Interessant verhaal maar zijn op de master de bitdepth en samplerate niet hoger dan op de CD?quote:De kans is dus groot dat als je een vinyl plaat koopt van een album die de laatste 20 jaar is uitgekomen je gewoon naar dezelfde master zit te luisteren als de CD met dezelfde data en frequentie beperkingen. Dat het anders klinkt dan op de CD heeft meer met het medium vinyl te maken dan met een superieure opname. De klank kan warmer overkomen inderdaad.. maar dat is nou eenmaal omdat op vinyl sommige frequenties beter overkomen. Iets wat je zelf ook kan bereiken met een CD en een equalizer erbij.
En waarom mogen jongeren van jou dan geen LP's kopen? Het is toch aan een ieder om zelf te bepalen welke geluidskwaliteit ze willen. Mis het LP-geluid ook best wel, had echt iets moois.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:16 schreef Ritmo het volgende:
Van die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen.
WAAROM?
Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...
Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken?Of een Nokia uit 1995?
Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:23 schreef Stokstaart het volgende:
Mensen willen terug naar vroeger. Toen Nederland nog tolerant was.
Je moet je bek houden intolerante klootzak.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:34 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.
Sterke comeback.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 01:56 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Je moet je bek houden intolerante klootzak.
Mensen die denken dat digitaal DJ minder DJ zijn dan analoog Dj's. Ik draai zefl ook met vinyl, maar DJ-en is veel meer dan beatmatchen en dropmixen, en af en toe een back spin erin flikkeren. Als je kunt beatmatchen ben je echt nog geen DJ. Dus digitaal kan zeker niet iedere kneus DJ worden. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen hetgene atomix voor je doet.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Toen ik nog dj speelde (sl1200MK2) toen was het gewoon NOT DONE om met iets digitaals aan te komen dan werd je gezien als prutser. Nu zie je steeds meer top DJ's met hun laptop aankomen.
Dat haalt wel een beetje de charme weg. Ik heb ooit een tijdje gespeeld met atomix mp3 heette dat geloof ik, 2 geluidskaarten in je pc aansluiten op mengpaneel en mixen maar. Met atomix mp3 kan iedere kneus DJ worden. Zeker met die magic knop waarbij de 2e mp3 automatisch in de maat van de eerste wordt gezet.
Maarja je mist dan sowieso de leuke dingen zoals een backspin een plaat vanaf stilstand starten en hem toch perfect in de maat met de andere plaat laten lopen.
Niks mis met een Sl1200 met een goed element en dito naald, maar iedere audiofiel zweert bij een tafel met rechte arm, in plaats van een S arm. En een belt drive in plaats van een direct drives.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:16 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom Hi-Fi adepten snaar-aandrijving niet erg vinden of zelfs een paar duizend voor een snaar-aangedreven tafel over hebben. Boven een direct-drive.
Mwa ik zie het zo. Mijn SL draait strak strakker de strak. En ik kan em altijd afstellen dat ie heel precies draait. Geen last van slijtende rubber-banden. Daarnaast is het de keuze van de element wat het geluid kleurt.
Hi-Fi naalden geven voor mijn smaak teveel weer. Je hoort dan elk krasje en doet af aan mijn luistergenot. Ik pak een "Dj-element" (shure m44-7) en dat is voor mij een goede middenweg tussen helderheid, goede bass zonder dat de naald uit de groef vliegt (sommige hip-hop platen zijn heel hard gemasterd met veel bass in een bredere groef op dik vinyl). En ik hoor die krasjes niet meer omdat de maald ietwat ongevoelig is ervoor.
Waarom? Ik heb onlangs met de Traktor Kontrol S4 mogen spelen, en de mogelijkheden zijn eindeloos, vinyl wordt zo langzamerhand achterhaald. Mensen die zeggen dat digitale DJ's minder DJ zijn dan vinyl DJ's weten duidelijk niet waar het bij het DJ-en om draait. Je voelt je gewoon een fossiel als je met je platenkoffer jezelf een breuk sjouwt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:35 schreef So_Surreal het volgende:
Omdat draaien met vinyl veel dikker is dan digitaal met een midi controller of met CD-decks
Het is eigenlijk vooral de motor. Die idd het liefst aan een riempje en als het heel ff kan zelfs los van de platenspeler. De trillingen van de motor wil je niet in je muziek hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Niks mis met een Sl1200 met een goed element en dito naald, maar iedere audiofiel zweert bij een tafel met rechte arm, in plaats van een S arm. En een belt drive in plaats van een direct drives.
Trillingen van de motor ja, maar mede daarom een straight arm in plaats van een S arm. Een straight arm is een stuk stabieler, kijk maar naar het turntablisme. Die mannen hebben liever een platenspeler met een rechte arm, omdat het gewoon stabieler is. Als je echt gaat scratchen en beat jugglen, wil je niet dat je naald uit de groef knalt. Maar er blijft altijd een groep die bij de Sl1200 blijft zweren, ook al is deze platenspeler op alle fronten voorbij gestreeft door de OEM platenspeler die al een aantal jaar op de markt is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is eigenlijk vooral de motor. Die idd het liefst aan een riempje en als het heel ff kan zelfs los van de platenspeler. De trillingen van de motor wil je niet in je muziek hebben.
Ik draai zelf ook digitaal met Traktor Pro 2 en een Reloop Digital interface edition + asus tablet met ToucOSC.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 08:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb onlangs met de Traktor Kontrol S4 mogen spelen, en de mogelijkheden zijn eindeloos, vinyl wordt zo langzamerhand achterhaald. Mensen die zeggen dat digitale DJ's minder DJ zijn dan vinyl DJ's weten duidelijk niet waar het bij het DJ-en om draait. Je voelt je gewoon een fossiel als je met je platenkoffer jezelf een breuk sjouwt.
Tuurlijk nostalgie en direct contact met je medium, maar qua mogelijkheden is vinyl gewoon achterhaald.
quote:Op zondag 12 februari 2012 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Helaas denk ik dan weer niet dat de meeste jongeren zo'n beauty hebben staan:
[ afbeelding ]
Met natuurlijk een goede phone stage:
[ afbeelding ]
Daar kan geen MP3, geen FLAC en geen CD tegen op.
Ik scratch zelf amper, af en toe een back spin, maar van scratchen gaat je vinyl naar de klote. Digitaal klinkt scratchen in veel gevallen een heel stuk minder, maar het is een kwestie van tijd, voordat er een systeem op de markt komt, waarbij het scratchen niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:12 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Ik draai zelf ook digitaal met Traktor Pro 2 en een Reloop Digital interface edition + asus tablet met ToucOSC.
Maar digitaal scratchen klinkt niet...
Heb nog 2 draaitafels staan, met een mixer.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 09:16 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon vet om te luisteren. heb inmiddels geen platenspeler meer (moet maar weer es), maar ik vind het gewoon vet. Dus, de tering!
Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:18 schreef Bassen het volgende:
LP is meer dan alleen muziek, het is beleving. Naast de superieure geluidskwaliteit is het ook de tijd die je moet nemen om de plaat te spelen, je moet er echt even voor zitten. Persoonlijk geniet ik veel meer van een plaat, omdat ik rustig de tijd neem, pak daarbij de platenhoes en ga deze aandachtig lezen/bekijken.
De LP is er dan ook nooit uit geweest wel is het zo dat deze steeds populairder word, en trecht, mensen gaan het weer waarderen omdat je gewoon niet dat gevoel krijgt bij een cd of laat staan een mp3'tje.
Voor mensen die beweren dat MP3 beter klinkt, kijk eens naar het apparaat waar je het op afspeelt en dit geldt ook voor de platenspeler want die usb varianten zijn idd troep, een goede naald kost al meer dan zo'n speler.
Ik denk dat er voldoende mensen zijn die dat ervoor over hebben en die dat erin investeren om het lonend te maken om ook schijfjes te printen in 24/96-formaat.quote:Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.
Op de gemiddelde geluidsinstallatie van <1000 Euro is het verschil niet of nauwelijks te horen. En dan heb ik het niet over een 128 kbs mp3-tje.
Ik vind platenspelers meestal hele mooie apparaten. Maar wat boeit het hoe het eruit ziet? Je koopt het voor de geluidskwaliteit.quote:Ik vind platenspelers veelal maar lelijke dingen, vooral de oude of overdreven dure. Maar deze ziet er wel mooi uit.
Ik hoor dat verschil vrijwel direkt hoor, iedereen eigenlijk wel. En ik heb echt geen set boven de 1000 euro.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vraag is alleen of mensen het geld dat ervoor nodig is om het verschil te horen tussen een goed digitaal bestand en een stuk vinyl, het er daadwerkelijk ook voor over hebben.
Op de gemiddelde geluidsinstallatie van <1000 Euro is het verschil niet of nauwelijks te horen. En dan heb ik het niet over een 128 kbs mp3-tje.
Ja, het *prut prut prut* geluid van stofjes onder de naald is onmiskenbaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:10 schreef Snowfish het volgende:
Ik hoor dat verschil vrijwel direkt hoor, iedereen eigenlijk wel.
Zal wel door mijn goedkope apparatuur komen, maar ik kan net zo goed genieten van een cd als van een lp.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 15:18 schreef Bassen het volgende:
LP is meer dan alleen muziek, het is beleving. Naast de superieure geluidskwaliteit is het ook de tijd die je moet nemen om de plaat te spelen, je moet er echt even voor zitten. Persoonlijk geniet ik veel meer van een plaat, omdat ik rustig de tijd neem, pak daarbij de platenhoes en ga deze aandachtig lezen/bekijken.
De LP is er dan ook nooit uit geweest wel is het zo dat deze steeds populairder word, en trecht, mensen gaan het weer waarderen omdat je gewoon niet dat gevoel krijgt bij een cd of laat staan een mp3'tje.
Voor mensen die beweren dat MP3 beter klinkt, kijk eens naar het apparaat waar je het op afspeelt en dit geldt ook voor de platenspeler want die usb varianten zijn idd troep, een goede naald kost al meer dan zo'n speler.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |