Opvallend genoeg is er nog geen topic gestart door een andere autistische computernerd.
Goed, de Windows 8 Costumer Preview is gisteren dus gelanceerd. Dit topic start ik dus ook vanuit een virtuele installatie van Windows 8. Ik moet toegeven: het is Microsoft gelukt om software uit te brengen dat dramatischer is dan de eerste bèta's van Vista.
Geen Start-menu (al kun je dit te voorschijn toveren met een aanpassing is het register), programma's starten vanuit een Metro-GUI, programma's (''Apps''

) moeten sluiten via Taakbeheer, gezien ze op de achtergrond stiekem blijven doordraaien. Het kan allemaal niet veel erger worden... Dacht je.
Standaard worden gebruikers gevraagd om hun Windows Live ID (wat geloof ik ''Microsoft Account'' gaat heten?) om in te kunnen loggen op hun computer. Standaard géén lokale gebruikers meer, dus. Athans, via een omweg is het tijdens de installatie mogelijk een lokaal account aan te maken, maar toch.
Op zich is Internet Explorer van zichzelf al klachtwaardig zat. Echter, Microsoft heeft een goed idee: ''laten we het onmogelijk maken Internet Explorer te verwijderen/uit te schakelen!''. Tenzij je IE opent in de ''desktop-modus'' (

), kun je de rechtermuisknop niet gebruiken. Een tabblad openen? Rechtermuisknop, en klikken op de ''+'' rechtsboven in het scherm. Vanaf nu dus geen tabbladen meer aan de bovenkant van het venster.
Sinds Windows 95 is het bureaublad het icoon geworden van Windows. Nu zitten we straks allemaal opgezadeld met vierkante blokken.

Nooit eerder ben ik zó teleurgesteld geweest over een bèta van Windows. Windows 8 geeft me eerlijk gezegd het gevoel dat ik geen controle meer heb over mijn eigen computer. Met alle voorgaande versies van Windows installeerde en configureerde ik alles zelf. Drivers, programma's, aanpassingen in het register...
Alle eerdere versies van Windows ken ik net zo goed uit mijn hoofd als dat ik de route naar de bushalte ken. Uiteraard heb je zaken als ''Eigenschappen'' en het ''Configuratiescherm'' ook in Windows 8, maar waarom moet ik eerst naar ''Deze Computer'' om het dan vervolgens in het ''Lint'' aan te moeten klikken?

Inmiddels ben ik al twee uurtjes bezig om een beetje te wennen aan de nieuwe GUI, maar hoe langer ik het gebruik, hoe gestrester en gefrustreerder ik me voel.
Klacht: die lijkt me heel duidelijk.
[ Bericht 0% gewijzigd door Computerfluisteraar op 01-03-2012 13:28:37 ]