Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste anderhalf jaar is voor mij 1 grote A-ha! erlebniss, en gaandeweg kom ik erachter dat er wellicht meer "mis" met me is dan dat ik waardeer. Ik functioneer normaal, maar lijk druk nodig te hebben om goed te presteren, kan me anders nauwelijks tot taken zetten en concentreren. Afwassen doe ik tien minuten voor er visite komt, huiswerk altijd op het laatste moment en ook opdrachten het liefst in 1 rits achter elkaar.
Chaos is mijn element, ik spring makkelijk in mijn hoofd van de hak op de tak terwijl dit voor anderen niet altijd te merken is.
Ik werk met autisten (oa) en ik weet dat ik daar teveel inlevingsvermogen voor bezit. Ook asperger is mij een geval te zwaar. Maar ik denk wel dat er IETS is, en ik wil graag tools ontwikkelen, desnoods medicatie nemen, om meer grip op mijn leven te krijgen.
Als iemand tips heeft, hoor ik die graag.
Ooit, in een grijs verleden, ben ik getest omdat ik in het basisonderwijs (Montessori) een docent had die dacht dat ik MAVO, met enige moeite HAVO kon doen, tot ik mijn entree-toets retour kreeg in groep 7 waar een HAVO/VWO advies uitrolde. Mijn ouders waren het hier niet mee eens en hebben me toen laten testen en hebben me remedial teaching laten ondergaan met een klein beetje effect.
In deze test werd het vermoeden uitgesproken dat ik mogelijk ADD zou hebben als ik het goed onthouden heb (voor het laatst in 2004 gelezen), dus vandaar dat ik hier post.
Ik heb zodra ik kon lezen vooral boeken verslonden op de basisschool en ondanks aansturen van docenten ook "werkjes" af te werken bleef ik dit doen. Ik teerde vooral op mijn algemene kennis en dingen die ik al gaande oppikte, dit ging zo door tot 4 VWO waar ik twee keer ben blijven hangen uit totaal gebrek aan motivatie, depressiviteit en het idee nu echt ineens een inhaalslag te moeten maken.
Als ik nu kijk naar het volgende lijstje, dan herken ik een hoop, doch met enige nuance.
- Emotionele wisselingen: soms, maar kan ook dagen nagenoeg apatisch zijn en dan een goede dag hebben, of juist de hele dag opgewekt tot ik thuis kom.
- Chaotisch / Vergeetachtig: check. Ik ben de laatste twee maanden drie keer mijn sleutels vergeten terwijl ik al buiten stond, ik vergeet waar dingen liggen als ik ze niet op een vaste plek terugleg (ben ik vol op mee bezig)
- Trekt zich graag terug: ik kan prima op mijzelf zijn maar heb dan moeite mijn eigen doelen te behalen/ergens aan beginnen en af te maken. Ik kan mij prima alleen vermaken, vind rust prettig maar ga chaos niet uit de weg. Ik ben woonbegeleider op een beschermde woonvorm en zoek daar vooral ook gezelligheid op of zorg dat mensen dat zelf ook doen. Ik heb wel duidelijk behoefte aan eigen tijd, een uurtje per dag op zijn minst dat niemand iets aan mij vraagt en dat ik gewoon even mijn interesses af kan gaan op internet, een spelletje kan spelen of even domweg tot rust komen.
- Kan ergens volledig in opgaan: check. Als ik een boek interessant vind of een onderwerp aanboor dan kunnen grote delen van de wereld vergaan voor ik het opmerk. Als ik eenmaal aan iets begin waar ik met een doel voor ben gaan zitten, verlies ik oog op tijd.
- Grote passie bij interesse: ik ben een nerd en ik ben er trots op. Ik ben informatieverslaafd, heb een brede interesse maar vooral film, geschiedenis, games en science fiction/fantasy blijven makkelijk hangen. Ik kan je uitleggen wat de link tussen een Middeleeuws harnas en het science fiction monster Predator is, ik kan feiten opdissen waar anderen stijl van achterover slaan zonder actief na te moeten denken en ik kan door middel van annekdotes dergelijke informatie in mijn dagelijks leven gebruiken.
- Een groot voorstellingsvermogen: vertel mij een verhaal en ik heb de film voor je klaar.
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken: Hoewel het niet aan mijn gezicht is af te lezen (of zoals een leidinggevende ooit zei in een beoordeling: bij Nol zie je niets aan zijn gezicht, tenzij halverwege het gesprek ineens een mondhoek omhoog gaat, hoe hij over dingen denkt.), voel ik wel degelijk met mensen mee. Ik denk mee, kan me goed inleven, weet veel dingen goed aan te voelen en prik makkelijk door sociaal wenselijk gedrag heen indien dit niet oprecht is. Ik vind dat iedereen een kans verdient ook al verknal je het volledig. Wel de kanttekening: hoe dichter iemand bij mij lijkt te staan, hoe lastiger ik het vind iemand in te schatten.
- Veel creatief talent: check, ik kan aardig tekenen, kan boetseren, ben graag bezig met ontwerpen en om me te concentreren op hetgeen er gezegd wordt en wakker te blijven tijdens vergaderingen zit ik vaak te schetsen met mijn ene hersenhelft terwijl de andere als een spons op probeert te slaan wat er verteld wordt. Wel doe ik hier naar eigen wens te weinig mee, maar dat kan met het volgende punt te maken hebben.
- Assertief maar onzeker over zich zelf: het is zoveel makkelijker om voor een ander te denken dan voor jezelf. Ik kan prima opkomen voor mijzelf op basis van logica, maar gevoelsmatig vind ik het lastiger. Ik vertrouw ook niet volledig op mijn waarneming, kunde of durf geen fouten te maken waardoor ik soms zelfs nergens aan begin of al snel mijn poging staak. Persoonlijke quote: verwar mijn onzekerheid niet met arrogantie. Waarmee ik bedoel dat ik vragen stel omdat ik het echt niet zeker weet en door lastige vragen te stellen voor mij afbaken wat er gewenst wordt.
- Heeft Humor / intelligent:

me dunkt.
- Blijft op de achtergrond: Soms, vaak, ik weet niet. Ik ben brutaal genoeg om me als een rol ergens op te storten, het presenteren van een filmpje of een veiling aan elkaar praten. Ik heb hierin wel een enorme groei meegemaakt de laatste tien jaar, maar vind het soms nog wel lastig om als een Don Chaot de buhne te nemen als ik niet weet wat men van mij denkt en ik mezelf even bloot moet geven.
- Laat alles wachten tot het laatste moment: dit had ik al benoemd (that's a first) maar ik lijk alleen te functioneren met (enige) druk. Alsof ik dan helderder kan denken, gestructureerder kan werken.
- Altijd ver vooruit aan het denken: als -> dan. Veel. Maar ik overzie ook niet alles. Ik kijk eerlijk gezegd niet veel verder dan enkele maanden, of wil hier niet aan denken, ik pieker al genoeg.
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig: ware reputatie opgebouwd op de middelbare school door gewoon hele pauzes midden in een gang te staan en weg te dromen. Soms droom ik nog wel eens weg, maar dan ontspoort mijn gedachtetrein ook behoorlijk en moet ik me focussen weer het gesprek in te komen. Druk druk druk in de bovenkamer.
- Probleem oplossend: stront aan de knikker is, net als chaos, mijn element. Slinger shit op me af en ik zoek en bedenk oplossingen. Dat kan op korte termijn, structureel, vanuit de basis of op symptoomniveau. Wel kan ik me daarin verliezen en maak dan meer tijd vuil aan een dergelijke oplossing dan strict noodzakelijk, maar dit wordt door zijn volledigheid dan weer enorm gewaardeerd door derden.
- TV of radio staat altijd aan: radio/muziek aan, graag. Soms werkt dit overigens wel averechts, maar ik ben vaak met meerdere dingen tegelijk. Het voordeel aan (zware, regelmatige muziek, triggerfinger, queens of the stoneage, korn, dat soort shit of juist dampende electronische muziek zorgen er voor dat mijn hersenen minder alle richtingen in spatten maar meer één richting in lijken te kunnen werken.
- Concentratieproblemen / snel afgeleid: Ja. Maar ben hier wel veel beter in. Zie wel dingen snel gebeuren, hoor geluiden vaak als eerste, kan soms moeilijk lang aan een stuk werken aan een opdracht zonder tig keer tussendoor iets anders te doen tenzij ik me er heel erg op richt en me afzonder van andere impulsen.
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie: faalangst, gebrek aan motivatie, niet gefocust genoeg ondanks wens/ambitie? Ik weet niet waar het aan ligt, maar het klinkt me bekend in de oren.
- Te veel gedachten / filosofisch: Amen. Eindeloze gesprekken en gedachtestromen. Angsten, ambities, niets in daden om kunnen zetten
- Perfectionistisch in contrast met chaos: reeds voldoende benoemd.
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat: Ja. Verlies zicht op tijd, raak afgeleid of moet, associatief aan iets anders denken waardoor ik afwezig ben. Te laat komen was legendarisch bij mij, nu ben ik, mede door strenge vorige werkgever, in de regel meer op tijd dan al mijn vrienden.
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen: ik vraag vaak om verduidelijking, concretisering. Ben eigengereid en niet te beroerd dit uit te spreken. Befehl ist befehl is mij onbekend, altijd blijven denken.
- Voelt zich regelmatig overspoelt: met? emoties? gedachten? Wel een periode gehad dat ik op de middelbare school in tranen met mijn moeder bij mijn docent natuurkunde zat, een zak van een vent, waarin ik het niet beter kon verwoorden dat ik het gevoel had "vol" te zitten en dat ik het niet meer kon plaatsen, terwijl ik sindsdien weer een shitload heb opgenomen aan (nutteloze) informatie.
- Moeilijkheden bij het afwerken van details. Soms. Ik kan heel gericht werken en tegen het einde het meer af willen hebben dan het goed af te hebben. Ik wordt hier wel steeds beter in en forceer mijzelf meer tijd te nemen, des noods op een ander moment.
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren: benoemd.
- Gaat opruim klusjes uit de weg: soms. Thuis vooral, maar het aanleren van rituelen scheelt daarin. Mezelf er toe zetten en bepaalde dingen gewoon doen. Het gaat me steeds beter af.
- Visueel / autodidactisch: fuck ja. Ik pak dingen snel op, in traditionele scholing loop ik OF mijlen achter, OF ik pak stof dermate snel op dat ik al snel mentaal duimen zit te draaien. Continuiteit is daarin lastig aan te brengen. Heel vervelend.
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis: Eigen structuur wat betreft rekenen, maar over het algemeen kom ik aardig uit. Hoofdrekenen is te trainen, maar blijft een aandachtskindje.
- Gevoelig voor verslaving: Oei. Ik kan uren achtereen gamen (impulsen, impulsen, impulsen!), kan me tegen de verveling in rondklikken op internet zonder iets productiefs met mijn tijd achter het scherm te doen terwijl ik dit wel wil, ik kan zeer stevig drank in nemen maar doe dit sporadisch heden ten dagen.
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie: ja, maar sla altijd de brug ertussen want weet de theorie vaak beter te leren aan de hand van praktijkvoorbeelden/-situaties.
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal: Ja.
- Kan logica waarderen: Absoluut. Onlangs van een collega feedback gekregen op het een en ander, aan de hand van voorbeelden en opvattingen en de door ons gebruikte methodiek besproken. Daarbij wel de parallel getrokken met een soortgelijke situatie die zij had waarbij haar handelen wel goed zou zijn, terwijl er minimaal verschil in zat in mijn ogen. Dit mes snijdt aan twee kanten.
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken: ik heb 4 goede vrienden, kan makkelijk contact maken met nieuwe mensen maar vind dit lastiger te onderhouden en me daarvoor in te zetten hoewel de wens er wel is meer contact te maken.
Jeetje wat een lap tekst. Uitprinten en mee naar de hulpverlener nemen tzt denk ik

.