abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108417765
Verse worst maken is leuk, zie ook Stavromulabeta maakt worst
Maar droge worst maken is nog veel spannender.

Ik heb nu twee porties gemaakt die inmiddels eetbaar zijn en gister een nieuwe portie, die hangt nu te fermenteren en kan over een week of 2, 3 geproefd worden.

Het gehakt dat ik gebruik is van mijn eigen varkens. Ik maal het niet zelf, dat heb ik de slager gevraagd. Die heeft mooi grof en goed vet gehakt gedraaid. Voor de droge worsten kruid ik dat met coloroso (nitrietzout), wat gewoon zout, druivensuiker, peper, knoflookpoeder, eventueel wat paprikapoeder.En een schep yoghurt voor het melkzuur.

Na mengen draai ik het door de vleesmolen met worsttuut.
(oude foto'tjes)

Het worstgehakt wordt in een darm gepropt. Voor de droge worst ben ik er wel achter dat het beter is een darm met een vrij grote diameter te gebruiken. Runderdarm, koop ik bij de biologische slager (want die verkoopt het, lang niet elke slager verkoopt darm en zo wel dan vaak alleen varkensdarm). Die runderdarm stinkt onbarmhartig, maar nadat het worst is ruik je daar gelukkig niks meer van.

Eenmaal in worstvorm moet de worst fermenteren. Op een warme vochtige plaats. Lekker, rauwe worsten warm en nat.. een dag of drie.
Ik heb een hoekje naast de kachel, dat ik met lappen afspan.

Regelmatig besproeien zodat de lappen lekker nat blijven.

Tot mijn vreugde werd het niet een grote stinkende wriemelende bende, maar gaat het na een paar dagen naar worst ruiken.

Na een dag of 3 warm hangen mogen de worsten naar een koele plaats, om te drogen.
Bij mij is dat in de voorraadkast. Gezellig naast een stuk gerookt spek.

Nou, en zoiets wordt het dan:

Proeft enorm naar worst. Gister weer eens een stukje supermarktworst gehad, en toen proefde ik pas goed wat een zure rommel dat eigenlijk is. Eigen worst is best!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_108417842
Hulde _O_
pi_108417907
Respect _O_
Ik zou er zelf niet zoveel werk van willen hebben, maar begrijp het vanuit je culinaire hobby ^O^
pi_108418027
_O_ Mooi!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_108418107
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:21 schreef detulp050 het volgende:
Respect _O_
Ik zou er zelf niet zoveel werk van willen hebben, maar begrijp het vanuit je culinaire hobby ^O^
Nou, ik zit ook met 16 kg vet grof varkensgehakt in de vriezer, en zolang dat in de vriezer zit kan ik m'n schapen niet slachten :+.

Het is wel veel werk, vooral het draaien, want de hele boel moet zo hygienisch, dus ik ben uren in de weer met schrobben en poetsen en plastic handschoentjes.

Van het restantgehakt maak ik dan nog gehaktballetjes en dat de hele blikemse bende weer schrobben en afwassen.

Op deze manier kost het een halve dag en kan ik ongeveer 1,5kg worst maken. Eigenlijk moet ik een beetje doorwerken, want als het zomer is wordt het te warm om de worst te drogen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 26 februari 2012 @ 15:26:10 #6
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_108418143
Toch niet echt een smakelijk iets naar mijn mening. Maar wel effe leuk om te lezen :)
'Cos boys don't cry.
pi_108418191
Oh, ik heb ook een keer een porties worsten gerookt. Het rare is dat ik dat niet proef aan de worsten. Dat ligt niet aan de rokerij, het spek, de kaas, de boter, die proeft allemaal luid en duidelijk naar rook.

Toch denk ik dat ik de nieuwe partij ook maar rook na een paar week drogen, ze worden er wel mooi droog van aan de buitenkant en het helpt mee met de conservering.
pi_108418205
kunnen we niet wat van dat worst bestellen? ziet er heerlijk uit!
  Donald Duck held zondag 26 februari 2012 @ 15:36:21 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_108418604
Dat ziet er best tof uit :9~
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 26 februari 2012 @ 15:36:45 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_108418623
Supercool!
Dreuge wurst, dreuge wurst, zou nie wete wak zonder must _O_
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_108419332
Ik zou er niet op gekomen zijn om het zelf te proberen :D
  zondag 26 februari 2012 @ 16:43:32 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108422056
Mooie worst!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108422238
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:27 schreef Gesplit het volgende:
Daar zou ik wel interesse in hebben inderdaad! Ziet er erg smakelijk uit!
pi_108422255
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:27 schreef Gesplit het volgende:
Oh nee: ik heb eens gehoord van iemand die dat deed, en die kreeg de keuringsdienst van waren aan de deur :'). Dus ik hou mij verre van verkoop. Anders zou ik het ook niet doen trouwens, teveel werk voor die paar kwartjes.
  zondag 26 februari 2012 @ 16:53:58 #15
45206 Pietverdriet
pi_108422497
Tja, ik maak mij Paté en IJs ook alleen voor eigen consumptie, voor ijs heb ik trouwens wel alle papieren, maar niet de keuken.
pi_108425059
Ik heb trouwens een aantal boeken waarin worstmaken, ook droge worst, aan de orde komt, maar voor het echt maken van de worst gebruik ik deze:

Van meneer wateetons (en Sjoerd Mulder). Aanvullende info over het boek: http://overworst.com/

Het boek is in veel opzichten nou niet het allerpraktischst en je moet tegen het mannengrapje kunnen, maar ik vind het toch het meest instructief (met wat heen- & weerbladeren).
  zondag 26 februari 2012 @ 18:14:58 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_108425737
Zier er leuk uit. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 26 februari 2012 @ 18:49:12 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_108426946
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:59 schreef sigme het volgende:

Van meneer wateetons (en Sjoerd Mulder). Aanvullende info over het boek: http://overworst.com/
Heb ik ook!
Alleen nog steeds niet aan worst maken toegekomen. Komt ook een beetje omdat ik eigenlijk nooit worst eet. Net zoiets als met patisserie, leuk om te doen, maar ja, het moet ook nog opgegeten worden.

Maar euh, waarom haal jij je gehakt nog een keer door de vleesmolen? Waarom maak je niet een worstenkanondinges? Dan hoef je alleen die darmen te vullen en niet ook nog eens aan die molen te zwoegen. Toch?
pi_108427111
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, ik maak mij Paté en IJs ook alleen voor eigen consumptie, voor ijs heb ik trouwens wel alle papieren, maar niet de keuken.
Zo triest dit. Totaal irrelevant en alleen gepost om op te scheppen.
"Peter, Peter Marie"
pi_108427224
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Heb ik ook!
Alleen nog steeds niet aan worst maken toegekomen. Komt ook een beetje omdat ik eigenlijk nooit worst eet. Net zoiets als met patisserie, leuk om te doen, maar ja, het moet ook nog opgegeten worden.

Maar euh, waarom haal jij je gehakt nog een keer door de vleesmolen? Waarom maak je niet een worstenkanondinges? Dan hoef je alleen die darmen te vullen en niet ook nog eens aan die molen te zwoegen. Toch?
Zelf een worstgun maken, daar zie ik nou een beetje tegenop.
Een worststopper kopen is me te duur :@.

Ik haal het wel door de worstmolen, maar zonder plaat en mes natuurlijk. Een worststopper werkt trouwens ook met zo'n zwengel, dus het zwoegen aan de molen ontsnap ik toch niet aan.

Toch een keer worst maken RobinOok :Y. Die worstjes raak je wel af!
  zondag 26 februari 2012 @ 20:35:36 #21
45206 Pietverdriet
pi_108432724
Zou je een worststopper niet tweedehands kunnen kopen? Er gaan volgens mij meer slagers dicht dan er open gaan.
pi_108433421
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 20:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou je een worststopper niet tweedehands kunnen kopen? Er gaan volgens mij meer slagers dicht dan er open gaan.
Ik heb er nog geen betaalbaar gevonden. Slagers hebben over het algemeen worststoppers van een kwaliteit die ook voor een spotprijs mij nog te duur is. Mijn molentje met worsttuut voldoet uitstekend, dus voorlopig zie ik niet enorm veel toegevoegde waarde in een stopbus.
Dan kan ik beter een worstmolen kopen die ook werkelijk vlees kan malen, want dat kan dat ding van mij dan weer niet.
  zondag 26 februari 2012 @ 20:48:48 #23
45206 Pietverdriet
pi_108433896
Is een kitchenaid met gehaktmolen en worstopzet niets voor je? Heb je ook op ebay.de gekeken?
  maandag 27 februari 2012 @ 13:45:53 #24
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_108461181
Tof zeg, die worst! Ik heb dat boek ook, maar schrok een beetje van de instructies voor de 'droogkast'... Zodat ik tot nog toe alleen nog maar verse worst heb gemaakt.

Maar zoals te zien is op jouw foto's te zien kan het ook op een meer basic manier. :)
pi_108465115
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Is een kitchenaid met gehaktmolen en worstopzet niets voor je? Heb je ook op ebay.de gekeken?
Is prachtig, maar het huidige spul voldoet ook dus ik blijf het er nog even mee doen. Zelf gehakt maken is het eerstkomende jaar ook nog niet nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')