abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108433741
Mijn vader heeft een aanhangwagentje waarvan de verlichting niet goed meer werkt. De situatie in eerste instantie was dat 1 van de achterlichten werkte en met linker knipperlicht erbij ging het achterlicht ook meeknipperen. Verder deden de remlichten het ook niet. Allemaal heel vaag. Toen de contactjes op de stekker schoongemaakt en 2 achterlampjes die defect bleken te zijn vervangen (leken kortsluiting te veroorzaken).

Op mijn auto doet de verlichting het nu weer goed. Echter op mijn vaders auto doet ie helemaal niks. Ik heb het op zijn auto ook nog getest met een fietsendrager en daarvan werkt de verlichting wel. Ook heeft ie onlangs nog met een andere aanhanger gereden, dus ik ga er vanuit dat de aansluiting op zijn auto goed is.

Wat ik nu vermoed is dat er in de betreffende aanhanger toch iets niet helemaal goed zit en dat op mijn vaders auto wellicht een beveiliging oid zit, waardoor de stekkerdoos wordt uitgeschakeld (om kortsluiting te voorkomen oid??). Mijn vaders auto is een Volvo V70 uit 2004 met 13-polige aansluiting (met 7-polige adapter erop) . Mijn auto is een Alfa 156 uit 1999 met 7-polige aansluiting.

Weet iemand of mijn vermoeden van een beveiliging op de stekkerdoos kan kloppen?

Wat verder ook meespeelt is dat ik niet 100% zeker weet of alle kabeltjes goed zijn verbonden in de stekker. Op internet zijn schema's met kleurcodes te vinden, echter heeft de vorige eigenaar van het karretje naar mijn idee zijn eigen kleurcodestandaard bedacht...

Het is een wat lang verhaal geworden, maar heeft iemand tips/ervaringen om de oorzaak te vinden en het probleem te verhelpen? ;)
pi_108434646
alle kabels goed aansluiten volgens het schema
en controleer massa goed
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_108435561
Massa probleem van de aanhanger

Pen #3 op de stekker
pi_108435734
Is eigenlijk alle metaal op de aanhanger verbonden met de massa? Want misschien dat ik dan kan zoeken naar een breukje in 1 van de kabels die tegen losliggend metaal komt..?
pi_108438841
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 21:07 schreef Palomar het volgende:
Is eigenlijk alle metaal op de aanhanger verbonden met de massa? Want misschien dat ik dan kan zoeken naar een breukje in 1 van de kabels die tegen losliggend metaal komt..?
massa op een goedkopere aanhanger is meestal een aparte draad, het chassis niet
pi_108441736
ok thanks, ik ga nog wel gewoon even wat proberen. Denk eerst maar eens een voor een massa en alle andere draadjes afzonderlijk aansluiten. Wellicht dat ik er dan achter kom dat bij 1 van de draadjes de boel uitgaat en die dus kortsluiting geeft.
  maandag 27 februari 2012 @ 00:42:23 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_108448533
meten is weten!
pi_108464260
Het lijkt opgelost te zijn. Ik had gisteren tijdens het testen met de Volvo de aanhanger niet aangekoppeld (alleen de stekker aangesloten). Zojuist even de aanhanger daadwerkelijk aangekoppeld en de verlichting werkt perfect. Zogauw ik hem wee rloskoppel van de trekhaak valt alles weer uit.

Is dit normaal dat de massa kennelijk via de trekhaak gaat?

(op mijn eigen auto doet de verlichting het overigens wel zonder de trekhaak vastgekoppeld te hebben).
pi_108466037
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 15:09 schreef Palomar het volgende:
Het lijkt opgelost te zijn. Ik had gisteren tijdens het testen met de Volvo de aanhanger niet aangekoppeld (alleen de stekker aangesloten). Zojuist even de aanhanger daadwerkelijk aangekoppeld en de verlichting werkt perfect. Zogauw ik hem wee rloskoppel van de trekhaak valt alles weer uit.

Is dit normaal dat de massa kennelijk via de trekhaak gaat?

(op mijn eigen auto doet de verlichting het overigens wel zonder de trekhaak vastgekoppeld te hebben).
nop. niet normaal. even je draadjes controleren, de kans dat ze bij een achterlicht hebben afgetapt is groot.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_108466232
Je bedoelt dat de stekkerdoos op de auto is afgetapt van een achterlicht? Of dat het achterlicht op de kar niet goed is aangesloten?
pi_108473813
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:01 schreef Palomar het volgende:
Je bedoelt dat de stekkerdoos op de auto is afgetapt van een achterlicht?
jep. al is het wel een heel ouderwetse manier van aansluiten.
pi_108473842
foutje
pi_108474056
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:16 schreef powerflux het volgende:

[..]

jep. al is het wel een heel ouderwetse manier van aansluiten.
nou dat valt reuze mee hoor, alle niet canbus wordt zo aangesloten en misschien nog wel meer
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')