abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108413757
Ik heb een vraag, iemand die ik ken is zeg maar 15 jaar oud maar gedraagt zich als iemand van 6. Ze is onder andere niet eenzelvig maar heeft wel het labeltje PDD-NOS gekregen (gehoord via via). Daarbij dat ze erg Infantiel is. Haar wederkerigheid is ook in principe prima in orde zolang ik haar ken. Alleen dat ze erg impulsief is, voornamelijk met bepaalde uitdrukkingen.

Maar nu is mijn vraag, als iemand zich jonger gedraagt dan dat ze eigenlijk is hoort dat toch niet bij autisme? Ik weet dat iedereen dat wel eens heeft, ik ook opzicht. Maar zij heeft dat zover ik zie in zeer ernstige mate. Heeft haar 6-jarige gedragingen een bepaald naam. Want zover ik weet is het geen autisme. En ze is absoluut geen 15 van hoe ze zich voordoet.
pi_108414771
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 13:49 schreef Qouyt het volgende:.
Heeft haar 6-jarige gedragingen een bepaald naam.
Peter Pan syndroom.
pi_108415032
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 14:10 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

Peter Pan syndroom.
Duidelijk :P. Verder, nog nooit van gehoord, is het een onbekende aandoening?
pi_108416770
Dit topic is beter op zijn plaats in R&P.
The view from nowhere.
pi_108458225
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 13:49 schreef Qouyt het volgende:
Heeft haar 6-jarige gedragingen een bepaald naam.
Spontaniteit?
The view from nowhere.
pi_108522408
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 14:55 schreef deelnemer het volgende:
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 29 februari 2012 @ 00:11:15 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108527920
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 14:55 schreef deelnemer het volgende:
Ja, schopje
pi_108529135
In welke relatie sta je tot haar? Familie, (dochter van) vriend/kennis, professioneel (leraar ofzo)?
Met haar zelf is daar niet over te praten als je haar er gewoon naar vraagt? Of anders de ouders ofzo? Neem aan dat ze ouders of verzorgers heeft die op de hoogte zijn van haar diagnose enzo. Maar ik denk dat ze het je zelf misschien ook best kan proberen uit te leggen, al dan niet op een kinderlijke manier. Hangt er ook vanaf waarom je het wilt weten, gewoon interesse?

Autisten zijn volgens mij over het algemeen niet echt heel impulsief en wederkerig (hoewel elke autist weer anders is, en die 2 gedragskenmerken ook uit angst ofzo kunnen voorkomen, bang voor onbekende situaties en druk worden of aan iemand gaan hangen). Maar sowieso is kinderlijkheid in de vorm van uitbundingheid nou niet echt iets wat voorkomt bij autisten lijkt me. Hoewel autisten soms wel net als kinderen moeite hebben om het verschil tussen letterlijk en niet-letterlijk, of sarcasme in te zien, en om met (andermans) gevoelens om te gaan en inzien waarom je een ander pijn doet. Dus opzich zijn er wel weer een aantal 'kinderlijke' kenmerken vaak.

Is het niet gewoon een geestelijke ontwikkelingsstoornis, dat ze gewoon erg beperkt is (evt. i.c.m. PDD-NOS of ADHD ofzo) en geestelijk niet ouder dan ongeveer 6 zal worden? Of wellicht dat ze het later inhaalt, ik heb wel eens gehoord dat autistische kinderen soms heel erg lang kunnen achterblijven hun geestelijke ontwikkeling, en dan opeens binnen korte tijd opeens een of meerdere reuzensprongen maken, tussen de 10 en de 16 jaar ofzo. Dat heeft dus met die informatieverwerkingsstoornis te maken.

Ze kunnen/snappen/weten dan soms veel meer dan de buitenwereld ziet, maar ze weten of durven het niet goed uit te drukken of toe te passen naar buiten/in de praktijk. In het verhaal dat me werd verteld, dat dat meisje tot haar 6e gewoon niet/nauwelijks kon praten en toen opeens in een aantal weken tijd hele volzinnen bleek te kunnen plus een hogere woordenschat dan haar leeftijdsgenoten had.

Maar goed, dit zijn allemaal voorbeeldjes enzo. Ben dus benieuwd waarom je het haarzelf of haar verzorgers niet gewoon vriendelijk vraagt en waarom je uberhaupt zo geinteresseerd bent wat ze heeft. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Ritmo op 29-02-2012 00:52:33 ]
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')