abonnement Unibet Coolblue
pi_108381342
Wat is schizofrenie?

Schizofrenie is een ziekte van (bepaalde delen van) de hersenen waarbij gebleken is dat iemand psychotisch (wat is psychose) kan worden en niet meer goed kan functioneren. Met 'niet goed meer functioneren' wordt bedoeld dat iemand minstens een half jaar minder goed functioneert dan men op grond van z'n talenten, opvoeding, opleiding en kansen zou mogen verwachten. Men spreekt van "een knik in de levenslijn".
Voor het functioneren geldt dat men de situatie moet kunnen vergelijken met vroeger.
Psychotisch is men als men, gedurende een maand, door verstoring van de waarneming (hallucinaties), het denken (verstoorde gedachtegang en wanen) en/of het gedrag (schokkerige bewegingen, zich terugtrekken, verwaarlozing), het contact met de realiteit (ten dele) verliest.
Hallucinaties zijn waarnemingen zonder dat de zintuigen geprikkeld worden en komen het meeste voor in de vorm van een stem of meerdere stemmen die vaak commentaar geven op wat degene die hallucineert net denkt of aan het doen is. Hallucinaties kunnen ook de andere zintuigen betreffen, zoals de reuk, de smaak, de tast-/aanrakingszin en het gezichtsvermogen. Vaak ziet men wel aan iemand of hij of zij hallucineert. Familieleden merken dat iemand zit te luisteren naar iets wat zij niet kunnen horen.

Verstoorde gedachtegang blijkt direct wanneer we iemand niet meer kunnen volgen omdat wat gezegd wordt onlogisch is, onsamenhangend of verward. Het is een heel nare ervaring om te merken dat op deze manier geen echt contact meer mogelijk is.
Wanen zijn denkbeelden of overtuigingen die onjuist zijn. Iemand is er bijvoorbeeld van overtuigd dat hij of zij afgeluisterd wordt door de televisie of dat de dingen die men op de televisie ziet een speciale boodschap voor betrokkene inhouden.

Verstoorde bewegingen worden vaak ervaren als bewegingen die door iemand anders gedaan worden. Soms is er verminderde beweging, tot volledige stilstand toe. De patiënt heeft er meestal geen verklaring voor en als als hij die wel heeft, dan zien we de verstoorde gedachten: "Buitenaardse krachten hebben chips in mijn hersenen geplaatst waardoor zij precies weten wat ik denk en waardoor zij mij kunnen bewegen."

Bij verstoord sociaal gedrag leeft de patiënt vaak teruggetrokken en dreigt men sociaal geïsoleerd te raken. Ook zelfverwaarlozing en vervuiling zou je hier onder kunnen rekenen. Zwerven over straat, in zichzelf lopen te praten of juist zomaar tegen iemand beginnen te schreeuwen is ook verstoord sociaal gedrag. Voor familieleden en vrienden is het meestal snel duidelijk of iemand "verstoord" gedrag heeft.

Om goed in kaart te brengen om welke ziekteverschijnselen (symptomen) het gaat onderscheidt men zgn. positieve en negatieve symptomen.

Positieve symptomen zijn verschijnselen die aanwezig zijn en er niet horen te zijn. Hieronder vallen:

• wanen
• hallucinaties
• vreemd gedrag

Negatieve symptomen zijn verschijnselen die ontbreken waar ze wel zouden moeten zijn. Hieronder vallen:

• geen of weinig gevoelsmatige betrokkenheid (afgevlakt affect, apathie)
• geen spontane deelname aan een gesprek (apathie)
• geen of weinig vermogen om initiatieven te nemen (avolitie, apathie)
• weinig wilskracht/doorzettingsvermogen (apathie)
• onvermogen om ergens plezier aan te beleven (anhedonie, apathie)
• geen of weinig deelname aan sociale interacties (apathie)
• weinig aandacht en concentratievermogen

Negatieve symptomen kunnen aan een eerste psychose vooraf gaan. Ze worden dan vaak niet herkend als symptomen van schizofrenie. De diagnose "schizofrenie" kan pas worden gesteld als er een psychotische episode van een maand (geweest) is en iemand minstens een half jaar minder goed kan functioneren.

Bron: http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/schizofrenie.php
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108382303
Zo. Eindelijk beginnen met huiswerk. Ik heb tot dinsdag om 120 pagina's door te werken. Heb ik al een hele week uit zitten stellen.

Beetje James Brown om de stemmen te overstemmen (haha) en aan de slag.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_108385740
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:11 schreef Karboenkeltje het volgende:
Zo. Eindelijk beginnen met huiswerk. Ik heb tot dinsdag om 120 pagina's door te werken. Heb ik al een hele week uit zitten stellen.
Sommige mensen presteren beter wanneer de deadline inzicht komt :+
Leerse iig.
quote:
Beetje James Brown om de stemmen te overstemmen (haha) en aan de slag.
Ach James Brown :D




Eddy Murpy in de film 48 hrs is ook zo'n fan van hem :o
  Miss 200.000.000! zaterdag 25 februari 2012 @ 16:22:36 #4
367000 roos94
pi_108385787
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:11 schreef Karboenkeltje het volgende:
Zo. Eindelijk beginnen met huiswerk. Ik heb tot dinsdag om 120 pagina's door te werken. Heb ik al een hele week uit zitten stellen.

Beetje James Brown om de stemmen te overstemmen (haha) en aan de slag.
succes! ^O^
pi_108386364
Ik heb net de platenspeler maar eens gepakt en een LP van James Brown opgezet.
Had al lange tijd het idee om het allemaal weer eens onder het stof vandaan te halen.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108386629
Vandaag heb ik de Cello Suites van J. S. Bach gekocht. Wilde al een hele tijd een mooie opname van deze muziek hebben. Het is echt fantastisch.

Heb verder niks te melden.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:54:36 #7
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_108386643
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Gewas het volgende:
Vandaag heb ik de Cello Suites van J. S. Bach gekocht. Wilde al een hele tijd een mooie opname van deze muziek hebben. Het is echt fantastisch.

Heb verder niks te melden.
Bachs Cello Suites. _O_
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_108406317
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:54 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Bachs Cello Suites. _O_
Het is echt prachtig. Ik denk dat ik de komende tijd niks anders meer luister, haha.

Zit zo een beetje op internet te lezen en kom dan vaak allerlei nare ziektes en aandoeningen tegen. Ik heb de vervelende neiging om dan te denken dat ik zelf ook iets mankeer. Ik heb daar een paar jaar geleden heel lang therapie voor gehad (wat toen goed heeft geholpen). Misschien maar eens opzoeken wat we toen allemaal hebben opgeschreven.

Laatste dagen merk ik dat de vogels beginnen te fluiten in de ochtend. Misschien voelen de vogels dat de lente er begint aan te komen. :)
pi_108406426
Ik zat te denken... ik denk nu al 7 jaar dat ik iets mankeer.

Daarom hebben ze mij schizofrenie gegeven. ;(
pi_108406456
Goedemorgen

Ja hier ook alweer vrolijk gefluit zodra het licht wordt, gister leek het, als je uit de wind zat tenminste, wel een zomerdag. Nu is het wat grijs nog.

Je kan er ook voor kiezen... gewoon niet zulke info te lezen Gewas, als je weet dat het je geen goed gevoel geeft.

Mijn vader en zijn medische encyclopedie werden onafscheidelijk.......Als puber tdt heb ik me stellig voorgenomen dat onderstaand gezegde gewoon een waarheid is.

"Een mens lijdt het meest van het lijden dat men vreest"
pi_108406594
http://www.psy.nl/index.php?id=133

Misschien interessant voor jou Demon.
Dan vooral het interview met Egbert Tellegen
pi_108457061
@Zusterclivia: Ik had hem laatst ook al in "Boeken" gezien, dus ik ken het verhaal al wel een beetje, maar als ik zijn uitleg van psychose hoor, is voor mij wel duidelijk dat er met mij iets anders aan de hand is. Het is eigenlijk de duidelijkste uitleg die ik tot nu toe heb gehoord en het maakt me er een beetje onzeker over.
Het komt op die manier heel anders op mij over dan mijn eigen ervaring, maar aan de andere kant herken ik het ook compleet. Nogal vaag dus. Ik denk dat dat komt, omdat ik me eigenlijk 2 keer de zelfde periode herinner.
Ik herinner me het zo als het in mijn dossier staat en zoals ik het een beetje beschrijf in mijn verhaal. Wat 2 compleet verschillende werelden zijn, maar ik kan er niet achter komen welke echt is.

Mijn gedachte verder:

Ik denk dat er tijdens mijn psychose te veel naar maar drie aspecten van mijn ziektebeeld zijn gekeken. Namelijk: Hallucinaties, achterdocht en depressiviteit. Daardoor is niet gezien dat er op het moment ook spraken was van paranoia en waanideeën. Zo heb ik ook alleen antwoord gegeven op vragen die aan mij gesteld werden en niet vragen die aan mij gesteld hadden moeten worden.
Over het algemeen gaat het vaststellen van een hallucinatie in een bepaald verloop: Ik neem iets waar wat andere niet waar nemen, maar heb in eerste instantie niet door dat dit gene er niet daadwerkelijk is en zal op er op reageren alsof het echt is en ook denken dat het echt is. Daarna komt er een (korte) perioden waarin ik nadenk over wat ik heb meegemaakt. Daarbij beredeneer ik dan dat wat ik zag niet echt was, omdat andere het niet zagen of omdat het onlogisch was. Vervolgens deel ik mijn psychiater/hulpverlener mede dat ik een hallucinatie heb gehad, waarna hij denkt dat het een pseudohallucinatie is geweest.

Voor mij zijn nu een aantal dingen onduidelijk:
-Wat houd een pseudohallucinatie in?
-Is door verkeerde vraagstelling/beantwoording van vragen misschien wel de verkeerde diagnose gesteld?
-Past het beeld dat hallucinaties ontstaan op jonge leeftijd wel bij mijn huidige diagnose?
-Is mijn realiteitstoetsing wel daadwerkelijk in takt geweest of is dit slechts de waarneming van de hulpverlening geweest?

Ik kan mij herinneren dat ik tijdens mijn opnamen en de periode daarvoor ontzettend bang was voor mijn hallucinaties en dat ik ook bang was om dingen te doen als eten en slapen. Ik was bang voor mijn hallucinaties en om vermoord te worden door bijvoorbeeld vergiftiging.
Ook kan ik mij herinneren dat dingen daadwerkelijk waren zoals die in mijn dossier stonden, dat ik compleet helder was, geen last had van waanideeën en altijd hallucinaties kon onderscheiden van de werkelijkheid. Alleen ben ik bang dat deze herinnering niet correct is.

Het beeld wat ik van mezelf heb is dat er wel degelijk waanideeën zijn geweest, alleen dat ik deze niet opvallend heb geuit.

[ Bericht 56% gewijzigd door Demon_from_heaven op 27-02-2012 12:28:13 ]
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108460882
@Demon_from_heaven

Het probleem met waanideeën is dat je niet door hebt dat het een waanidee is en dat het voor jezelf de absolute waarheid is.

Over je vragen over hallucinaties kan misschien iemand anders antwoord op geven.

quote:
"Een mens lijdt het meest van het lijden dat men vreest"
Dat vind ik er een om te onthouden.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2012 13:39:23 ]
pi_108464788
@gewas: Het weten dat ik waanideeën had, is puur achteraf. Op het moment zelf was het ook mijn waarheid, maar probeerde ik het alleen maar te verbergen.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108493919
hallo, ik lees al een tijdje mee, ik heb ook de diagnose schizofrenie gekregen.
pi_108494184
Zo, ik zit weer op werk. Huiswerk niet (of amper) gedaan maar daar is begrip voor. Ik heb wel een beetje de indruk dat er te aardig tegen me gedaan wordt. Maar goed, als ik gepushed word ga ik volautomatisch bokken. Maar goed, zonder druk en verdere afspraken zit ik me alleen maar te verstoppen voor mijn hallucinaties.

Typisch detail: de opmerking die ik het meest hoor is: "Ik heb er genoeg van." Zo kan ik het in ieder geval nog eens zijn met de stemmen.

Hoi Tgirl. :)
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_108498373
Dit kom ik net tegen, misschein hebben mensen er iets aan.

http://www.ziekenhuis.nl/(...)6690&categorie_id=20
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_108500189
Tja, dat psychiaters zich voornamelijk bezighouden met medicatie verrast me amper.

Ik heb zelf een beetje (veel) de indruk dat het voorschrijven van allerlei rommel op trial and error basis gaat. Ik slik mijn spul eigenlijk alleen maar om de hulpverleners een beetje tevreden te houden. Heb verder weinig hoop dat medicatie zal werken dus... tja, het is dan maar hopen dat een of andere lobbyist mijn psych trakteert op een fijn etentje. Dan komt er tenminste wat positiefs uit...

Hoewel mijn psychiaters meestal nog in opleiding zijn dus ik betwijfel of ze door de industrie getrakteerd worden.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_108506454
En zojuist heb ik bericht gehad van de school bij de deeltijd, deze hebben mij ook al niets te bieden. De wereld verteld me weer eens de pleuris te krijgen en maar weer eens normaal te worden. Nou, die kut wereld kan van mij de tyfus krijgen.

Ik heb mijn behandelaar en arts al weken niet meer gezien, alleen die cognitieve gedragstherapeut die denkt dat alles weer werkt met concentratieoefeningen, Ik ben geen zweverig typ.
Inmiddels is iedereen die ik mag het land uit, dus zit ik de komende week alleen. Volgens mij word dit de kutste week in een jaar tijd.

Somberheid omhoog, hallucinaties omhoog, concentratie omlaag. Mijn hersenen hebben er geen zin meer in. Zo meteen het er maar uit wandelen, misschien helpt dat.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108508817
Goedenavond

Wat een teleurstelling voor je Demon, zie je door het bos de bomen nog wel?
Ik hoop dat je snel contact kan maken met iemand die er duidelijkheid in gaat aanbrengen.
Wat een gedoe allemaal.
Betekent dit nu dat niet aan de Deeltijd kunt beginnen?
Nou inderdaad Sjors mee en in de benen dan maar, beetje leegmaken dat hoofd.

Welkom tgirl88 :)
pi_108511885
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 12:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dit kom ik net tegen, misschein hebben mensen er iets aan.

http://www.ziekenhuis.nl/(...)6690&categorie_id=20
De onderzoeken die Whitaker in Anatomy of an Epidemic noemt, lijken erop te wijzen dat antipsychotica, en zeker langdurig gebruik daarvan, de kansen om functioneel terug te keren in de samenleving drastisch verminderen. Een belangrijk onderzoek dat keek naar de resultaten van 20 jaar wel of niet medicatie gebruiken, bij schizofrenie en schizo-affectieve stoornissen: http://www.madinamerica.c(...)-the-drugs-to-blame/

Ik weet nog niet echt ik ervan denk. Heb ook 2 documentaires besteld die gaan over medicijnloos behandeling en herstel ('Take These Broken Wings' en 'Healing Homes' van Daniel Mackler).
pi_108544582
Ohja, ook nog hallo Tgirl. Was even vergeten hallo te zeggen, was in een slechte bui, zoals je kan lezen. :)

Verder: Ik voel weer dat ik achteruit ga en snel nu. Ik kan totaal niet meer denken en schrijven gaat met moeite. School zit er totaal niet in en alles om mij heen begint heel chaotisch te voelen, terwijl ik in een grote leegte in m'n leven zit. Het voelt nogal beklemmend.
Ik kan geen 2 dingen te gelijk meer, ook niet als het puur iets onthouden is.

Verder voel ik me nogal eenzaam, ik zit de hele dag alleen en heb niets te doen.

Mijn behandelaar vraagt mij altijd het leven een cijfer te geven, ik geef het een 5. Ik kan er nog mee leven, maar leuk is anders.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  woensdag 29 februari 2012 @ 14:56:24 #23
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_108545125
Eindelijk nieuws, gelukkig krijg ik geen rechtelijke machtiging, ook geen voorwaardelijke *O* Ik ben in gaan zien dat ik soms de waarheid niet ervaar als in het echt, maar ik weiger alsnog medicatie, omdat die in het verleden niet geholpen hebben en ik er heel veel nadelen van ondervond. Nu ze mij niet kunnen dwingen om medicatie te nemen zeggen ze dat ze mij niet meer verder kunnen helpen en ga ik weer terug naar ambulante begeleiding.

Wel beziggewest met het inschrijven bij RIBW instellingen, hopelijk duurt het niet al te lang want ik voel me hier nog steeds niet op mijn gemak, al is het idee dat ik afgeluisterd wordt wel verminderd, zelfs zonder medicatie.

Demon ik herken dat gevoel heel erg, bedoel je ook beklemmend in de zin van dat alles wat om je heen gebeurt op jouw gericht is? Ik heb dat wel :'(
pi_108545259
@Quisho: Ik denk dat ik op het moment alleen nog maar de dingen zie die op mij gericht zijn/lijken. Dus het is moeilijk daar over te oordelen.
Ik kan nu bijvoorbeeld het nieuws niet meer kijken of nieuwe info binnen krijgen die niet over mij gaat, dat komt gewoon niet binnen. Het leven draait even puur en alleen om mij in mijn hoofd.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_108546618
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 18:59 schreef eldodo het volgende:

[..]

De onderzoeken die Whitaker in Anatomy of an Epidemic noemt, lijken erop te wijzen dat antipsychotica, en zeker langdurig gebruik daarvan, de kansen om functioneel terug te keren in de samenleving drastisch verminderen. Een belangrijk onderzoek dat keek naar de resultaten van 20 jaar wel of niet medicatie gebruiken, bij schizofrenie en schizo-affectieve stoornissen: http://www.madinamerica.c(...)-the-drugs-to-blame/

Ik weet nog niet echt ik ervan denk. Heb ook 2 documentaires besteld die gaan over medicijnloos behandeling en herstel ('Take These Broken Wings' en 'Healing Homes' van Daniel Mackler).
Super, ik ben benieuwd daarnaar. Bedankt voor de info.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')