abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107828972
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die (ras)katten fokken, vooral ter lering en het vermaak. Op kattenfora zit je namelijk al snel alleen met huisvrouwen te kletsen (overigens niets mis mee, maar op een gegeven moment gaat het niet meer over het fokken ;) ). Daarnaast ben ik ook niet te vinden op kattenshows, omdat ik het showen niet leuk vind.

Het leek me hier dus leuk om met anderen over het fokken te babbelen.

Om zelf maar te beginnen:

Ik heb een hele kleine cattery. Eigenlijk alleen maar officieel omdat je anders niet met raskatten mag fokken. Ik heb 1 poes en twee gecastreerde katers: Bailey en Avaldi. Ik fok ook alleen maar als er in mijn omgeving voldoende interesse en vraag is. Zo heb ik afgelopen jaar overgeslagen. Raki is een goede moeder en is extra vrolijk tijdens de 14 weken dat haar kittens in huis zijn.

Zwanger:

Raki met haar eerste nest:

Tweede nest:

Ze heeft er inmiddels al twee nestjes op zitten en is nu zwanger van haar derde. Ze zit nu in haar zesde week. Ongeveer 8 maart verwacht ik het nestje. Dus als er meer mensen zijn die ervaringen willen uitwisselen over fokken, graag! technische informatie over wat er bij komt kijken, het krijgen van een nestje, of gewoon het plaatsen van foto's, alles lijkt me leuk. En anders wordt het de komende 14 weken gewoon een nieuwe Ahhhhwwww topic ;)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 10 februari 2012 @ 15:27:04 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_107829076
Kittens. O+
Mocht je nog een kitten over hebben. :@ O+
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 15:28:39 #3
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_107829151
Oje potentieel rel topic
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
  vrijdag 10 februari 2012 @ 15:52:41 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107829981
Is de vader ook een raskat? Of "kweek" je mixjes?

En inderdaad, zijn alle kittens al besproken?
Ik ben ook nog opzoek maar wil het liefst een kortharige kat. (en een lichte kleur ivm teken vinden, ik wil m'n kat tzt ook buiten laten)
pi_107830214
Vader is ook een raskat:

Ik fok alleen volle Noorse boskatten. En die zijn inderdaad halflangharig.

Ik weet natuurlijk nog niet hoeveel kittens ze krijgt ;) Zoals ik al zei, ik ben er dit jaar aan begonnen omdat er al vraag was naar kittens van Raki. Tot nu toe twee potentiële geïnteresseerden. Maar het lijkt me wel leuk om het gehele fokproces te laten zien, vanaf nu tot ze weg gaan :Y
  vrijdag 10 februari 2012 @ 15:59:56 #6
45 SiGNe
pi_107830301
Pa is wel een mooie hoor! ^O^

Ik vroeg het me af omdat ik op de foto's ook een lapjeskitten en een rode kitten zag liggen.
pi_107830458
Klopt. Raki is wel een Noorse boskat, maar qua tekening ook een lapjeskat : Officieel een blotched, black tabby met wit ;) Haar kittens kunnen dus ook lapjes zijn.

Als je je kat gewoon op straat wil laten lopen, wordt een raskat sowieso lastig. Veel raskatten worden makkelijk gestolen. Daarom raden de meeste fokkers aan om je tuin of balkon af te zetten.

[ Bericht 28% gewijzigd door An24 op 10-02-2012 16:12:20 ]
pi_107830561
Hoeveel onderhoud vergt zo'n kat nou?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_107830688
Alsof er niet genoeg katten in het asiel op een baasje zitten te wachten.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 16:15:58 #10
45 SiGNe
pi_107830887
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:04 schreef An24 het volgende:
Klopt. Raki is wel een Noorse boskat, maar qua tekening ook een lapjeskat : Officieel een blotched, black tabby met wit ;) Haar kittens kunnen dus ook lapjes zijn.

Als je je kat gewoon op straat wil laten lopen, wordt een raskat sowieso lastig. Veel raskatten worden makkelijk gestolen. Daarom raden de meeste fokkers aan om je tuin of balkon af te zetten.
Grote kans dat ik gewoon een europese korthaar neem uit uit asiel maar een raskat is ook wel leuk.
M'n ouders hebben een burmees en een burmilla, leuke beesten.
pi_107831164
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:15 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Grote kans dat ik gewoon een europese korthaar neem uit uit asiel maar een raskat is ook wel leuk.
M'n ouders hebben een burmees en een burmilla, leuke beesten.
Is ook een goed idee! Zoals Nytro al aangeeft: er zitten er ook genoeg in het asiel. Het is ook niet mijn bedoeling om met dit topic kittens te slijten, dat lukt sowieso wel. Overigens ken ik de burmees wel, maar een burmilla zegt me niets!

@Thinkk-Pink: ligt er aan of de vacht goed is. Ik heb 1 noor die ik elke week moet borstelen vanwege klitten, de andere twee hoeven nooit geborsteld te worden, maar vinden het gewoon fijn! Ze ruien twee keer per jaar, dan moet je even wat vaker stofzuigen
pi_107831553
Oke, daar was ik even benieuwd naar. Ondanks da tik ze erg mooi vind zou ik er idd ook eerder een uit het asiel halen. Maar ik kan niet zo goed tegen katten. Krijg het er benauwd van. Maar vind ze zeker heel mooi deze :)
  vrijdag 10 februari 2012 @ 18:26:06 #13
45 SiGNe
pi_107835094
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:23 schreef An24 het volgende:

[..]

Is ook een goed idee! Zoals Nytro al aangeeft: er zitten er ook genoeg in het asiel. Het is ook niet mijn bedoeling om met dit topic kittens te slijten, dat lukt sowieso wel. Overigens ken ik de burmees wel, maar een burmilla zegt me niets!
Burmilla is een kruising tussen een Burmees en een Chinchilla pers, die van m'n ouders is spierwit en alleen de puntjes van z'n haren zijn zwart, dat geeft een beetje een huskey effect, erg mooi om te zien.
Helaas wel (net als de Burmees en andere raskatten) helaas wat gevoeliger voor genetische aandoeningen.

foto achter spoilertag aangezien ik je topic ook niet wil kapen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_107835297
Ik heb inderdaad al even op google gekeken, ook een mooi beestje. Ik mis alleen wat haar ;)

Genetische aandoeningen komen nogal voor inderdaad. Daarom is het voor fokkers een hele puzzel om de twee juiste katten bij elkaar te krijgen. Ik test de kat elk jaar op ziektes, om fokfouten te voorkomen en verwacht dat ook van de eigenaar van de kater. Daarom zijn raskatten ook zo duur.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 10 februari 2012 @ 21:13:51 #15
163650 Greys
pi_107842357
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 15:28 schreef zwartedoos het volgende:
Oje potentieel rel topic
Ik zou niet weten waarom.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 16:10 schreef Nytro het volgende:
Alsof er niet genoeg katten in het asiel op een baasje zitten te wachten.
Daar zijn aparte topics voor ;)
Het is niet TS d'r bedoeling om de kittens hier te slijten.

[ Bericht 12% gewijzigd door Greys op 10-02-2012 21:42:30 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 10 februari 2012 @ 21:18:12 #16
163650 Greys
pi_107842541
Die vader _O_
Wat een prachtkat!

Hoe werkt dat, die krijg je dan een tijdje te leen in je huis ofzo? :@
Als je zo'n dekkater 'huurt'? Oh god, dat klinkt fout, maar hoe zeg je dat?

En wat ik nog even niet begreep:
Je schreef dat je er dit jaar mee was begonnen, maar dit is haar derde nestje.
Toch? :P Binnen hoeveel tijd dan? Niet allemaal dit jaar, dat lijkt me niet te passen :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_107843557
Haha! Nou ja, het kost wat moeite om de juiste dekkater te vinden. Je gaat kijken naar lijnen, genetische fouten en inteelt factor. Ook moet je kijken naar de zwakke punten van je eigen kat en daar moet een compenserende kater bij gevonden worden. Deze kater woont helaas in Drenthe. Er worden afspraken gemaakt over de kosten en wanneer mijn kat welkom is. Als de poes krols wordt, moet ik een stuk rijden en geef ik haar af. Er komen dus veel afspraken en ook goed vertrouwen bij kijken, maar de fokker van de kater ken ik al langer, dat scheelt.

Daar mag Raki vervolgens even wennen zodat ze op haar gemak is. Dan wordt de kater erbij gezet, meestal een dag of vier. En dan weer een stukje rijden om haar op te halen :')

Vervolgens is het drie weken wachten voor je weet of ze zwanger is.

Misschien heb ik het verkeerd beschreven, maar ik ben in 2009 begonnen. Er zit telkens minstens een jaar tussen elk nest, zodat moeders bij kan komen en weer volledig op gewicht is.

[ Bericht 2% gewijzigd door An24 op 10-02-2012 21:50:43 ]
pi_107844424
Ik zal ook wat foto's plaatsen van Avaldi. Die komt uit haar eerste nest, is volwassen en is bij ons gebleven! Avaldi is ook van de vader die ik hier geplaatst heb!

Raki's broer Bailey woont hier dus ook nog:

Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 10 februari 2012 @ 22:01:08 #19
163650 Greys
pi_107844852
Wauw, die tweede foto, net zo'n leeuwenkrans met haar O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_107847132
Mooi hoor

more pics please
pi_107847780
Ik zal sowieso updates geven met foto's, maar ook van de andere katten zal ik wat meer laten zien. Die zijn er met een nestje op komst ook mee bezig. Erg leuk om te zien dat zij zich ook anders gaan gedragen!
pi_107849842
Tja katten fokken is niet zo moeilijk, er staan ruim 16000 nesten zomers op marktplaats in alle soorten en maten van gratis op te halen tot 4000 euro.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 11 februari 2012 @ 00:11:51 #23
163650 Greys
pi_107850098
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 00:04 schreef LittleLady het volgende:
Tja katten fokken is niet zo moeilijk, er staan ruim 16000 nesten zomers op marktplaats in alle soorten en maten van gratis op te halen tot 4000 euro.
En wat heeft dat te maken met het fokken van specifiek Noorse Boskatten, waar dit topic over gaat? :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  † In Memoriam † zaterdag 11 februari 2012 @ 01:05:41 #24
72518 Strega
Het glas is altijd halfvol.
pi_107851500
Mooi zijn ze! O+ O+ O+
Die vader ook! Onze Noor is helaas te vroeg overleden. Heb nu wel een Main Coon. O+
Mooie foto's ook, leuk idee, om je topic te gaan volgen.
Ik heb vroeger incidenteel een paar nestjes Britten gefokt.
De tong is het enige wapen dat scherper wordt bij veelvuldig gebruik.
Bullie is thuis
pi_107851539
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 23:09 schreef An24 het volgende:
Ik zal sowieso updates geven met foto's, maar ook van de andere katten zal ik wat meer laten zien. Die zijn er met een nestje op komst ook mee bezig. Erg leuk om te zien dat zij zich ook anders gaan gedragen!
Als je het erg vind dat ik in je topic loop te zeveren moet je het zeggen hoor. Want ja ik heb weinig met katten en al helemaal geen verstand van fokken. Maar vind ze wel mooi :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')