Verse worst maken is leuk, zie ook
Stavromulabeta maakt worstMaar droge worst maken is nog veel spannender.
Ik heb nu twee porties gemaakt die inmiddels eetbaar zijn en gister een nieuwe portie, die hangt nu te fermenteren en kan over een week of 2, 3 geproefd worden.
Het gehakt dat ik gebruik is van mijn eigen varkens. Ik maal het niet zelf, dat heb ik de slager gevraagd. Die heeft mooi grof en goed vet gehakt gedraaid. Voor de droge worsten kruid ik dat met coloroso (nitrietzout), wat gewoon zout, druivensuiker, peper, knoflookpoeder, eventueel wat paprikapoeder.En een schep yoghurt voor het melkzuur.
Na mengen draai ik het door de vleesmolen met worsttuut.
(oude foto'tjes)
![worst4.jpg]()
![worst_met_hulpstuk_1.jpg]()
Het worstgehakt wordt in een darm gepropt. Voor de droge worst ben ik er wel achter dat het beter is een darm met een vrij grote diameter te gebruiken. Runderdarm, koop ik bij de biologische slager (want die verkoopt het, lang niet elke slager verkoopt darm en zo wel dan vaak alleen varkensdarm). Die runderdarm stinkt onbarmhartig, maar nadat het worst is ruik je daar gelukkig niks meer van.
Eenmaal in worstvorm moet de worst fermenteren. Op een warme vochtige plaats. Lekker, rauwe worsten warm en nat.. een dag of drie.
Ik heb een hoekje naast de kachel, dat ik met lappen afspan.
![511-1.jpg]()
![511_2.jpg]()
Regelmatig besproeien zodat de lappen lekker nat blijven.
Tot mijn vreugde werd het niet een grote stinkende wriemelende bende, maar gaat het na een paar dagen naar worst ruiken.
Na een dag of 3 warm hangen mogen de worsten naar een koele plaats, om te drogen.
Bij mij is dat in de voorraadkast.
Gezellig naast een stuk gerookt spek.![worst_in_koeling.jpg]()
Nou, en zoiets wordt het dan:
![worst_doorsnede.jpg]()
Proeft enorm naar worst. Gister weer eens een stukje supermarktworst gehad, en toen proefde ik pas goed wat een zure rommel dat eigenlijk is. Eigen worst is best!