Palomar | zondag 26 februari 2012 @ 20:47 |
Mijn vader heeft een aanhangwagentje waarvan de verlichting niet goed meer werkt. De situatie in eerste instantie was dat 1 van de achterlichten werkte en met linker knipperlicht erbij ging het achterlicht ook meeknipperen. Verder deden de remlichten het ook niet. Allemaal heel vaag. Toen de contactjes op de stekker schoongemaakt en 2 achterlampjes die defect bleken te zijn vervangen (leken kortsluiting te veroorzaken). Op mijn auto doet de verlichting het nu weer goed. Echter op mijn vaders auto doet ie helemaal niks. Ik heb het op zijn auto ook nog getest met een fietsendrager en daarvan werkt de verlichting wel. Ook heeft ie onlangs nog met een andere aanhanger gereden, dus ik ga er vanuit dat de aansluiting op zijn auto goed is. Wat ik nu vermoed is dat er in de betreffende aanhanger toch iets niet helemaal goed zit en dat op mijn vaders auto wellicht een beveiliging oid zit, waardoor de stekkerdoos wordt uitgeschakeld (om kortsluiting te voorkomen oid??). Mijn vaders auto is een Volvo V70 uit 2004 met 13-polige aansluiting (met 7-polige adapter erop) . Mijn auto is een Alfa 156 uit 1999 met 7-polige aansluiting. Weet iemand of mijn vermoeden van een beveiliging op de stekkerdoos kan kloppen? Wat verder ook meespeelt is dat ik niet 100% zeker weet of alle kabeltjes goed zijn verbonden in de stekker. Op internet zijn schema's met kleurcodes te vinden, echter heeft de vorige eigenaar van het karretje naar mijn idee zijn eigen kleurcodestandaard bedacht... Het is een wat lang verhaal geworden, maar heeft iemand tips/ervaringen om de oorzaak te vinden en het probleem te verhelpen? ![]() | |
densmee | zondag 26 februari 2012 @ 20:56 |
alle kabels goed aansluiten volgens het schema en controleer massa goed | |
Chuck-N0rr1s | zondag 26 februari 2012 @ 21:05 |
Massa probleem van de aanhanger Pen #3 op de stekker | |
Palomar | zondag 26 februari 2012 @ 21:07 |
Is eigenlijk alle metaal op de aanhanger verbonden met de massa? Want misschien dat ik dan kan zoeken naar een breukje in 1 van de kabels die tegen losliggend metaal komt..? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 26 februari 2012 @ 21:43 |
massa op een goedkopere aanhanger is meestal een aparte draad, het chassis niet | |
Palomar | zondag 26 februari 2012 @ 22:18 |
ok thanks, ik ga nog wel gewoon even wat proberen. Denk eerst maar eens een voor een massa en alle andere draadjes afzonderlijk aansluiten. Wellicht dat ik er dan achter kom dat bij 1 van de draadjes de boel uitgaat en die dus kortsluiting geeft. | |
T42 | maandag 27 februari 2012 @ 00:42 |
meten is weten! | |
Palomar | maandag 27 februari 2012 @ 15:09 |
Het lijkt opgelost te zijn. Ik had gisteren tijdens het testen met de Volvo de aanhanger niet aangekoppeld (alleen de stekker aangesloten). Zojuist even de aanhanger daadwerkelijk aangekoppeld en de verlichting werkt perfect. Zogauw ik hem wee rloskoppel van de trekhaak valt alles weer uit. Is dit normaal dat de massa kennelijk via de trekhaak gaat? (op mijn eigen auto doet de verlichting het overigens wel zonder de trekhaak vastgekoppeld te hebben). | |
powerflux | maandag 27 februari 2012 @ 15:56 |
nop. niet normaal. even je draadjes controleren, de kans dat ze bij een achterlicht hebben afgetapt is groot. | |
Palomar | maandag 27 februari 2012 @ 16:01 |
Je bedoelt dat de stekkerdoos op de auto is afgetapt van een achterlicht? Of dat het achterlicht op de kar niet goed is aangesloten? | |
powerflux | maandag 27 februari 2012 @ 19:16 |
jep. al is het wel een heel ouderwetse manier van aansluiten. | |
powerflux | maandag 27 februari 2012 @ 19:16 |
foutje | |
densmee | maandag 27 februari 2012 @ 19:22 |
nou dat valt reuze mee hoor, alle niet canbus wordt zo aangesloten en misschien nog wel meer |