abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107799888

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_107800273
En de LaPo nog maar een keer, ben toch benieuwd hoe anderen hier over denken:

quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 19:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Definieer 'mode' eerst eens...

Ik heb liever een 100% aflossingsvrije hypotheek, dan de 50% aflossingvrije hypotheek die ik nu heb.

Sparen kan ik zelf ook wel, het heeft geen enkele meerwaarde voor mij om verplicht af te lossen (waarom jezelf vastleggen op een hogere maandlast dan strikt noodzakelijk?), het kan in een mensenleven namelijk ook wel eens een paar jaar tegenzitten.

Bij een 100% aflossingsvrije hypotheek kan ik dan makkelijker aan mijn verplichting blijven voldoen dan bij een andere vorm. De achterstand loop ik daarna wel in.

Dus nogmaals, definieer 'mode' eens.
pi_107801147
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En de LaPo nog maar een keer, ben toch benieuwd hoe anderen hier over denken:

[..]

ik ben het er meer dan 100% mee eens, vooral wat betreft je financien op orde houden is slechte tijden. Maar tegelijkertijd denk ik dat dit alleen werkt als je een fatsoenlijke mate van discipline hebt. En er zijn best veel mensen die dat niet hebben.
pi_107806484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 19:36 schreef CafeRoker het volgende:
ik ben het er meer dan 100% mee eens, vooral wat betreft je financien op orde houden is slechte tijden. Maar tegelijkertijd denk ik dat dit alleen werkt als je een fatsoenlijke mate van discipline hebt. En er zijn best veel mensen die dat niet hebben.
Uiteraard zal niet iedereen daar even gedisciplineerd mee omgaan, maar waarom diegenen die het wel kunnen in een positie dwingen die potentieel slechter is vraag ik me dan af.

Als het argument is: Ja, maar we weten van te voren niet wie wel en wie niet... Verzin er dan wat op.

Geef doelstellingen (qua aflossingsdeel, niet het rentedeel uiteraard) op waaraan je moet voldoen. Bv: Na 10 jaar x-procent, na 20 jaar xx-procent en na 30 jaar xxx-procent. Dat kun je nog verder nuanceren, bv elke 5 jaar, en laat een bepaalde rentekorting vervallen zodra niet aangetoond kan worden dat hieraan voldaan wordt.

Maar dat is zomaar een optie die ik net even bedenk. Er zullen vast wijzere mensen zijn die betere optie's bedenken.

Evengoed heb ik het aflossen van de woning liever zelf in de hand, in mijn eigen tempo. En zou ik graag even kunnen pauzeren indien noodzakelijk.
pi_107808048
Ik zeg ook zeker niet dat dat een reden moet zijn om 100% aflossingsvrij te verbieden. Maar het is wel een issue, vooral ook omdat juist mensen die niet met geld om kunnen gaan juist eerder de neiging zullen hebben om die 100% aflossingsvrije hypotheek te gebruiken om een zo duur mogelijk huis te kopen.

Dat voorstel van die rentekorting is wel een goed idee. Waar ik eventueel ook mee zou kunnen leven is een spaarhypotheek zoals die nu ook al bestaan, maar dan met meer vrijheid om te gaan schuiven met je aflossing. Het is eigenlijk van de zotte dat je diep in de problemen kunt raken omdat je een paar jaar lang je aflossing niet kunt betalen terwijl de kale rente geen probleem is. Of, eventueel, zelfs die rente niet kunt betalen terwijl je de voorgaande jaren al zo goed afgelost hebt dat je daar eigenlijk best wat van zou kunnen lenen om tijdelijk die rente mee te betalen.
pi_107808649
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed heb ik het aflossen van de woning liever zelf in de hand, in mijn eigen tempo.
Ik zou een hypotheek het graag als doorlopend krediet zien. Nu lossen mensen vaak niet af, omdat ze dat geld dan niet kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Dat probleem is er niet, als je het geld ook weer kan opnemen! Dus vandaag 10k aflossen, over 3 maanden weer 5k opnemen, en even later weer storten. Dat alles uiteraard binnen bepaalde grenzen, zodat je gemiddeld wel op schema blijft om af te lossen.
censuur :O
pi_107811248
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou een hypotheek het graag als doorlopend krediet zien. Nu lossen mensen vaak niet af, omdat ze dat geld dan niet kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Dat probleem is er niet, als je het geld ook weer kan opnemen! Dus vandaag 10k aflossen, over 3 maanden weer 5k opnemen, en even later weer storten. Dat alles uiteraard binnen bepaalde grenzen, zodat je gemiddeld wel op schema blijft om af te lossen.
Ik ben het met je eens*, ook een goed idee imho.

* Ik ga morgen wel even voor de zekerheid langs mijn huisarts.
pi_107811273
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik zou zo'n product ook wel willen, omdat ik weet dat ík er mee om kan gaan.
Maar ik vraag me af of de gemiddelde nederlander fatsoenlijk met zo'n verantwoordelijkheid weet om te gaan....
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_107811348
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:48 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zeg ook zeker niet dat dat een reden moet zijn om 100% aflossingsvrij te verbieden. Maar het is wel een issue, vooral ook omdat juist mensen die niet met geld om kunnen gaan juist eerder de neiging zullen hebben om die 100% aflossingsvrije hypotheek te gebruiken om een zo duur mogelijk huis te kopen.

Dat voorstel van die rentekorting is wel een goed idee. Waar ik eventueel ook mee zou kunnen leven is een spaarhypotheek zoals die nu ook al bestaan, maar dan met meer vrijheid om te gaan schuiven met je aflossing. Het is eigenlijk van de zotte dat je diep in de problemen kunt raken omdat je een paar jaar lang je aflossing niet kunt betalen terwijl de kale rente geen probleem is. Of, eventueel, zelfs die rente niet kunt betalen terwijl je de voorgaande jaren al zo goed afgelost hebt dat je daar eigenlijk best wat van zou kunnen lenen om tijdelijk die rente mee te betalen.
Exact wat ik bedoel.
  donderdag 9 februari 2012 @ 22:54:40 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107811524
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:48 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik zou zo'n product ook wel willen, omdat ik weet dat ík er mee om kan gaan.
Maar ik vraag me af of de gemiddelde nederlander fatsoenlijk met zo'n verantwoordelijkheid weet om te gaan....
Nouja, dat is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen door limieten te stellen.
Stel je hebt 2 ton schuld, die je in 30 jaar aflost (of 50% aflost, dat doet er even niet toe). Of je dat lineair of als annuiteit aflost maakt ook niet uit. Waar het om gaat is dat de gekozen aflossingsmethode het minimum is. Alles wat je daarboven aflost, blijft de hele looptijd openstaan als "doorlopend krediet". Dus als je vandaag 10k inlegt, kan je dat over 3 maanden weer opnemen. Of je kan die 10k benutten om de komende tijd helemaal niet af te lossen, net zo lang tot je het minimum bereikt hebt.
Zo voorkom je dat mensen die hier niet mee om kunnen gaan het misbruiken (geen extra storting = niets extra opnemen!) en geef je als beloning voor extra storten flexibiliteit terug.
pi_107814700
ik wed dat 99% van de deposito's in bezit zijn van huizenbezitters
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 10 februari 2012 @ 09:23:51 #12
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_107818014
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nouja, dat is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen door limieten te stellen.
Stel je hebt 2 ton schuld, die je in 30 jaar aflost (of 50% aflost, dat doet er even niet toe). Of je dat lineair of als annuiteit aflost maakt ook niet uit. Waar het om gaat is dat de gekozen aflossingsmethode het minimum is. Alles wat je daarboven aflost, blijft de hele looptijd openstaan als "doorlopend krediet". Dus als je vandaag 10k inlegt, kan je dat over 3 maanden weer opnemen. Of je kan die 10k benutten om de komende tijd helemaal niet af te lossen, net zo lang tot je het minimum bereikt hebt.
Zo voorkom je dat mensen die hier niet mee om kunnen gaan het misbruiken (geen extra storting = niets extra opnemen!) en geef je als beloning voor extra storten flexibiliteit terug.
Is dat niet iets tussen vertrekken en hypotheeknemer?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_107824176
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:48 schreef Whuzz het volgende:

[..]

vandaar dat hij aangeeft bepaalde grenzen?

ik vind het een zeer goed idee, en dan ook direct af van de regel dat je max 10% per jaar af mag lossen.
meer opnemen dan je storting minus je aflossing moet natuurlijk niet kunnen.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:05:50 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107824336
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 12:59 schreef Artimunor het volgende:
en dan ook direct af van de regel dat je max 10% per jaar af mag lossen.
Die regel is een logisch gevolg van een rentevaste periode: als de rente daalt en je mag 100% aflossen, stap je direct over naar een concurrent, terwijl je bij stijgende rente zou blijven zitten. In dat geval heeft een rentevaste periode voor de bank alleen maar nadelen en geen voordelen. Juist bij een rentevaste periode is het niet vreemd dat je als consument ook de lasten ervan hebt.
pi_107824855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die regel is een logisch gevolg van een rentevaste periode: als de rente daalt en je mag 100% aflossen, stap je direct over naar een concurrent, terwijl je bij stijgende rente zou blijven zitten. In dat geval heeft een rentevaste periode voor de bank alleen maar nadelen en geen voordelen. Juist bij een rentevaste periode is het niet vreemd dat je als consument ook de lasten ervan hebt.
dat overstappen kan je ook op een andere manier inperken of beboeten...
max 10% aflossen vind ik niet meer van deze tijd
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:37:39 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107825362
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:21 schreef Artimunor het volgende:

[..]

dat overstappen kan je ook op een andere manier inperken of beboeten...
max 10% aflossen vind ik niet meer van deze tijd
Ik denk dat er weinig mensen zijn die 10% per jaar kunnen aflossen, dus zo'n probleem zal het toch niet zijn?
pi_107825529
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik denk dat er weinig mensen zijn die 10% per jaar kunnen aflossen, dus zo'n probleem zal het toch niet zijn?
precies, dus waarom dan niet gewoon toelaten?
mits het geld niet verstrekt wordt door middel van een andere lening.

sterker nog het zou gestimuleerd moeten worden, genoeg mensen die het wel hebben, maar niets gebruiken voor aflossing omdat het fiscaal onvoordelig is.
en met stimuleren bedoel ik dan niet dat er belasting centjes heen moeten, maar het systeem zo aanpassen dat je er baat bij hebt, in plaats van dat je er voor gestraft wordt.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:51:47 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107825842
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:42 schreef Artimunor het volgende:

[..]

precies, dus waarom dan niet gewoon toelaten?
mits het geld niet verstrekt wordt door middel van een andere lening.
Dat is toch niet te controleren als bank?
pi_107827904
Heren, dat is allemaal leuk bedacht, maar ik ben bang dat dit soort constructies (doorlopend krediet), heel veel problemen gaat geven.
Net zoals in het verleden toen de overwaarde ook voor van alles en nog wat werd gebruikt.
Ik denk ook dat de banken daar niet meer in meegaan, tenzij de rente verhoogd wordt wegens risicovergroting.
Voorts zie ik ook nog problemen met de HRA, want die is nog lang afgeschaft.
Meer een gevalletje wishfull thinking.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  vrijdag 10 februari 2012 @ 15:12:11 #20
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_107828530
http://www.telegraaf.nl/d(...)_zakt_weer_in__.html

quote:
vr 10 feb 2012, 11:44
Spaanse huizenmarkt zakt weer in
MADRID (AFN) - Het herstel van de Spaanse huizenmarkt is vorig jaar tot stilstand gekomen. In 2011 werden er 17,7 procent minder huizen verkocht dan een jaar eerder, toen het aantal transacties voor het eerst in jaren weer groeide. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn vrijgegeven.
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_107829707
quote:
En 25%+ werkloosheid..
  vrijdag 10 februari 2012 @ 20:21:19 #22
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_107839601
quote:
Huizenmarkttopic #182: Over een nationaal dalende hypotheekschuld
Dalende hypotheekschuld => meer mensen kunnen het veroorloven tegen huidige, lage prijzen hun woning verkopen => woning markt wordt vlotgetrokken bij verder dalende prijzen.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_107843923
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:21 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dalende hypotheekschuld => meer mensen kunnen het veroorloven tegen huidige, lage prijzen hun woning verkopen => woning markt wordt vlotgetrokken bij verder dalende prijzen.
Ik weet even de achtergrond van de topic titel niet, maar de dalende hypotheekschuld heeft vermoedelijk meer te maken met het aflossen van hypotheken die al 30 jaar gelopen hebben, dan dat huidige verkopen de hypotheekschuld naar beneden brengen.
pi_107847489
Bij ververvroegd aflossen of bij defaults neemt de totale schuld ook af.

Als er minder wordt gekocht dan dat er hypotheken uit de 30 jaar lopen ook
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_107849840
Ik ben zelf nu steeds meer aan het rondkijken voor een eigen huisje. Maar nog steeds het gevoel dat mensen amper door hebben dat dit echt een kopersmarkt is en je niet zomaar 20.000 euro vanuit het niks hebt getoverd in 3-5 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')