quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Definieer 'mode' eerst eens...
Ik heb liever een 100% aflossingsvrije hypotheek, dan de 50% aflossingvrije hypotheek die ik nu heb.
Sparen kan ik zelf ook wel, het heeft geen enkele meerwaarde voor mij om verplicht af te lossen (waarom jezelf vastleggen op een hogere maandlast dan strikt noodzakelijk?), het kan in een mensenleven namelijk ook wel eens een paar jaar tegenzitten.
Bij een 100% aflossingsvrije hypotheek kan ik dan makkelijker aan mijn verplichting blijven voldoen dan bij een andere vorm. De achterstand loop ik daarna wel in.
Dus nogmaals, definieer 'mode' eens.
ik ben het er meer dan 100% mee eens, vooral wat betreft je financien op orde houden is slechte tijden. Maar tegelijkertijd denk ik dat dit alleen werkt als je een fatsoenlijke mate van discipline hebt. En er zijn best veel mensen die dat niet hebben.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En de LaPo nog maar een keer, ben toch benieuwd hoe anderen hier over denken:
[..]
Uiteraard zal niet iedereen daar even gedisciplineerd mee omgaan, maar waarom diegenen die het wel kunnen in een positie dwingen die potentieel slechter is vraag ik me dan af.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:36 schreef CafeRoker het volgende:
ik ben het er meer dan 100% mee eens, vooral wat betreft je financien op orde houden is slechte tijden. Maar tegelijkertijd denk ik dat dit alleen werkt als je een fatsoenlijke mate van discipline hebt. En er zijn best veel mensen die dat niet hebben.
Ik zou een hypotheek het graag als doorlopend krediet zien. Nu lossen mensen vaak niet af, omdat ze dat geld dan niet kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Dat probleem is er niet, als je het geld ook weer kan opnemen! Dus vandaag 10k aflossen, over 3 maanden weer 5k opnemen, en even later weer storten. Dat alles uiteraard binnen bepaalde grenzen, zodat je gemiddeld wel op schema blijft om af te lossen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed heb ik het aflossen van de woning liever zelf in de hand, in mijn eigen tempo.
Ik ben het met je eens*, ook een goed idee imho.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou een hypotheek het graag als doorlopend krediet zien. Nu lossen mensen vaak niet af, omdat ze dat geld dan niet kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Dat probleem is er niet, als je het geld ook weer kan opnemen! Dus vandaag 10k aflossen, over 3 maanden weer 5k opnemen, en even later weer storten. Dat alles uiteraard binnen bepaalde grenzen, zodat je gemiddeld wel op schema blijft om af te lossen.
Ik weet het niet hoor. Ik zou zo'n product ook wel willen, omdat ik weet dat ík er mee om kan gaan.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou een hypotheek het graag als doorlopend krediet zien. Nu lossen mensen vaak niet af, omdat ze dat geld dan niet kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Dat probleem is er niet, als je het geld ook weer kan opnemen! Dus vandaag 10k aflossen, over 3 maanden weer 5k opnemen, en even later weer storten. Dat alles uiteraard binnen bepaalde grenzen, zodat je gemiddeld wel op schema blijft om af te lossen.
Exact wat ik bedoel.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:48 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zeg ook zeker niet dat dat een reden moet zijn om 100% aflossingsvrij te verbieden. Maar het is wel een issue, vooral ook omdat juist mensen die niet met geld om kunnen gaan juist eerder de neiging zullen hebben om die 100% aflossingsvrije hypotheek te gebruiken om een zo duur mogelijk huis te kopen.
Dat voorstel van die rentekorting is wel een goed idee. Waar ik eventueel ook mee zou kunnen leven is een spaarhypotheek zoals die nu ook al bestaan, maar dan met meer vrijheid om te gaan schuiven met je aflossing. Het is eigenlijk van de zotte dat je diep in de problemen kunt raken omdat je een paar jaar lang je aflossing niet kunt betalen terwijl de kale rente geen probleem is. Of, eventueel, zelfs die rente niet kunt betalen terwijl je de voorgaande jaren al zo goed afgelost hebt dat je daar eigenlijk best wat van zou kunnen lenen om tijdelijk die rente mee te betalen.
Nouja, dat is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen door limieten te stellen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik zou zo'n product ook wel willen, omdat ik weet dat ík er mee om kan gaan.
Maar ik vraag me af of de gemiddelde nederlander fatsoenlijk met zo'n verantwoordelijkheid weet om te gaan....
Is dat niet iets tussen vertrekken en hypotheeknemer?quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nouja, dat is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen door limieten te stellen.
Stel je hebt 2 ton schuld, die je in 30 jaar aflost (of 50% aflost, dat doet er even niet toe). Of je dat lineair of als annuiteit aflost maakt ook niet uit. Waar het om gaat is dat de gekozen aflossingsmethode het minimum is. Alles wat je daarboven aflost, blijft de hele looptijd openstaan als "doorlopend krediet". Dus als je vandaag 10k inlegt, kan je dat over 3 maanden weer opnemen. Of je kan die 10k benutten om de komende tijd helemaal niet af te lossen, net zo lang tot je het minimum bereikt hebt.
Zo voorkom je dat mensen die hier niet mee om kunnen gaan het misbruiken (geen extra storting = niets extra opnemen!) en geef je als beloning voor extra storten flexibiliteit terug.
vandaar dat hij aangeeft bepaalde grenzen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik zou zo'n product ook wel willen, omdat ik weet dat ík er mee om kan gaan.
Maar ik vraag me af of de gemiddelde nederlander fatsoenlijk met zo'n verantwoordelijkheid weet om te gaan....
Die regel is een logisch gevolg van een rentevaste periode: als de rente daalt en je mag 100% aflossen, stap je direct over naar een concurrent, terwijl je bij stijgende rente zou blijven zitten. In dat geval heeft een rentevaste periode voor de bank alleen maar nadelen en geen voordelen. Juist bij een rentevaste periode is het niet vreemd dat je als consument ook de lasten ervan hebt.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 12:59 schreef Artimunor het volgende:
en dan ook direct af van de regel dat je max 10% per jaar af mag lossen.
dat overstappen kan je ook op een andere manier inperken of beboeten...quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die regel is een logisch gevolg van een rentevaste periode: als de rente daalt en je mag 100% aflossen, stap je direct over naar een concurrent, terwijl je bij stijgende rente zou blijven zitten. In dat geval heeft een rentevaste periode voor de bank alleen maar nadelen en geen voordelen. Juist bij een rentevaste periode is het niet vreemd dat je als consument ook de lasten ervan hebt.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die 10% per jaar kunnen aflossen, dus zo'n probleem zal het toch niet zijn?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:21 schreef Artimunor het volgende:
[..]
dat overstappen kan je ook op een andere manier inperken of beboeten...
max 10% aflossen vind ik niet meer van deze tijd
precies, dus waarom dan niet gewoon toelaten?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig mensen zijn die 10% per jaar kunnen aflossen, dus zo'n probleem zal het toch niet zijn?
Dat is toch niet te controleren als bank?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:42 schreef Artimunor het volgende:
[..]
precies, dus waarom dan niet gewoon toelaten?
mits het geld niet verstrekt wordt door middel van een andere lening.
quote:vr 10 feb 2012, 11:44
Spaanse huizenmarkt zakt weer in
MADRID (AFN) - Het herstel van de Spaanse huizenmarkt is vorig jaar tot stilstand gekomen. In 2011 werden er 17,7 procent minder huizen verkocht dan een jaar eerder, toen het aantal transacties voor het eerst in jaren weer groeide. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn vrijgegeven.
En 25%+ werkloosheid..quote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:12 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_zakt_weer_in__.html
[..]
Dalende hypotheekschuld => meer mensen kunnen het veroorloven tegen huidige, lage prijzen hun woning verkopen => woning markt wordt vlotgetrokken bij verder dalende prijzen.quote:Huizenmarkttopic #182: Over een nationaal dalende hypotheekschuld
Ik weet even de achtergrond van de topic titel niet, maar de dalende hypotheekschuld heeft vermoedelijk meer te maken met het aflossen van hypotheken die al 30 jaar gelopen hebben, dan dat huidige verkopen de hypotheekschuld naar beneden brengen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:21 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dalende hypotheekschuld => meer mensen kunnen het veroorloven tegen huidige, lage prijzen hun woning verkopen => woning markt wordt vlotgetrokken bij verder dalende prijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |