abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:01:10 #1
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108229867
Goedemiddag,

zojuist vind ik op mijn deurmat een brief van de belastingdienst over derdenonderzoek. Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen. Het in de brief genoemde telefoonnummer is niet bereikbaar en door het lezen van de folder op http://www.belastingdiens(...)onderzoek_toegelicht word ik niet veel wijzer en vind ik nogal dreigend overkomen. Ook googlen levert mij niet echt heldere informatie op.

Ik kan me ook niet voorstellen waarom ze bij mij een derdenonderzoek zouden willen doen. Kan het te maken hebben met eventuele vorige bewoners of bedrijven die hier gevestigd zijn geweest? Of wellicht iets over het huis dat ik nog steeds met m'n ex bezit maar waar wij beiden niet meer wonen en dus te koop staat?

Wat zou ik eventueel klaar moeten leggen? Ik heb nl niet echt een overzichtelijke administratie bijgehouden (stom, ik weet het, maar door omstandigheden zo gelopen).

kortom: iemand enig idee wat ik kan verwachten bij een derdenonderzoek en of ik me zorgen moet gaan maken?

alvast bedankt!

mvg,
3rdRock
And if you think that I've been loosing my way
That's because I'm slightly blinded
And if you think that I don't make too much sense
That's because I'm broken minded
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:08:53 #2
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_108230082
Je hebt je loonstroken enzo toch wel?
Lijkt me dat dat voldoende is (mits je geen bedrijf en eigen koophuis enzo hebt), ze hoeven echt niet te weten of je vorig jaar op 4 april 250 gram kipfilet of braadworst gekocht hebt.
We zullen zien, zei de blinde.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:11:01 #3
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108230141
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:08 schreef Doodloper het volgende:
Je hebt je loonstroken enzo toch wel?
Lijkt me dat dat voldoende is (mits je geen bedrijf en eigen koophuis enzo hebt), ze hoeven echt niet te weten of je vorig jaar op 4 april 250 gram kipfilet of braadworst gekocht hebt.
loonstroken moet ik wel ergens hebben.....en een koophuis heb ik wel, maar dat staat op naam van mij en mijn ex en die spullen liggen bij mijn ex omdat zij er het langste heeft gewoond.

maar een derdenonderzoek? uit de naam lijkt mij dat ik info over iemand anders moet verschaffen?

dank voor je reactie in ieder geval :)
pi_108230194
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:11 schreef 3rdRock het volgende:
...
maar een derdenonderzoek? uit de naam lijkt mij dat ik info over iemand anders moet verschaffen?
Dat is juist.

Verder: moet jij een administratie bijhouden? (zie folder)
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:18:01 #5
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108230338
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:12 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is juist.

Verder: moet jij een administratie bijhouden? (zie folder)
ik val niet onder de categorie rechtspersonen dus wat dat betreft niet. als natuurlijk persoon heb ik geen eigen bedrijf, geen werknemers en dus ook geen panden binnen mijn bedrijf, daar ik geen onderneming heb. het enige waar het voor mij persoonlijk om zou kunnen gaan is volgens mij het huis dat ik nog met mijn ex heb.

of evt vorige bewoners/bedrijfjes op dit adres. daar komt wel eens post voor en datgene wat er belangrijk uitziet stuur ik retour afzender...
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 21 februari 2012 @ 17:25:30 #6
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_108230562
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:18 schreef 3rdRock het volgende:

[..]

ik val niet onder de categorie rechtspersonen dus wat dat betreft niet. als natuurlijk persoon heb ik geen eigen bedrijf, geen werknemers en dus ook geen panden binnen mijn bedrijf, daar ik geen onderneming heb. het enige waar het voor mij persoonlijk om zou kunnen gaan is volgens mij het huis dat ik nog met mijn ex heb.

of evt vorige bewoners/bedrijfjes op dit adres. daar komt wel eens post voor en datgene wat er belangrijk uitziet stuur ik retour afzender...
Er staat dus 'Aan de bewoners van ...(adres)..', en niet jouw naam?

Evt even de BD bellen of dat voor jou is of voor de vorige bewoners.
pi_108230590
Dat laatste zal het wel zijn dan. Dat het over die vorige bewoners gaat.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:26:51 #8
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108230609
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Er staat dus 'Aan de bewoners van ...(adres)..', en niet jouw naam?

Evt even de BD bellen of dat voor jou is of voor de vorige bewoners.
er staat mijn naam op. anders had waarsch niet eens opengemaakt. sta nu in wacht bij de belastingtelefoon :)
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:29:19 #9
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108230686
heb inmiddels iemand aan de lijn die het 1 en ander nakijkt....

ik houd u op de hoogte :)
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:38:58 #10
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108230998
nou, de belastingtelefoon weet niets en het kantoor is niet meer te bereiken....

mocht iemand nog info over een derdenonderzoek hebben hoor ik dat graag en anders ga ik morgen nog maar even aan t bellen hoewel me dat heel slecht uitkomt...
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:05:12 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108231876
Ah, een derdenonderzoek. Je geeft aan dat er van een rechtspersoon geen sprake kan zijn. Rest natuurlijke persoon, zoals je aangeeft. Heb je toevallig iets ter beschikking gesteld in de zin van de inkomstenbelasting?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_108232111
Gokje:

Jij hebt ergens gewerkt. Netjes belastingaangifte gedaan en je baas niet (volledig).
Dan is er een mismatch en nu komen ze bij jou vragen of je daar gewerkt hebt en hoe lang?
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:16:20 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108232262
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:11 schreef GForceT1 het volgende:
Gokje:

Jij hebt ergens gewerkt. Netjes belastingaangifte gedaan en je baas niet (volledig).
Dan is er een mismatch en nu komen ze bij jou vragen of je daar gewerkt hebt en hoe lang?
Dat zal dan in het kader van je eigen aangifte of belastingplicht zijn. Zolang je niet administratieplichtig bent voor de AWR kan je ook niet geconfronteerd worden met een derdenonderzoek.

Wat wel kan is dat ze gegevens willen die bij jou thuisliggen en door de fiscus verlangd worden in het kader van een onderzoek bij iemand anders.

quote:
Artikel 48

1. De in artikel 47, eerste lid, onderdeel b, bedoelde verplichting geldt onverminderd voor een derde bij wie zich gegevensdragers bevinden van degene die gehouden is deze, of de inhoud daarvan, aan de inspecteur voor raadpleging beschikbaar te stellen.

2. De inspecteur stelt degene wiens gegevensdragers hij bij een derde voor raadpleging vordert, gelijktijdig hiervan in kennis.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:23:09 #14
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108232469
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:11 schreef GForceT1 het volgende:
Gokje:

ik werk al zo'n 6 jaar voor hetzelfde bedrijf. dan zou het toch vreemd zijn dat dat ineens het geval is? Lijkt me dan ook niet dat dat een derdenonderzoek zou zijn aangezien dat wel met mij te maken heeft? er staat overigens geen aangiftejaar in de brief.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:16 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat zal dan in het kader van je eigen aangifte of belastingplicht zijn. Zolang je niet administratieplichtig bent voor de AWR kan je ook niet geconfronteerd worden met een derdenonderzoek.

Wat wel kan is dat ze gegevens willen die bij jou thuisliggen en door de fiscus verlangd worden in het kader van een onderzoek bij iemand anders.

[..]

dat zou dus te maken kunnen hebben met evt vorige bewoners of bedrijfjes op dit adres? en wat als ik deze papieren niet heb omdat ik ze teruggestuurd/weggegooid/nooit ontvangen heb?
pi_108234840
Als ik die folder zo eens lees zou je ook als niet administratieplichtige een derdenonderzoek kunnen krijgen. Een verschil is alleen dat je in zo'n geval niet verplicht bent om informatie te verstrekken (wat je wel zou zijn als je administratieplichtige was).

Ik sluit niet uit dat jij iets opgegeven hebt, wat ze bij anderen niet tegenkomen in een aangifte, maar bij jou dus wel (mbt het huis, aftrekposten, alimentatie, inkomsten, voorheffingen), waarbij ze nu hopen dat jij daar nog wel bewijzen van hebt, en die (onverplicht) aan hen zou willen overhandigen. Om op die manier een bewijs te krijgen in een onderzoek naar een andere belastingplichtige.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 19:40:45 #16
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108235469
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:24 schreef frederik het volgende:
Als ik die folder zo eens lees zou je ook als niet administratieplichtige een derdenonderzoek kunnen krijgen. Een verschil is alleen dat je in zo'n geval niet verplicht bent om informatie te verstrekken (wat je wel zou zijn als je administratieplichtige was).

Ik sluit niet uit dat jij iets opgegeven hebt, wat ze bij anderen niet tegenkomen in een aangifte, maar bij jou dus wel (mbt het huis, aftrekposten, alimentatie, inkomsten, voorheffingen), waarbij ze nu hopen dat jij daar nog wel bewijzen van hebt, en die (onverplicht) aan hen zou willen overhandigen. Om op die manier een bewijs te krijgen in een onderzoek naar een andere belastingplichtige.
en zou dat dan om 2011 gaan of over 2010 of nog eerder? iig ben ik volgens mij niet administratieplichtig aangezien in geen ondernemer ben of ben geweest. heb alleen nog een huis met mn ex.

waarschijnlijk hoef ik me dus nergens druk om te maken?

iig iedereen bedankt voor de reacties en moeite!
pi_108236114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:40 schreef 3rdRock het volgende:

[..]

en zou dat dan om 2011 gaan of over 2010 of nog eerder? iig ben ik volgens mij niet administratieplichtig aangezien in geen ondernemer ben of ben geweest. heb alleen nog een huis met mn ex.

waarschijnlijk hoef ik me dus nergens druk om te maken?

iig iedereen bedankt voor de reacties en moeite!
Geen idee over welk jaar dat zou moeten zijn, en of het nav je eigen aangifte is is ook niet zeker (jij kunt bijvoorbeeld ook ergens als klant staan, met iets heel onlogisch in andermans boeken, en dat de belastingdienst nu hoopt dat jij bijvoorbeeld een garantiebewijs bewaard hebt wat als bewijs zou kunnen dienen, en ook daar is het bij een niet administratieplichtige voor de fiscus hopen op vrijwillige medewerking van jou, nee hebben ze, ja kunnen ze krijgen)
  donderdag 23 februari 2012 @ 08:16:53 #18
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108291073
nou, ik heb net maar even gebeld met de inspecteur die onderzoek komt doen. Hij heeft mij gezegd dat het niet om mij gaat, maar inderdaad om derden. Over wie of wat precies vertelt hij natuurlijk niet over de telefoon, maar ik hoef iig geen voorbereidingen te treffen maar ik moet gewoon wat vragen beantwoorden.

Ik heb inmiddels wel een vermoeden waar het om gaat en heb niet het idee dat ik me direct zorgen moet gaan maken.

Ik zorg er gewoon voor dat ik vanmiddag op tijd thuis ben, de boel een beetje opgeruimd heb en dan zien we wel wat er gebeurt.

Iedereen die reageerde in ieder geval bedankt voor de moeite en de tijd. Als ik er vanavond aan denk kom ik nog wel even het resultaat hier plaatsen. Wellicht dat een volgende die hiermee te maken krijgt er wat aan heeft :)

nogmaals bedankt allemaal!
pi_108291195
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 08:16 schreef 3rdRock het volgende:
Ik zorg er gewoon voor dat ik vanmiddag op tijd thuis ben, de boel een beetje opgeruimd heb en dan zien we wel wat er gebeurt.
Denk ook even aan c_/

S6 en ben benieuwd naar de samenvatting vanavond
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_108292211
En doe vandaag schoenen aan met klittebandsluiting. Schoenveters moet je immers inleveren bij de gevangenis, en hard wegrennen voor Bubba lukt niet goed met veterloze schoenen :D
  donderdag 23 februari 2012 @ 13:04:22 #21
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108299200
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 08:27 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Denk ook even aan c_/

S6 en ben benieuwd naar de samenvatting vanavond
ik kan de beste man hooguit hazelnootoploskoffie aanbieden. of thee :)

quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 09:36 schreef DonJames het volgende:
En doe vandaag schoenen aan met klittebandsluiting. Schoenveters moet je immers inleveren bij de gevangenis, en hard wegrennen voor Bubba lukt niet goed met veterloze schoenen :D
dat zijn de tips waar ik iets mee kan! ;)
  donderdag 23 februari 2012 @ 15:54:31 #22
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_108305339
nou, de beste man is ong 20 minuten binnen geweest en stelde vooral wat vragen over mijn huursituatie. ik vermoed dat het iets met mijn huisbaas te maken heeft gehad, maar het hoe en wat zegt de beste man natuurlijk niet.

het was dus eigenlijk niets bijzonders en ik heb me eigenlijk druk gemaakt om niets :')

iedereen bedankt!
  donderdag 23 februari 2012 @ 16:04:15 #23
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_108305756
Ik dacht al, TS reageert niet meer, de inspecteur heeft de pc in beslag genomen. :D
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_108311820
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 16:04 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ik dacht al, TS reageert niet meer, de inspecteur heeft de pc in beslag genomen. :D
eerder jouw bril :D
pi_108319843
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 09:36 schreef DonJames het volgende:
o|O _O- _O- _O-

Ik heb me ook laten vertellen dat je het beste BH's met beugels niet kunt aandoen. Voor de heren met de manboobs extreme...? >:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')