ons vandaag? Van Dis praat niet louter met geleerden en historici, maar vooral ook met tweede- en derdegeneratiegenoten die van huis uit herinneringen hebben aan de Nederlandse tijd. Hiervoor leerde hij speciaal Bahassa. De serie bevat een schat aan nooit eerder getoond archiefmateriaal van Beeld en Geluid en uit Jakarta.

Zondagavonden: 20:25 Nederland 2

Preview:

Interview met Van Dis over deze serie.

Vanavond de eerste aflevering gezien en die was zeer de moeite waard.
Voor degenen die het gemist hebben: ook via Uitzending Gemist te bekijken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 4 maart 2012 @ 23:16:04 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108724970
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 11 maart 2012 @ 16:56:25 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108975281
Vanavond dus weer!
Poef.....gone! ©golfer
pi_108975314
Dank voor de tip golfer. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_108982788
Afl. 1 was wel interessant.
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 maart 2012 @ 21:34:59 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_108987890
Mooie uitzending weer :)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_108990014
Adriaan van Dis is altijd oke! Mis hem nog ieder jaar bij Zomergasten
  zondag 11 maart 2012 @ 22:25:02 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108991309
Net teruggekeken.
Wat een ontroerend verhaal van die oude Indo (Samson) die nog zo goed Nederlands sprak. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_108995428
Echt zwaar genieten deze serie, Van Dis doet het imo erg mooi allemaal. Dat stuk over die oude Samson was mooi, maar ook dat stuk met die veteranen-pemoeda's.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  zondag 11 maart 2012 @ 23:53:12 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108995919
En ook leuk van hem dat ie speciaal hier voor een beetje Bahassa-Indonesia heeft geleerd. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 12 maart 2012 @ 00:15:31 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108996760
M'n ouwe ooit op de Pasar Malam aangeschafte woordenboek Maleisch-Hollandsch vv 4e druk uit 1906 uit de boekenkast gehaald. So leuk, adoe... ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_109000485
Vroeger van Indonesische en Molukse vriendjes/vriendinnetjes allerlei woorden geleerd en onze eigen verbasteringen gemaakt. (mijn username oa ;) ) Ik spreek de taal niet, maar hoor heel veel herkenbare dingen.

Een makkelijke taal met veel logische grammatica. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet verschrikkelijk knap van Van Dis is dat hij zich de taal op deze leeftijd nog zo goed machtig heeft gemaakt.
Sowieso een topgozer en een heer, helemaal op z'n plek met dit programma.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 maart 2012 @ 08:28:18 #13
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_109000815
Mijn Indonesisch gaat niet verder dan trima kasih en het tellen :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_109044531
Ik blijf het raar vinden dat Van Dis plotseling een nederlandse versie van het Indonesisch uitprobeerde in het hotel aan de frontdesk. Dat imitatie indonesisch vind ik zo raar klinken als leek en je moet dan wel een flater figuur slaan voor de gemiddelde indo die dat natuurlijk glimlachend zal aanhoren en zal denken " man praat gewoon engels of volledig mijn taal maar niet dit 1/2 taaltje."

Doet mij erg denken aan Hollandse jongens die bij de snackbar van de Surinamer met een Surinaams accent proberen te praten en dan beter denken over te komen.

Doe gewoon!

Voor de rest vond ik het een beetje " journey into my past " filmpje van Van Dis.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:15:59 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_109044895
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:02 schreef Iwanius het volgende:

Voor de rest vond ik het een beetje " journey into my past " filmpje van Van Dis.
Dat is ook de opzet.
Journey into the past van z'n ouders dan wel voornamelijk.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 13 maart 2012 @ 18:21:19 #16
363652 Nihao
Wo shi qiaomen de!
pi_109056573
Ik vind het ook een geweldig programma.

Mooi dat er op zondagavond ruimte is voor zo'n programma. Vergeleken met alle snelle televisieshows van tegenwoordig vind ik het een heerlijk trage documentaire.
啊呀!
pi_109154767
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:02 schreef Iwanius het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat Van Dis plotseling een nederlandse versie van het Indonesisch uitprobeerde in het hotel aan de frontdesk. Dat imitatie indonesisch vind ik zo raar klinken als leek en je moet dan wel een flater figuur slaan voor de gemiddelde indo die dat natuurlijk glimlachend zal aanhoren en zal denken " man praat gewoon engels of volledig mijn taal maar niet dit 1/2 taaltje."

Doet mij erg denken aan Hollandse jongens die bij de snackbar van de Surinamer met een Surinaams accent proberen te praten en dan beter denken over te komen.
Zijn accent is een karikatuur van zijn vaders accent.
Volgens mij heeft hij nog steeds een issue met zijn vader .
Wat hij zelf ooit zei: hij ging bekakt praten( als kind) om zijn vader op stang te jagen.
Jaren later sprak hij nog bekakt. Maar wel op zijn eigen manier, niet dat korpsballenstijltje.

quote:
Dat was zijn insteek ook deels... het is ook Nederlandse geschiedenis.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242464
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1243382
  zondag 18 maart 2012 @ 15:10:37 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_109234274
Vanavond weer. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 18 maart 2012 @ 22:41:32 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_109255945
Mooie uitzending weer over Soekarno en z'n familie. ^O^
Ooit de aartsvijand en nu toch meer begrepen.

Van Dis moet wel ophouden om als ie Nederlands met Indonesiërs praat een Tante Lien accent op te zetten. :{
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 19 maart 2012 @ 19:08:32 #21
363652 Nihao
Wo shi qiaomen de!
pi_109384073
quote:
14s.gif Op zondag 18 maart 2012 22:41 schreef golfer het volgende:
Mooie uitzending weer over Soekarno en z'n familie. ^O^
Ooit de aartsvijand en nu toch meer begrepen.

Van Dis moet wel ophouden om als ie Nederlands met Indonesiërs praat een Tante Lien accent op te zetten. :{
Dat bedoel ik nou de hele tijd. Het is hoogst irritant en zijn poging 1 van hun te zijn en hun cultuur te begrijpen vind ik zo slijmerig. Hij is en zal voor hun altijd de Blanda blijven.
pi_109404064
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2012 12:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dat bedoel ik nou de hele tijd. Het is hoogst irritant en zijn poging 1 van hun te zijn en hun cultuur te begrijpen vind ik zo slijmerig. Hij is en zal voor hun altijd de Blanda blijven.
Iemands cultuur proberen te begrijpen is toch prima ?
Bovendien is die cultuur een van zijn afkomsten. En zeker herkent hij dingen terug die wel in zijn familiecultuur voorkwamen, maar niet daarbuiten in de Hollandse mainstream.
Dat opgekrikt accentje zie ik ook niet zitten en zeker niet in deze context.
Indische mensen overdrijven het Indisch accent en manier van praten ook wel eens, maar dan in een context van zelfspot en iets wat hen samenbindt.
Maar zoals ik schreef... jeugdtrauma.
Toch vind ik het een goede serie en ik blijf kijken. !
  zondag 25 maart 2012 @ 22:33:02 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_109512106
Soms erger ik me heel erg aan zijn uit de hoogte doen tegenover de mensen die hij spreekt.
Misplaatste arrogantie. Maar het levert vaak wel mooie gesprekken en beelden op, zoals met die sultan.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')