Ik heb mijn kinderen juist liever op een kdv dan structureel bij opa en oma. Nou is dat laatste ook geen optie bij ons vanwege de afstand, maar zelfs als ze dicht bij wonen. Ik wil niet dat opa en oma mijn kinderen ook echt opvoeden, die moeten lekker ongestraft kunnen verwennen e.d. En dat zou ik niet willen als ze vast een of meer dagen in de week voor ze zorgen. Bij af en toe oppassen of logeren kan dat wel.
Daarbij vind ik ook echt dat ze - als je een goed kdv hebt - veel leren op het kdv. Al genoemde dingen als samen spelen, dingen delen, op je beurt wachten, maar zeker ook op het gebied van taalvaardigheid bijvoorbeeld. Niet dat dat anders bij ons thuis een probleem zou zijn, maar ik ken bijvoorbeeld lang niet zo veel liedjes als de leidsters op het kdv

. En de peuter leert er bijvoorbeeld ook kleine keuzes maken. Daar beginnen ze mee bij de dreumesen, dus vanaf 1 jaar. Kiezen tussen pindakaas en appelstroop op brood, en ze hebben voor alle liedjes geplastificeerde kaarten met plaatjes erop, en elk kindje mag dan uit twee kaarten kiezen welk liedje het wil zingen als ze in de kring zitten. Natuurlijk kun je dat thuis ook aanleren, maar wij werken nou eenmaal allebei, dus dat is niet aan de orde. En mijn (schoon)ouders zie ik dat soort dingen niet doen, die nemen kleine kinderen alles uit handen.