Ook de mogelijke uitwijk naar Zwitserland omdat ze daar niet zo moeilijk doen met regeltjes.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
" Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) "
Deze zin zit mij eigenlijk niet helemaal lekker. Het lijkt erop dat de mening van je tante maar een bijkomstigheid is, in plaats van waar het om draait.
Nou ja, het is niet zo dat je daar kan aanbellen en dat je dan meteen een spuitje krijgt hoor, ook zij zullen zich gewoon aan de regelgeving moeten houden. Het is in Nederland alleen geen verplichting voor een arts om hieraan mee te werken, en bij deze mensen krijg je dus in ieder geval geen weigering op persoonlijke gronden.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:12 schreef Civilian het volgende:
Volgens mij komt er zo'n kliniek in Den Haag. Las er deze week nog een post over op de FP..
Euthanasiekliniek 1 maart van start
Terry Pratchett, een hele bekende schrijver heeft Alzheimer en is euthanasie aan het onderzoeken.quote:Op zondag 12 februari 2012 22:56 schreef Sparkieh het volgende:
Mijn tante is al 25jaar lang ongeneesbaar ziek. Zeer diepe, en donkere depressie, niets heeft tot heden geholpen. Pillen, opnamen, psychiatrie, nog meer pillen en elektroshock therapie.Niet hielp.
Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) alleen in Nederland liggen deze wetten heel streng, en wij weten niet of ze wel, of juist niet in aanmerking hiervoor komt.
Daarnaast hebben wij, van een medepatient daar de vader van, gehoord dat er in Zwitserland ook kliniek ligt, die dit wel wat ''makkelijker'' doen. Maar vanzelf sprekend willen wij dat zij zo min mogelijk pijn gaat voelen. Vandaar dat wij vraag tekens kregen bij een buitenlandse kliniek.
Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?
Ik vind het heel erg ongepast om dit op een forum te vragen, maar dit is niet echt een onderwerp wat je in het café gaat bespreken.. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Heb hem ook gezien.quote:Op zondag 12 februari 2012 22:57 schreef Mirjam het volgende:
ik heb hier toevallig vanmorgen een docu over gezien op holland doc.
zembla heeft een mooie: 'dokter, ga ik dood'
ik raad je aan die op te zoeken en 'even' te kijken.
Dat kan inderdaad ook niet.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:21 schreef Leandra het volgende:
Ik snap niet waarom jullie, de familie, besluiten dat je tante euthanasie wil.... als ze dat niet zelf kan besluiten is het niet meer dan terecht dat de mogelijkheid er niet is.
Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.quote:
Ja natuurlijk zet TS dat zo neer. TS zet neer dat de familie het besloten heeft. En dat kan ook heel goed. Dat ze met z'n allen overlegd hebben en hebben besloten dat dat de beste oplossing voor iedereen is.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.
"laten toepassen" is dan ook mijn bezwaar.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:30 schreef Lkw het volgende:
Ik ben het eens met de mensen die hierboven hun onbehagen uiten over situatie en toonzetting. Het voelt voor mij ook niet geheel lekker.
Depressiviteit is overigens - hoe verschrikkelijk ook - voor zover ik weet niet per definitie 'ongeneeslijk'. Ik vind het daarom persoonlijk moreel niet juist om euthanasie te laten uitvoeren op je tante. Maar goed, wie ben ik.
Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...quote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
Sorry hoor, maar "Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om euthanasie te laten plegen"??quote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.
Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.
Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
alle mogelijke opties hebben we al geprobeert, maar tevergeefs. helaas
Doet me denken aan Antonie Kamerlingquote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.
Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.
Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
alle mogelijke opties hebben we al geprobeert, maar tevergeefs. helaas
In Nederland krijg je zelf als terminaal kankerpatient niet eens euthanasie.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:33 schreef Lkw het volgende:
[..]
Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...
Er is er maar één die de aanvraag kan doen, en dat is zij zelf.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar "Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om euthanasie te laten plegen"??
Ten eerste ben jij net 17 volgens je profiel, dus waarom jij onderdeel van de "we" in de besluitvorming zou zijn is me al niet duidelijk, verder klinkt het meer als een overeenkomst met tante haar om zeep te (laten) helpen dan als euthanasie....
Volgens mij moeten jullie je nog eens heel goed in het onderwerp gaan verdiepen, want hoe vervelend het ook voor je tante (en jullie) is dat ze zo diep in de geestelijke problemen zit, zou ik me meer af gaan vragen hoe het komt dat ze 11 mislukte zelfmoordpogingen in een jaar heeft...
Ik snap best dat mensen soms falen, maar 11 keer falen zelfmoord te plegen betekent over het algemeen dat je niet graag genoeg dood wilt.
Ik zal euthanasie niet snel moord noemen, maar op deze immer falende zelfmoordpogingen ondernemende tante "euthanasie" laten plegen zou wat mij betreft gelijkstaan aan moord.
Dat denk ik ook. En ergens wel krom.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:40 schreef Leandra het volgende:
41 jaar, lichamelijk gezond en chronisch depressief.... daar krijg je zelfs in Zwitserland geen Drion voor.
mja, zelfde als die docu die op holland doc te zien was vandaag. Vrouw van ver in de 80/90 is klaar met haar leven. Ze heeft er geen zin meer in en wil via de huisarts een einde aan haar leven maken. Dat mag niet in Nederland en de huisarts kan niets voor haar doen. Via via krijgt ze pillen uit België en maakt door meer dan 100 pillen te slikken een einde aan haar leven..quote:Op zondag 12 februari 2012 23:40 schreef Leandra het volgende:
41 jaar, lichamelijk gezond en chronisch depressief.... daar krijg je zelfs in Zwitserland geen Drion voor.
Ja, als ze zelf het topic geopend had wel, maar zodra de familie zich met dat soort besluiten gaat bemoeien wordt het een beetje dubieus.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:41 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En ergens wel krom.
Dat vind ik dan wel weer triest, laat gaan op die leeftijd, zeker als het echt eigen initiatief is en er geen hebberige (klein)kinderen om de erfenis staan te springen.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:43 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
mja, zelfde als die docu die op holland doc te zien was vandaag. Vrouw van ver in de 80/90 is klaar met haar leven. Ze heeft er geen zin meer in en wil via de huisarts een einde aan haar leven maken. Dat mag niet in Nederland en de huisarts kan niets voor haar doen. Via via krijgt ze pillen uit België en maakt door meer dan 100 pillen te slikken een einde aan haar leven..
Hm, mijn ervaring is anders. Als je in je laatste weken bent althans. Ik heb dat - helaas - twee keer meegemaakt. Maar als je menselijkerwijs nog maanden te gaan hebt, zal het moeilijker zijn inderdaad.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:40 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
In Nederland krijg je zelf als terminaal kankerpatient niet eens euthanasie.
Sleutelwoorden: "ondraagzaam/uitzichtloos leiden"
En als je als terminaal gedianotiseerd bent, dan betekent dat nog niet persé dat je op het randje van de dood balanceert en laten ze je dus leven en "behandelen" ze zoveel mogelijk.
Mijn ervaring is dat mijn opa terminaal was(kanker) en euthanasie heeft aangevraagd. Dat kreeg hij niet en heeft een jaar moeten wachten tot hij he-le-maal compleet naar de tering was om alsnog toegewezen te krijgen.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:49 schreef Lkw het volgende:
[..]
Hm, mijn ervaring is anders. Als je in je laatste weken bent althans. Ik heb dat - helaas - twee keer meegemaakt. Maar als je menselijkerwijs nog maanden te gaan hebt, zal het moeilijker zijn inderdaad.
Ja. Of omdat ze door in te stemmen weer een surplus aan dramatische aandacht krijgt. Vraag is of ze nog steeds écht dood wil als het puntje bij paaltje komt en er iemand met een spuitje klaarstaat. Misschien kan ze dan voor haar gevoel niet meer terug onder druk van de familie.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, als ze zelf het topic geopend had wel, maar zodra de familie zich met dat soort besluiten gaat bemoeien wordt het een beetje dubieus.
Met 11 zelfmoordpogingen in een jaar lijkt het er meer op dat ze het eigenlijk niet goed genoeg durft te doen, en maar instemt met euthanasie omdat het niet logisch is dat ze niet dood zou willen?
Ik denk dat het beter is dat we hier niet met z'n allen gaan speculeren over wat de tante in kwestie voor ogen heeft. Of dat aandacht is of niet. Daar schieten we helemaal niets mee op.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:52 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ja. Of omdat ze door in te stemmen weer een surplus aan dramatische aandacht krijgt. Vraag is of ze nog steeds écht dood wil als het puntje bij paaltje komt en er iemand met een spuitje klaarstaat. Misschien kan ze dan voor haar gevoel niet meer terug onder druk van de familie.
Kortom, voelt nog steeds als een zeer ongezonde situatie, het verhaal van TS. Het zaakje riekt wat mij betreft, zeker als ik lees dat de persoon in kwestie slechts 41 is.
Wel, dat lijkt erg op mijn verhaal toch? Ik kan me enerzijds wel voorstellen dat een arts er niet in meegaat als iemand nog een jaar te gaan heeft. Maar goed, dit is natuurlijk persoonlijk allemaal. Ik kan me namelijk anderzijds ook voorstellen dat je opa er een punt achter wilde zetten, toen hij hoorde dat hij niet meer beter zou worden.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:51 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat mijn opa terminaal was(kanker) en euthanasie heeft aangevraagd. Dat kreeg hij niet en heeft een jaar moeten wachten tot hij he-le-maal compleet naar de tering was om alsnog toegewezen te krijgen.
En juist die lijdensweg wilde hij voorkomen.
Ik denk van wel. Dat feit is namelijk van belang of er überhaupt een mogelijkheid ligt tot euthanasie.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:52 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik denk dat het beter is dat we hier niet met z'n allen gaan speculeren over wat de tante in kwestie voor ogen heeft. Of dat aandacht is of niet. Daar schieten we helemaal niets mee op.
Dat mogen de instanties lekker uitzoeken, vindt je niet? En die zijn streng. Wij kunnen hier niet gaan bepalen hoe de situatie is en al helemaal niet of ze het recht heeft.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:56 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik denk van wel. Dat feit is namelijk van belang of er überhaupt een mogelijkheid ligt tot euthanasie.
Ja, maar wilde maar aangeven dat ze dus erg streng zijn en zelfs terminaal zien is niet een instant reden voor toestemmingquote:
Ik ben een grote voorstander van de mogelijkheid tot euthanasie in dit soort gevallen. Dat was ik trouwens al voordat mijn opa dit doorliep. Het is mensonterend om steeds de deur gewezen te worden en vervolgens je heil moeten zoeken in allerlei nare oplossingen.quote:Ik kan me enerzijds wel voorstellen dat een arts er niet in meegaat als iemand nog een jaar te gaan heeft. Maar goed, dit is natuurlijk persoonlijk allemaal. Ik kan me namelijk anderzijds ook voorstellen dat je opa er een punt achter wilde zetten, toen hij hoorde dat hij niet meer beter zou worden.
Zo kun je er tegenaan kijken. Ik voel echter ook emoties bij het verhaal van de TS en die uit ik hier graag. Ik zie ook geen reden om ze binnen te houden. Ik heb vraagtekens bij het pad dat de familie volgt en die ga ik niet verzwijgen. Misschien heeft TS er zelfs wat aan, dat kan ik niet inschatten en moet hij anders zelf maar aangeven.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat mogen de instanties lekker uitzoeken, vindt je niet? En die zijn streng. Wij kunnen hier niet gaan bepalen hoe de situatie is en al helemaal niet of ze het recht heeft.
Laat haar zich maar aanmelden en het traject doorlopen.
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Waarom is dat raar?quote:Op maandag 13 februari 2012 00:48 schreef kwiwi het volgende:
Waar ik me nog het meest over verbaas in dit hele verhaal is dat een 17-jarige betrokken wordt in het besluit om euthanesie te laten plegen bij een tante
Dat lijkt me hoogstens een zaak tussen de tante en haar directe familie. Wie laat een 17-jarige die niet eens directe familie is nou meebeslissen over het leven van iemand?quote:Op maandag 13 februari 2012 00:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Waarom is dat raar?
Ligt eraan hoe goed de band met de tante is.quote:Op maandag 13 februari 2012 00:48 schreef kwiwi het volgende:
Waar ik me nog het meest over verbaas in dit hele verhaal is dat een 17-jarige betrokken wordt in het besluit om euthanesie te laten plegen bij een tante
Net alsof een 17-jarige het verschil gaat maken.quote:Op maandag 13 februari 2012 00:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat lijkt me hoogstens een zaak tussen de tante en haar directe familie. Wie laat een 17-jarige die niet eens directe familie is nou meebeslissen over het leven van iemand?
Erg heftig..quote:Op zondag 12 februari 2012 23:16 schreef Nembrionic het volgende:
Oh, hij staat hier gewoon online te bekijken:
Kan erg confronterend zijn.
Als het om een eigen kind zou gaan dan zou het voor mij ook niet meer dan logisch zijn dat een 17-jarige ook betrokken wordt bij de besluitvorming, maar dit is geen eigen kind en het hele euthanasieverhaal is van dien aard dat daar geen toestemming voor verleend zal worden.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:02 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Net alsof een 17-jarige het verschil gaat maken.![]()
Voor het verwerkingsproces lijkt het me erg goed juist. Geforceerd pubers (bijna volwassenen) buiten zo'n proces houden lijkt me veel vreemder eigenlijk.
Het komt op mij over alsof TS wel degelijk wat te vertellen heeft gehad bij de keuze. Hij probeert er nu zelfs achter te komen hoe ze de regels kunnen omzeilen.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:02 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Net alsof een 17-jarige het verschil gaat maken.![]()
Voor het verwerkingsproces lijkt het me erg goed juist. Geforceerd pubers (bijna volwassenen) buiten zo'n proces houden lijkt me veel vreemder eigenlijk.
Nogmaals, je weet niet hoe de band is. Ik ken best wat mensen waarbij tantes zowat 2e ouders zijn.quote:Op maandag 13 februari 2012 01:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het om een eigen kind zou gaan dan zou het voor mij ook niet meer dan logisch zijn dat een 17-jarige ook betrokken wordt bij de besluitvorming
Jij denkt serieus dat een 17 jarige dit of door kan drukken of kan tegenhouden?quote:Op maandag 13 februari 2012 01:13 schreef Leandra het volgende:
Overigens zou ik de verantwoordelijkheid voor zo'n beslissing ook gewoon niet op de schouders van een 17-jarige willen leggen.
Dat lijkt me sterk. Hij was niet verantwoordelijk en had in feite geen stem.quote:Wat als die 17-jarige er als 35-jarige heel anders tegenaankijkt en het gevoel heeft het hij er nooit mee had moeten instemmen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |