abonnement Unibet Coolblue
pi_108101401


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_108101420
quote:
17 februari 2012

Numerus fixus geneeskunde afgeschaft

De numerus fixus voor de geneeskundeopleiding verdwijnt en de loting wordt afgeschaft. Dat heeft het kabinet vanmiddag besloten.

beeld: Thinkstock
Het aantal bekostigde opleidingsplaatsen zal daardoor stijgen met ruim 800. Het komend studiejaar zullen al 200 studenten meer tot de opleiding geneeskunde worden toegelaten. Deze studenten komen uit de zij-instroom, zoals studenten biomedische wetenschappen. Bij de medische vervolgopleidingen komen er dit jaar ten minste 300 opleidingsplaatsen bij. Verder zijn er 300 plekken beschikbaar om master verpleegkundigen op te leiden. Dit is een verdubbeling van vorig jaar.

Het kabinet wil door meer opleidingsplaatsen de toenemende vraag naar zorg door de vergrijzing opvangen. Dit hoopt het kabinet te doen door de loting af te schaffen. In plaats daarvan komt decentrale selectie. Voortaan moeten medische faculteiten bij alle studenten behalve naar examencijfers ook kijken naar motivatie, overige talenten en ervaringen. Dit draagt bij aan de selectie van studenten die minder uitvallen, hogere cijfers halen tijdens de coschappen en meer doen aan extracurriculaire activiteiten. De selectie is dus meer gericht op kwaliteit en motivatie.

De overheid financiert nu 3050 plaatsen voor studenten geneeskunde, maar universiteiten hebben de vrijheid meer studenten toe te laten.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_108101588
Lijkt me een goede beslissing ^O^

Die loting sloeg nergens op.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_108102079
EIN
DE
LIJK
I feel kinda Locrian today
pi_108102387
mooi, die loting was toch een schijtsysteem.

Bedankt dat je een topic opende, ik heb geen idee hoe dat moet met openingspost enzo. Hoe kom je op die wiki eigenlijk? Ik zie dat mijn naam niet in de lijst staat
pi_108102461
Ik hoorde dat onze afdeling Onderwijszaken oprecht offertes aan het aanvragen was om een extra ring op de grootste collegezaal te laten zetten :')
pi_108102534
Lol.. weg is alle nut van doorstroommogelijkheden vanuit WO medische biologie. :')
pi_108109467
He,hoe zit het nu dan? Ik wil komend jaar geneeskunde gaan studeren en heb al meegedaan met de de decentrale selectie. Gaat dat dan opnieuw komen? Ook staat bij mij bij studielink dat ik nog meedoe met de loting. Het gaat hier om de vu.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het zit?
pi_108109514
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 09:29 schreef Maarten302 het volgende:
He,hoe zit het nu dan? Ik wil komend jaar geneeskunde gaan studeren en heb al meegedaan met de de decentrale selectie. Gaat dat dan opnieuw komen? Ook staat bij mij bij studielink dat ik nog meedoe met de loting. Het gaat hier om de vu.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het zit?
Het kabinet heeft gisteren dat besluit genomen. Je moet even geduld hebben totdat alle details zijn uitgewerkt. De extra plaatsen in studiejaar 2012-2013 zijn voor zij-instromers, dus decentrale selectie en loting zal dit jaar nog onveranderd blijven.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 11:04:39 #10
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_108110656
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 23:02 schreef starla het volgende:
EIN
DE
LIJK
Dat weet je helemaal nog niet. Want wat komt er voor in de plaats? Willekeur van de uni's over wie ze wel en niet willen hebben, dat wordt feest dus...
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 18 februari 2012 @ 11:05:14 #11
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_108110671
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 22:48 schreef MaxC het volgende:

[..]

bron??
!!! Go 49-ers !!!
pi_108110777
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dat weet je helemaal nog niet.
Dat weet ik wel, want dat is namelijk mijn mening; dat loting huilen met de pet op is.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 18 februari 2012 @ 11:16:45 #13
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_108110887
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:10 schreef starla het volgende:

[..]

Dat weet ik wel, want dat is namelijk mijn mening; dat loting huilen met de pet op is.
Lees eerst even voordat je rare dingen post... :P
!!! Go 49-ers !!!
pi_108110960
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Lees eerst even voordat je rare dingen post... :P
Gast, waar heb je het over? Dat is retorisch...dus voel je aub niet verplicht te antwoorden...
I feel kinda Locrian today
pi_108111074
Maar goed, veel meer studenten kúnnen er gewoon niet bij omdat er simpelweg geen plek is. Vooral met de coschappen, er is nu al moeite om alle co-assistenten een goede plek te kunnen bieden. Vooral bij huisartsgeneeskunde en de kleine coschappen..
Shine bright like a diamond.
pi_108111148
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:25 schreef June. het volgende:
Maar goed, veel meer studenten kúnnen er gewoon niet bij omdat er simpelweg geen plek is. Vooral met de coschappen, er is nu al moeite om alle co-assistenten een goede plek te kunnen bieden. Vooral bij huisartsgeneeskunde en de kleine coschappen..
Maar van de kleine coschappen snap ik gewoon niet waarom er maar zo weinig affiliatiecontracten zijn. In Doetinchem en Tilburg werken toch zeker ook dermatologen en oogartsen?

25 studenten extra is trouwens ook voor ons blok best weer een belasting, maar eens kijken hoe we dat gaan opvangen.
pi_108111160
Vooral dit:
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:25 schreef June. het volgende:
Maar goed, veel meer studenten kúnnen er gewoon niet bij omdat er simpelweg geen plek is. Vooral met de coschappen, er is nu al moeite om alle co-assistenten een goede plek te kunnen bieden. Vooral bij huisartsgeneeskunde en de kleine coschappen..
Maar goed, dat is weer problemen voor later natuurijk :') Daarnaast werkte loting prima toen er nog "maar" 5000-6000 inschrijvingen waren. Nu is het door de vele inschrijvingen inderdaad onredelijk geworden.

Al denk ik dat al die duizenden brieven inlezen ook niet je van het is :)
pi_108111220
Ben benieuwd wat wij in Nijmegen aan decentrale selectie gaan doen. Nu is dat alleen open voor mensen die dat jaar eindexamen VWO doen, maar dat lijkt me niet meer houdbaar nu we zelf alle studenten moeten selecteren.
pi_108111414
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:28 schreef elby1988 het volgende:
Vooral dit:

[..]

Maar goed, dat is weer problemen voor later natuurijk :') Daarnaast werkte loting prima toen er nog "maar" 5000-6000 inschrijvingen waren. Nu is het door de vele inschrijvingen inderdaad onredelijk geworden.

Al denk ik dat al die duizenden brieven inlezen ook niet je van het is :)
Ik denk ook wel dat de decentrale selectie beter is, maar het kost natuurlijk wel veel meer tijd én geld als we alle deelnemers moeten selecteren. En door de loting af te schaffen betekent natuurlijk niet dat iedereen ineens Geneeskunde kan gaan studeren. Er zullen altijd mensen teleurgesteld worden.
Shine bright like a diamond.
pi_108111452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 23:11 schreef samthegreat5 het volgende:
Lol.. weg is alle nut van doorstroommogelijkheden vanuit WO medische biologie. :')
In Nijmegen konden BMW studenten eigenlijk vrij makkelijk doorstromen naar Geneeskunde. Het enige wat je hoefde te doen was een brief schrijven et voilá. Maar volgens mij is dat ook afgeschaft sinds een jaar.
Shine bright like a diamond.
pi_108111535
En het punt is wel dat eindexamencijfers best een mooie manier van selecteren is. Er is in ieder geval voldoende evidence dat hoge eindexamencijfers correleren met studiesucces. Ik verwacht eigenlijk wel dat de WHW wordt aangepast zodat decentrale selectie ook op basis van eindexamencijfers mag.
pi_108111569
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:25 schreef June. het volgende:
Maar goed, veel meer studenten kúnnen er gewoon niet bij omdat er simpelweg geen plek is. Vooral met de coschappen, er is nu al moeite om alle co-assistenten een goede plek te kunnen bieden. Vooral bij huisartsgeneeskunde en de kleine coschappen..
Dit ja. Ik juich het concept van decentrale selectie goed (beter systeem dan loting) maar niet dat er ook extra opleidingsplaatsen komen. Daar is gewoon niet genoeg capaciteit voor. Ik denk dat er een moeilijke tijd aanbreekt voor (aankomende) geneeskunde studenten. Want als je nu jaren moet wachten kun je ook niet meer zomaar wat anders studeren en dan switchen ivm langstudeerboetes
pi_108111623
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:25 schreef June. het volgende:
Maar goed, veel meer studenten kúnnen er gewoon niet bij omdat er simpelweg geen plek is. Vooral met de coschappen, er is nu al moeite om alle co-assistenten een goede plek te kunnen bieden. Vooral bij huisartsgeneeskunde en de kleine coschappen..
Bij ons zijn vooral de grotere verplichte coschappen echt te druk. Bijvoorbeeld gynaecologie, kinder, psychiatrie zitten in het UMCG veel te veel tegelijk op één afdeling
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_108111647
En waarschijnlijk hebben mensen met een P in WO (medische) biologie sowieso instant een plaats vanwege de grote voorkennis. En in Nijmegen is 50% of meer van de studie biologie: ''uitgeloot-voor-geneeskunde-mensen''.
pi_108111668
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 11:44 schreef dotKoen het volgende:
En het punt is wel dat eindexamencijfers best een mooie manier van selecteren is. Er is in ieder geval voldoende evidence dat hoge eindexamencijfers correleren met studiesucces. Ik verwacht eigenlijk wel dat de WHW wordt aangepast zodat decentrale selectie ook op basis van eindexamencijfers mag.
.

Ik vind dat cijfers niet alles zeggen en dus niet doorslaggevend zijn. Ik kwam met een 6,7 gemiddeld van het vwo en sta nu cum laude voor mijn coschappen (waarvan ik nu 3/4 heb gedaan)

Dus tenzij ik ergens de afgelopen jaren een hersentransplantatie ofzo heb ondergaan... En anders zijn cijfers maar een beperkte weergave van de werkelijkheid
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')