abonnement Unibet Coolblue
pi_107988430
Ik wil zelf een kledingkast gaan maken van 140cm breed, 240cm hoog en 60 diep.

normale kasten zijn vaak wat breder, maar bij mij zitten er verwarmingsbuizen aan de ene kant en een stopkontact aan de andere kant in de weg.
Ook is 60 iets wat diep volgens mij, maar er moet ook een motorpak in kunnen hangen.

De gehele kast wil ik wit verven.
2 deuren worden 50cm breed en 1 deur maar 40 breed en op of in de middelste deur wil ik een flinke spiegel hebben.

ongeveer dit:


Alle tips en adviezen zijn natuurlijk ook alvast welkom.

Wat voor hout en welke dikte hout adviseren jullie?
is MDF voldoende, of kan ik beter vuren of zelfs beuken nemen?

de lange zijkanten zullen het meest te verduren krijgen, welke dikte kan ik daar het beste pakken? is 18mm goed ?

ook heb ik 3 planken van een meter lang waar kleding op komt te liggen, welke dikte moet ik daarvoor kiezen? 8mm of 18mm?

een deur heeft niet veel te doen, maar als ik er een spiegel aan wil hangen?
welke dikte ?
pi_107989195
Als je de wandcontactdoos even vergeet, zou je dan 150 cm breed ter beschikking hebben?
Zo ja, dan even naar ikea om een pax kast van 150 breed, 58 diep en 236 hoog.
Scheelt enorm veel werk en is waarschijnlijk goedkoper.

Als je toch zelf aan de slag wilt ga dan voor mdf. Dit werkt makkelijk, je kunt het op maat laten zagen en het werkt niet.
Een dikte van 18 mm is prima en 8mm voor een legplank van een meter is beslist veel te dun.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_107992520
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 22:37 schreef quo_ het volgende:
Als je de wandcontactdoos even vergeet, zou je dan 150 cm breed ter beschikking hebben?
Zo ja, dan even naar ikea om een pax kast van 150 breed, 58 diep en 236 hoog.
Scheelt enorm veel werk en is waarschijnlijk goedkoper.
Klopt, die heb ik ook gevonden.
Maar ik kan het stopcontact niet verplaatsen, dus ga er echt eentje zelf maken
(al gebruik ik de PAX inderdaad als leidraad ;) )
pi_107993383
Is het dan niet makkelijker om een gat in de achterkant van je Pax kast te maken voor t stopcontact? Of wil je hem ook nog gebruiken ;)
pi_107993461
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 23:40 schreef liquid_ice83 het volgende:

[..]

Klopt, die heb ik ook gevonden.
Maar ik kan het stopcontact niet verplaatsen, dus ga er echt eentje zelf maken
(al gebruik ik de PAX inderdaad als leidraad ;) )
Een klusforum is natuurlijk niet bedoeld om mensen hun klusideen uit het hoofd te praten, maar bezint eer ge begint.
Ik heb op drie plaatsen in huis 1 of meerdere pax kasten staan en bij elk van die kasten heb ik op het punt gestaan om zelf iets te maken.
Maar de enorme hoeveelheid werk en het minimale verschil in kosten hebben mij telkens weerhouden van een eigen kastproject.

Maak in elk geval een goed plan/ontwerp met een goed doorgerekende begroting, want zo over de duim gerekend kwam ik voor jouw kast al dik boven de 100 euro aan mdf en een paar tientjes aan verf/grondverf e.d. Klussen is leuk maar het moet niet duurder worden dan een standaard oplossing.

T.a.v. de wandcontactdoos die in de weg zit, enige tijd geleden kwam hier een leuke oplossing voorbij van iemand met een vergelijkbaar probleem. Kan het zo niet terug vinden maar iemand anders misschien wel.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  woensdag 15 februari 2012 @ 02:02:27 #6
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107995396
Wat quo zegt. Niet het wiel opnieuw gaan uitvinden als dat niet nodig is.

Je maakt die kast alleen helemaal zelf als je een specifiek ontwerp in je hoofd hebt dat niet te koop is of alleen als maatwerk bij een meubelmaker besteld kan worden met een dito maatwerk rekening.

Zelf moet ik dit klusje op korte termijn wel zelf gaan doen. (beperkte diepte , schuine kant, verwarmingsbuis...) Dat ga ik iig geen mdf gebruiken.

Asl het puur om een kast gaat en daarmee klaar is MDF wel een goede keus. Wil je echt iets moois maken dan kies je een luxe houtsoort wat je wel mee moet nemen in je ontwerp aangezien hout werkt.

Berken multiplex is overigens ook mooi om te gebruiken. zeer weinig werking. Is echt hout maar daardoor wel duurder en zwaarder dan MDF
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107996314
Ik neem jullie adviezen ter harte, maar ben toch nog steeds van plan om door te gaan.
In elk geval met het uitwerken van het plan en de kosten.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 02:02 schreef klusfoobje het volgende:

Zelf moet ik dit klusje op korte termijn wel zelf gaan doen. (beperkte diepte , schuine kant, verwarmingsbuis...) Dat ga ik iig geen mdf gebruiken.
Je schrijft dat MDF goed is, maar jij het in elk geval niet gaat gebruiken, waarom kies je daarvoor?
en wat kies je dan?

De kast heeft in totaal zo'n 15M2 aan oppervlakte, als ik dat uitvoer in 18mm MDF (met soortelijk gewicht van 750KG/M3, kan kom ik uit op 200KG aan MDF. kijkt me een zware kast worden, het moet niet gaan kromtrekken in de loop der tijd.
pi_107998716
Stekker is die van de Conrad.



Plank 18 mm MDF van een meter lang gaat ook doorhangen. Oplossing is om een strook van 5 cm breed aan de achterzijde er op te zetten en aan de voorzijde er onder. Bevestigen met schroeven en lijm buigt deze dan minder snel door.

Zou ook eerder gaan voor een ikea kast. Je kan een groot gat boren voor wandcontactdoos in de zijwand. Of een klein draadjes er door en de wcd er aan de binnenkant op plaatsen. Voordeel is dat alles is afgewerkt.
Jeroentje.
pi_107999523
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:26 schreef jpajs het volgende:
Plank 18 mm MDF van een meter lang gaat ook doorhangen. Oplossing is om een strook van 5 cm breed aan de achterzijde er op te zetten en aan de voorzijde er onder. Bevestigen met schroeven en lijm buigt deze dan minder snel door.
Als ik bij andere kasten kijk, dan is een legplank van 1 meter vaak niet 'gestut', ben je niet het verkeerde materiaal aan het pakken en brandjes aan het blussen met MDF?

Heb je dat probleem ook met vuren oid?
Heeft vuren nog andere nadelen tov MDF (behalve de prijs)

alle legplanken bij elkaar (+/- 2.5m2 18mm) van MDF is 35KG, vuren zou 22 kilo zijn.
weet iemand het soortelijk gewicht van die lichte verlijmde meubel panelen?
zo'n legplank heeft amper wat te verduren (paar truien) en zo zou ik de stress op de rest van de kast kunnen verlichtten.

Ik heb het idee dat MDF het zo zwaar maakt, waardoor ik nog banger ben dat het over een jaar of 5 a 7 krom gaat staan. de kast is 240cm hoog en in 18mm MDF 200KG. 18mm Vuren zou 'maar' op 125KG uitkomen.

of ben ik paranoide?

[ Bericht 11% gewijzigd door liquid_ice83 op 15-02-2012 11:12:01 ]
pi_108000122
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 10:57 schreef liquid_ice83 het volgende:

[..]

Als ik bij andere kasten kijk, dan is een legplank van 1 meter vaak niet 'gestut', ben je niet het verkeerde materiaal aan het pakken en brandjes aan het blussen met MDF?

Heb je dat probleem ook met vuren oid?
Heeft vuren nog andere nadelen tov MDF (behalve de prijs)

Ik heb het idee dat MDF het zo zwaar maakt, waardoor ik nog banger ben dat het over een jaar of 5 a 7 krom gaat staan. de kast is 240cm hoog en in 18mm MDF 200KG. 18mm Vuren zou 'maar' op 125KG uitkomen.

of ben ik paranoide?
MDF is voor DHZ project een prachtig materiaal. Tuurlijk zijn er maars als gewicht en in de kopse kant schroeven. Maar ten opzichte van spaanplaat geplastificeerd en of vuren verwerkt het vele malen beter.

De eerste maand valt het nog wel mee met doorzakken. Na een jaar komt er een bochtje. Na vijf jaar valt het plankje van de dragertjes af. Het kan ook wel anders. Als je echt dure kasten hebt zijn de planken gewapend uitgevoerd. dan zijn er twee aluinum stripjes ingefreesd en gelijmd. volgens mij had ikea dat ook met enkele planken.
Als je vaste planke neemt van een meter kan je ook de achterwand vast schroeven aan de legplanken.
Maakt trouwens ook wel uit wat je er oplegt. Een wollen trui is zwaarder als een tanga slipje. :?

Vuren legplanken zullen inderdaad minder snel doorzakken. Vuren werkt meer. Als je panelen hebt kan je er veel mee. Maar het zal in de breedte meer werken dan MDF. Ook zal het eerder kromtrekken.

Geen idee in wat voor huis de kast komt te staan. Maar zou niet zo paronide doen over het gewicht. Of je moet slappe vloerbalkjes hebben die om de meter liggen. Kijk eens bij ikea wat zo Pax kast weegt dan schrik je ook wle even.
Jeroentje.
pi_108000375
Een basis ikea-kast (iig de Pax en factum lijnen) is uitgevoerd in geplastificeerde spaanplaat (meubelpaneel). Dat is stijfer en lichter dan MDF, maar als doe-het-zelfer veel minder mooi af te werken: je kan het niet echt schilderen, dus zit vast aan de standaardkleuren die ze in de bouwmarkt hebben. De ikea deuren zijn wel vaak wel MDF of grenen.
pi_108000414
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:19 schreef jpajs het volgende:

[..]

Geen idee in wat voor huis de kast komt te staan. Maar zou niet zo paronide doen over het gewicht. Of je moet slappe vloerbalkjes hebben die om de meter liggen. Kijk eens bij ikea wat zo Pax kast weegt dan schrik je ook wle even.
Het gewicht was voor mij een item voor de kast zelf inderdaad, niet mijn vloer.
Ik mag dan in een vooroorlogs pand zitten waar ze nog nooit van inbouw spullen hebben gehoord, maar de vloer kan wel wat hebben.

hoezo kan je dat lichte spul niet verven??
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:29:16 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_108000452
Ik zou voor de legplanken Multiplex gebruiken en voor het frame van de kast MDF.
Multiplex is ook zwaar (de hardhoutvariant iig) maar heeft een hogere stijfheid dan MDF.
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:31:47 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_108000515
Vuren meubelpanelen zou ik trouwens niet doen. Dat is echt serieus rotspul.
Had er een paar gehaald voor de ensuite hier en het trok al krom toen ik het plasticje er vanaf haalde :') . Je kan dan beter voor grenen meubelpanelen gaan. Zijn iets duurder, maar zijn wel stukken beter.
pi_108000549
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:31 schreef bleiblei het volgende:
Vuren meubelpanelen zou ik trouwens niet doen. Dat is echt serieus rotspul.
Had er een paar gehaald voor de ensuite hier en het trok al krom toen ik het plasticje er vanaf haalde :') . Je kan dan beter voor grenen meubelpanelen gaan. Zijn iets duurder, maar zijn wel stukken beter.
met vuren bedoel ik massief vuren, geen gelijmde plaatjes.
  woensdag 15 februari 2012 @ 11:42:47 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_108000792
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 11:32 schreef liquid_ice83 het volgende:

[..]

met vuren bedoel ik massief vuren, geen gelijmde plaatjes.
Knap als je een massief vuren plank kan vinden van een centimeter of 60 breed ;) .
En mocht je ze vinden, wat denk je dat een vuren plank van 60cm breed doet?
Ze maken niet voor niets meubelpanelen. Je ziet niet voor niets zelden tot nooit planken breder dan een centimeter of 25 :) . Die trekken helemaal alle kanten uit als ze drogen. Daarnaast is dan de kans groot dat ALS je zo een brede plank vindt, er een stuk kernhout in het midden zit, waardoor de boel gaat splijten. Een fijnspar van 120 breed heb ik nog niet gezien namelijk.

Vuren is imho echt rommel voor dat soort doeleinden. Het is top spul voor framewerk waar je gipsplaat e.d. tegenaan schroeft. Maar niet voor zichtwerk :N .

Al zijn de laatste twee regels mijn mening. De rest is een feit.
pi_108009812
de actuele prijzen voor MDF en Multiplex heb ik nu even niet.

vuren wordt me vurig afgeraden, maar als ik naar 18mm grenen of beuken kijk dan ben ik inderdaad zo'n 400 euro kwijt aan hout alleen.

Kan ik misschien niet beter een kast maken van balken en aankleden met platen?
ipv een kast die puur en alleen bestaat uit platen?

om zo goedkoper en toch steviger resultaat te krijgen?
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:21:42 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_108010501
Dan kan je helemaal beter een pax kast halen en daar een gat in maken voor het stopcontact.
Een kast van balken en platen er tegenaan wordt een erg lomp geheel.

MDF is trouwens zo duur niet. 30 euro voor een plaat van 18mm dik, 122 cm breed en 244cm hoog.
Multiplex wordt duurder, maar als je dat alleen voor legplanken gebruikt scheelt dat een hoop. Voor multiplex betaal je ergens tussen de 50 en de 70 euro per plaat (zelfde afmeting).

En dat zijn bouwmarktprijzen die ik zo oplepel. Ff een goeie houthandel zoeken en je bent of goedkoper uit, of hebt voor dezelfde prijs stukken betere kwaliteit plaatmateriaal.

Voor de achterwand kan je trouwens een dunnere plaat pakken van 6-8mm. Die hoeft in feite niets te dragen en zorgt alleen voor zijwaardse stabiliteit.
pi_108011019
Wandcontactdoos verplaatsen en die Ikeakast plaatsen. Zijn prima kasten voor intensief gebruik aals je ze maar goed in elkaar zet, op vlakke ondergrond en niet verhuist.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108011303
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 16:33 schreef blomke het volgende:
Wandcontactdoos verplaatsen en die Ikeakast plaatsen. Zijn prima kasten voor intensief gebruik aals je ze maar goed in elkaar zet, op vlakke ondergrond en niet verhuist.
Dit gaat niet om meerdere redenen.
ten eerste is het een huurkamer waarvan de huurbaas dit niet wilt.
Daarbij zit er een deur in de weg.
Ook is het vooroorlogse prut waar kanvas oid om de draad heen zit, hier zit ik liever niet aan.

de kast er tegenaan plaatsen is ook geen optie, want toen kende ze nog geen inbouw.
um vergeten en/of in de kast uit laten komen is ook geen optie, want daar zit ook de lichtschakelaar.

Ook heb ik er aan gedacht om een PAX kast in te korten, maar ik wil dan de kant van de lades inkorten en dat is ook een gehannes. Ook zit er boven nog een extra verwarmingsbuis, maar dat is gemakkelijk op te lossen. Dan betaal ik als nog 450 euro en heb ik zowel gehannes als slecht hout.

Dan liever 450 euro betalen en eindigen met een kwalitatief betere kast.
m'n topic heb ik niet voor niks al de naam gegeven dat ik opzoek ben naar welk hout ik het beste kan gebruiken, niet of ik DIY of IKEA ga doen ;)
pi_108011442
Word nu wel nieuwsgierig waar die kast komt. Kan je niet wat foto's hier plaatsen en een plattegrondje. Kunnen we mischien serieuze ideeën geven in plaats van dat geneuzel.
Jeroentje.
pi_108022242
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 16:43 schreef jpajs het volgende:
Word nu wel nieuwsgierig waar die kast komt. Kan je niet wat foto's hier plaatsen en een plattegrondje. Kunnen we mischien serieuze ideeën geven in plaats van dat geneuzel.
echt bijzonder is het niet, dus heb eventjes een simpele schets gemaakt:


Een lokale meubelmaker adviseerde me om 18mm vuren te gebruiken, maar dan niet het 18% gedroogde van de praxis enzo, maar 11% gedroogd meubel hout.

[ Bericht 9% gewijzigd door liquid_ice83 op 15-02-2012 21:05:46 ]
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:10:59 #23
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_108022881
Ik zou alleen als je hem zelf gaat maken de kast 135cm breed maken, dan heb je bij opliggende deuren, 3 deuren van 45cm breed.
Dit ziet er meer in balans uit.
pi_108025555
Waarom niet de schakelaar verwijderen en een klik aan klik uit systeem.
Dus dan heb je een vlakke muur en................ ja sorry hoor gaan we weer gezellig een dagje naar IKEA. Schakelaar plak je op de zijwand van de kast. Er veranderd niet veel aan de technische installatie en je kan het altijd weer naar origineel terug brengen. Maak even foto's hoe het origineel was en de nieuwe bewoner van je (huur) woning zal het graag over nemen.

Tuurlijk gaat een meubelmaker vertellen wat het beste is in zijn beleving. Kan je er ook genoeg laten horen die zweren bij spaanplaat. Andere willen berken triplex onder hun laminaat stoppen. Zoveel monniken zoveel meningen.
Iemand die hier vraagt over welk materiaal die moet nemen adviseer ik met klem te gaan voor MDF. En kijk dan als voorbeeld naar die belg met zijn meubels wat hij met MDF kan bereiken.

Waar je aan moet denken is gemak. Wil ik veel werk stoppen in een zelfbouwkast die nog geschilderd moet worden. Of ga ik voor een strakke uitstraling en gemak.

Als je gaat voor zelfbouw zou ik de achterwand verder naar binnen zetten. Dan kan je over de buizen heen gaan. Linker zijpaneel wordt dan dieper dan de kast is.
Bovenpaneel dus een extra paneel boven op de kast, Deze kan je voor de kast laten uitsteken. Eventueel laat je het over de volle breedte van de kamer lopen. Paar spotjes er in en je hebt in de kast prachtige verlichting.

Veel succes met de adviezen en de uiteindelijke beslissing. En vergeet als je uiteindelijk klaar bent om hier als waardering even wat foto's te plaatsen. ^O^
Jeroentje.
pi_108027111
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')