Zeer geëerd publiek!
Bijna twee jaar geleden deed ik mijn toen verouderde desktop van de hand voor notebook, omdat ik toch wilde gamen maar wij in huis erg weinig ruimte hadden. Ik ging voor een Toshiba notebook vanwege de meeste bang-for-buck op dat moment, en die beviel zo goed dat er daarna nog twee van dat merk volgden.
Nu we een normaal formaat huis hebben, en een kind + nieuwe baan waardoor het gamen compleet weg is gevallen (met uitzondering van een uurtje per week op de PS3) wordt het tijd om terug te gaan naar een desktop op de studiekamer, niet in het laatst omdat ik van mijn werk al een gloednieuwe snellere notebook tot mijn beschikking heb gekregen.
Indien de Qosmio weg mag (ik twijfel nog wel een heel klein beetje omdat ik niet weet of ik er uberhaupt nog wat voor krijg) zal dit vanaf medio half maart kunnen. Uiteraard wordt de notebook teruggezet naar fabrieksstandaard met de meegeleverde (origineel Toshiba) restore-set op 4 dvd's.
De specs:- Core i3 2,13Ghz processor, dualcore, hyperthreading (Windows rapporteert daarom 4 cores)
- Nvidia GT330m videokaart met 1gb eigen geheugen (plus een variabel gedeelte uit RAM)
- 4gb (2x2) DDR3 geheugen
- 500gb harde schijf (Toshiba leverde 5400rpm, er zit nu een Seagate Momentus XT Hybrid in, 500gb 7200rpm / 4gb SSD)
- Blu-Ray RW drive (jazeker, branden en lezen van CD, DVD, DVD-DL en BR)
- Harman Kardon sound system (zeer helder, zelfs op hoge volumes)
- 15,4 inch HD-Ready (1366*768) LED-Display, glossy finish
- Multi-touchpad
- Tiptoetsbediening voor volume, eco-power stand, etc
- Kaartlezer (o.a. SD, MS, etc)
- Voorzien van USB2 (4x), eSata (1x), HDMI, VGA, 1gbit LAN, Wireless (B/G/N op 2.4ghz)
- Bluetooth ingebouwd
Software:Hij is voorzien van Windows 7 Home Premium 64-bit Engels, inclusief Office Works, Toshiba CD creator en een hele zwik andere standaard meegeleverde software. Hierbij hoort ook een power manager die (extern nagemeten, het klopt echt) zeer nauwkeurig het verbruik en opname van stroom weergeeft. Deze zorgt er ook voor dat je op accustroom allerlei zaken kunt uitschakelen zoals de optische drive, led-verlichting, etc.
Garantie:De garantie was/is 3 jaar pick-and-return (nooit gebruik van hoeven maken) en is nog geldig tot
medio Mei/Juni 2013, exacte datum moet ik een keer opzoeken.
Accuduur:De accu gaat bij spaarstandgebruik (eco mode aan, scherm op dimstand etc) ongeveer 2 uur mee op dit moment, dit was vroeger 3 uur. De battery-health indicatie zegt dat de accu van 'excellent' naar 'fair' is gezakt sindsdien. Een nieuwe originele accu (er bestaat maar 1 capaciteit, 4400mAh) kost op dit moment ¤ 59,95 via internet.
Overige info:De laptop is voorzien van een G-kracht sensor die de harde schijf parkeert/stilzet bij intensieve beweging of vallen, dus je zult je data niet snel kwijtraken als je hem laat vallen.
De cover is satijnrood en hartstikke krasvrij, dit geld overigens ook voor de rest van de behuizing. Stickers zijn zeer zorgvuldig verwijderd bij aanschaf en hebben geen enkele resten whatsoever achtergelaten.
Gaming, performanceIk heb er WoW op gespeeld, dat ging naarmate het spel steeds meer patches en uitbreidingen kreeg wel ten koste van de graphics, dus dat speelde ik op medium. Ik heb er ook vrij intensief Battlefield 2 Bad Company 2 op gespeeld, meestal op een extern display (20" 1680*1050) en dat ging van low tot medium settings nog vrij soepeltjes, afhankelijk van de map.
Hij is o.a. gebruikt om VM's op te draaien, dit gaat erg goed (CPU heeft ook native Vt-X ondersteuning) en zeker bij normale kantooromstandigheden (muziek streamen, internet) of bij gebruik als Mediacenter (hij laat zich via bijna elke gangbare LCD-tv bedienen via HDMI vanwege de Toshiba HDMI control manager) hoef je nergens op te wachten, hij is gewoon snel, stabiel en responsief.
Vraagprijs:Vind ik lastig. Je koopt tegenwoordig een Core i3 laptop voor rond de 400 euro, meestal zonder uitgebreide opties en met een onboard videokaart (al is de HD2000 iGPU van de Core i3 echt niet slecht).
Deze laptop is nog in nieuwstaat (en nog met meer dan een jaar P&R garantie) en heeft flink meer extra aan boord dan de gemiddelde kantoorlaptop.
Ik wil de vraagprijs daarom zetten op ¤ 550,-. Bieden mag maar hou het leuk, inruil is mogelijk, de desktop die ik van plan ben te bouwen heeft bij voorkeur een Core i5/i7 processor, een Intel H67 chipset, een zuinige en stille harde schijf + voeding en een nette micro-atx kast.
Daarnaast wil ik ook een klein servertje bouwen met als belangrijke eigenschappen een héél laag verbruikt en muisstil (wordt een print/firewall/router/mail servertje) op basis van een Mini-ITX en/of Core i3 achtige opzet.
Standplaats Breda, maar langsbrengen in de regio's Zeeuwsch Vlaanderen, Zuid Holland en West Brabant is in overleg (en tegen vergoeding) mogelijk.
Foto's van internet, bij serieuze interesse volgen er vanzelf wel eigen foto's.
![toshiba-qosmio-f60-10m.jpg]()