abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108576251
Beste Fokkers,

Vandaag wil ik in mijn huis de ondervloer voor het laminaat gaan leggen.
De ondervloer die wij hebben is zo'n bruine van (ik dacht) 1 cm dik aangezien wij in een appartement wonen.

1) Hoe moeten deze liggen? Sommige zeggen een cm van de muur, andere zeggen tegen de muur aan.
2) Moet de ondervloer als het ware horizontaal en het laminaat er verticaal op?
3) Nog andere tips?

Alvast bedankt!
Whaaaat???? No money?
pi_108576326
De richting van de ondervloer maakt niet uit. Ik neem aan dat het van die rechthoekige kartonachtige platen zijn? ondervloer mag gewoon tegen de muur aan, zolang het laminaat maar vrij ligt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 1 maart 2012 @ 10:04:45 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_108576989
Wat Deetch zegt.
Verder is het vaak het mooist als je laminaat in de lengte van de ruimte ligt, van raam tot raam. Dit ivm de lichtval.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_108577067
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 09:25 schreef Johnny-V het volgende:
Beste Fokkers,

Vandaag wil ik in mijn huis de ondervloer voor het laminaat gaan leggen.
De ondervloer die wij hebben is zo'n bruine van (ik dacht) 1 cm dik aangezien wij in een appartement wonen.

1) Hoe moeten deze liggen? Sommige zeggen een cm van de muur, andere zeggen tegen de muur aan.
2) Moet de ondervloer als het ware horizontaal en het laminaat er verticaal op?
3) Nog andere tips?

Alvast bedankt!
Ik zou ze zigzag leggen, zoals bakstenen in een muur. Zo stond het ook op mijn verpakking van mijn groene platen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_108577160
Zorg er alleen voor dat de naden tussen de ondervloer niet gelijk vallen met de naden tussen het laminaat.
pi_108577163
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 10:08 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik zou ze zigzag leggen, zoals bakstenen in een muur. Zo stond het ook op mijn verpakking van mijn groene platen.
Dat was voor mij logisch maar voor een beginner wel een goeie. ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108577199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 10:13 schreef Nnelis het volgende:
Zorg er alleen voor dat de naden tussen de ondervloer niet gelijk vallen met de naden tussen het laminaat.
Dat voorkom je met zigzag legging.
pi_108578746
Ah top bedankt.

Wel raar, er was tegen ons zo duidelijk gezegd ook de ondervloer van de kant af te leggen maar dit maakt dus niks uit? Dat zal geen geluid naar beneden veroorzaken als we inderdaad het laminaat 1 cm van de kant leggen?
Whaaaat???? No money?
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:13:58 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_108578799
Die 1 cm ruimte heb je nodig in verband met het werken van het laminaat.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_108580797
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:12 schreef Johnny-V het volgende:
Ah top bedankt.

Wel raar, er was tegen ons zo duidelijk gezegd ook de ondervloer van de kant af te leggen maar dit maakt dus niks uit? Dat zal geen geluid naar beneden veroorzaken als we inderdaad het laminaat 1 cm van de kant leggen?
Ik heb de ondervloer wel een beetje uit elkaar gelegd. Maar is volgens mij niet persé nodig, maar als je het wel doet kan het ook geen kwaad. Laminaat wel van de vloer af leggen, ook ivm garantie. Wacht ff 2 weken met plinten. Ik heb de plinten gelijk gelegd en ze liggen nu minder strak tegen elkaar dan eerst.
pi_108615089
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 10:15 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat voorkom je met zigzag legging.
Nee
  vrijdag 2 maart 2012 @ 08:05:11 #12
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_108615151
de ondervloer niet tot tegen de muur leggen maar ook wat afstand houden heeft niet te maken met het "werken" er van maar als je rubbers of spanveertjes zet kan je ze dan iets dieper zetten :) sluit de plint naderhand mooier aan bij je vloer.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_108615179
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 07:56 schreef CutCake het volgende:

[..]

Nee
Als je zigzag legt heb je eventueel maar ongeveer 60cm waar de naden gelijk lopen, dat is geen probleem.
pi_108615410
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 08:05 schreef HaerdenC het volgende:
de ondervloer niet tot tegen de muur leggen maar ook wat afstand houden heeft niet te maken met het "werken" er van maar als je rubbers of spanveertjes zet kan je ze dan iets dieper zetten :) sluit de plint naderhand mooier aan bij je vloer.
En als je een cm dikke ondervloer hebt, houd je gelijk een mooi gootje over voor kabels. Plintje erover en weg zijn ze.
pi_108616522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 08:05 schreef HaerdenC het volgende:
Spanveren bij laminaat? Dat heb ik nog nooit gezien. :?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_108619041
quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2012 10:04 schreef error_404 het volgende:
Wat Deetch zegt.
Verder is het vaak het mooist als je laminaat in de lengte van de ruimte ligt, van raam tot raam. Dit ivm de lichtval.
en wat wanneer je zowel ramen aan de lange zijde als de kopse kant hebt?
IK zou niet zozeer op de ramen letten, maar meer of jij je kamer in de lengte of de breedte wilt benadrukken.
In de meeste gevallen wordt het wel over de lengte gelegd, zoals jij zegt, maar die regel van lichtinval lijkt me nogal verwarrend
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:55:13 #17
364068 Nerys
Pew. Pew.
pi_108630186
Nog een tip van iemand die deze pauperplaten een paar weken geleden heeft mogen leggen: trek handschoenen aan. Mijn handen zaten na een kamertje leggen onder de miniscule splintertjes en waren diezelfde avond twee keer zo dik en ontstoken. :( En hou die handschoenen aan als je het laminaat gaat leggen, anders heb je weer het zelfde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')