Op woensdag 1 augustus 2012 12:47 schreef Mylene het volgende:Superjumbo A380 in achtertuin KLM
EMIRATES HEEFT PRIMEUR SCHIPHOL
door WOUTER VAN BERGEN
DUBAI/AMSTERDAM – In Londen landt hij al dagelijks, net als in Frankfurt, in Parijs, in Rome en zelfs in München en Manchester. Vanaf vandaag schaart ook Schiphol zich in het rijtje van vaste bestemmingen voor ’s werelds grootste lijnvliegtuig, de Airbus A380. Om half twee maakt de gigant zijn debuut voor luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai op de Amsterdamse luchthaven.
Hoewel het niet de eerste keer is dat de A380 op Schiphol te bewonderen valt, komt het toestel nu voor het eerst als een blijvertje. Twee jaar geleden vereerde vliegtuigbouwer Airbus Schiphol al met een eenmalig bezoek van zijn grootste verkeerstoestel, onder de warme belangstelling van honderden vliegtuigspotters en duizenden dagjesmensen. Ook vandaag verwacht Schiphol zo’n toeloop van nieuwsgierigen om de joekel te verwelkomen.
Maar niet iedereen zal applaudisseren als ’s werelds grootste passagiersvliegtuig zijn lijnvluchtdebuut maakt op Schiphol. KLM-topman Peter Hartman sprak begin dit jaar zijn onbegrip uit over de medewerking van Schiphol aan de komst van de Arabische superjumbo. Volgens Hartman zou de vaste verbinding met de A380 tussen Schiphol en Dubai niet levensvatbaar zijn en bovendien slecht voor de Nederlandse economie, omdat die passagiers vanaf Schiphol weg zou trekken.
Of Emirates de gigant vol zal krijgen, waar KLM met zijn enorme netwerk van aanvoerlijnen op Schiphol tot de conclusie kwam dat de aanschaf van de A380 niet zou lonen? „Wacht maar af”, lacht Emirates-president Tim Clark. „Als je kijkt hoe de passagiersaantallen zich hebben ontwikkeld sinds we in 2010 met een Boeing 777 op Schiphol zijn gaan vliegen, dan kun je zien dat het geen probleem zal zijn”, zegt hij. Dat is het nergens, volgens Clark. „Overal waar we met de A380 beginnen, zit het toestel binnen de kortste keren vol. En de helft van de mensen komt speciaal voor de A380. Voor ons is het een no-brainer .”
Dat KLM zich zorgen maakt over de grote passagiersstofzuiger, die vanaf vandaag dagelijks zijn thuismarkt zal aandoen, is dus niet onterecht. Maar de impact van het toestel moet ook niet worden overdreven, vindt Jan Veldhuis, luchtvaartconsultant van SEO Economisch Onderzoek. De extra capaciteit die erbij komt op Schiphol door de Boeing 777’s te vervangen door de A380, is ruim 160 stoelen per dag: ongeveer 1 vlucht met een Boeing 737. „Economisch gezien dus niet iets om vreselijk opgewonden over te doen.”
Leuk is het echter niet voor KLM dat passagiers zal zien weglopen, zegt Veldhuis. „Als iedere dag 150 passagiers meer voor Emirates kiezen, dan is dat in een jaar samen wel degelijk een aanzienlijk aantal betalende passagiers die andere maatschappijen moeten missen”, denkt Veldhuis. „Waar de A380 verschijnt, daar leveren de bestaande grote spelers wat marktaandeel in. Inderdaad niet leuk voor de KLM, maar het is wel onderdeel van de concurrentiestrijd die hoe dan ook gaande is.”
Toch wordt Emirates wel degelijk gezien als een bedreiging voor Europese maatschappijen als KLM. De maatschappij bouwt met miljarden oliedollars aan een vloot die uiteindelijk 90 A380’s moet tellen, plus 160 ook al niet kleine Boeing 777’s, waarmee het via de enorme thuishaven in Dubai gigantische passagiersstromen tussen Europa, Amerika en Azië en de Pacific wil bedienen. Met hun strategie: het oppikken van passagiers in andere markten om op de eigen thuishaven te laten overstappen, speelt Emirates hetzelfde spelletje waarmee KLM groot is geworden. Het verschil is wel dat Emirates dat doet dat op een veel grotere schaal en precies op de routes waar de komende jaren de meeste groei wordt verwacht: de verbindingen met Azië en de Pacific.
KLM heeft volgens Veldhuis gelijk dat het de A380 niet heeft aangeschaft en in de toekomst vooral investeert in kleinere zuinige langeafstandstoestellen als de Boeing 787 Dreamliner. „Het is beter om met een groter aantal kleinere vliegtuigen mensen rechtstreeks, dus zonder overstap, naar hun bestemming te brengen. Dat is altijd te prefereren, want zo kun je meer markten direct bedienen.”
Maar met die strategie zal KLM wel steeds meer rekening moeten houden met buitenlandse concurrentie die het met grote toestellen op zijn klanten heeft voorzien. Emirates is met de inzet van een A380 nog niet klaar, zegt Clark. „Ik denk dat we binnen twaalf maanden nog een tweede dagelijkse vlucht op Schiphol openen. Misschien met de A380, maar het kan ook een Boeing 777 worden”, zegt hij.
Nieuwe kapers op de kust dienen zich aan. Ook China Southern, partner van KLM in de Skyteam alliantie, en Malaysia Airlines hebben Schiphol laten weten belangstelling te hebben lijndiensten te beginnen met de A380.
bron