abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 april 2012 @ 12:24:03 #301
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110090966
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:44 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, volgens mij klopt het zo ook. Euthanasie is een behoorlijk ingewikkeld procedure waarbij de patiënt zelf om de levenbeëindiging moet vragen. Dit kan hij overigens wel ruim van tevoren doen, als hij voorziet dat er ondraaglijk lijden in het verschiet ligt (bij een terminale ziekte, uiteraard). Als hij zijn verzoek op zeker moment daadwerkelijk wil laten uitvoeren, wordt er een speciale SKEN-arts bijgehaald om te beoordelen of de situatie ernstig/ondraaglijk genoeg is. Dat is dus een soort examen dat de patiënt moet afleggen om te mogen sterven, hoe absurd het ook klinkt. Pas als deze arts toestemming geeft, mag een euthanasie-arts in actie komen.

Ik denk overigens wel dat een terminale patiënt die een euthanasieverklaring heeft ondertekend, en die op een bepaald moment niet langer aanspreekbaar is, via zijn familie of huisarts alsnog in aanmerking kan komen voor euthanasie - de SKEN-arts zal dan beoordelen of zijn verzoek kan worden uitgevoerd. Maar goed, dat is nog altijd een wezenlijk andere situatie dan die van Friso, die überhaupt niet in de gelegenheid is geweest om een euthanasieverklaring te ondertekenen, en dan houdt alles op. Een patiënt moet natuurlijk wel bij zijn volle verstand die verklaring hebben ondertekend, wil een arts bereid zijn om zijn leven te beëindigen, want er wordt heel zorgvuldig mee omgesprongen, en terecht.

Voor comateuze patiënten zal wel een andere regeling bestaan, maar die ken ik niet.
3 jaar geleden was het iig bij mijn moeder zo dat ze, ondanks dat ze een euthanasieverklaring had ondertekend en duidelijk had laten opnemen in welke situatie ze euthanasie wenste, ze die op het laatste moment niet kreeg. Dit omdat ze dermate in de war was (door een verstoord gehalte van zouten in het bloed) dat ze, op het moment dat de euthanasie daadwerkelijk plaats moest vinden ze niet uit haar woorden kon komen. De arts zei toen letterlijk dat hij dan niet over kon gaan tot euthanasie, hoewel hij zag hoe geëmotioneerd ze daardoor raakte. Er is toen idd besloten tot palliatieve sedatie. Erg naar proces was dat, met het zoeken naar de juiste dosis morfine en een moeder die regelmatig gedesorienteerd wakker werd :{.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')