abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107914015
Mijn tante is al 25jaar lang ongeneesbaar ziek. Zeer diepe, en donkere depressie, niets heeft tot heden geholpen. Pillen, opnamen, psychiatrie, nog meer pillen en elektroshock therapie.Niet hielp.
Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) alleen in Nederland liggen deze wetten heel streng, en wij weten niet of ze wel, of juist niet in aanmerking hiervoor komt.
Daarnaast hebben wij, van een medepatient daar de vader van, gehoord dat er in Zwitserland ook kliniek ligt, die dit wel wat ''makkelijker'' doen. Maar vanzelf sprekend willen wij dat zij zo min mogelijk pijn gaat voelen. Vandaar dat wij vraag tekens kregen bij een buitenlandse kliniek.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

Ik vind het heel erg ongepast om dit op een forum te vragen, maar dit is niet echt een onderwerp wat je in het café gaat bespreken.. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
pi_107914065
ik heb hier toevallig vanmorgen een docu over gezien op holland doc.
zembla heeft een mooie: 'dokter, ga ik dood'
ik raad je aan die op te zoeken en 'even' te kijken.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_107914113
trouwens, bespreek het eerst met de huisarts.
want die kan je de beste weg wijzen.
ik maak uit je verhaal op dat jullie die stap nog niet gezet hebben.

en de stichting einder kan ook veel nuttige informatie bieden
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_107914296
" Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) "

Deze zin zit mij eigenlijk niet helemaal lekker. Het lijkt erop dat de mening van je tante maar een bijkomstigheid is, in plaats van waar het om draait.

Als je bedoelde "mijn tante wil al tijden dat er een eind aan wordt gemaakt, en wij als familie hebben besloten dat we haar daar bij willen helpen" klinkt het al een stuk minder... fout.

Over de klinkieken zijn er idd al meerdere documentaires geweest. Een recente (in het Engels) met commentaar van Terry Pratchett is te vinden op youtube en laat ook zien hoe het precies in zijn werk gaat (de man die zich laat inslapen wordt tot het einde gevolgd).
  zondag 12 februari 2012 @ 23:07:01 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_107914578
quote:
3s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
" Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) "

Deze zin zit mij eigenlijk niet helemaal lekker. Het lijkt erop dat de mening van je tante maar een bijkomstigheid is, in plaats van waar het om draait.

Ook de mogelijke uitwijk naar Zwitserland omdat ze daar niet zo moeilijk doen met regeltjes.
Het zal vast niet zo bedoeld zijn hoor maar het komt over als "het is zo'n gedoe en lastig, kan ze niet gewoon uit?".

Ik zou even rondkijken op NVVE.nl en daar eventueel een mail aan sturen met je vragen. Dat zijn echt de experts mbt de regelgeving.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:12:12 #6
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_107914906
Volgens mij komt er zo'n kliniek in Den Haag. Las er deze week nog een post over op de FP..

Euthanasiekliniek 1 maart van start
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
  zondag 12 februari 2012 @ 23:14:47 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_107915052
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:12 schreef Civilian het volgende:
Volgens mij komt er zo'n kliniek in Den Haag. Las er deze week nog een post over op de FP..

Euthanasiekliniek 1 maart van start
Nou ja, het is niet zo dat je daar kan aanbellen en dat je dan meteen een spuitje krijgt hoor, ook zij zullen zich gewoon aan de regelgeving moeten houden. Het is in Nederland alleen geen verplichting voor een arts om hieraan mee te werken, en bij deze mensen krijg je dus in ieder geval geen weigering op persoonlijke gronden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:15:30 #8
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107915102
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 22:56 schreef Sparkieh het volgende:
Mijn tante is al 25jaar lang ongeneesbaar ziek. Zeer diepe, en donkere depressie, niets heeft tot heden geholpen. Pillen, opnamen, psychiatrie, nog meer pillen en elektroshock therapie.Niet hielp.
Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) alleen in Nederland liggen deze wetten heel streng, en wij weten niet of ze wel, of juist niet in aanmerking hiervoor komt.
Daarnaast hebben wij, van een medepatient daar de vader van, gehoord dat er in Zwitserland ook kliniek ligt, die dit wel wat ''makkelijker'' doen. Maar vanzelf sprekend willen wij dat zij zo min mogelijk pijn gaat voelen. Vandaar dat wij vraag tekens kregen bij een buitenlandse kliniek.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

Ik vind het heel erg ongepast om dit op een forum te vragen, maar dit is niet echt een onderwerp wat je in het café gaat bespreken.. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Terry Pratchett, een hele bekende schrijver heeft Alzheimer en is euthanasie aan het onderzoeken.
Die kwam die kliniek in Zwitserland ook tegen en ging uiteindelijk met een aantal mensen mee om te filmen hoe er een einde aan het leven werd gemaakt.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b0120dxp

Als je wil kan ik de downloadlink opzoeken. Erg goeie docu.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 12 februari 2012 @ 23:16:39 #9
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107915194
Oh, hij staat hier gewoon online te bekijken:

Kan erg confronterend zijn.
  PR/Manusje van alles zondag 12 februari 2012 @ 23:18:03 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_107915300
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 22:57 schreef Mirjam het volgende:
ik heb hier toevallig vanmorgen een docu over gezien op holland doc.
zembla heeft een mooie: 'dokter, ga ik dood'
ik raad je aan die op te zoeken en 'even' te kijken.
Heb hem ook gezien.
Was toch wel verschrikkelijk.... meer dan 100 pillen moeten slikken. :X

edit: spuit11
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 12 februari 2012 @ 23:21:04 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107915483
Ik snap niet waarom jullie, de familie, besluiten dat je tante euthanasie wil.... als ze dat niet zelf kan besluiten is het niet meer dan terecht dat de mogelijkheid er niet is.

Uitzonderingen daargelaten, maar ik lees niets over een dementerende tante die met een gezonde geest al besloten had dat ze niet wilde veralzheimeren.
Ik zie het probleem vooral in het geestelijk lijden van tante, en als dat niet gecombineerd is met een (zeer) hoge leeftijd dan zal men niet snel akkoord gaan met een euthanasieverzoek, ook niet van tante zelf.

Hoe oud is tante eigenlijk, want 25 jaar ongeneeslijk geestesziek zegt nog niets, ze kan wel begin 40 zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 12 februari 2012 @ 23:22:17 #12
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107915551
Na even de eerste paar minuten weer te hebben gezien heet de organisatie die TS zoekt "Dignitas".

Hier:
http://assisted-dying.org(...)itas-in-switzerland/

En hier hun eigen site:
http://www.dignitas.ch/
  zondag 12 februari 2012 @ 23:23:01 #13
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107915605
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:21 schreef Leandra het volgende:
Ik snap niet waarom jullie, de familie, besluiten dat je tante euthanasie wil.... als ze dat niet zelf kan besluiten is het niet meer dan terecht dat de mogelijkheid er niet is.
Dat kan inderdaad ook niet.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:26:41 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107915895
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:23 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad ook niet.
Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_107916017
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.

Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.

Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..

alle mogelijke opties hebben we al geprobeert, maar tevergeefs. helaas
  zondag 12 februari 2012 @ 23:30:34 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_107916116
Ik ben het eens met de mensen die hierboven hun onbehagen uiten over situatie en toonzetting. Het voelt voor mij ook niet geheel lekker.

Depressiviteit is overigens - hoe verschrikkelijk ook - voor zover ik weet niet per definitie 'ongeneeslijk'. Ik vind het daarom persoonlijk moreel niet juist om euthanasie te laten uitvoeren op je tante. Maar goed, wie ben ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lkw op 12-02-2012 23:42:18 ]
Stop the world, I want to get out.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:31:02 #17
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107916139
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.
Ja natuurlijk zet TS dat zo neer. TS zet neer dat de familie het besloten heeft. En dat kan ook heel goed. Dat ze met z'n allen overlegd hebben en hebben besloten dat dat de beste oplossing voor iedereen is.

Dat maakt het nog niet mogelijk.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:31:47 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107916194
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:30 schreef Lkw het volgende:
Ik ben het eens met de mensen die hierboven hun onbehagen uiten over situatie en toonzetting. Het voelt voor mij ook niet geheel lekker.

Depressiviteit is overigens - hoe verschrikkelijk ook - voor zover ik weet niet per definitie 'ongeneeslijk'. Ik vind het daarom persoonlijk moreel niet juist om euthanasie te laten uitvoeren op je tante. Maar goed, wie ben ik.
"laten toepassen" is dan ook mijn bezwaar.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:33:28 #19
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_107916268
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...
Stop the world, I want to get out.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:35:54 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107916369
quote:
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.

Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.

Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..

Sorry hoor, maar "Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om euthanasie te laten plegen"??
Ten eerste ben jij net 17 volgens je profiel, dus waarom jij onderdeel van de "we" in de besluitvorming zou zijn is me al niet duidelijk, verder klinkt het meer als een overeenkomst met tante haar om zeep te (laten) helpen dan als euthanasie....

Volgens mij moeten jullie je nog eens heel goed in het onderwerp gaan verdiepen, want hoe vervelend het ook voor je tante (en jullie) is dat ze zo diep in de geestelijke problemen zit, zou ik me meer af gaan vragen hoe het komt dat ze 11 mislukte zelfmoordpogingen in een jaar heeft...
Ik snap best dat mensen soms falen, maar 11 keer falen zelfmoord te plegen betekent over het algemeen dat je niet graag genoeg dood wilt.

Ik zal euthanasie niet snel moord noemen, maar op deze immer falende zelfmoordpogingen ondernemende tante "euthanasie" laten plegen zou wat mij betreft gelijkstaan aan moord.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 12 februari 2012 @ 23:36:44 #21
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107916412
Als ze nog steeds niet dood is, dan wil ze gewoon leven. Het lijkt me meer dat ze een aandachtsprobleem heeft, kickt op aandacht en dat op deze manier wilt bereiken.

Euthanasie zal niet zomaar gaan en al helemaal niet omdat jullie (lees: de familie) dat met elkaar hebben afgesproken.

Als ze echt dood wilt, vertel haar dan gewoon dat ze een overdosis coke moet gaan scoren ergens.
Ook hoi !
  PR/Manusje van alles zondag 12 februari 2012 @ 23:39:00 #22
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_107916507
maar, feitelijk is ze dus zwaar depressief? geen kanker of andere ziektes?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_107916547
quote:

Doet me denken aan Antonie Kamerling :{
  zondag 12 februari 2012 @ 23:40:06 #24
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_107916551
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:33 schreef Lkw het volgende:

[..]

Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...
In Nederland krijg je zelf als terminaal kankerpatient niet eens euthanasie.

Sleutelwoorden: "ondraagzaam/uitzichtloos leiden"
En als je als terminaal gedianotiseerd bent, dan betekent dat nog niet persé dat je op het randje van de dood balanceert en laten ze je dus leven en "behandelen" ze zoveel mogelijk.
  zondag 12 februari 2012 @ 23:40:47 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_107916577
41 jaar, lichamelijk gezond en chronisch depressief.... daar krijg je zelfs in Zwitserland geen Drion voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')