abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108004217
Ik ben via google op dit forum uit gekomen en ik ben op zoek naar advies. In de kringen waar ik mijn verhaal heb gedaan heerst er onbegrip ik ben juist op zoek naar meningen van verder weg zeg maar.

Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Gereformeerde Gemeenschap (Ger. Gem.) in Nederland. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar. Dit is volgens hun de enige zuivere leer. Ik ben zelf zoon van een hervormd predikant (GB/PKN). Ik ben bij de laatste verhuizing niet mee verhuist en in de buurt waar m'n ouders toen woonde blijven wonen. Omdat ik heel dicht bij mijn vriendin woon en daar dus vaak op zondag ben -mijn ouders wonen helemaal aan de andere kant van het land- ga ik vaak naar hun gemeente. Ik heb nooit last van depressieve klachten en kon altijd veel van de preken in m'n eigen gemeente leren. Ook heb ik belijdenis gedaan en heb dus ook geloofszekerheid. Toch word ik echt depressief na een weekend bij m'n vriendin geweest te zijn.

Ik hoor alleen maar preken die gaan over verdoemde mensen, die naar de hel zullen gaan en over daadkrachtige Saulusbekeringen zonder enige tekstuitleg, achtergrondinformatie, levensheiliging en nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken. Toch is dat niet het enige probleem. Heel het weekend hoor ik uitgebreide discussies en veroordelingen over de PKN en mijn vader. Hij leest op de kansel uit een verdraaide en gelogen Bijbel, de HSV. Hij werkt in een satanskerk (want er gelden alleen regels die de satan toestaat). Ik word er al moedeloos van om dit allemaal neer te schrijven. Ook krijg ik te horen dat iedereen in mijn vaders kerk onbekeerd is (tv, broeken/leggings, oorbellen/make-up, verzekering, inenten), etc. Dat zijn namelijk geen vruchten van het geloof. Dan reageer ik dat ik hele andere vruchten lees vanuit Galaten 5. Maar dan krijg je weer de hele uitverkiezing over je heen. Met mijn ouders dit bespreken gaat niet. Ten eerste is mijn dit ten strengste verboden door mijn vriendin, plus dat mijn ouders het zelf ook lastig zouden vinden, omdat dit wel echt veroordelingen zijn.

Mijn vriendin en ik praten veel met elkaar. We begrijpen elkaar erg goed, alleen hierin verschillen we totaal. Ik word zo zwaarmoedig van al die veroordelingen van mijn schoonfamilie en nu staat zelfs de verloving al vast. Iedereen gaat er vanuit dat ik Ger. Gem. in Ned. word. Als we bij mijn ouders zijn loopt alles heel anders: niet alleen de prediking, ook de gesprekken. Mijn ouders bidden veel met ons en geloven helemaal dat God ons in deze weg leidt. Mijn ouders hebben zich nog nooit negatief uitgelaten over mijn schoonfamilie en de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin praat nooit mee en reageert nooit op mijn ouders. Die kletsen maar beetje, zegt ze. Ze gelooft niet dat mijn ouders bekeerd zijn en dit allemaal menen. Mijn ouders zijn altijd zo lief voor haar. Ze zeggen telkens: Gooi je frustraties, gevoelens en gedachten over alles wat je tegenstaat en dwars zit in onze gemeente en bij ons thuis er maar uit. Mijn vriendin reageert dan nooit. Ze knikt en lacht lief, maar als we bij haar thuis zijn vliegt heel mijn familie weer over de tafel: huichelaars, schijnvromen, etc. Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld.

Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer. Ik hoor alleen nog maar de prediking in de Ger. Gem. in Ned. Eigenlijk weet ik het helemaal niet meer. Wat is nu waarheid? Op 1 april moeten alles geregeld zijn m.b.t. de genoemde 'vruchten' die mijn schoonouders en vriendin noemen, plus het lidmaatschap van de Ger. Gem. in Ned. Wat nu?

[ Bericht 0% gewijzigd door VerdwaaldeZiel84 op 15-02-2012 13:41:54 (leesbaarder gemaakt) ]
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:41:05 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_108004382
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_108004442
quote:
Zie mijn opening: Ik ben via google op dit forum uit gekomen en ik ben op zoek naar advies. In de kringen waar ik mijn verhaal heb gedaan heerst er onbegrip ik ben juist op zoek naar meningen van verder weg zeg maar.

Ik heb trouwens geprobeerd het verhaal leesbaarder te maken.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:43:03 #4
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_108004450
Haha helemaal gelezen.

Persoonlijk heb ik niets met de kerk, dus reageer ik vanuit mijn eigen beleving. Daarin staan mn ouders bovenaan, dus ik zou schijt hebben aan mn schoonouders. Daarnaast zou ik met mn vriendin overleggen om haar ouders aan banden te leggen (in ieder geval in mijn aanwezigheid). Is dat niet mogelijk dan zou ik vertrekken, als vriendin mee wil zou dat mooi zijn.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:44:58 #5
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_108004508
Als het zo lees dan gaat deze relatie niet werken.

Wat een gedoe dat geloof...
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:45:31 #6
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_108004524
O ja en ik zou waarschijnlijk niet gelovig worden om met mijn vriendin te kunnen trouwen. Wordt dat van me geeist dan is het jammer maar helaasch. Het is volgens mij namelijk net zo logisch om HAAR van geloof te doen veranderen. Dus allebei elkaar in de waarde laten zou ik een goede oplossing vinden.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:46:02 #7
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_108004543
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:44 schreef IkWilbert het volgende:

Wat een gedoe dat geloof...
plus dat
pi_108004599
Gelezen en één advies: kom eens voor jezelf en je familie op wat betreft hetgene wat jij gelooft en laat je niet zo in een hoekje drukken door je vriendin en je schoonfamilie. Als er ruzie uit gaat komen zij het zo want zo kun je niet verder leven, je geeft je eigen leven en je familie op om maar vooral geen problemen te hebben met je overheersende en bovendien extreme schoonfamilie. Hoe wil je dat later doen als er kinderen komen, wil je je kinderen in zo'n gemeenschap laten opgroeien of gun je ze meer de ideeen die jouw familie hebben? Het gaat wel om (in jouw geval waarschijnlijk) de rest van je leven, wil jij zo leven?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 13:47:20 #9
137949 Disana
pi_108004601
Waarom erger je je eraan dat je vader met je wil praten en geloof je hem nu ook niet meer? Je zegt zelf dat je schoonfamilie zit te stoken, denk je dat dat menslievend en volgens de leer van jullie god is? Dat is het niet. Het is heel lelijk om een wig te drijven tussen ouders en kinderen.

Mijn advies is: wegwezen nu het nog kan.
pi_108004603
Zowel jij als je vriendin hechten erg aan het geloof, concludeer ik uit je OP. Wat wel opvalt is dat jij je vriendin in heelveel tegemoet moet komen, zij zet echter geen stap in jouw richting. Ik krijg de indruk dat jij geen lid wilt worden van de Ger. Gem. Hoe moeilijk ook, wellicht is het toch beter om de relatie te beëindigen óf je vriendin laten kiezen tussen "haar" kerk en jou. Uiteraard is dat koren op de molen van schoonfamilie, maar als jij je niet kunt vereenzelvigen met wat er in die Ger Gem allemaal gebeurt en gepredikt wordt, dan dicht ik jullie relatie weinig kans toe.
Sterkte met je besluit in ieder geval.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:50:55 #11
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_108004725
Die reacties op dat refoweb ben ik het voor deze keer maar van harte mee eens.

Kick die vriendin eruit en weg met die schoonfamilie man, het is absoluut onbegrijpelijk dat je dit laat gebeuren.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:51:22 #12
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_108004739
Alweer een slachtoffer van religie, wat een verrassing...
Stop met dat ouderwetse gesodemieter of heb het er in ieder geval niet over, het voorkomt gelazer in de toekomst.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_108004753
Als mijn schoonouders (schoonvader vooral) uitlegt waarom Galatan 5 JUIST door satan is ingegeven kan ik hem wel volgen, maar mijn ouders zijn altijd zo lief voor mijn vriendin dat ik ook zoiets heb dat ik het ze niet gun.
pi_108004754
Laten we beginnen met je eigen geloof. Heb je zelf ook wel eens verder gekeken dan de mening van je ouders en de mening van je schoonouders ? Denk aan het verdiepen in andere interpretaties van het Christendom, maar ook een blik werpen op andere religies zoals Hindoeisme, Jainisme etc ?

Je lijkt nu vooral heen en weer getrokken te worden tussen smaakje christendom A en smaakje christendom B, zonder alle andere smaakjes en zelfs andere gerechten ook maar te overwegen.

Als je nu voor jezelf gewoon gaat kijken wat JIJ vindt & daar naar gaat leven.. zou dat niet beter zijn ?

Sprak de man met Satan als avatar ;)
pi_108004817
quote:
12s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:51 schreef Bonobo11 het volgende:
Wat is het geloof toch mooi,
liefde, tolerantie, begrip en respect.
Niet alle geloven zijn zo streng hoor, genoeg geloven waar men niet zo strict is en rigide is.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_108004830
Gaat dit niet sterk tegen je eigen geloof in? Je bent bezig om jezelf tegen je ouders te keren , je houd toch van ze? Waarom doe je dit?

Er zijn genoeg meiden op de wereld maar je ouders blijven je ouders.
In dit geval vind ik het wel gerechtvaardigd om te kiezen ,,kies tussen je ouders en je vriendin.
Hoop dat je een verstandige keus maakt.
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_108004865
Het punt is ook dat als ik met mijn vriendin zou breken ik nooit meer mag trouwen. Het is nogal een stap.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:55:06 #18
44649 beelz
pi_108004870
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:51 schreef VerdwaaldeZiel84 het volgende:
Als mijn schoonouders (schoonvader vooral) uitlegt waarom Galatan 5 JUIST door satan is ingegeven kan ik hem wel volgen, maar mijn ouders zijn altijd zo lief voor mijn vriendin dat ik ook zoiets heb dat ik het ze niet gun.
Tuurlijk zijn jouw ouders lief voor je vriendin, ze willen haar bekeren tot de kerk van Satan.
Besef Regulier!
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:55:10 #19
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_108004874
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:53 schreef trovey het volgende:

[..]

Niet alle geloven zijn zo streng hoor, genoeg geloven waar men niet zo strict is en rigide is.
Tot je eruit wil stappen

quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:55 schreef VerdwaaldeZiel84 het volgende:
Het punt is ook dat als ik met mijn vriendin zou breken ik nooit meer mag trouwen. Het is nogal een stap.
Ohhh, de relatie is geconsumeerd
Feyenoord!!! * Barça
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 13:55:17 #20
137949 Disana
pi_108004877
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:51 schreef VerdwaaldeZiel84 het volgende:
Stoken tussen ouders en hun kinderen is ook door satan ingegeven, als je het zo wilt benoemen. Het is lelijk en slecht.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:55:34 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_108004890
Zie jij je gelukkig worden in deze relatie inclusief het verbroken contact met jouw ouders? Even het hele religieuze aspect terzijde want dat is alleen maar ruis in deze discussie.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_108004897
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:53 schreef TripleS het volgende:
kies tussen je ouders en je vriendin.
Nee, kies voor je eigen moraal. En als ouders en/of vriendin daar bij passen is dat mooi meegenomen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:56:04 #23
44649 beelz
pi_108004911
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:55 schreef VerdwaaldeZiel84 het volgende:
LOL wat? :')
Besef Regulier!
pi_108004920
Wat je verhaal over de Gereformeerde Gemeenschap/je schoonouders/vriendin betreft moet ik vooral denken aan dat verhaal uit de Bijbel over mensen die splinters zien in het oog van de ander, maar de balk in hun eigen ogen niet eens bemerken.
Je mag best opkomen voor je ouders, de Gereformeerde Gemeenschap heeft namelijk absoluut niet de wijsheid in pacht gekregen van onze lieve Heer.
pi_108004924
quote:
Van wie mag je dan nooit meer trouwen? Je ouders niet in ieder geval, die zijn PKN.
FOK! verstandig, lees een P.I.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')