Ook de mogelijke uitwijk naar Zwitserland omdat ze daar niet zo moeilijk doen met regeltjes.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
" Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) "
Deze zin zit mij eigenlijk niet helemaal lekker. Het lijkt erop dat de mening van je tante maar een bijkomstigheid is, in plaats van waar het om draait.
Nou ja, het is niet zo dat je daar kan aanbellen en dat je dan meteen een spuitje krijgt hoor, ook zij zullen zich gewoon aan de regelgeving moeten houden. Het is in Nederland alleen geen verplichting voor een arts om hieraan mee te werken, en bij deze mensen krijg je dus in ieder geval geen weigering op persoonlijke gronden.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:12 schreef Civilian het volgende:
Volgens mij komt er zo'n kliniek in Den Haag. Las er deze week nog een post over op de FP..
Euthanasiekliniek 1 maart van start
Terry Pratchett, een hele bekende schrijver heeft Alzheimer en is euthanasie aan het onderzoeken.quote:Op zondag 12 februari 2012 22:56 schreef Sparkieh het volgende:
Mijn tante is al 25jaar lang ongeneesbaar ziek. Zeer diepe, en donkere depressie, niets heeft tot heden geholpen. Pillen, opnamen, psychiatrie, nog meer pillen en elektroshock therapie.Niet hielp.
Nou hebben wij, onze familie, besloten om euthanasie te laten doen. (dit is ook wat mijn tante wilt) alleen in Nederland liggen deze wetten heel streng, en wij weten niet of ze wel, of juist niet in aanmerking hiervoor komt.
Daarnaast hebben wij, van een medepatient daar de vader van, gehoord dat er in Zwitserland ook kliniek ligt, die dit wel wat ''makkelijker'' doen. Maar vanzelf sprekend willen wij dat zij zo min mogelijk pijn gaat voelen. Vandaar dat wij vraag tekens kregen bij een buitenlandse kliniek.
Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?
Ik vind het heel erg ongepast om dit op een forum te vragen, maar dit is niet echt een onderwerp wat je in het café gaat bespreken.. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Heb hem ook gezien.quote:Op zondag 12 februari 2012 22:57 schreef Mirjam het volgende:
ik heb hier toevallig vanmorgen een docu over gezien op holland doc.
zembla heeft een mooie: 'dokter, ga ik dood'
ik raad je aan die op te zoeken en 'even' te kijken.
Dat kan inderdaad ook niet.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:21 schreef Leandra het volgende:
Ik snap niet waarom jullie, de familie, besluiten dat je tante euthanasie wil.... als ze dat niet zelf kan besluiten is het niet meer dan terecht dat de mogelijkheid er niet is.
Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.quote:
Ja natuurlijk zet TS dat zo neer. TS zet neer dat de familie het besloten heeft. En dat kan ook heel goed. Dat ze met z'n allen overlegd hebben en hebben besloten dat dat de beste oplossing voor iedereen is.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo zet TS het wel neer, het kan de leeftijd van TS zijn, en daarmee kan TS dus zelfs nog niet beslissen over het lot van tante als hij het laatst levende familielid zou zijn, maar ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de leeftijd van tante.... ik heb neefjes (tante-zeggers dus) die ouder zijn dan TS.
"laten toepassen" is dan ook mijn bezwaar.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:30 schreef Lkw het volgende:
Ik ben het eens met de mensen die hierboven hun onbehagen uiten over situatie en toonzetting. Het voelt voor mij ook niet geheel lekker.
Depressiviteit is overigens - hoe verschrikkelijk ook - voor zover ik weet niet per definitie 'ongeneeslijk'. Ik vind het daarom persoonlijk moreel niet juist om euthanasie te laten uitvoeren op je tante. Maar goed, wie ben ik.
Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...quote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
Sorry hoor, maar "Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om euthanasie te laten plegen"??quote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.
Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.
Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
alle mogelijke opties hebben we al geprobeert, maar tevergeefs. helaas
Doet me denken aan Antonie Kamerlingquote:Op zondag 12 februari 2012 23:28 schreef Sparkieh het volgende:
Naja even ter bijvoeging. Zij heeft ongeveer afgelopen jaar 11 pogingen gedaan. Van kerktorens, flat gebouwen, spoor overgangen, maar ook overdosis medicijnen. Keer op keer door de naald gekropen. Door de politie ervan af getrokken etc, gevonden in het huis etc.
Geestelijk zijn we allemaal natuurlijk gesloopt, en zij al helemaal. Het enige wat ze wilt is dood. Niets meer niets minder. Leuke dingen doen wilt zij al helemaal niet. Verder is zij super gezond, 41 jaar, hele aardige vrouw. Als je haar zo zou zien lopen zou je denken dat er niets mis is. Ze is echt de beste in toneel spelen. Ze verbloemd ook altijd alles. Daarom is het ook zo lastig in te schatten. Ziekenhuizen hebben al meerdere keren gefaald met de juiste diagnose te stellen, dus daar hebben we ook geen vertrouwen meer in.
Wij hebben trouwens ook met haar erbij besloten om Euthanasie te laten plegen. Was echt een heel emotioneel gesprek. Eigenlijk kwam dat onderwerp ook uit het niets naar voren..
alle mogelijke opties hebben we al geprobeert, maar tevergeefs. helaas
In Nederland krijg je zelf als terminaal kankerpatient niet eens euthanasie.quote:Op zondag 12 februari 2012 23:33 schreef Lkw het volgende:
[..]
Tot euthanasie moet in elk geval goed doordacht besloten worden. Niet zo eventjes op basis van een ingeving aan de keukentafel. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je onder normale omstandigheden en bij normale instanties niet zomaar toestemming krijgt het te laten doen. Daar hoop ik op althans...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |