quote:
Op vrijdag 24 februari 2012 17:51 schreef Tegan het volgende:Voor wat ik ervan weet is coma gewoon een soort safe mode van je lichaam als het dusdanig veel trauma heeft gehad. Dat ze alleen de broodnodige functies nog uitvoert (ademen, hart enzo), totdat het lichaam dusdanig is hersteld dat het weer bij een gewone boot zeg maar kan functioneren. Als de hersenen dusdanig beschadigd zijn (hersendood) dan gebeurt dat gewoon niet meer. En, alles daar tussenin is dus mogelijk.
Maar, Friso had geen lichamelijke trauma (dus geen botbreuken of wat dan ook), ze hebben hem (denk ik) kunstmatig in coma gebracht zodat zijn hersenen/lichaam kon helen. Waarschijnlijk zat zijn hoofd vol vocht dus konden ze hersenactiviteit niet meten in het begin plus dat zijn temp. zo laag was geworden door de sneeuw (32 tov normale 37) dat beschadegingen ook langzamer effect hebben (alles gaat dan trager). Toen hebben ze gewacht tot dat vocht weggetrokken was zodat ze die MRI konden doen, en toen kwamen ze pas erachter dat hij ernstige hersenbeschadiging had. Nu is het gewoon in coma houden en hopen dat zijn hersenen een stukje helen. Dat kan, je gebruikt maar zoveel procent van je hersenen dus de lege delen kunnen ze verbindingen gaan maken en functies overnemen. Maar dat is dus bij ernstige beschadiging ook meer gokwerk dan zekerheid. Dat kan dus jaren duren, of nooit gebeuren.
En een kleine disclaimer, ik zit niet in de medische zorg, dus ik zeg ook maar wat

.
Volgens mij zit je een heel eind op de goede weg.
Alleen sinds dat dat vocht is weggetrokken en die MRI is gedaan, is er geen reden om hem kunstmatig in coma te houden. Dat schijnt maar voor een paar dagen nuttig te zijn.
Vermoedelijk ligt hij momenteel niet kunstmatig in coma, maar zeg maar 'natuurlijk'. Anders hadden ze ook niet gezegd dat ze niet wisten of hij nog ging bijkomen. Dan hadden ze wel gezegd: 'na zoveel tijd weten we weer meer, want dan heffen we zijn kunstmatig coma op'. Hij ligt vermoedelijk nu buiten bewustzijn, in coma dus, zonder dat dat kunstmatig is aangebracht. Over het niveau van de coma is niet heel veel gezegd. Het zal geen hersendood zijn, want dat is werkelijk onomkeerbaar en dan hadden ze nooit iets over revalidatie genoemd. Maar het is bijvoorbeeld strikt genomen ook niet helemaal duidelijk of hij bijvoorbeeld nu wel of niet zelf ademt. Ik vermoed dat ie wel zelf ademt overigens.
Interessante info nog over die coma-toestand
quote:
Coma duurt zelden langer dan vier tot zes weken. Daarna komt een patiënt te overlijden of gaat hij over in een vegetatieve toestand. Dit vervolgtraject kan jaren duren. Vaak wordt door leken beweerd dat mensen jaren in coma kunnen liggen of er na jaren uitkomen; dit is dus een incorrecte opvatting. De meest voorkomende doodsoorzaak van comapatiënten is een infectie zoals longontsteking.
Dat overlijden schijnt soms met de oorsponkelijke oorzaak van de coma te maken te hebben (in Friso's geval dus zuurstofgebrek en hartstilstand), maar vaak ook met zaken die je oploopt tijdens je coma (bijv. een longontsteking doordat je steeds in dat ziekenhuisbed ligt, waar je daardoor niet van geneest).
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...