Toelichting op inrichtingsplan Weena
d.d. 28-04-2010
1b Bomenstructuur, bestaande bomen
De bestaande bomen verschillen in hoge mate in soort, leeftijd, gezondheid en groeiplaats, en zijn niet geschikt als basis voor de bij een stadsboulevard passende nieuwe boomstructuur. Ook het afstemmen van nieuw profiel op de bestaande bomen leverde een te grote beperking voor het gebruik en de ruimtelijke uitstraling van het Weena op.
De nieuwe bomenstructuur zal worden gevormd door meerdere rijen bomen. Aan Weena west is ruimte voor 3 rijen bomen, in het deel Weena oost is ruimte voor 3 tot 4 rijen bomen. De bomen worden op vaste afstand en in het midden van de bermen geplaatst. Van dit principe wordt afgeweken als de ondergrondse infrastructuur daartoe aanleiding geeft.
De keuze van de boomsoort is nog niet definitief. Gezocht wordt naar een robuust groeiende boom, zuilvormig.
Vanwege de aard van de aanliggende gebouwen; markante gebouwen met een sterk eigen karakter en veelal zeer hoog, is het de bedoeling dat het zicht hierop mogelijk blijft. De bomen worden niet geplaatst om de gebouwen weg te planten of af te schermen, zowel in de lengterichting als dwars op de bomen blijven er zichten naar de hoge gebouwen mogelijk. Het is niet de bedoeling dat de bomen een 'groene tunnel' gaan vormen.
Het uitgangspunt is om grote bomen te planten, de beschikbaarheid van de bomen speelt daarom een rol bij de definitieve soortkeuze.
1c Groene bermen
De bermen worden niet verhard, de bomen komen in grasbermen te staan, dit biedt een betere groeiplaats dan verharding. De grasbermen zijn niet alleen een goede groeiplaats voor de bomen, maar dragen ook bij aan de groene uitstraling en beleving van het Weena.
De zijbermen en de middenberm zijn zo breed mogelijk gehouden, en in de lengterichting is er gestreefd naar lange, rechte en ononderbroken bermen. Bij de plekken waar het gras onderbroken wordt door verharding, bijvoorbeeld bij de bushaltes, is niet meer ruimte gebruikt dan nodig. De onderbreking van de groene bermen door de kiss&ride voorzieningen zijn zo gesitueerd dat ze direct aansluiten op de oversteek Kruisplein-Stationsplein. De groene bermen worden daardoor niet onderbroken maar houden eerder op.
bron:
http://www.google.nl/url?(...)FTa2hevxASaw&cad=rja