abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108041544
Momenteel rijd ik in een auto (VW Polo) die beschikbaar is gesteld door mijn werkgever. Ook prive rijd ik hier in.

De auto is aangeschaft op basis van financial lease en staat op naam van het bedrijf.

Zelf draag ik, behalve tankkosten, niets bij. Geen verzekering, geen wegenbelasting, geen onderhoud... Ook wordt er geen bijtelling verrekend. Op mijn loonstrook kan ik in ieder geval niets terug vinden.

Mijn werkgever geeft als reactie: ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, zoek het zelf maar uit, wees blij dat je een auto hebt :)

Lekker handig!

Nu is natuurlijk weer de tijd gekomen van de belastingaangifte en ik vraag ik mij af wat te doen. Moet ik dit wel of niet opgeven? En bestaat er de mogelijkheid om bij de belastingdienst aan te geven de eventuele bijtelling maandelijks te verrekenen? Of loopt dit normaliter via de werkgever?

Hopelijk hebben jullie een antwoord!
- Vreemde ogen dwingen -
pi_108041672
De werkgever is verantwoordelijk voor de inhouding.
Dus met een "ik weet niet hoe het moet, wees blij dat.." daar komt hij niet zo 1 2 3 mee weg.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 16 februari 2012 @ 12:46:55 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_108041761
Een auto van de zaak wordt door de fiscus gezien als loon (althans voor het forfaitaire percentage dan) en je werkgever dient dit dan ook op te nemen in de salarisberekening.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_108041828
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:39 schreef Piplodokie het volgende:
Mijn werkgever geeft als reactie: ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, zoek het zelf maar uit, wees blij dat je een auto hebt :)
:')

Ik hoop dat hij over het algemeen wat normalere antwoorden produceert?

Als je werkgever dit niet meeneemt in de salarisverwerking houdt dat niet in dat je niet hoeft te betalen.
pi_108043433
Heb je zelf geen lease contract?

Ik ben heel erg benieuwd hoe jouw werkgever het aan de belastingdienst gaat uitleggen als ze er achterkomen.

Als de auto gewoon op de zaak zou staan en voor zakelijk ritten (buiten woon-werk verkeer) dan kan ik er nog inkomen dat je als werknemer qua vergoeding er niets mee te maken hebt. Ik zit dan wel vraagtekens bij de tankkosten die je af moet dragen aan je werkgever.
pi_108050951
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 12:49 schreef CutCake het volgende:

[..]

:')

Ik hoop dat hij over het algemeen wat normalere antwoorden produceert?

Meestal wel hoor, maar hij 'houdt zich niet bezig met futiliteiten'.
Dus...

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:46 schreef Keiichi het volgende:
Heb je zelf geen lease contract?

Nee.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 13:46 schreef Keiichi het volgende:

Ik ben heel erg benieuwd hoe jouw werkgever het aan de belastingdienst gaat uitleggen als ze er achterkomen.

Als de auto gewoon op de zaak zou staan en voor zakelijk ritten (buiten woon-werk verkeer) dan kan ik er nog inkomen dat je als werknemer qua vergoeding er niets mee te maken hebt. Ik zit dan wel vraagtekens bij de tankkosten die je af moet dragen aan je werkgever.
Ik rijd er dus dagelijks in, ga er mee op vakantie, etc. Tankkosten draag ik niet af, die betaal ik gewoon met mijn eigen bankpas en daarvoor is verder ook niets geregeld...

Hoe dan ook: bedankt voor jullie antwoorden. Actie van mijn kant is noodzakelijk blijkt wel. Zal eens informeren bij de parttime administratiedame; of zij het eens wil uitzoeken.
Maar waarschijnlijk weet ze er niets van. Mijn werkgever is niet zo van het delen van informatie. Ik ben ook de enige van 13 met een auto van de zaak...
- Vreemde ogen dwingen -
pi_108051228
Dat gaat je knaken kosten denk.
pi_108051577
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 18:14 schreef Scorpie het volgende:
TS kán het niet eens in z'n aangifte opnemen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 16 februari 2012 @ 18:58:33 #9
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108052688
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 18:14 schreef Scorpie het volgende:
Neuh. Hij heeft gewoon een auto in bruikleen. Hij betaalt zelf z'n brandstof. Daarnaast is er geen leasecontract.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_108052980
Als het niet op de jaaropgave staat, dan is er geen bijtelling. Dat is niet zo moeilijk.
Wel een rare zaak; jij hebt een auto van het bedrijf in gebruik en betaald zelf de benzine? Of hoef je nooit ergens voor werk heen met de auto? Woon-werk is niet privé en hoeft de werkgever dus niet te betalen.
Als jij een auto ter beschikking hebt, niet of nauwelijks zakelijk hoeft te rijden en niks op de jaaropgave hebt staan, dan hield ik lekker mijn mond. Gratis kachelen, alleen benzine, dat willen we allemaal wel.
pi_108053200
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 18:02 schreef Piplodokie het volgende:
Ik ben ook de enige van 13 met een auto van de zaak...
Dat geloof ik direct ... ik ken verder ook geen 13-jarigen met een leasebak onder de kont :')
  donderdag 16 februari 2012 @ 19:18:07 #12
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_108053374
Als je niks ondertekend hebt, er geen duidelijke afspraken op papier vastgelegd zijn, je eigen benzine moet betalen, en je werkgever zegt dat je het zelf uit moet zoeken, denk ik dat je het bij deze gedaan hebt.

Jouw werkgever is hier behoorlijk laks mee geweest en mag hiervoor gaan dokken. Maar blijkbaar vind hij dat niet zo erg
zo goed..?
pi_108053766
quote:
10s.gif Op donderdag 16 februari 2012 19:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat geloof ik direct ... ik ken verder ook geen 13-jarigen met een leasebak onder de kont :')
LOL

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 19:18 schreef Diepvriez het volgende:
Als je niks ondertekend hebt, er geen duidelijke afspraken op papier vastgelegd zijn, je eigen benzine moet betalen, en je werkgever zegt dat je het zelf uit moet zoeken, denk ik dat je het bij deze gedaan hebt.

Jouw werkgever is hier behoorlijk laks mee geweest en mag hiervoor gaan dokken. Maar blijkbaar vind hij dat niet zo erg
Hij is met meer laks. Ik krijg ook nog steeds ¤121 km vergoeding van toen ik nog in mn eigen auto reed... :)
- Vreemde ogen dwingen -
pi_108054281
Ik zou alvast beginnen met sparen, 80¤ als het een bluemotion is.
.
pi_108054815
Hoe lang rijd je er al mee?
Facts don't care about your feelings
pi_108055573
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 19:42 schreef Fer het volgende:
Ik zou alvast beginnen met sparen, 80¤ als het een bluemotion is.
Eigen bijdrage in de autokosten kan weer verrekend worden met de bijtelling.

ALLE bonnetjes van het tanken en andere kosten die jij voor de auto maakt zoals parkeergeld, fles olie of ruitensproeiervloeistof, wasstraat e.d. dus heel goed bewaren.

Als de werkgever of belastingdienst dan om de hoek komt kijken met (een naheffing van) de bijtelling, dan kun jij er in elk geval voor zorgen dat de schade voor jou beperkt blijft of zelfs helemaal wegvalt. Afhankelijk van hoeveel euro's je intussen zelf al gespendeerd hebt aan benzine en andere kosten.
pi_108055589
Betaal je trouwens alle brandstofkosten of alleen hetgeen je prive rijdt?
Hoop dat je wel je tankbonnetjes goed bewaard hebt, dit mag je namelijk weer aftrekken van de bijtelling.
pi_108055872
Rijd er nu een half jaar in.. Dat van die bonnetjes is nieuw voor me. Zal maar eens beginnen met sparen dan!
- Vreemde ogen dwingen -
pi_108056241
Het is ook nieuw voor ons hoor.

Meestal is een leaseauto met bijtelling op de loonstrook, verklaring wel/niet eigen gebruik en tankpas.
.
pi_108056459
Hmm wat waarschijnlijk gebeuren zal:

TS wordt gefilmd als ie de grens over rijdt of op zondag naar ikea gaat, vervolgens zal de belastingdienst een verklaring vragen aan werkgever waarom die auto daar reed. Werkgever kan geen kilometer registratie overleggen, de belasting dienst gaat dus uit van prive-gebruik.

Wat gebeurt er dan, in principe is naam van TS nog niet gebeurt.
.
pi_108057296
De werkgever mag dan een naheffingsaanslag gaan betalen, plus nog een fikse boete (ik vermoed zo'n 100%; deze regelgeving mag voor iedere werkgever voldoende duidelijk zijn). De fiscus zal niets gaan verhalen op de werknemer, de werkgever is immers volledig aansprakelijk voor de inhouding.

Wel kan de werkgever gaan proberen de naheffing bij de jou te verhalen. Wat de kans is dat dit succesvol is weet ik niet, maar het geeft in ieder geval behoorlijk wat geouwehoer met je werkgever.
pi_108057305
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 20:29 schreef Fer het volgende:

Wat gebeurt er dan, in principe is naam van TS nog niet gebeurt.
Que?
pi_108057874
Tja iemand moet gaan dokken. De werkgever zit hier duidelijk fout door de auto niet aan te geven dus daar zal de fiscus z'n geld halen. Maar in principe heeft de werknemer ook geen kilometeradministratie bijgehouden terwijl de auto wel privé gebruikt wordt.
Facts don't care about your feelings
pi_108057906
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar in principe heeft de werknemer ook geen kilometeradministratie bijgehouden terwijl de auto wel privé gebruikt wordt.
Heeft ook geen enkel nut als je hem meer dan 500 km p/j prive rijdt.
pi_108057958
Er ligt alleen een risico bij de werknemer als hij een verklaring van geen privegebruik heeft aangevraagd. Als dat niet zo is, dan is de werkgever aansprakelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')