abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108465321
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 13:45 schreef Redcoon het volgende:
Tof zeg, die worst! Ik heb dat boek ook, maar schrok een beetje van de instructies voor de 'droogkast'... Zodat ik tot nog toe alleen nog maar verse worst heb gemaakt.

Maar zoals te zien is op jouw foto's te zien kan het ook op een meer basic manier. :)
Ja joh, je moet je niet laten afschikken door die plaatjes in het boek.
Improviseren FTW! zei meneer Wateetons naar aanleiding van mijn foto'tjes.

In dat boek willen ze ook graag de zuurgraad meten van de fermenterende worst. Ik dure Ph-papiertjes kopen bij de dierenwinkel (de goedkope vond ik natuurlijk pas daarna) en toen thuis prutsen met stukjes afgesneden worst. Wat een gedoe, en de metingen leken nergens naar :{w. Ik voelde me weer helemaal terug op de middelbare school, waar de proefuitkomsten ook nooit maar in de verste verte leken op dat wat er theoretisch uit had moeten komen. Dus nu pruts ik niet meer met ph-papier maar de worsten zijn uitstekend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_108465537
Als de worst niet goed is komt hij er vanzelf weer uit hoor :D

Maareuh je moet ze gaan verkopen. In Frankrijk zijn 3 van die worstjes ook snel 8,- ofzo. En ik leg het er graag voor neer hoor!
  maandag 27 februari 2012 @ 16:09:11 #28
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108466529
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 15:42 schreef DrukVout het volgende:
Als de worst niet goed is komt hij er vanzelf weer uit hoor :D

Maareuh je moet ze gaan verkopen. In Frankrijk zijn 3 van die worstjes ook snel 8,- ofzo. En ik leg het er graag voor neer hoor!
Kots kan ik nog wel hebben, diaree ook. Maar in coma raken, daar pas ik voor. :P
  maandag 27 februari 2012 @ 16:12:43 #29
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108466685
quote:
2s.gif Op maandag 27 februari 2012 15:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja joh, je moet je niet laten afschikken door die plaatjes in het boek.
Improviseren FTW! zei meneer Wateetons naar aanleiding van mijn foto'tjes.

In dat boek willen ze ook graag de zuurgraad meten van de fermenterende worst. Ik dure Ph-papiertjes kopen bij de dierenwinkel (de goedkope vond ik natuurlijk pas daarna) en toen thuis prutsen met stukjes afgesneden worst. Wat een gedoe, en de metingen leken nergens naar :{w. Ik voelde me weer helemaal terug op de middelbare school, waar de proefuitkomsten ook nooit maar in de verste verte leken op dat wat er theoretisch uit had moeten komen. Dus nu pruts ik niet meer met ph-papier maar de worsten zijn uitstekend.
Klopt! Dat vond ik ook al een beetje teveel van het goede. Maarja, ik denk dat ik die test er in het begin nog wel even inhoud. Met name omdat ik de worst niet alleen voor eigen consumptie wil maken. Stiekem vond ik die proeflesjes altijd wel leuk op de middelbare. ;)
pi_108468850
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 15:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Is prachtig, maar het huidige spul voldoet ook dus ik blijf het er nog even mee doen. Zelf gehakt maken is het eerstkomende jaar ook nog niet nodig.
Ik heb zelf een kitchenaid met die attachments. Voor het malen is het prima, maar het vullen van de darm is niet bepaald makkelijk ermee.

Helaas heb ik de gedachte opgegeven om droge worst te maken en maak ik alleen verse worst of gerookte worst. Er is hier nooit een goede periode om de worst koel en droog te laten 'drogen' (tsja, er kleven ook nadelen aan wonen in N. Florida).
pi_108469901
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 16:09 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Kots kan ik nog wel hebben, diaree ook. Maar in coma raken, daar pas ik voor. :P
Door het juiste gebruik van de goede hoeveelheid nitriet zou het risico op coma en dood en dergelijke tot aanvaardbare proporties moeten zijn teruggebracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 27-02-2012 17:37:06 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 28 februari 2012 @ 10:39:02 #32
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108495057
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Door het juiste gebruik van de goede hoeveelheid nitriet zou het risico op coma en dood en dergelijke tot aanvaardbare proporties moeten zijn teruggebracht.
Klopt, maar als je twijfelt doe je er denk ik beter aan om er niet aan te beginnen.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 10:46:07 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108495260
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 10:39 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Klopt, maar als je twijfelt doe je er denk ik beter aan om er niet aan te beginnen.
Ach, dan moet je ook geen knoflookolijven maken, of wecken, etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 11:00:53 #34
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108495626
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach, dan moet je ook geen knoflookolijven maken, of wecken, etc
Ik bedoel meer in situaties waar bijvoorbeeld de worst niet helemaal droog is van binnen, een twijfelgeval. Niet dat je er sowieso nooit aan moet beginnen. Ik hoop van de week juist mijn eerste Chorizo te maken. :)
pi_108512163
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 11:00 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Ik bedoel meer in situaties waar bijvoorbeeld de worst niet helemaal droog is van binnen, een twijfelgeval. Niet dat je er sowieso nooit aan moet beginnen. Ik hoop van de week juist mijn eerste Chorizo te maken. :)
De worst moet niet helemaal droog worden! Mooi sammig moet 'ie zijn.

Een van de grootste gevaren van droge worst is te snel drogen, dan droogt de buitenkant hard in en kan het vocht in het binnenste van de worst niet meer weg. Daarom moet de boel de eerste paar dagen ook erg nat gehouden worden, en daarna ook langzaam de luchtvochtigheid laten teruglopen.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:02:19 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108517608
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

De worst moet niet helemaal droog worden! Mooi sammig moet 'ie zijn.

Precies, het zijn geen mummievingers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108517919
ik vind het een prachtige worst. Hij is vast lekker! En met die nitrietpekel is echt bederven ook weer niet zomaar gebeurd :). Wanneer ga je een eigen ham drogen ? :P
Whatever...
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:21:05 #38
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_108518495
Sammig?
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_108560556
Ik moest even nadenken over de vertaling naar Hooghaarlemmerdijks.
Smeuïg.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')