abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107929827
Beste klussen en wonerds,

Ik heb een probleem en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik hoop dat iemenad me een beetje kan helpen.

Ik woon in een appartement op de 5de verdieping. Het is een nieuwbouwappartement in een groter complex. Er zit stadsverwarming in, en het gedeelte van het complex waar ik in woon wordt centraal aangedreven door een hydrofoor.

In mijn badkamer (zoals opgeleverd door de bouw) zit een douchekop en zo'n thermostaatknop. Als ik ga douchen, is ten eerste de waterdruk erg zwak (overal in huis). Hiervoor moet ik denk ik bij de waterleverancier zijn, om dat te laten afstellen. Maar, het probleem waar het echt om gaat: de temperatuur tijdens de douchebeurt schommelt. Het gaat constant van warm naar minder-warm (zo'n 3 tellen voor beide). Ook merk ik dat de straal van de douche stérker is als de temperatuur in de fase 'warm' zit van de schommeling.

Wáár kan dit nu aan liggen? Moet ik bij de leverancier van stadsverwarming zijn? Of ligt het aan de hydrofoor?

Help is much appreciated.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:48:01 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107930194
Ik zou beginnen met testen van een andere kraan: is de temperatuur daar wel constant?
censuur :O
pi_107930522
Het schommeldende drukprobleem ligt natuurlijk in de hydrofoor. Dat kan ook gevolgen hebben voor de warmwaterstraal; de thermostaatkraan en de warmtewisselar kunnen die volumeschommelingen waarschijnlijk niet zo snel bijbenen.

Nieuwbouw: zijn de kranen door gespoeld zonder perlators?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107930642
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:56 schreef blomke het volgende:
Het schommeldende drukprobleem ligt natuurlijk in de hydrofoor. Dat kan ook gevolgen hebben voor de warmwaterstraal; de thermostaatkraan en de warmtewisselar kunnen die volumeschommelingen waarschijnlijk niet zo snel bijbenen.

Nieuwbouw: zijn de kranen door gespoeld zonder perlators?
Dus ik moet bij het bedrijf van de hydrofoor zijn? Die moeten dat ding beter afstellen oid? Ik heb hier helaas vrij weinig verstand van. Ik kan er dus zelf niets aan doen?
Kranen gespoeld zonder perlators? Geen idee wat dat laatste is en of dat gebeurd is.
pi_107930686
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou beginnen met testen van een andere kraan: is de temperatuur daar wel constant?
Het gaat om een lichte schommeling die je met je hand bij de kraan (tenminste ik) niet goed kan waarnemen. Zeer storend onder de douche, bijna niet op te merken bij de kraan.
pi_107932408
dat was bij ons ook het geval, een kweste van een nieuwe douche-kop of ontkalken.
geen last meer.
pi_107934108
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:49 schreef lies1947 het volgende:
dat was bij ons ook het geval, een kweste van een nieuwe douche-kop of ontkalken.
geen last meer.
Dit kan goed het probleem zijn. Gewoon een fles euroshopper (schoonmaak)azijn leegkiepen in een emmer en daar je douchekop een paar uurtjes in leggen.
pi_107934166
Niet alleen de douchekop: beter om juist de hele thermostaatkraan daar in te leggen (ok, en ook de douchekop): 's avonds voor het naar bed gaan even waterhoofdkraan dichtdraaien. Thermostaatkraan van de muur draaien en in emmer schoonmaakazijn. Volgende ochtend er weer opdraaien, hoofdkraan weer open en even goed doorspoelen. Wil nog wel eens een wereld van verschil zijn.
pi_107934992
Druk zou bij een hydrofoor toch wel vrij constant moeten zijn.
Misschien eerst de installateur in schakelen, die kunnen vaak ook bij de hydrofoor komen, maar het probleem kan prima in de stadsverwarmingsunit zitten in je eigen huis, wie weet zijn de aanvoer en retour aansluiting van de unit gewisseld of is de aansluiting van het warme en koude water verkeerd uitgevoerd.
pi_107935177
Dat de druk van de hydrofoor niet helemaal constant lijkt te zijn is normaal. Bij de hydrofoor zelf is het prima in orde, maar op de 5e verdieping wordt het water weer verdeeld over allemaal appartementen. Juist 's ochtends en 's avonds als mensen tegelijk gaan douchen, of de (af)wasmachine aan en uit zetten, merk je dat de druk varieert. Kun je alleen wat aan doen door overal hele dikke leidingen te installeren.

Wat je nu bij jouw douche merkt heeft daar weinig mee te maken. Dit lijkt gewoon heel erg op een thermostatische douchekraan die de weg kwijt is (vermoedelijk door vervuiling (kalk) of anders).
pi_107943437
Nieuwbouwappartement...mag aannemen dat de douchekraan en -kop ook nieuw zijn. Die zullen toch niet zo 1-2-3 verkalkt zijn?

Kan me dus wel indenken dat gruis de uitstroomopeningen gedeeltelijk verstopt.

@rooswrites: de perlator zijn die zeefjes in de kraanuitstroomopeningen. Die kan je losschroeven; vaak zit er gruis of slijpsel (van de bouw) in. Schoonmaken en de kraan even voluit zonder zeefje (perlator dus) laten stromen. Dat spoelt evt. leidinggruis ook weg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107961533
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Maar ik woon hier pas sinds vrijdag en daarvoor heeft niemand dit huis bewoond. Aan kalk kan het dus niet liggen.

Ook wonen er nog niet veel mensen in het complex, dus de 's ochtends-veelgebruik verklaring gaat hier ook niet op. (Ik heb de douche doorlopend op verschillende tijdstippen gecontroleerd.)

Het gaat om twee problemen
- waterdruk
- afwisselende warmte.

Kunnen die aan elkaar gerelateerd (misschien mbt. hydrofoor) zijn - of niet?

Ik begrijp dus dat de hydrofoor eigenlijk het water aandrijft en omhoog pompt?
De installatie van mijn stadsverwarming verwarmt het dan. (? lijkt me)

@blomke, waar zit zo'n zeefje in de douchekop/ slang?
pi_107962022
Die waterdruk is eigenlijk nooit echt een probleem omdat die druk zowel voor het koud als warme water geldt. Het warme water loopt alleen nog even door een warmtewisselaar van je stadsverwarming (je weet zeker dat je warme water van de stadsverwarming komt en niet van een boiler of een geiser?) Daarna wordt het gemengd in je thermostaatkraan.

Wat blomke zegt: als het echt allemaal nieuw is kan er inderdaad nog (bouw)vuil in het zeefje zitten.
( even voor blomke antwoorden: achter de koppeling van de slang aan de douchekop. Dus losdraaien en dan zie je vaak een zeefje zitten. Kan ook in de aanvoer naar de thermostaatkraan zitten)
pi_107962646
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 11:28 schreef Coolmint het volgende:
Wat blomke zegt: als het echt allemaal nieuw is kan er inderdaad nog (bouw)vuil in het zeefje zitten.
( even voor blomke antwoorden: achter de koppeling van de slang aan de douchekop. Dus losdraaien en dan zie je vaak een zeefje zitten. Kan ook in de aanvoer naar de thermostaatkraan zitten)
Dat klopt. Bij kranen is het perlator gewoon in de uitmonding van de kraan gemonteerd.

Er is verder geen aardgasaansluiting in je appartement? Dan zal alles op SV draaien; denk, na controle van de zeefjes/perlators, toch de hydrofoor eens na laten kijken.
pi_107962887
Ook de thermostaatkraan is beschermd voor vuil, in de aansluitkoppelingen van deze kraan zitten ook zeefjes die het vuil tegenhouden. Maar bij nieuwbouw lijkt met dat een geval voor de instsllateur.
pi_107968591
Geen boiler of geiser in huis, alles op stadsverwarming en elektra. Geen gas in sight.

Het temperatuurprobleem ligt dus of in de aansluiting zelf (zeefjes schoonkrijgen) of komt toch van de hydrofoor.

De waterdruk is dan een apart issue? Het geldt voor zowel warm als koud dat de druk te zwak is (overal in huis). Is dat dan ook iets dat met de hydrofoor te maken kan hebben of is dan voor de waterleverancier?
pi_107969560
Ziet je unit er ongeveer zo uit?

( middelste foto)

http://www.werkspot.nl/op(...)klep-stadsverwarming
pi_107969932
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 14:45 schreef rooswrites het volgende:
De waterdruk is dan een apart issue? Het geldt voor zowel warm als koud dat de druk te zwak is (overal in huis). Is dat dan ook iets dat met de hydrofoor te maken kan hebben of is dan voor de waterleverancier?
Dat is echt een hydrofoorprobleem. Kan je met de duim de waterstraal eenvoudig stoppen?
pi_107976361
mm nieuwbouw.. dit lijkt erop dat je heetwatervoorziening niet helemaal voldoet, in combinatie met een hydrofoor die niet lekker loopt
als je warme water heet genoeg is, zal je bij drukschommelingen geen temperatuurdaling mogen ervaren, hooguit dat er wat minder water uit komt ( de drukschommeling dus)

nu je ook een temp daling waarneemt, lijkt het ook dat je ww voorziening niet correct werkt

eigenlijk zou je in de keuken eens moeten kijken met een thermometer wat de temperatuur doet;
hoe lang duurt het voordat je heet water van een constante temperatuur hebt bijvoorbeeld;
en daarmee naar de aannemer/cq huismeester/beheerder gaan
een goede hydrofoor installatie icm een goed drukvat zou dat probleem niet mogen hebben

heel duidelijk een opleveringspunt dus, niet accepteren, het moet goed kunnen werken
pi_107997407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 18:13 schreef sijs het volgende:
heel duidelijk een opleverings onderhoudspunt dus, niet accepteren, het moet goed kunnen werken
Dat dus, aannemer inschakelen en niet zelf lopen klooien met azijn en dergelijke.
pi_108224839
Ik zou eens kijken of er een terugstroombeveiliging na de watermeter aanwezig is....kan heel goed zijn dat dat het is
  dinsdag 21 februari 2012 @ 14:57:06 #22
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_108225457
Stap allereerst naar de VVE, met klachten over de waterdruk. Als meerdere buren op jouw verdieping hiervan last hebben, kunnen ze pas actie ondernemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')